معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گولوفچنکو: تحریم‌های غرب ادغام اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تقویت کرده است

رومن گولوفچنکو، نخست‌وزیر جمهوری بلاروس معتقد است که فشار تحریمی اعمال شده بر روسیه و بلاروس از سوی غرب، ادغام داخلی اتحادیه اوراسیا را تقویت کرده است. وی این موضوع را در نشست شورای بین دولتی اوراسیا که در سوم فوریه در آلما آتا برگزار شد، بیان کرد. شرکت کنندگان در این اجلاس، روسای دولت‌های روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و همچنین رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا هستند. رومن گولوفچنکو گفت: سال گذشته درگیر اتفاقات سخت ژئوپلیتیکی بودیم. در این شرایط، درک روشنی حاصل شده است: تنها با هم، در یک اتحادیه، می‌توانیم استقلال و حاکمیت واقعی را تضمین کنیم. آرزوهای ادغام ما در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا تقویت شده است. این درک وجود دارد که این بردار جایگزینی ندارد. من معتقدم که اتحادیه اوراسیا در آزمون استرس دیگری نیز مقاومت کرده است. رومن گولوفچنکو تاکید کرد که بلاروس از مسیرهای اصلی توسعه اتحادیه که توسط رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد شده است، حمایت می‌کند و آماده است تا فعالانه در اجرای این طرح‌ها کمک کند.

رومن گولوفچنکو اعلام کرد: ما در حال بازسازی کریدورهای لجستیکی هستیم. بدون یک لجستیک با عملکرد پایدار و سازگار با واقعیت‌های جدید، چشم انداز توسعه اقتصاد ما روشن نخواهد بود. در این رابطه، در چارچوب همکاری با سازمان همکاری شانگهای و بریکس، باید کار اساسی برای ایجاد کریدورهای حمل و نقل بین المللی مانند شمال-جنوب و غرب-شرق انجام شود. وی تاکید کرد که این کار را یک کار فراملی بین المللی جدی می‌داند و برای اطمینان از بهره‌برداری از کریدورهای مذکور، مشارکت کامل همه کشورهای عضو ضروری است. به گفته وی، همکاری جدی با ایران و امارات در زمینه توسعه کریدورهای حمل و نقل با توجه به مذاکرات جاری برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با آنها به منظور ایجاد یکپارچه ترین و راحت ترین مسیر حمل و نقل به بنادر خلیج فارس ضروری است.

https://sputnik.by/20230203/sanktsii-zapada-ukrepili-integratsiyu-eaes--golovchenko-1071866303.html

لغو ممنوعیت تحویل محصولات به لهستان، لیتوانی و لتونی

بلاروس ممنوعیت تحویل محصولات به لهستان، لیتوانی و لتونی را لغو کرد. چنین تصمیمی‌توسط کمیته‌های اجرایی استان ویتبسک و استان گرودنو اتخاذ شد. این تصمیمات لازم الاجرا شده و تا پایان سال 2023 معتبر خواهند بود. بدین ترتیب ممنوعیت قبلی اعلام شده در خصوص تحویل کالاهای بلاروس به خارج از قلمرو گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در خصوص لهستان، لیتوانی و لتونی اعمال نمی‌شود. در آوریل 2022، دولت بلاروس تحویل غلات، آرد گندم، ماکارونی، روغن نباتی، شکر، نمک و مواد غذایی کنسرو شده از این کشور را برای حفاظت از بازار داخلی محدود کرد.

https://www.interfax.ru/world/883932

بلاروس فهرست شرکت‌های تحت تحریم‌های متقابل را گسترش داد

فهرست اشخاص حقوقی در بلاروس که سهام شرکت‌کنندگان خارجی آن تحت تحریم‌های متقابل مسدود شده‌اند، به 1849 شخص رسید. در ماه جولای، این فهرست شامل 190 شرکت بود. این مصوبه شورای وزیران بلاروس روز شنبه (28 ژانویه) در پورتال حقوقی ملی منتشر شد. این مصوبه پس از انتشار رسمی لازم الاجرا می‌باشد. سرمایه‌گذاران کشورهای غیردوست از واگذاری سهام این شرکت‌ها منع شده‌اند. در ماه نوامبر، محدودیت‌ها نسبت به اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی از کشورهای غیردوست که سرمایه‌گذاران شرکت‌های موجود در فهرست هستند، گسترش یافت و منع سازماندهی مجدد کسب‌وکار و خروج از آن وضع شد. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس پیشتر نیز سرمایه گذاران غربی را که مایل به فروش دارایی‌های بلاروس هستند، با ملی شدن تهدید کرد و تاکید کرد که هیچ کس چیزی را با سرمایه خارجی نخواهد فروخت.

https://ria.ru/20230128/belorussiya-1848067150.html

کمیسیون اروپا تهیه تحریم‌های جدید علیه بلاروس را تایید کرد

کمیسیون اروپا تهیه بسته جدیدی از تحریم‌ها را تایید کرد که شامل بلاروس نیز خواهد شد. کمیسیون اروپا از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های تجاری بیشتری را علیه مینسک بررسی کنند تا این اقدامات را به سطح اقدامات علیه مسکو برساند. این اقدامات شامل محدودیت‌های صادراتی، ممنوعیت خدمات، محدودیت‌های واردات و اقدامات بیشتر است. محدودیت‌های پیشنهادی باید از امکان دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه از طریق بلاروس جلوگیری کند. اکنون این پیشنهادها باید توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا پذیرفته شود.

https://news.zerkalo.io/economics/31361.html

بلاروس تعرفه نفت را از طریق خاک خود را افزایش می‌دهد

وزارت مقررات ضد انحصار و تجارت جمهوری بلاروس در وب سایت خود گزارش داد که از 1 فوریه سال جاری، تعرفه انتقال نفت از طریق خط لوله نفت دروژبا در بلاروس، 9 درصد افزایش می‌یابد. تعرفه حمل و نقل نفت از طریق مسیرهای داخلی جمهوری نیز افزایش می‌یابد. میزان افزایش براساس شاخص قیمت تولیدکننده صنعتی پیش‌بینی‌شده کشور برای سال 2023 و همچنین تعرفه‌های واحد (در هر 100 تن کیلومتر) برای حمل نفت در مسیرهای ترانزیتی خواهد بود. شاخص‌های تعرفه‌ها توسط مصوبه وزارت مقررات ضد انحصار و تجارت مورخ 23 ژانویه 2023 در مورد تعرفه‌های خدمات حمل و نقل نفت از طریق خطوط لوله تنظیم می‌شود. ایگور دمین، سخنگوی ترانس نفت گفت که در نوامبر 2022، بلاروس امکان افزایش 39 درصدی تعرفه‌ها را بررسی کرده است. بلاروس از روسیه خواست تا تعرفه‌ها را به دلیل کاهش پیش بینی شده در انتقال نفت روسیه به اروپا افزایش دهد.

https://traders-union.ru/iaftnews/economy/news/383140/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما