معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۱

چشم انداز راهبرد انرژی موریتانی

وزیر نفت، انرژی و معادن موریتانی چشم انداز راهبردی موریتانی را با تمرکز بر تولید و صادرات گاز، نفت و هیدروژن ارائه کرد.

عبدالسلام ولد محمد صالح وزیر نفت موریتانی در سخنانی، چشم انداز موریتانی را بهره برداری گسترده از منابع انرژی خود از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن معرفی کرد. اهم اظهارات وزیر نفت: 

موریتانی در این مسیر با چالش هایی همچون نبود تجربه کافی در صنایع مختلف و همچنین نبود پرسنل آموزش دیده و مجرب مواجه است. اما منابع جدید انرژی می‌تواند جایگزین خوبی برای انرژی‌های آلاینده باشد. شمال موریتانی دارای انرژی خورشیدی و بادی بسیار گسترده ای بوده و همچنین این کشور از زمان استقلال از معادن آهن خود بهره برداری نموده است. هدف این کشور استفاده از انرژی‌های سبز در راستای توسعه کشور، تامین برق آن و درنهایت غلبه بر فقر است. همچنین در این مسیر با تغییرات اقلیمی مقابله خواهیم کرد. موریتانی به یک هاب منطقه ای یکپارچه با میزان کربن پایین خواهد بود. گاز با همکاری شرکت های بین المللی برای صنعتی سازی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  با بهره برداری از صنایع گاز می‌توان به توسعه شبکه برق، حمل و نقل، فولاد سبز و صادرات کشور امیدوار بود.

آفریقا یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز محسوب می‌شود. اما این صنعت مستلزم سرمایه گذاری‌های بسیار کلان با میزان اشتغال زایی و صنعتی سازی پایین است. با این حال، صنعت نفت بر افزایش درآمدهای دولت تاثیر بسزائی دارد. هدف اصلی ما رشد اقتصادی به میزان 10 درصد است که به اشتغال زایی، صنعتی سازی و به طور کلی تحولات اقتصادی کمک شایانی می‌کند.توسعه یک فرآیند تدریجی است و چشم انداز ما  یعنی بهره برداری از انرژی‌های یکپارچه – همچون گاز، آهن، فسفر- باعث می‌شود تا بتوانیم  برق کل کشور را تامین کنیم. 

توضیحات:

  • موریتانی برای آنکه بتواند از منابع انرژی خود بهره برداری کند بایستی با شرکت های بین المللی به منظور جذب سرمایه گذاری‌های خارجی توافق کند. در همین راستا دو شرکت بریتیش پترولیوم انگلستان و کاسموس انرژی آمریکا در سال های اخیر وارد صنعت گاز موریتانی شده و دولت موریتانی با این دو شرکت بزرگ توافق نامه‌های منعقد کرده است.
  • موریتانی آینده درخشانی در بخش نفت خواهد داشت. شرکت های غربی از جمله بریتیش پترولیوم، شل و توتال در حال حاضر در صنعت نفت موریتانی سرمایه گذاری کرده اند. به گفته وزیر نفت موریتانی این شرکت ها و اروپا شریک بزرگ ما محسوب می‌شوند. موریتانی با منابع گازی عظیم خود می‌تواند به یک شریک انرژی بسیار مهم برای اروپا تبدیل شود.
  • وزیر نفت موریتانی پیش بینی کرده است که با بهره برداری از تمامی ابزارهای موجود، در سال 2030 همه شهروندان موریتانی به انرژی سبز دسترسی خواهند داشت. به نظر می رسد موریتانی می‌تواند چالش های اصلی خود، فقر و بی سوادی را با مدیریت درآمدهای گازی کاهش دهد. اما این امر مستلزم جذب سرمایه گذاری خارجی در توسعه زیرساخت های لازم و متنوع کردن اقتصاد ملی است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما