معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:
  • کاهش 16 درصدی بدهی‌های خارجی موریتانی

دفتر رسانه ای ریاست جمهوری موریتانی اعلام کرد که بدهی موریتانی طی چهار سال حکومت محمد ولد شیخ غزوانی، رئیس جمهور این کشور 16 درصد کاهش، در حالی که اعتبار بانکی 50.92 درصد افزایش یافته است.

مجله آفیس در شماره جدید خود گزارش داد که درآمدهای مالیاتی 11.77 درصد در مقایسه با داده‌های بودجه سال 2019، زمانی که رئیس جمهور فعلی به قدرت رسید، افزایش یافته است.

از زمان روی کار آمدن ولد شیخ غزوانی 132 موافقت‌نامه به امضا رسیده است که انتظار می‌رود تا سال 2024 نرخ رشد به 5.7 درصد در این کشور برسد.

 همچنین این کشور طی چهار سال گذشته 93 میلیارد اوقیه تأمین مالی دریافت کرده است که از این میان 51 درصد آن کمک بلاعوض و مابقی به شکل وام بوده است.

در فوریه گذشته، وزارت اقتصاد اعلام کرد که کشور از نظر بدهی به رده کشورهای متوسط رفته است که واجد شرایط افزایش فرصت های تامین مالی توسط شرکای مالی است.

بدهی کشورهای خارجی بر اساس نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی، طبق نظر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، به کم، متوسط و زیاد طبقه بندی می‌شود.

در ژانویه گذشته، نخست وزیر محمد ولد بلال اظهار داشت: بدهی خارجی در کشورش با کاهش 41.8 درصد از تولید ناخالص داخلی در حد متوسط می‌باشد. به گفته نخست وزیر، نسبت بدهی خارجی در سال 2019 بیش از 63 درصد تولید ناخالص داخلی بود، و امسال به 41.8 درصد کاهش یافت.

بانک جهانی، موریتانی را در میان "کشورهای کمتر توسعه یافته" طبقه بندی می‌کند، زیرا بر اساس رتبه بندی کلی بر اساس شاخص رشد انسانی، از بین 189 کشور در رتبه 160 قرار دارد.

  • دیدار وزیر اقتصاد موریتانی با وزیر همکاری اقتصادی آلمان

عبدالسلام ولد محمد صالح، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار موریتانی، روز دوشنبه 14 اوت 2023 با وزیر همکاری و توسعه اقتصادی آلمان، خانم سونیا شولزه دیدار و گفتگو کرد.

دو طرف در حاشیه این دیدار یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند که در آن ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور و روابط گروه پنج کشور ساحل و ائتلاف ساحل مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر اقتصاد و توسعه پایدار در سخنرانی خود ضمن تبریک مجدد به آلمان به مناسبت ریاست مجمع عمومی اتحاد ساحل، آمادگی موریتانی را برای افزایش همکاری بین گروه ساحل و ائتلاف ساحل اعلام کرد.  

وزیر افزود: روابط موریتانی و آلمان الگویی برای همکاری‌های توسعه است و این روابط شامل جنبه‌های بسیاری است که در راس آنها آموزش فنی و حرفه ای، اشتغال، حکومت، مدیریت، محیط زیست، کشاورزی، پشتیبانی فنی و... می‌باشد که منجر به مجموعه ای از پروژه‌های مهم و متنوع شده که بیشتر این موارد در حال اجرا هستند. وی همچنین اظهار داشت: آلمان پروژه‌هایی را با بودجه 64.4 میلیون یورویی در قالب کمک های بلاعوض اجرا می‌کند.

وزیر همکاری اقتصادی آلمان نیز به نوبه خود علاوه بر جنبه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه در زمینه توسعه بین آلمان و موریتانی، از تلاش های موریتانی به عنوان رئیس دوره ای گروه پنج کشور ساحل و مرکز ثبات در منطقه با بررسی اهداف برنامه اتحاد ساحل در دوران ریاست کشورش بر این نهاد،  قدردانی کرد.

  • حضور(QRCS ) برای انجام 2000 عمل جراحی رایگان چشم در موریتانی

جمعیت هلال احمر قطر (QRCS) قرار است حدود 2000 عمل جراحی در موریتانی به عنوان بخشی از کاروان پزشکی طراحی شده برای مبارزه با بیماری‌های چشمی انجام دهد. این ابتکار با همکاری بانک توسعه اسلامی (ISDB) و برنامه ملی کنترل نابینایی، بخشی از وزارت بهداشت موریتانی (MoH) است.

بیمارستان حمد بن خلیفه در بوتیلیمیت، که تحت حمایت QRCS فعالیت می‌کند، یک برنامه جامع را به مدت شش ماه تنظیم کرده است. در این دوره مجموعه‌ای از تیم‌های پزشکی و جراحی راهی مناطق مختلف موریتانی می‌شوند که هدف تیم‌ها تشخیص بیمارانی است که با بیماری‌های چشمی‌با تمرکز ویژه بر انجام جراحی‌های آب مروارید مبارزه می‌کنند، می‌باشد.

این ماموریت 146000 دلاری در هشت مرحله مجزا تشکیل شده است که به بخش های مختلف آسیب پذیر موریتانی می رسد. هدف کلی این ماموریت تکمیل موفقیت آمیز 2000 عمل جراحی و 6000 معاینه پزشکی است که عمدتاً برای جوامع دورافتاده و فقیر که دسترسی محدودی به مراقبت های بهداشتی دارند، تامین می‌شود.

  • دیدار رئیس جمهور موریتانی با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در غرب آفریقا و ساحل

 آقای محمد ولد شیخ غزوانی، رئیس جمهور موریتانی، روز پنجشنبه 17 اوت 2023 در کاخ ریاست جمهوری در نواکشوت، با دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده ویژه دبیرکل در امور غرب آفریقا و ساحل آقای لئوناردو سانتوس سیمائو دیدار کرد.

پس از این دیدار، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به خبرگزاری موریتانی اظهار داشت:

«من به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سواحل، بسیار خوشحالم که مورد استقبال جناب رئیس جمهور قرار گرفتم و سلام دبیر کل سازمان ملل متحد را به ایشان و مردم موریتانی ابلاغ کردم».

«من در ماموریتی هستم که شامل سفر به کشورهای منطقه با هدف شفاف سازی و درک بهتر وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر یک از کشورهای منطقه به طور جداگانه و دیدن راه‌هایی برای افزودن تلاش هایمان برای رسیدگی به چالش های پیش روی منطقه، به ویژه امنیت، راه‌های مقابله با تروریسم و کمک به کشورهای منطقه برای بازگرداندن امنیت و ثبات می‌باشیم. در این راستا، ما وضعیت مالی و نیجر را داریم که ما را ملزم به همکاری برای کمک به این کشورها و برقراری ثبات و امنیت در این دو کشور می‌کند».

این نماینده سازمان ملل همچنین در خلال سفر خود به موریتانی، دیدار هایی با وزیر اقتصاد، وزیر دفاع ملی و وزیر نفت نیز داشته و در این ملاقات ها، پرونده‌های مختلف همکاری‌های توسعه ای که موریتانی را با این نهاد سازمان ملل پیوند می دهد، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

  • شرکت وزیر محیط زیست موریتانی در نوزدهمین نشست کنفرانس وزیران محیط زیست آفریقا

وزیر محیط زیست خانم لالیا عالی کامارا روز پنجشنبه 17 اوت 2023 در نوزدهمین نشست کنفرانس وزیران محیط زیست آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی شرکت کرد.

این کنفرانس که به مدت دو روز ادامه داشت با شعار بهره برداری از فرصت ها و تقویت همکاری‌ها در راستای حل چالش های زیست محیطی در آفریقا برگزار شد.

در حاشیه این کنفرانس، وزیر محیط زیست با تعدادی از همتایان آفریقایی خود و با روسای نهادهای بین المللی شرکت کننده در این نشست آفریقایی، به عنوان نایب رئیس کنفرانس در سطح شمال آفریقا که علاوه بر کشور موریتانی شامل مراکش، الجزایر، مصر، تونس و لیبی می‌شود، دیدار داشت.

این کنفرانس به بررسی مسائل مربوط به مبادلات زیست محیطی در شهر قصیر می‌پردازد که نگرانی‌های اجلاس آفریقا در مورد آب و هوا را تشکیل می دهد که در ماه سپتامبر در کنیا برگزار می‌شود و همچنین مقدمات برگزاری بیست و هشتمین نشست کنفرانس اعضای سازمان ملل متحد نیز می‌باشد.

پیش از این کنفرانس، جلسات تدارک دیده شده در سطح تکنسین‌ها برگزار شد که در آن مشاور فنی وزیر محیط زیست، محمد یحیی ولد لافدل و مدیر حقوقی این وزارت، آقای با موسی عبدالله شرکت داشتند.

  • قدردانی سازمان ملل از پیشرفت موریتانی در مبارزه با برده داری

روز پنج شنبه 17 اوت 2023 کمیسیون حقوق بشر، اقدام بشردوستانه و روابط با جامعه مدنی از صدور گزارشی توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اشکال معاصر برده داری خبر داد که در آن از پیشرفت بزرگ موریتانی در مبارزه با برده داری در تمام اشکال آن قدردانی کرد.

در این گزارش آمده است: ما در کمیسیون حقوق بشر، اقدام بشردوستانه و روابط با جامعه مدنی نسخه ای از گزارش نهایی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد آقای تومویا اوبوکاتا که از 4 تا 13 می 2022 به موریتانی سفر داشت، در مورد اشکال معاصر برده داری، از جمله علل و پیامدهای آن، دریافت کردیم.

گزارشگر ویژه در گزارشی که منتشر کرد، پس از ارزیابی اطلاعات، اسناد و بازرسی میدانی که طی جلسات متعددی با کشورهای مختلف دولتی و غیردولتی انجام داده است، به نتیجه گیری خود در خصوص پیشرفت های موریتانی در زمینه مبارزه با اشکال معاصر برده داری پرداخت.

ایشان به پیشرفت های چشمگیر موریتانی در زمینه مبارزه با برده داری در همه اشکال آن، از تلاش های ارزنده ای که در راستای تقویت سرکوب این پدیده در چارچوب عدالت کیفری و تقویت ظرفیت ها انجام شده است قدردانی کرد.

گزارشگر ویژه به این نتیجه رسیده است که موریتانی گام های مهمی‌برای رسیدگی به برده داری و شیوه‌های مشابه آن برداشته است و به طور مستمر چارچوب قانونی خود را برای مبارزه با آن تقویت کرده است که در نسخه فعلی خود باید به عنوان الگویی برای سایر کشورهای منطقه و فراتر از آن باشد.

 در همین زمینه، گزارشگر ویژه به وجود برخی کاستی‌ها در این کشور نیز اشاره کرد و توصیه‌هایی برای اتخاذ تدابیری برای تکمیل و تقویت اجرای قوانین ضد برده‌داری موجود برای بهره‌مندی از دستاوردهای کشور ارائه نمود.

گزارشگر ویژه در پایان گزارش خود گفت: موریتانی این پتانسیل را دارد که به عنوان الگویی برای سایر کشورهایی که به دنبال حذف و غلبه بر برده داری و میراث آن هستند، عمل کند، اما باید حرکت خود را حفظ کند و از هر ابزاری که در اختیار دارد به طور کامل استفاده نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما