معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته سوم اسفندماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

لوکاشنکو از تولیدکنندگان میکروالکترونیک می خواهد که بازار روسیه را بطور فعال توسعه دهند

لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در نشستی درمورد چشم‌اندازهای توسعه میکروالکترونیک گفت که بلاروس تمام صلاحیت های لازم را برای رفع نیازهای بازار روسیه پس از خروج شرکتهای غربی از آنجا دارد. وی خاطرنشان کرد که با همکاری صنعت مدنی و دفاعی داخلی، محصولات منحصر به فردی در بلاروس ایجاد می‌شود. اینها پهپادها، ربات ها، دستگاه‌ها با کنترل عددی، انواع سلاح های اساساً جدید، لوازم خانگی در سطح جهانی و تجهیزات دیگر هستند. وی گفت: "از این رو بازارهای عظیمی‌برای کار و توسعه بیشتر داریم. اول از همه، این روسیه است. کشور ما تمامی صلاحیت های لازم را برای رفع نیازهای بازار روسیه پس از خروج شرکت های غربی از آنجا دارد. این یک شانس است. و ما باید از آن استفاده کنیم. شرکتهایRosatom، Roskosmos، Roselectronics. هستند. تعداد قراردادهای مشارکت فقط باید افزایش یابد". به گفته لوکاشنکو، سرمایه‌گذاران نیز علاقه زیادی به میکروالکترونیک بلاروس نشان می‌دهند. وی گفت: "سفر های اخیر من به زیمبابوه و امارات متحده عربی تأیید مستقیم این موضوع است. آنها آماده همکاری با ما هستند و می خواهند در توسعه صنعت ما از جمله میکروالکترونیک سرمایه گذاری کنند. علاوه بر این، مقدار پول حتی مورد بحث قرار نمی‌گیرد. سرمایه گذاری‌های مالی خوب فرصتی برای نوسازی ریشه ای پایه تولید، توسعه فناوری‌های جدید و در نتیجه افزایش صادرات است". وی تاکید کرد که دانشمندان، طراحان و کارشناسان باید بدانند که چگونه و در چه جهتی توسعه یابند. وی افزود: "اگر چنین افرادی را داشته باشیم، پس همیشه برای این کار پول وجود خواهد داشت. و چنین افرادی را داریم".

https://www.belta.by/president/view/lukashenko-trebuet-ot-proizvoditelej-mikroelektroniki-aktivnee-osvaivat-rossijskij-rynok-555932-2023/

ترکیه تعمیر و نگهداری هواپیماهای بلاروس را ممنوع کرد

AirportHaber گزارش داد که ترکیه تعمیر و نگهداری هواپیماهای بلاروس را در صورتی که با مشارکت ایالات متحده تولید شود، ممنوع کرده است. این تصمیم پس از ابلاغ وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر الزام به رعایت تحریم ها توسط مقامات ترکیه اتخاذ شد. طبق این تصمیم، از 14 مارس، تعمیر و نگهداری هواپیماهای ساخت ایالات متحده و تحت کنترل روسیه و بلاروس متوقف شده است. این ممنوعیت در نظر می‌گیرد که هواپیماهای مسافربری و باربری بلاروس در صورتی که حاوی بیش از 25 درصد قطعات ساخت آمریکایی باشند، سوخت‌گیری نمی‌کنند و سایر خدمات مرتبط را به آنها ارائه نمی‌کنند. این تصمیم بر اساس نامه دفتر صنعت و اقدامات امنیتی صادرات وزارت بازرگانی ایالات متحده اتخاذ شده است. Belavia در مورد این خبر اظهار نظری نکرد. در 17 مارس، برنامه این شرکت شامل دو پرواز به استانبول است. ترکیه یکی از کشورها باقی ماند، به جز روسیه که Belavia هنوز در آن پرواز داشت. یادآوری می‌کنیم که تحریم های ایالات متحده علیه Belavia در دسامبر 2022 تمدید شد. پیش از این در سال 2022، ایالات متحده فرودگاه‌ها و شرکت های سراسر جهان را از سرویس، تعمیر و استفاده از قطعات ساخت آمریکایی برای سرویس دهی به هواپیما های Belavia منع کرد. با این حال، این شرکت به فعالیت بخشی از بوئینگ های خود ادامه داد، اگرچه بخشی از هواپیما ها را به شرکت های لیزینگ بازگرداند.

https://telegraf.news/ehkonomika/turciya-zapretila-obsluzhivanie-samoletov-iz-belarusi/

بدهی‌های خارجی بخش دولتی و شرکت های خصوصی در بلاروس کاهش یافته است

بدهی خارجی دولت بلاروس برای سال 2022 حدود 1.5٪ افزایش یافته است. در پایان سال گذشته، بدهی خارجی نهادهای دولتی بالغ بر 18.5 میلیارد دلار بود.در عین حال، کل بدهی خارجی شرکت های خصوصی، بانک ها، بخش دولتی اقتصاد و مقامات 5.3 % کاهش یافت. این مقدار تا 1 ژانویه 2023 حدود 39.7 میلیارد دلار بود. در ابتدای سال گذشته، بیش از 41.9 میلیارد دلار بود. بلاروس به طور سنتی از طریق اعتبار و اوراق قرضه وام می‌گیرد. در بازارهای خارجی، بدلیل تحریمها، بلاروس آماده پرداخت اوراق قرضه فقط به ارزهای دوستانه یعنی یوان چین و روبل روسیه و همچنین روبل بلاروس است. در عین حال، سرمایه گذاران خارجی اوراق قرضه دولتی بلاروس را در بازار داخلی از طریق بورس ارز بلاروس خریداری می‌کنند. چندی پیش، وزارت دارایی اوراق قرضه را به روبل روسیه با 11٪ در سال در آنجا قرار داد، که بالاتر از پیشنهادات سپرده‌های بانکی است. اوراق قرضه منتشرشده و دلاری با 3.9% در سال نیز وجود دارد. هر دو ورق قرضه قول می دهند در مارس 2026 بازخرید شوند.

https://sputnik.by/20230316/vneshnie-dolgi-gossektora-i-chastnykh-kompaniy-belarusi-snizilis-1073265382.html

تولید ناخالص داخلی بلاروس در سه ماهه اول 3 تا 5 درصد کاهش می یابد

تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا در یک بررسی اقتصاد کلان نوشت که تولید ناخالص داخلی بلاروس در ژانویه 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 % کاهش یافته است. پیش از این، الکساندر چرویاکوف، وزیر اقتصاد بلاروس ابراز اطمینان کرده بود که در سه ماهه اول، صنایع کلیدی باید در منطقه مثبت باشند. تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا فکر می‌کنند که در سه ماهه اول سال 2023، نرخ کاهش تولید ناخالص داخلی ممکن است در محدوده 3 تا 5 درصد باشد. در عین حال، تحلیلگران بانک توسعه اوراسیا اشاره کردند که "در سه ماهه دوم، اقتصاد بلاروس ممکن است به سمت رشد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حرکت کند". کارشناسان بیان می‌کنند که اقتصاد بلاروس با فشار خارجی سازگار شده و نرخ کاهش سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته و کاهش ساخت و ساز متوقف شده است.

مقامات بلاروس وظیفه خود را برای سال 2023 تعیین کردند که تورم را در محدوده 6-7٪ نگه داشته باشند. علاوه بر این، اقتصاد جمهوری باید 3.8 % در طول سال افزایش یابد. با این وجود، در سال گذشته، تولید ناخالص داخلی بلاروس 4.7 % کاهش یافت در حالی که تورم 12.8 % افزایش یافت.

https://sputnik.by/20230314/vvp-belarusi-sokratitsya-v-i-kvartale-na-35-1073203913.html

همکاری اقتصادی و تجاری خارجی بلاروس

وزیر امور خارجه بلاروس سرگئی آلینیک با نماینده شرکت داروسازی هند CIPLA دیدار کرد. 16 مارس 2023، وزیر امورخارجه جمهوری بلاروس، سرگئی آلینیک، با نماینده شرکت داروسازی هندی CIPLA، لالیت چوهانی دیدار کرد. طرفین چشم اندازهای توسعه همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری از جمله اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه داروسازی، تحویل مواد اولیه، تجهیزات صنعتی، علمی و فنی برای نوسازی صنعت داروسازی بلاروس را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این نشست توجه ویژه ای به پیشرفت پروژه ایجاد یک مرکز علمی و عملی بنام دکتر یوسف حمید براساس شرکت دولتی "آکادمفارم" شد.

https://mfa.gov.by/press/news_mfa/b8fb51fcf1e5871d.html

سیدوروک: بلاروس باید وارد بازار کشورهای آفریقایی شود

الکساندر سیدوروک، سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار بلاروس در جمهوری آفریقای جنوبی گفت که برای بلاروس مهم و ضروری است که با محصولات خود وارد بازار کشورهای آفریقایی شود.  سفیر متقاعد شده است که در توسعه همکاری بین کشورها، دوری جغرافیایی مشکلات خاصی ایجاد می‌کند، اما عامل تعیین کننده ای نیست. الکساندر سیدوروک گفت: "بازارهای کشورهای آفریقایی امیدواربخش هستند، علیرغم این واقعیت که کلیشه‌های زیادی در مورد آفریقا وجود دارد که گفته می‌شود این کشورها ورشکسته هستند... در واقع، این کاملاً درست نیست. اگر از مکانیسم های مدرن تسویه حساب و تدارکات متقابل استفاده کنید، می‌توانید در اینجا کار کنید. در اینجا بازارهای کاملاً رقابتی وجود دارد. رقابتی ترین بازار آفریقای جنوبی است. در سایر کشورهای منطقه که سفارت ما در آنجا کار مس کنند (آنگولا، نامیبیا، زیمبابوه و موزامبیک)، می‌توانیم کار کنیم و باید وارد این بازارها شویم. زیرا محصولات ما مورد تقاضا هستند. غذا همیشه مورد تقاضا خواهد بود. محصولات مهندسی ما برای مدت طولانی در اینجا به عنوان تجهیزات خوب و با کیفیت شناخته شده اند". الکساندر سیدوروک معتقد است در این میان برای ارتقای محصولات داخلی، خود تولیدکنندگان باید فعالانه‌تر فعالیت کنند. وی افزود: "بازارهای اینجا بسیار رقابتی است، رسیدن به اینجا چندان آسان نیست. ما باید بیشتر فعال باشیم. بنابراین، همواره از صادرکنندگان خود می خواهم که تنبلی نکنند و در نمایشگاه‌های محلی حضور فعال داشته باشند". الکساندر سیدوروک گفت: "ورود به این بازارها نه تنها ممکن، بلکه ضروری است. آنها برای ما بسیار امیدوار بخش هستند. در قاره آفریقا هم اکنون یک کشمکش جدی بین بازیگران اصلی جهان وجود دارد. همه اینجا حضور دارند. آنها با سرمایه گذاری‌های جدی می آیند، اول از همه چین. ایالات متحده نفوذ خود را از دست نمی دهد. اتحادیه اروپا هم در بخش اقتصادی و هم در زمینه بشردوستانه بسیار فعال است. روسیه در حال بازگشت به بازار آفریقا است. یعنی در اینجا حتی بین بازیگران سیاسی و اقتصادی سطح اول، رقابت جدی برای ارتقای منافع آنها در این منطقه جریان دارد. 100 % مطمئنم که ما با فعالیت صادرکنندگان خود جایگاه‌های خود را در اینجا داریم".

https://www.belta.by/economics/view/sidoruk-belarusi-ne-mozhno-a-nuzhno-prihodit-na-rynki-stran-afriki-555529-2023/

پوشیلین:  جمهوری خلق دونتسک به سرمایه گذاری‌های بلاروس علاقمند است

دنیس پوشیلین، کفیل ریاست جمهوری، گفت که جمهوری خلق دونتسک در حال توسعه گزینه‌هایی برای جذب سرمایه گذاری، از جمله از بلاروس است. دنیس پوشیلین گفت: "یک منطقه آزاد اقتصادی که دارای تعدادی امتیازات و مزایای مالیاتی است، پیش بینی شده است". به گفته وی، مقامات منطقه همچنین در حال بررسی گزینه‌های اضافی برای سرمایه گذاری و همچنین آنچه می‌توانند به نمایندگان تجاری ارائه دهند، هستند. همانطور که پوشیلین خاطرنشان کرد، جمهوری خلق دونتسک منتظر اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگ است که به شرکت های بزرگ نیز مربوط می‌شود. وی افزود: "من چشم اندازهای بزرگی می‌بینم. علاوه بر این، هم برای تجار از سایر مناطق روسیه و هم برای جمهوری بلاروس". رئیس جمهوری همچنین گفت که جمهوری خلق دونتسک به توسعه ساخت و ساز از جمله مسکن تجاری و همچنین جذب سرمایه گذاری در شرکت های ماشین سازی علاقه مند است. به گفته وی، این تولیدکنندگان در حال حاضر فاقد سرمایه هستند. آنها همچنین علاقه مند به توسعه مجتمع کشاورزی و صنعتی هستند.

https://sputnik.by/20230313/dnr-zainteresovana-v-belorusskikh-investitsiyakh--pushilin-1073140764.html

لوکاشنکو: منافع تجاری و پتانسیل جدید ما در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا است

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در نشست شورای وزیران گفت که منافع تجاری بلاروس و پتانسیل جدید در آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا است. رئیس جمهور بلاروس خطاب به وزارت امور خارجه گفت: "به طور مداوم به جامعه تجاری در هر کشوری که نمایندگی‌های دیپلماتیک در آن مستقر هستند، این موضع را اعلام کنید که بلاروس شریک باز، صادق و صلح دوست است. تجار جدی، برخلاف بسیاری از سیاستمداران غربی، باهوش و عمل گرا هستند.آنها آماده همکاری متقابل سودمند هستند و حتی اکنون نیز به دنبال فرصت هایی برای احیای روابط تجاری قدیمی و ایجاد روابط جدید هستند. وزارت امور خارجه باید تصمیمات جدید را برای حل مسائل در این شرایط اتخاذ کند". الکساندر لوکاشنکو تاکید کرد که در عین حال نباید خود را به آمریکا و اروپا محدود کرد که آشکارا با بلاروس دشمنی می‌کنند. وی گفت: "آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا به عنوان منافع تجاری ما و پتانسیل جدید ما به نظر می رسند. پیوستن به سازمان همکاری شانگهای و تقویت همکاری با کشورهای آسه آن برای بلاروس درهای سریع ترین و امیدواربخش‌ترین بازارها را باز کرده است".  رئیس جمهور متقاعد شده است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید اهمیت خود را به عنوان یکی از مراکز مهم تعامل منطقه ای افزایش دهد. الکساندر لوکاشنکو گفت: "اگرچه صحبت در مورد کار برای رفع موانع و محدودیت‌های موجود و واکنش جمعی به تحریم‌های غرب درحال حاضر خسته شده است، اما اهمیت خود را از دست نمی‌دهند. باید در این زمینه‌ها کار کنید".

https://www.belta.by/president/view/lukashenko-nashi-torgovye-interesy-i-novyj-potentsial-nahodjatsja-v-afrike-latinskoj-amerike-azii-554616-2023/

لوکاشنکو به مقامات دستور داد که قراردادها را با چین به سرعت هماهنگ کنند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به مقامات دستور داد که قراردادها را با چین به سرعت هماهنگ کنند. رئیس جمهور یادآور شد که در نتیجه سفر اخیر وی به پکن، حدود 40 قرارداد به ارزش 3.5 میلیون دلار منعقد شد. وی افزود: "اکنون بدلیل مطالعات و تاییدات بی پایان زمان را از دست ندهید". به گفته وی، چین برای بلاروس اهمیت راهبردی دارد و در منطقه آسیا "پایگاه" است. رئیس جمهور معتقد است که کشورها نه تنها در تجارت، بلکه در سایر زمینه‌ها نیز می‌توانند همکاری کنند. به عنوان مثال، در زمینه ایجاد تولید مشترک با استفاده از تکنولوژی بالا. الکساندر لوکاشنکو تاکید کرد که لازم است از حداکثر همکاری با چین استفاده کنیم تا سرمایه گذاری‌های چینی در کشورمان چندین برابر شود".

https://sputnik.by/20230310/lukashenko-poruchil-chinovnikam-bystro-soglasovat-kontrakty-s-kitaem-1073085084.html

چگونگی پیشرفت پیوستن بلاروس به سازمان همکاری شانگهای

ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت که روند پیوستن بلاروس به سازمان همکاری شانگهای با موفقیت درحال پیشرفت است. دبیرکل سازمان همکاری شانگهای خاطرنشان کرد که ایران و بلاروس سال‌هاست که به عنوان ناظر در سازمان فعالیت می‌کنند و در تمام این مدت فعالانه در تمامی فعالیت‌های مرتبط با فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای مشارکت داشته‌اند. دبیرکل سازمان همکاری شانگهای افزود: "زمانی برای عضویت کامل در سازمان اقدام کردند. این درخواست‌ها پاسخ‌های فعالی را از سوی سران  کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دریافت کردند”.دبیرکل این سازمان یادآور شد که در سال 2021 روند پیوستن ایران به این سازمان در دوشنبه آغاز شد و در سال 2022 در سمرقند تصمیم گرفته شد که روند پیوستن بلاروس آغاز شود. به گفته وی، اکنون هم مینسک و هم تهران و هم همه کشورهای عضو و دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای هر کاری که ممکن است برای پیشبرد این روند انجام می دهند. ما در مورد رسمی‌شدن قانونی رویه‌های خاص هم در خود سازمان و هم در کشورهایی که ورود آنها به سازمان همکاری شانگهای را رسمی می‌کنند، صحبت می‌کنیم.

https://sputnik.by/20230310/gensek-shos-rasskazal-kak-prodvigaetsya-vstuplenie-belarusi-v-organizatsiyu-1073090506.html

بلاروس قصد دارد تا ژوئن 2023 تمام مراحل عضویت در سازمان همکاری شانگهای را تکمیل کند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در دیدار با ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت که بلاروس در نظر دارد مراحل پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تا اجلاس ژوئن در دهلی تکمیل کند. وی گفت: "آقای دبیرکل، شما هدف ما را می دانید. برای اینکه به طور قانونی عضو کامل سازمان شویم، باید مراحل قانونی خاصی در بلاروس انجام شود. ما باید به تصمیماتی بپیوندیم که قبلا در سازمان همکاری شانگهای گرفته شده بود. ما هدف بلندپروازانه را برای تکمیل این مسیر در طول سال جاری قبل از نشست دهلی تعیین کرده ایم. این سرعت جدی است. اما اگر از ما حمایت کنید تجربه خوبی برای دیگران خواهد بود. علاوه بر این، به عنوان ناظر، ما به طور جدی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای آماده می‌شدیم. بنابراین، ما قطعاً تا ژوئن تا لحظه ای که دوباره در دهلی ملاقات می‌کنیم، می‌توانیم ضرب الاجل ها را رعایت کنیم".

وی افزود: "شما اهداف ما را می دانید. توانایی‌های ما برای همه اعضای سازمان همکاری شانگهای شناخته شده است. من فقط می خواهم بپرسم که آیا در روند ورود قانونی ما به این سازمان نگرانی یا سؤالی در مورد بلاروس دارید؟" لوکاشنکو خطاب به ژانگ مینگ و از طریق او، از کل دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای برای کاری که انجام می دهند، اول از همه در رابطه با بلاروس، که در آخرین اجلاس در سمرقند در واقع به خانواده این سازمان پذیرفته شد، تشکر کرد. سازمان همکاری شانگهای سپس تصمیم گرفت که روند الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای آغاز شود.ژانگ مینگ به نوبه خود تاکید کرد که آمدن به بلاروس برای او افتخار و خوشحالی است. وی از استقبال گرم و مهمان نوازی تشکر کرد. وی گفت: "من در مورد دیدار ما قبل از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند برداشتهای خوبی داشتم. گفت و گوی بسیار سازنده ای داشتیم. در آن زمان ما مسائل عضویت و پیوستن بلاروس به سازمان همکاری شانگهای را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادیم. این موضوع کلیدی مذاکرات ما بود".

https://www.belta.by/president/view/lukashenko-belarus-namerena-vypolnit-protsedury-dlja-vstuplenija-v-shos-k-ijunskomu-sammitu-v-deli-554399-2023/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما