معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۲

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته اول فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تولید ناخالص داخلی بلاروس در سه ماهه اول 3 تا 5 درصد کاهش می یابد.

تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا در بررسی‌های انجام شده در حوزه اقتصاد کلان نوشتتند که تولید ناخالص داخلی بلاروس در ژانویه 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 % کاهش یافته است. پیش از این، الکساندر چرویاکوف، وزیر اقتصاد بلاروس ابراز اطمینان کرده بود که در سه ماهه اول، صنایع کلیدی باید رشد مثبت داشته باشند. تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا فکر می‌کنند که در سه ماهه اول سال 2023، افت تولید ناخالص داخلی ممکن است در محدوده 3 تا 5 درصد باشد. در عین حال، تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا اشاره کردند که "در سه ماهه دوم، اقتصاد بلاروس در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ممکن است به سمت رشد حرکت کند". کارشناسان بیان می‌کنند که اقتصاد بلاروس با فشار خارجی سازگار شده و افت سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته، علاوه بر این کاهش ساخت و ساز نیز متوقف شده است. مقامات بلاروس  تلاش می‌کنند تا در سال 2023 تورم را در محدوده 6-7٪ نگه دارند. علاوه بر این، رشد اقتصاد جمهوری بلاروس  طبق برآوردهای انجام شده باید در حدود 3.8 % در طول سال افزایش یابد. با این وجود، در سال گذشته، تولید ناخالص داخلی بلاروس 4.7 % کاهش یافت و این  در حالی بود که تورم 12.8 % افزایش داشت.

https://sputnik.by/20230314/vvp-belarusi-sokratitsya-v-i-kvartale-na-35-1073203913.html

وزارت اقتصاد کشورهای برتر از نظر بازار صادراتی بلاروس را اعلام کرد.

در پایان سال 2022، بلاروس موفق شد به تراز تجاری خارجی مثبت 4.3 میلیارد دلاری دست یابد. دیمیتری یاروشویچ، معاون وزیر اقتصاد بلاروس گفت که در سال 2022، 64 % از صادرات کالاهای بلاروسی به بازارهای روسیه و چین ارسال شد. همانطور که معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد، اهداف صادراتی امسال کمتر از سال گذشته نیستند.  بلاروس در سال 2023 نه تنها قصد دارد روسیه و چین را به عنوان بازارهای صادراتی اصلی خود حفظ کند، بلکه حجم صادرات به آنها را نیز افزایش خواهد داد. دیمیتری یاروشویچ گفت: "به روسیه می‌خواهیم حجم صادرات را 6.5 % افزایش دهیم، قصد داریم 24.4 میلیارد دلار درآمد صادراتی از روسیه دریافت کنیم که 1.5 میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است. من فکر می‌کنم بتوانیم به این شاخص دست پیدا کنیم". بلاروس قصد دارد صادرات خود را به چین در سال جاری 15 درصد افزایش دهد. دیمیتری یاروشویچ افزود: "چین اساسا یک بازار نامحدود است.

https://virtualbrest.ru/news112884.php

دبیرکل سازمان ملل متحد برای حل مشکل کودهای بلاروس به بروکسل می رود.

به گزارش خبرگزاری "پولیتیکو" آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به بروکسل می رود و در آنجا قصد دارد از رهبران کشورهای اتحادیه اروپا بخواهد که تحریم ها علیه کودهای بلاروس را تضعیف کنند. به گزارش خبرگزاری "پولیتیکو" آنتونیو گوترش در حال سفر به بروکسل است تا به رهبران اتحادیه اروپا پیامی ساده را منتقل کند: گرسنگی در جهان را از طریق دسترسی کودهای روسیه و بلاروس به بازار کشورهای در حال توسعه علیرغم تحریم های وضع شده علیه دو کشور متوقف کنید. نمایندگان پارلمان اروپا پیش از این خروج احتمالی کودهای بلاروس از تحریم ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

https://sputnik.by/20230322/gensek-oon-letit-v-bryussel-chtoby-reshit-vopros-s-belorusskimi-udobreniyami-1073531610.html

مینسک و پکن کار بر روی توافقنامه سرمایه گذاری را در سال 2023 تکمیل می‌کنند.

وزارت اقتصاد بلاروس و وزارت بازرگانی چین در روزهای 13 و 17 مارس رایزنی کردند. وزارت اقتصاد تاکید کرد که پیشرفت قابل توجهی در توافق بر سر پیش نویس موافقتنامه تجارت در زمینه سرمایه گذاری در حوزه خدمات وجود دارد. طرفین موافقت کردند که دور ششم مذاکرات را در ماه آوریل برگزار کنند تا کار بر روی سند در سال 2023 تکمیل شود. در پایان سال 2021، حجم مبادلات بین دو کشور به رکورد 5.9 میلیارد دلار رسید. از جمله صادرات بلاروس 9.7 % رشد داشته است. بلاروس عمدتاً کودهای پتاس، گوشت گاو منجمد، چوب، گوشت مرغ، شیر و خامه (از جمله  شیر خشک)، سلولز، شکر، روغن کلزا و محصولات میکرو الکترونیک را به چین صادر می‌کند. در ابتدای سال 2022، حدود 123 تولیدکننده بلاروسی در چین مجوز در یافت کردند. حجم مبادلات دوجانبه در بخش خدمات در سال 2021 بالغ بر 735.2 میلیون دلار بوده است. هیات بلاروسی تقریبا 40 قرارداد و توافقنامه به ارزش 3.5 میلیارد دلار را در سفر خود به چین امضا کرد.

https://sputnik.by/20230320/minsk-i-pekin-zavershat-rabotu-nad-soglasheniem-ob-investitsiyakh-v-2023-godu-1073396819.html

بلاروس و ایالت تاچیرا در ونزوئلا چشم اندازهای همکاری در بخش کشت و صنعت را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری بلاروس در ونزوئلا، آندری مولچان با سیلفردو زامبرانو، شهردار سن کریستوبال که مرکز ایالت تاچیرا است، دیدار کرد.  طرفین چشم انداز های همکاری بین ایالت تاچیرا و جمهوری بلاروس را مورد بحث و بررسی قرار دادند. با توجه به اینکه این منطقه از ونزوئلا یک سوم کل تولیدات کشاورزی این کشور را تامین می‌کند، همکاری در زمینه کشت و صنعت،  از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جریان این دیدار زمینه‌های همکاری مشخص گردید و طرفین توافق کردند که در آینده نزدیک بر روی اجرایی نمودن توافقات تمرکز کنند.

https://www.belta.by/politics/view/belarus-i-venesuelskij-shtat-tachira-obsuzhdajut-perspektivy-vzaimodejstvija-v-apk-556033-2023/

لوکاشنکو از تولیدکنندگان محصولات میکروالکترونیک می خواهد که حضور خود در بازار روسیه را به طور فعال گسترش دهند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در نشستی در مورد چشم انداز های توسعه میکروالکترونیک گفت که بلاروس تمام صلاحیت های لازم را برای رفع نیازهای بازار روسیه پس از خروج شرکت های غربی از آنجا دارد.  الکساندر لوکاشنکو خاطرنشان کرد که  محصولات منحصر به فردی در بلاروس تولید می‌شود که شامل پهپادها، ربات ها، ماشین آلات محاسباتی، انواع  تسلیحات جدید، لوازم خانگی  و غیره  قابل رقابت در سطح جهانی هستند. از این رو فرصت های زیادی برای کار و توسعه بیشتر داریم. اول از همه، بازار صادراتی برای ما کشور روسیه است. کشور ما تمامی صلاحیت های لازم را برای رفع نیازهای بازار روسیه پس از خروج شرکت های غربی از آنجا دارد. این یک شانس است و ما باید از آن استفاده کنیم.  به گفته الکساندر لوکاشنکو، سرمایه گذاران نیز علاقه زیادی به میکروالکترونیک بلاروس نشان می دهند. وی گفت: "سفر های اخیر من به زیمبابوه و امارات متحده عربی تأیید مستقیم این موضوع است. آنها آماده همکاری با ما هستند و می خواهند در توسعه صنعت ما از جمله میکروالکترونیک سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری‌های خوب فرصتی برای بروزرسانی تولیدات، توسعه فناوری‌های جدید و در نتیجه افزایش صادرات است". الکساندر لوکاشنکو تاکید کرد که دانشمندان، طراحان و کارشناسان باید بدانند که چگونه و در چه جهتی فعالیت خود را توسعه دهند.

https://www.belta.by/president/view/lukashenko-trebuet-ot-proizvoditelej-mikroelektroniki-aktivnee-osvaivat-rossijskij-rynok-555932-2023/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما