معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

برگزاری مجمع شتاب دهنده تامین مالی هیدروژن سبز در نواکشوت

دویست نماینده از دولت های آفریقایی، توسعه دهندگان پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز، موسسات مالی توسعه (DFIs)، شرکای دوجانبه و جامعه مدنی در نواکشوت- موریتانی در 13 تا 14 آوریل گرد هم آمدند.

این انجمن بر راه حل هایی برای تامین مالی پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ و هیدروژن سبز در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور متمرکز بود.

این مجمع توسط وزارت نفت، معادن و انرژی موریتانی و اتحادیه هیدروژن سبز آفریقا (AGHA) برگزار شد. این رویداد توسط بانک جهانی، بانک سرمایه گذاری اروپا، bp، CWP Global، Chariot Green Hydrogen و Total Eren حمایت شد.

این مجمع با انتشار پیام توسط دولت موریتانی به نشست های بهاری بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در 15 آوریل ارائه شد، پایان یافت. پیام نواکشوت مجموعه ای از توصیه‌هاست که از موسسات مالی توسعه (DFIs) و سهامداران آنها می خواهد تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقتصاد هیدروژن سبز آفریقا را فعال کنند.

در این مجمع عبدالسلام ولد محمد، وزیر نفت، معادن و انرژی موریتانی اظهار داشتند: "کشورهای آفریقایی، به ویژه کشورهای اتحادیه هیدروژن سبز آفریقا (AGHA)، با پتانسیل قابل توجهی برای انرژی‌های تجدیدپذیر متمایز هستند که آنها را واجد شرایط تولید هیدروژن سبز در مقادیر زیاد با قیمت های رقابتی می‌کند. با این حال تبدیل این پتانسیل به واقعیت، مستلزم بسیج منابع مالی بزرگ است. ما باید از عقب ماندن کشورهای در حال توسعه جلوگیری کنیم و همه ما باید نقشی را برای تسریع سرمایه گذاری در پروژه‌های هیدروژن سبز در آفریقا ایفا کنیم.

همچنین در این مجمع فیلیپ آربلانژ، معاون ارشد هیدروژن و CCS در bp، نیز اظهار داشتند:" ما معتقدیم هیدروژن کم کربن با کمک به کربن زدایی صنایع و حمل و نقل سنگین، نقش حیاتی در سیستم انرژی دارد و  همچنین پتانسیل عظیمی - با مکان‌های زیادی با انرژی باد و خورشید فراوان - وجود دارد که آفریقا می‌تواند نقش اصلی را در آن ایفا کند. اما مانند هر صنعت جدید، چالش هایی وجود دارد و تامین مالی یکی از آنهاست. هیدروژن سبز برای تقویت رشد و تشویق سرمایه گذاری به سیاست های حمایتی نیاز دارد. زیرا توسعه صنعت هیدروژن سبز در آفریقا فرصت هایی را برای اقتصادهای محلی ایجاد می‌کند".

رامی لطفی  مدیر ارشد بازرگانی CWP Global، نیز اظهار داشتند: "ما در آستانه یک جهش بزرگ به سمت شبکه جهانی از انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس عظیم و هاب های هیدروژن سبز هستیم. با چشم انداز درست، رهبری و همکاری و حمایت بین المللی، آفریقا می‌تواند خود را در خط مقدم این تلاش تحول آفرین قرار دهد و به طور کامل از مزایای آن بهره مند شود. همانطور که توسط پروژه 30 گیگاواتی AMAN که در موریتانی در حال توسعه هستیم نشان داده شده است، CWP Global واقعا متعهد است که به این رویای جدید انرژی سبز آفریقایی کمک کند تا به واقعیت تبدیل شود".

آدونیس پورولیس، مدیرعامل Chariot نیز در این مجمع اظهار داشتند: "پیشرفت بزرگی در بخش هیدروژن سبز طی دو سال گذشته حاصل شده است و در موریتانی حرکت واقعی برای ادامه این مسیر وجود دارد. این کنفرانس یکی از اولین رویدادهایی بود که چنین طیفی از ذینفعان مهم را گرد هم آورد تا در مورد مسائل کلیدی در مورد تامین مالی بحث کنند و نشان دهنده تعهد دولت موریتانی به حمایت از توسعه مداوم است".

توضیح:

سازمان هیدروژن سبز (GH2) یک بنیاد غیرانتفاعی است که بر سرعت بخشیدن به تولید و استفاده از هیدروژن سبز پایدار در طیف وسیعی از بخش‌های اولویت‌دار در سطح جهانی متمرکز است و هدف کشورهای اتحادیه هیدروژن سبز آفریقا (AGHA) این است که قاره آفریقا را به پیشتاز در رقابت برای توسعه هیدروژن سبز، تسریع انتقال از اتکا به سوخت های فسیلی و تغییر به فناوری‌های انرژی جدید که دسترسی به منابع انرژی پاک و مقرون به صرفه را برای همه باز می‌کند، تبدیل کند. در تشکیل این اتحاد، کشورهای موسسی همچون کنیا، آفریقای جنوبی، نامیبیا، مصر، مراکش و موریتانی قصد دارند همکاری‌ها را برای ایجاد یک محیط توانمند پایدار برای افزایش توسعه هیدروژن سبز تقویت کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما