معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته چهارم تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:
  • امضای توافق نامه حمایت از کودکان بین موریتانی و یونیسف

 دبیرکل وزارت اقتصاد و توسعه پایدار، آقای یعقوب ولد احمد آیچا و دبیرکل وزارت دارایی آقای مامادو جالو روز دوشنبه 17 ژوئیه 2023 در نواکشوت، با آقای مارک لوسی، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، توافقنامه همکاری در زمینه تقویت ظرفیت ها در زمینه تهیه و اجرای بودجه دولتی برای بخش های اجتماعی امضا کردند. هدف از این توافق، تأثیرگذاری در سطح بودجه ملی برای دستیابی به مزایایی است که حقوق کودکان را تضمین می‌کند.ولد احمد آیچا توضیح داد: این موافقتنامه یک مکمل کیفی برای حمایت از سیاست‌های دولت در زمینه مفهوم‌سازی و اجرای برنامه‌های اجتماعی و اداره آنها از طریق آموزش و پشتیبانی از ظرفیت خواهد بود.

نماینده یونیسف در موریتانی اظهار داشت: این صندوق از نزدیک با دست اندرکاران دولتی برای ترویج یک سیاست بودجه جامع که حقوق و منافع کودکان در موریتانی را منعکس می‌کند، همکاری می‌کند.

  • بررسی تامین مالی پروژه اتصال برق فشار قوی بین موریتانی و مالی

میزگردی توسط وزارت اقتصاد و توسعه پایدار روز دوشنبه 17 ژوئیه 2023 با حضور تعدادی از سرمایه گذاران بین المللی در نواکشوت به منظور بررسی تامین مالی پروژه اتصال برق فشار قوی (225 کیلوولت) و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی مرتبط با آن بین موریتانی و مالی سازماندهی شده بود.

این پروژه که بخشی از برنامه ملی توسعه اتصال برق در موریتانی است، با هدف تعمیم دسترسی جهانی به برق در مناطق تحت پوشش پروژه و ادغام قابلیت‌های انرژی تجدیدپذیر متناوب در مقیاس بزرگ «خورشیدی، فتوولتائیک، باد» به شبکه برق ملی و منطقه ای، علاوه بر ایجاد زیرساخت برای خط انتقال برق فشار قوی (225 کیلوولت) که نواکشوت را به ناما متصل می‌کند، می‌باشد.

آقای عبدالسلام محمد صالح وزیر اقتصاد و توسعه پایدار در سخنرانی به همین مناسبت توضیح داد که این نشست با هدف بسیج بودجه و همچنین با هدف ایجاد شبکه اتصال برق بین موریتانی و مالی و ایجاد ایستگاه‌های مشترک انرژی خورشیدی می‌باشد.

وی با بیان اینکه این پروژه به عنوان بخشی از پروژه ساختاری اجرا شده توسط بانک توسعه آفریقا به ابتکار ساحل تامین می‌شود، به اهمیت انرژی برای کشورهای منطقه و تاثیر آن بر توسعه و ایجاد شرایط مناسب زندگی برای شهروندان اشاره نمود.  وزیر اقتصاد موریتانی همچنین با بیان اینکه از پروژه اتصال نواکشوت و نعما حدود 620 هزار نفر بهره خواهند برد و انرژی ارزان را تامین می‌کند، تاکید کرد: این پروژه امکان بهره برداری از پروژه‌های آزمایشی در آفریقا را نیز فراهم می‌کند.

  • شرکت هیاتی از موریتانی در مجمع گفتگوی سیاست آموزشی در تونس

هیاتی از موریتانی در مجمع گفتگوی سیاست آموزشی عربی 2023 که در تونس (منطقه حمامت) توسط کمپین عربی برای آموزش و تحت حمایت رسمی دولت تونس با شعار (به سوی تأمین مالی کافی و پایدار برای دستیابی به انصاف، عدالت و برابری) در 19-22 ژوئیه 2023 برگزار شد. شرکت نمود.

هدف اصلی این مجمع عبارت  است از 1) روشن کردن مشکل تأمین مالی آموزش و پرورش، تأثیر بدهی بر این بخش مهم و حیاتی و بحث در مورد راه‌های همکاری مشترک بین دست اندرکاران مختلف رسمی و غیر رسمی‌برای ایجاد راه حل ها و جایگزین‌ها برای مقابله با این مشکل که آینده منطقه عربی را تهدید می‌کند. 2)  ایجاد مکانیسم‌ها و کانال‌های گفتگوی پایدار در مورد سیاست‌های آموزشی مرتبط با تأمین مالی آموزش در سطوح منطقه‌ای و ملی بین دولت‌ها از یک سو و سازمان‌های جامعه مدنی از سوی دیگر، به‌ویژه مؤلفه‌های کمپین عربی برای آموزش، که شامل یک گروه بزرگی از ائتلاف های آموزشی عربی، علاوه بر مربیان، دانشگاهیان و محققان از همه کشورهای عربی. 

  • ریاست موریتانی بر نوزدهمین اجلاس سران کشورها و دولت های سازمان سرمایه گذاری رودخانه سنگال

 آقای محمد ولد شیخ الغزوانی، رئیس جمهور موریتانی صبح روز سه شنبه 18 ژوئیه 2023، از طریق ویدئو کنفرانس، ریاست کار اجلاس نوزدهمین نشست عادی سران کشورها و دولت های کشورهای عضو سازمان سرمایه گذاری رودخانه سنگال را بر عهده داشت. وی در سخنرانی خود به همین مناسبت، موفقیت کشورهای سازمان سرمایه گذاری رودخانه سنگال را در ایجاد یک الگوی متفق القول به عنوان نمونه ای از مدیریت هماهنگ و یکپارچه منابع آب فرامرزی تایید نمود.

رئیس جمهور موریتانی اظهار داشت: به دلیل حیاتی بودن آب و کمبود روزافزون آن به دلیل بهره برداری بیش از حد و تغییرات اقلیمی، منابع فرامرزی آن در بسیاری از موارد، به ویژه در مورد مدیریت آنها، موضوع تنش و درگیری‌های متعدد و متنوعی است. با این وجود، کشورهای ما از طریق سازمان سرمایه گذاری رودخانه سنگال موفق به ایجاد الگویی شده اند که از اجماع به عنوان نمونه ای از مدیریت هماهنگ و یکپارچه منابع آب فرامرزی برخوردار باشد.

رئیس جمهور موریتانی در پایان سخنانش اظهار داشت: ما باید تلاش خود را برای بسیج منابع برای برنامه‌ها و پروژه‌های سازمان خود مضاعف کنیم، سیستم حکمرانی که منجر به اصلاحات شد نیز باید مدرن و تقویت شود، زیرا با حکمرانی خوب و شفاف، اعتماد شرکای ما تقویت می‌شود که امکان بسیج بودجه را فراهم می‌کند.

  • امضای قرارداد تامین مالی پروژه اوکار با بانک توسعه آفریقا

آقای عبدالسلام ولد محمد صلاح وزیر اقتصاد و توسعه پایدار موریتانی روز سه شنبه 18 ژوئیه 2023 در نواکشوت با دستیار مدیر کل دفتر منطقه ای توسعه یکپارچه و ارائه خدمات برای شمال آفریقا در بانک توسعه آفریقا خانم مالین آبلومبرک، یک موافقتنامه تامین مالی به منظور تهیه مطالعات امکان سنجی برای برنامه تتمین ذخایر کشاورزی و دامداری منطقه "ازهر" در حوضه شرقی پروژه اوکار امضا نمودند.

این بودجه اعطایی شده توسط صندوق توسعه آفریقا بالغ بر بیست و هشت میلیون و دویست (28,200,000) اوقیه جدید می‌باشد. پروژه "اوکار" با هدف افزایش منابع کشاورزی مرتعی موجود در بخش شمال شرقی (ازهر) در ایالت الحض الشرقی و همچنین ارائه راه حل های چند بعدی برای بسیاری از مشکلات و موانع در بخش دامداری و کشاورزی می‌باشد.

وزیر در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: موضوع امضاء مربوط به سه مولفه که اولی مربوط به مطالعات پیش امکان سنجی فنی و توسعه زیرساخت ها برای ارزش گذاری منابع و بهبود بهره وری تولید، دومی مربوط به ابعاد زیست محیطی و اجتماعی و محور سوم مربوط به تدوین برنامه راهنمای سرمایه گذاری در بخش توسعه دام و امکان تدوین استراتژی بلندمدت را فراهم می‌کند. وزیر اقتصاد این کشور افزود: امضای این سند نقطه عطف دیگری در چارچوب همکاری چندجانبه است که کشور ما را با این نهاد پیوند می دهد.

مدیرکل بانک توسعه آفریقا نیز به نوبه خود اظهار داشت: پروژه اوکار با هدف ارتقای منابع کشاورزی و دامداری موجود در منطقه حوضه شرقی و به نفع ساکنان این منطقه که عمدتاً به دام وابسته هستند، می‌باشد.

  •  مبادلات تجاری 300 میلیون یورو فرانسه با موریتانی

الکساندر گارسیا، سفیر فرانسه در موریتانی، اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از 300 میلیون یورو فراتر رفته است. گارسیا در ضیافت شامی‌که سفارت این کشور شامگاه جمعه 14 ژوئیه 2023 به مناسبت روز ملی فرانسه ترتیب داد، تأیید کرد که شرکت‌های این کشور که در موریتانی فعالیت می‌کنند در سال‌های اخیر امکان ایجاد دو هزار فرصت شغلی را فراهم کرده‌اند.

 سفیر با بیان اینکه موریتانی طی چند سال آینده شاهد یک توسعه اقتصادی بزرگ با شروع تولید گاز و با راه اندازی پروژه‌های بزرگ در این بخش به ویژه هیدروژن سبز خواهد بود که از طریق آن موریتانی قصد دارد به یک مرکز جهانی تبدیل شود.

  • ارزش مبادلات تجارت بین موریتانی و امارات در سال 2022 

ثانی الزیودی، وزیر بازرگانی امارات متحده عربی اعلام کرد: ارزش تجارت غیرنفتی بین امارات و موریتانی در سال 2022 به 598.4 میلیون دلار رسید که از سال 2019 تاکنون چهار برابر شده است. وی در توییتی ، افزود: با وزیر تجارت، صنعت و گردشگری موریتانی، Lamrabet Ould Bennahi، راه‌هایی برای افزایش این رشد بی‌سابقه در جریان تجاری، با تمرکز بر بخش‌های مختلف لجستیک و کشاورزی مذاکره کرده است.  امارات در چندین زمینه در موریتانی از جمله کشاورزی، انرژی، خدمات و غیره، سرمایه گذاری می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما