معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۳- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

بهره‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی بخش انرژی از فرصت های پیش روی موریتانی

موریتانی تلاش‌هایی را برای تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی و افزایش سهم خود از منابع انرژی تجدیدپذیر انجام داده‌ است. ترکیب انرژی در موریتانی فسیل محور به ویژه نفت و زغال سنگ است ولی استفاده از گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور نیز درحال افزایش است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA): تا سال 2030، مجموع سرمایه گذاری جهانی برای فناوری‌های انتقال انرژی، 44 تریلیون دلار مورد نیاز است که 80 درصد آن (35 تریلیون دلار) به سمت بهره وری از برق رسانی و گسترش شبکه می‌باشد. اگر اقدامات مشخصی در این زمینه اجرا نشود، ممکن است تا سال 2050، 32 میلیون نفر در غرب آفریقا به دلیل اثرات آب و هوایی مانند کمبود آب، کاهش بهره وری محصولات کشاورزی، اکوسیستم و افزایش سطح دریاها مجبور به جابجایی شوند. برای مقابله با این چالش ها، موریتانی برای تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی خود اقدام کرده است.

موریتانی به لطف ساخت مزرعه بادی 30 مگاواتی در خارج از نواکشوت و نیروگاه PV خورشیدی 50 مگاواتی Toujounine، از هدف خود برای تولید 20 درصد کل برق خود از منابع تجدیدپذیر تا سال 2020 فراتر رفته است. در حال حاضر، ترکیب انرژی موریتانی شامل 35 تا 40 درصد انرژی تجدیدپذیر است که توسط منابع آبی، بادی و خورشیدی تولید می‌شود. هدف رسمی دولت این است که تا سال 2030، 50 درصد برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کند و این هدف باید با راه اندازی نیروگاه بادی 100 مگاواتی محقق شود.

در موریتانی، شرکت دولتی Somelec بخش های تولید، شبکه و خرده فروشی برق را کنترل می‌کند. با این حال، دولت اخیرا اصلاحاتی را ارائه کرده است که Somelec را به چهار واحد مجزا تقسیم می‌کند و امکان رقابت در تولید برق را فراهم می‌کند. دولت قصد دارد احکام و چارچوب هایی را برای قراردادهای خرید برق بین IPP و Somelec صادر کند.

تامین سرمایه از منابع مالی بانک های توسعه ای یکی از محورهای اساسی توسعه است و موریتانی نیز اعلام نموده در صورتی که 36.6 میلیارد دلار دیگر از حمایت بین المللی دریافت کند، می‌تواند انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال 2030 تا 92 درصد کاهش دهد.

کشف میدان فراساحلی Greater Tortue Ahmeyim، موریتانی را بر آن داشته است که برخی از نیروگاه‌های تولید حرارت خود را از گازوئیل و نفت به گاز طبیعی تبدیل کند و در عین حال به کشورهای همسایه نیز انرژی بفروشد. در 21 تا 22 نوامبر 2023، کنفرانس MSGBC Oil, Gas & Power در نواکشوت تبادل بهترین شیوه‌ها و نظرات و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران بخش انرژی خواهد بود. هدف این کنفرانس ایجاد توافقنامه‌های سرمایه گذاری جدید برای پروژه‌ها از طریق هیئت های سرمایه گذاری آفریقایی و اروپایی و تقویت مشارکت های فرامرزی قوی برای تشویق پذیرش انرژی‌های تجدیدپذیر است. بنابراین بستر مناسبی برای سرمایه گذاران صنعت گاز و نفت برای برخورداری از مزیت های اقتصادی بلندمدت خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما