معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۰

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ونزوئلا در هفته سوم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

گزارش بانک مرکزی ونزوئلا از افزایش تورم

آخرین گزارش بانک مرکزی ونزوئلا از افزایش تورم در این کشور طی ده ماهه نخست سال جاری میلادی حکایت دارد. بر این اساس میزان افزایش تورم در نه ماهه نخست سال جاری میلادی از ۱۰۶ درصد فراتر رفت و این رقم با احتساب ماه اکتبر طی ده ماهه سال از ۱۱۹ درصد افزایش یافت این در  حالیست که میزان تورم طی دو ماه اخیر بالغ بر ۳۶ درصد افزایش یافته است، آموزش، حمل و نقل، مواد غذایی،  سلامت و لوازم خانگی بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده اند.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/bcv-inflacion-se-disparo-287-en-septiembre

پیشنهاد رئیس جمهور ونزوئلا برای برگزاری نشست سه جانبه دفاع از آمازون

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا پیشنهاد برگزاری نشستی سه جانبه با رؤسای جمهور کلمبیا و برزیل برای دفاع از آمازون را ارائه نمود. وی اعلام داشت که در این راستا با روسای جمهور جدید برزیل و کلمبیا گفت و گو کرده است که بر پایه آن دفاع از آمازون به عنوان ریه تنفسی جهان از سر گرفته می‌شود علاوه بر این پیشنهاد از سرگیری پیمان دفاع از آن را برای متعهد ساختن دولت های سراسر دنیا به تأمین منابع موردنیاز برای احیای آمازون را ارائه نموده است.

 https://venezuela-news.com/maduro-propuso-a-lula-y-petro-hacer-una-cumbre

استمرار رشد تورم در ونزوئلا

تازه ترین گزارش منتشره از سوی رصدخانه مالی ونزوئلا از استمرار پایدار رشد تورم در این کشور حکایت دارد. بر این اساس میزان نرخ تورم سالانه در ونزوئلا از ۱۷۳ درصد فرا رفته است این در حالیست که رقم رشد تورمی در ماه اکتبر سال جاری میلادی بالغ بر ۱۴ درصد به ثبت رسیده است و این رقم طی ده ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۱۴۲ درصد رقم خورده است. خدمات، ارتباطات، مواد غذایی و حمل و نقل بیشترین افزایش بهای قیمتی را به خود اختصاص داده اند.

https://www.bancaynegocios.com/ovf-inflacion-de-octubre-se-ubico-en-145-mientras

اعلام از سرگیری صدور نفت ونزوئلا از طریق شرکت ایتالیایی

شرکت ایتالیایی انی پس از چهار ماه تعلیق، دریافت نفت ونزوئلا را طی ماه جاری میلادی از سر می‌گیرد. بر پایه یکی از اسناد منتشره از سوی شرکت ملی نفت ونزوئلا، این کشور طی ماه نوامبر سال جاری میلادی دو محموله هر کدام به حجم یک میلیون بشکه نفت رقیق شده را برای بارگیری به شرکت ایتالیایی اختصاص داده است این در حالیست که در فاصله ماه‌های ژوئن و ؤوئیه سال جاری میلادی بیش از ۳.۶ میلیون بشکه نفت از طریق این شرکت صادر گردیده است.

https://www.eluniversal.com/economia/142366/reuters-italiana-eni-reanudara-toma

سخنرانی رئیس جمهور ونزوئلا در کنفرانس تغییرات اقلیمی در مصر

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا طی شرکت در ۲۷ امین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحددر مصر به ایراد سخنانی پرداخت. وی طی ایراد سخنانی در این نشست با هشدار در خصوص خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی،  اعلام داشت که با استمرار روند کنونی تخریب اکوسیستم های جهان، سیاره زمین طی چهل سال آتی غیرقابل سکونت خواهد بود و بحران اقلیمی‌کشورهای مختلف را به تصحیح الگوی زیست بر پایه مصرف ملزم می نماید، ونزوئلا کمتر از ۰.۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان را تولید می‌کند.

 https://twitter.com/NicolasMaduro/status/1589933180911423488

از سرگیری پرواز شرکت هواپیمایی دولتی کلمبیا به ونزوئلا

نخستین پرواز شرکت هواپیمایی دولتی کلمبیا Satena  به ونزوئلا در تاریخ  نهم نوامبر سال جاری میلادی پس از دو سال وقفه صورت گرفت. یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی دولتی کلمبیا در فرودگاه بین المللی مایکتیا در حومه شهر کاراکاس بر زمین نشست که از طریق آن گیرمو رییس، وزیر حمل و نقل کلمبیا به ونزوئلا سفر نمود این در حالیست که پروازهای شرکت هواپیمایی دولتی تورپیال ونزوئلا  به کلمبیا از تاریخ 7 نوامبر سال جاری میلادی از سرگرفته شد.

https://www.eluniversal.com/venezuela/142553/satena-realiza-el-vuelo-bogotacaracas

درخواست کلمبیا از آمریکا برای بازنگری تحریم ها علیه شرکت هواپیمایی ونزوئلا

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا، خواستار بازنگری تحریم های اعمالی آمریکا علیه شرکت هواپیمایی دولتی کنوایاسا برای صدور مجوز پروازهای آن بین دو کشور شده است. گیرمو رییس، وزیر حمل و نقل کلمبیا در پی سفر به ونزوئلا از طریق اولین پرواز شرکت هواپیمایی دولتی ساتنا، ضمن تأیید این موضوع، به تحریم های اعمالی از سوی آمریکا به عنوان مانع کنونی انجام پروازهای شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا در مسیر های پروازی دو کشور اشاره نمود و اعلام داشت که درخواست بازنگری آمریکا در خصوص این تحریم ها از سوی رئیس جمهور و نماینده دیپلماتیک کلمبیا در واشینگتن به مقامات آمریکایی ارائه گردیده است

https://bitlymonitor.com/venezuela/gobierno-de-petro-pidio-a-eeuu-revisar-sancion

کاهش میزان فقر در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی دانشگاه کاتولیک آندرس بیو، از کاهش میزان فقر در ونزوئلا حکایت دارد. بر پایه گزارش صورت گرفته تحت عنوان « نظرسنجی ملی وضعیت معیشت»، در سال جاری میلادی برای نخستین بار طی ۷ سال اخیر سطح فقر در کشور آمریکای جنوبی دستخوش کاهش گردیده و به سطوح ثبت شده در سال ۲۰۱۸ تقلیل یافته است. به طوریکه به عنوان نتیجه بهبود اقتصاد شاخص فقر چند بعدی با ۱۵ درصد کاهش در سال ۲۰۲۲ به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

https://bitlymonitor.com/destacado/la-pobreza-en-venezuela-se-redujo-a-niveles-de-2018

تلاش ونزوئلا برای تبدیل به کانون اصلی تولید مواد غذایی در جهان

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از تلاش این کشور برای تبدیل به کانون اصلی تولید مواد غذایی در جهان خبر داد. رئیس جمهور ونزوئلا با ابراز اطمینان برای دستیابی به هدف مورد نظر، خاطرنشان ساخت که امنیت غذایی در جهان بنا به دلایل عدیده مرتبط به وخامت شرایط تولید و تنش نظامی جاری در اوکراین شدت یافته است و ونزوئلا با برخورداری از  ۳۳ میلیون هکتار زمین زراعی مساعد، به ابرقدرتی در زمینه تولید مواد غذایی در جهان مبدل می‌گردد.

 https://www.eluniversal.com/economia/142636/maduro-afirma-que-venezuela

افزایش مبادلات تجاری بین ونزوئلا و اروپا

ارزش مبادلات تجاری بین ونزوئلا و اتحادیه اروپا با افزایشی بالغ بر ۹۰ درصد طی نه ماهه نخست سال جاری میلادی از ۱.۱۰۰ میلیارد یورو افزایش یافت. رافائل دوچائو با ابراز امیدواری نسبت به از سرگیری گفت و گوی بین دولت و اپوزیسیون ونزوئلا و کاهش تحریم ها برای احیای فعالیت شرکت های انی و رپسول در ونزوئلا، اعلام داشت که ارزش مبادلات تجاری ونزوئلا و اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی از ۱.۵۰۰ میلیارد یورو فراتر می رود این در حالیست که این رقم در سال ۲۰۱۲ به اوج خود بالغ بر ۱۱ میلیارد یورو افزایش یافت. 

https://bitlymonitor.com/venezuela/ue-espera-que-negociacion-en-mexico-permita-retorno

رشد منفی جمعیت در ونزوئلا

شاخص رشد جمعیتی ونزوئلا طی پنج سال اخیر منفی بوده است. بر پایه آخرین بررسی صورت گرفته از سوی دانشگاه کاتولیک آندرس بیو، رشد جمعیتی ونزوئلا طی ۵ سال اخیر به میزان ۱.۱ منفی ثبت شده است و جمعیت این کشور ۲۸.۳ میلیون نفر می‌باشد این در حالیست که از سال ۲۰۱۵ تا کنون حدود ۵ میلیون نفر از اتباع ونزوئلایی از این کشور خارج شده اند.

https://es.scribd.com/document/606599845/encovi#from_embed

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما