معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته اول خردادماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رایزن بازرگانی: بلاروس و ایران ظرفیت های زیادی برای همکاری در حوزه پتروشیمی دارند

علیرضا سیحون، رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری بلاروس، 4 خرداد ماه در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی «بهار در گومل» در گفت و گو با خبرنگاران گفت: بلاروس و ایران ظرفیت های زیادی برای همکاری در زمینه نفت، پتروشیمی و سایر صنایع دارند.  وی خاطرنشان کرد: بلاروس به طور کلی و استان گومل با ایران در 20 سال گذشته همکاری‌های خوبی برقرار کرده اند که شامل تبادل هیأت هایی مختلف و امضا قراردادها میان شرکای ایرانی و بلاروسی می‌باشد. این شرکت ها در استان گومل عبارتند از «کارخانه متالورژی بلاروس»، گوم سلماش، پالایشگاه نفت موزیر. علیرضا سیحون گفت: در نمایشگاه "بهار در گومل" ما با ظرفیت های بزرگ صنعتی استان آشنا شدیم و می‌بینیم که فرصت های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد. وی ابراز امیدواری کرد که تبادل هیات ها در آینده نیز ادامه یابد. رایزن بازرگانی افزود: ما همیشه از شرکت های ایرانی دعوت می‌کنیم تا از استان گومل بازدید کنند و از نزدیک با توانمندی‌های شرکت های شما آشنا شوند. علیرضا سیحون معتقد است: «در حوزه نفت و پتروشیمی ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری داریم، همچنین در تولید محصولات، قطعات یدکی شرکت‌های صنعتی و ماشین سازی می‌توانند همکاری مثمرثمری داشته باشند.. حوزه دیگری که به نظر رایزن بازرگانی ایران چشم انداز خوبی دارد حوزه صنایع غذایی می‌باشد. وی افزود: "چند برند ایرانی در حال حاضر به طور رسمی در بازار بلاروس شروع به کار کرده اند. تولیدکنندگان ما آماده هستند تا محصولات بیشتری را به بلاروس عرضه کنند. در ایران هم مانند بلاروس، همه حوزه‌های صنعتی توسعه یافته است.  ما در تلاش هستیم تا با فرصت ها و ظرفیت های بلاروس جمهوری بلاروس در زمینه سازمان‌دهی صادرات کالا - هم از ایران به بلاروس و هم از بلاروس به ایران  بیشتر آشنا شویم.

https://www.belta.by/regions/view/torgovyj-sovetnik-u-belarusi-i-irana-est-bolshoj-potentsial-sotrudnichestva-v-sfere-neftehimii-568631-2023/

مبلغ قراردادها انعقاد شده در جریان نمایشگاه MILEX-2023 بیش از 266 میلیون دلار است

دیمیتری پانتوس، رئیس کمیته دولتی صنایع نظامی‌گفت که مبلغ قراردادهای انعقاد شده در جریان نمایشگاه MILEX-2023 بیش از 266 میلیون دلار است. دیمیتری پانتوس خاطر نشان کرد: "مبلغ کل قراردادها بیش از 266 میلیون دلار است که شامل 14 قرارداد صادراتی و چند قرارداد وارداتی می‌باشد. بیش از 10 نقشه راه همکاری نیز در جریان برگزاری این نمایشگاه به امضا رسیده است".

https://www.belta.by/society/view/summa-kontraktov-po-itogam-vystavki-milex-2023-prevysila-266-mln-567740-2023/

آلینیک ارتباط اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سازمان همکاری شانگهای و بریکس را عامل مهم توسعه همگرایی خواند

سرگئی آلینیک، وزیر امور خارجه بلاروس، همکاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سازمان همکاری شانگهای و بریکس را عامل مهم توسعه همگرایی خواند. وی گفت: "بدون شک، این یک حوزه کاری بسیار مهم در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. این اولین بار نیست که این موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد. در چارچوب نشست جاری، دو دستور کار در خصوص توسعه همکاری‌ها با سایر سازمان‌های بین المللی منطقه ای و تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای شریک اتحادیه به این امر اختصاص دارد. البته، امروز تحت فشار تحریم های غرب این کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است".

https://www.belta.by/politics/view/alejnik-nazval-soprjazhenie-eaes-s-shos-i-briks-vazhnym-vektorom-integratsionnogo-razvitija-568552-2023/

 

لوکاشنکو پیش نویس توافقنامه تامین مالی پروژه‌های همکاری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تصویب کرد

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پیش نویس پروتکل اصلاحی توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در زمینه ارائه کمک های مالی برای اجرای پروژه‌های همکاری مشترک در حوزه صنایع تصویب کرد. رئیس جمهور فرمان مربوطه شماره 150 را امضا  نمود. وزارت دارایی مسئول اجرا و هماهنگی این سند می‌باشد. پیش نویس پروتکل توسط کمیسیون اقتصادی اوراسیا به دستور شورای عالی اقتصادی اوراسیا مورخ 9 دسامبر 2022 تهیه شده بود.

https://www.belta.by/president/view/lukashenko-odobril-proekt-dogovora-o-finansirovanii-kooperatsionnyh-proektov-v-eaes-568198-2023/

سفیر بلاروس در مورد برنامه‌های انتقال کالا از طریق بنادر روسیه صحبت کرد

دیمیتری کروتوی، سفیر بلاروس در روسیه گفت که بلاروس و روسیه قصد دارند در سال 2023 حجم انتقال محموله‌های بلاروس از طریق بنادر روسیه را به سطح قبل از اعمال تحریم ها برسانند. به گفته وی، قبلاً توافق نامه ای بین وزارت خانه‌های حمل و نقل دو کشور امضا شده است و هر ماه در صورت لزوم فهرست کالاها تنظیم می‌شود. کروتوی افزود: "این حجم حدود 17-18 میلیون تن است. سفیر  بلاروس در مورد ترانزیت ریلی به کشورهای ثالث، به جریان‌های تجاری خوب تنظیم شده در درجه اول به مناطقی مانند قزاقستان، ازبکستان و آذربایجان اشاره کرد. علاوه بر این، طرف روسی تخفیف 10٪ - 50٪ برای ترانزیت کالا در بسیاری از مسیرها با توجه به نوع محموله ارائه می دهد.

https://sputnik.by/20230523/posol-belarusi-rasskazal-o-planakh--perevalki-gruzov-cherez-porty-rossii-1075833958.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما