معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۴

فرصت های موریتانی برای بهره مندی از منابع گازی

در گزارش پیش رو به طور اجمالی نگاهی به فرصت های موریتانی برای بهره مندی از منابع گازی شده است.

با منابع ثابت شده گاز طبیعی بیش از 28.3 میلیارد متر مکعب، موریتانی پتانسیل تغییر اقتصاد داخلی و منطقه ای را دارد. دولت درآمدزایی از گاز را به عنوان یکی از اجزای کلیدی چشم انداز انرژی استراتژیک 2030-2023 خود قرار داده است و این کشور قرار است به اولین تولید در سال 2023 در فاز اول پروژه Greater Tortue Ahmeyim (GTA) به رهبری bp-Kosmos Energy - واقع در مرز دریایی سنگال و موریتانی - فرصتی را فراهم کند تا از بخش گاز نوپای خود از مزایای قابل توجهی بهره مند شود. در ادامه به برخی از این فرصت ها اشاره خواهد شد:

1- صنعتی سازی مبتنی بر گاز

کسب درآمد از منابع گازی فراساحلی فرصت‌های جدیدی را برای صنعتی‌سازی در موریتانی باز می‌کند و این کشور را قادر می‌سازد تا اقتصاد را متنوع کرده و ایجاد اشتغال را به حداکثر برساند. موریتانی به دلیل رشد در بخش هایی مانند تولید کود، تولید پتروشیمی و همچنین در صنایع انرژی بر، مانند معدن، سیمان و تولید فولاد، پتانسیل افزایش تولید ناخالص داخلی را دارد. برنامه‌های دولت برای توسعه تا 180 مگاوات توربین گازی چرخه باز تا سال 2024. 120 مگاوات ظرفیت توربین گاز سیکل ترکیبی (CCGT) تا سال 2026. و 310 مگاوات CCGT تا سال 2027 برای به حداکثر رساندن بهره برداری از منابع تحت طرح جامع گاز می‌تواند یک تغییر بازی برای اقتصاد موریتانی باشد.

2- تولید برق پایه برای پایداری شبکه

موریتانی گاز کافی برای تامین نیازهای برق محلی خود دارد و در عین حال از تلاش‌های برق‌رسانی منطقه‌ای از طریق شبکه‌هایی مانند استخر برق غرب آفریقا حمایت می‌کند. با هدف گذاری دولت برای دستیابی به دسترسی جهانی به برق تا سال 2030، گاز جزء مهمی است که کشور را قادر می سازد دسترسی مصرف کنندگان به برق را افزایش دهد. تسریع در توسعه اکتشافات غول پیکر مانند GTA و همچنین بیرالله، پلیکان و باندای موریتانی در حالی که ردیابی سریع زیرساخت های انتقال گاز به نیرو برای این کشور برای پیشبرد تولید و تامین برق و همچنین تقویت پایداری شبکه بسیار مهم است.

3- کربن زدایی صنعت انرژی

در حالی که نفت سهم بزرگی از ترکیب انرژی موریتانی را به خود اختصاص می دهد، دولت به دنبال سرعت بخشیدن به کربن زدایی این صنعت است و گاز منبع ایده آلی برای افزایش تامین انرژی پاک تر و مقرون به صرفه تر است. با توجه به محوریت انتقال انرژی در سراسر جهان، بخش گاز موریتانی نقش بزرگی را ایفا می‌کند، که هم به کربن زدایی و هم صنعتی شدن کمک می‌کند و در نتیجه تضمین می‌کند که گذار عادلانه و فراگیر باشد. توسعه گاز به شکل گاز طبیعی مایع (LNG) در توسعه GTA، تعهد دولت را برای به حداکثر رساندن بهره برداری از منابع و در عین حال اولویت دادن به پایداری زیست محیطی برجسته می‌کند.

4- افزایش درآمد حاصل از LNG

با گسترش سریع تقاضا برای گاز در سراسر جهان، موقعیت استراتژیک موریتانی در بازارهای اروپایی و سبد منابع قابل توجهی این کشور را به یک صادرکننده و تولیدکننده رقابتی تبدیل کرده است. این کشور با قرار دادن زیرساخت‌های صادرات و واردات LNG به عنوان جنبه تعیین‌کننده پروژه‌هایی مانند GTA، موقعیت خوبی برای افزایش قابل توجه درآمد خارجی تولیدشده از گاز دارد و این کشور را قادر می‌سازد تا سایر بخش‌های اقتصاد را توسعه دهد و در عین حال رشد تولید ناخالص داخلی را در بلندمدت پیش ببرد.

- ذخایر گاز طبیعی اثبات شده موریتانی، موفقیت در اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس و روابط قوی با همتایان منطقه ای خود، دلیل محکمی‌برای افزایش اکتشاف و تولید در این کشور ایجاد کرده است. با دور بالقوه صدور مجوز، سیاست‌های مالی جذابی که تحت طرح جامع گاز ارائه می‌شوند و اراده سیاسی نشان داده شده، بازار بالادستی موریتانی در پرتگاه رشد قابل توجهی قرار دارد زیرا بازیگران جدید به بازار هجوم می‌آورند.

- رویداد انرژی برتر منطقه، MSGBC Oil, Gas & Power - که از 21 تا 22 نوامبر در نواکشوت، موریتانی برگزار می‌شود، سرمایه گذاران بالقوه و توسعه‌دهندگان پروژه را با سهامداران عمومی مرتبط می‌کند و بستر ایده آلی را برای امضای قراردادهای جدید و پروژه‌ها فراهم می‌کند. MSGBC 2023 از طریق میزگردها و جلسات سطح بالا، جلسات شبکه اختصاصی و کارگاه‌های فنی، بررسی خواهد کرد که چگونه کشور می‌تواند صنعت گاز طبیعی خود را به حداکثر برساند تا منافع اقتصادی بلندمدت را باز کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما