معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته چهارم مردادماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزارت کشاورزی بلاروس قیمت صادرات محصولات لبنی را افزایش داد.

به گزارش بلتا، وزارت کشاورزی قیمت های صادرات برخی کالاها در توافق نامه‌های تجارت خارجی را تغییر داد. این موضوع در مصوبه وزارتخانه مورخ 23 اوت 2023  به شماره 105 مشخص شده است که به طور رسمی در سایت اینترنتی اسناد حقوقی ملی منتشر گردیده است. طبق این سند قیمت محصولات بسته به منطقه صادراتی تعیین می‌شود: روسیه، کشورهای اوراسیا (به جز روسیه)، و همچنین کشورهای CIS به جز کشورهای اوراسیا و گرجستان، کشورهای خارجی دیگر (به جز گرجستان). برای مثال کره با محتوای چربی 80٪ یا بیشتر به روسیه ارزانتر از 440 روبل روسیه در ازای هر کیلوگرم فروخته نخواهد شد و با محتوای چربی بیش از 72٪، و زیر 80٪  کمتر از 390 روبل روسیه در هر 1 کیلوگرم فروخته نخواهد شد.  این مقررات در 25 آگوست 2023 لازم الاجرا شد.

https://www.belta.by/economics/view/minselhozprod-povysil-eksportnye-tseny-na-molochnuju-produktsiju-584381-2023/

حجم حمل و نقل ترانزیتی از طریق بلاروس به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای 20 درصد افزایش یافته است.

ادوارد دانیلوویچ، رئیس کمیته دولتی گمرکی در میزگرد بین‌المللی که در در شهر لیانیونگانگ برگزار می‌شود، گفت که با وجود فشار تحریم‌ها و سایر تهدیدات، ترانزیت کالا از مرزهای گمرکی بلاروس ادامه دارد و فعالیت‌های اقتصادی خارجی قصد کاهش روند  رو به رشد خود را  ندارد. حجم حمل و نقل ترانزیتی از طریق خاک جمهوری بلاروس به کشورهای سازمان همکاری شانگهای طی سال گذشته 20٪ و از کشورهای سازمان همکاری شانگهای به بلاروس 15٪ افزایش یافته است. به گفته وی، گمرکات کشور همچنان برای بهبود شرایط تردد از مرزها و ساده سازی تشریفات گمرکی تلاش می‌کنند. ادوارد دانیلوویچ خاطرنشان کرد: "ایست های بازرسی در حال بازسازی هستند، زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک بهبود می یابد، اظهارنامه الکترونیکی کالاها و ترخیص خودکار آنها در حال بهبود است".

https://sputnik.by/20230821/chislo-tranzitnykh-perevozok-cherez-belarus-v-strany-shos-vyroslo-na-20-1078723674.html

هواپیماهای بلاویا از روز جمعه پرواز خود را به هند آغاز می‌کنند.

شرکت هواپیمایی بلاویا پروازهای خود را به فرودگاه دهلی هند آغاز کرد. در ماه اوت،  هواپیمایی بلاویا  روزهای جمعه‌ها  ساعت  20:25 از مینسک به دهلی پرواز می‌کند که زمان  ورود به وقت محلی 05:35 صبح است. پرواز برگشت به مینسک ساعت 06:55 می‌باشد و هواپیما در ساعت 11:40 به مینسک می رسد. مدت زمان پرواز تقریباً 7 ساعت خواهد بود. این شرکت هواپیمایی تصریح کرد که از 20 سپتامبر پرواز دیگری  به  مسیر هند اضافه می‌شود و چهارشنبه‌ها نیز پرواز انجام خواهد شد. بلاویا همچنین در مورد هزینه بلیط ها اعلام کرد: بلیط یک طرفه 319 یورو و دو طرفه 570 یورو  (با تعرفه اسمارت) خواهد بود.

https://sputnik.by/20230811/belavia-nachnet-letat-v-indiyu-1077065591.html

لیتوانی میلیون‌ها یورو دارایی‌های  بخش تجاری بلاروس را مسدود کرد.

به گزارش سرویس تحقیقات جرایم مالی وزارت کشور لیتوانی، مجموع دارایی‌های مسدود شده در ارتباط با تحریم های مالی بین المللی علیه روسیه و بلاروس در لیتوانی از 100 میلیون یورو فراتر رفت. از جمله، حساب های شش شرکت بلاروسی و یک شخص حقیقی مسدود شده به مبلغ کل 23.71 میلیون یورو و همچنین 7.68 میلیون دلار است. پیش از این، سرویس تحقیقات جرایم مالی در مورد چنین مسدود شدن دارایی‌ها گزارش داده بود. هنوز مشخص نیست که آیا مقامات لیتوانی فقط به مسدود کردن دارایی‌ها ادامه می‌دهند یا این که مصادره انجام خواهد شد. وزیر امور خارجه لیتوانی، پیشتر گفته بود که از دارایی‌های مسدود شده می‌توان "4 میلیارد یورو" به دست آورد.

https://sputnik.by/20230808/litva-zamorozila-aktivy-belorusskogo-biznesa-na-milliony-evro-1078341144.html

انگلیس چندین شرکت بلاروسی را تحریم کرد.

به گزارش وب سایت اینترنتی دولت بریتانیا، وزارت خزانه داری انگلیس فهرست تحریم شرکت های بلاروسی و روسی را گسترش داده است. هلدینگ BelOMO، کارخانه تعمیر تسلیحات رادیویی الکترونیکی شماره 2566 (شهر بوریسوف)، شرکت Peleng، کارخانه رادیویی گومل، شرکت Kidma Tek و کارخانه تعمیر هواپیمای در شهر اورشا به لیست بلاروس اضافه شده اند. بریتانیا چندین سازمان روسی را به لیست روسیه اضافه کرده است، از جمله تولیدکنندگان الکترونیک SMT-iLogic و TestKomplekt. با این حال، بیشتر موارد جدید، اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی هستند که به گفته مقامات انگلیسی، با بخش دفاعی روسیه تعامل دارند. همچنین یک شهروند اسلواکی با اصالت آذربایجانی نیز در این لیست وجود دارد.

https://sputnik.by/20230808/britaniya-vvela-sanktsii-protiv-neskolkikh-belorusskikh-predpriyatiy-1078318418.html

بلاروس و قرقیزستان همکاری‌های خود را در زمینه حمل و نقل ریلی توسعه خواهند داد.

بلاروس و قرقیزستان در زمینه حمل و نقل ریلی همکاری خواهند کرد.  تفاهم نامه ای بین راه آهن بلاروس و راه آهن قرقیزستان در مورد توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل ریلی امضا شد. همچنین، راه آهن قرقیزستان تفاهم نامه ای در زمینه طراحی تاسیسات راه آهن با موسسه دولتی «بل ژل دورپروژه» امضا کرد. امضای این اسناد در جریان سفر یک هیئت قرقیزستانی به ریاست باکیت توروبایف معاون کابینه وزیران قرقیزستان  به بلاروس صورت گرفت. همچنین در این سفر هیئت قرقیزستانی از مرکز کنترل حمل و نقل راه آهن بلاروس بازدید کرد. موضوع اصلی این دیدار بحث و تبادل نظر طرفین در زمینه‌های احتمالی همکاری بود.

https://www.belta.by/economics/view/belarus-i-kyrgyzstan-budut-razvivat-sotrudnichestvo-v-sfere-zhd-transporta-584401-2023/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما