معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴۰

پنج منبع معدنی برتر در کشور موریتانی

بخش معدن موریتانی که دارای منابع قابل توجهی است، نقش پیشرو در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند.

موریتانی که در مرز بین مغرب و مناطق آفریقای جنوب صحرای غربی قرار دارد، دارای ثروت عظیمی از منابع معدنی است و در عین حال این کشور این آمادگی را دارد به منظور ترویج سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسعه محتوای محلی و ارتقای ظرفیت تولید سرمایه گذارانی را از کشورهای دیگر جذب نماید. موریتانی به عنوان یک تولیدکننده پیشرو مواد معدنی در جهت توسعه وسایل نقلیه الکتریکی و سیستم های انرژی شناخته می‌شود و همچنین این کشور آماده است نقشی استراتژیک در اجرای انتقال انرژی جهانی ایفا کند. این منابع برتر معدنی به موریتانی اجازه می‌دهد تا ضمن بهره‌گیری از فرصت‌های بازار محلی، به طور تصاعدی از صادرات به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بهره‌مند شود.

پنج منبع معدنی برتر در کشور موریتانی عبارتند از:

1- سنگ آهن

سنگ آهن صادرات اصلی این کشور را به خود اختصاص می دهد و تقریباً 1.6 میلیارد دلار از درآمد صادراتی این کشور مربوط به این منابع معدنی می‌باشد.

شرکت ملی صنعتی و معدنی موریتانی (SNIM) که دومین تولیدکننده سنگ‌آهن در این قاره است، به عنوان مدیر اصلی معادن سنگ آهن این کشور فعالیت می‌کند. در همین حال، ذخایر پرسود سنگ آهن در معادن Tamagot، Legleitat، Tiferchai و Kaouat وجود دارد و شرکت SNIM آماده است تا به هدف تولید 40 میلیون تنی تا سال 2025 در زمینه استخراج به کشورش کمک کند.

2- طلا

معدن طلای "تاسیاست" یکی از بزرگترین پروژه‌های معدنی در آفریقا، از سال 2010 تقریباً 3.6 میلیارد دلار درآمد برای این کشور ایجاد کرد. معدن تاسیاست که تقریباً در 300 کیلومتری شمال شهر نواکشوت، پایتخت موریتانی قرار دارد، تقریباً 240000 اونس طلا در سال تولید می‌کند و اپراتور این معدن، شرکت معدنی طلا و نقره مستقر در کانادا، Kinross می‌باشد. این شرکت همچنین در تلاش است عمر معدن را تا سال 2034 افزایش دهد و ضمنا در حال تلاش‌ برای اکتشافات جدید در منطقه می‌باشند.

3- فلز مس

موریتانی علاوه بر این که یکی از تولیدکنندگان پیشرو سنگ آهن و طلا در قاره است، به عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو مس در آفریقا نیز عمل می‌کند و تقریباً 18800 تن از این منابع معدنی را از سال 2021 تولید می‌کند. معادن مس موریتانی از طریق موسسه "توسعه مس گولب موگرین" فعالیت می‌کند که این موسسه زیر نظر شرکت معدنی و فلزات مستقر در کانادا که از زیرمجموعه کوانتوم مینرالز می‌باشد، اداره می‌شود. تولید مس در موریتانی از زمان شروع عملیات تجاری معدن در اکتبر 2006 به طور پیوسته در حال افزایش است و به عنوان یک مشارکت کننده حیاتی در این کشور عمل می‌کند.

4- گچ

این منبع در موریتانی با ذخایری حدود 1.7 میلیارد تن تخمین زده می‌شود. بررسی‌ها نشان می دهد: مقادیر عظیمی از ذخایر گچ بسیار خالص را در حوضه دریایی سبخا نداقمچا موریتانی، واقع در 50 کیلومتری شمال نواکشوت پایتخت این کشور قابل اکتشاف می‌باشد.

5- اورانیوم

پروژه اورانیوم تیریس در موریتانی در منطقه شمال شرقی این کشور در فاصله تقریبی 1200 کیلومتری نواکشوت قرار دارد. این پروژه پیش بینی می‌شود حاوی 13.4 میلیون کیلوگرم منابع اورانیوم باشد، و این نشان دهنده ثروت معدنی بسیار زیاد و متنوع این منطقه است.

اورانیوم که به عنوان یکی از مهمترین مواد معدنی انرژی در جهان خدمت می‌کند. علاوه بر اینکه می‌تواند به عنوان ثروت عظیم مواد معدنی و استراتژیک موریتانی مورد استفاده قرار بگیرد، در زمینه تولید پایدار برق و همچنین استفاده از آن در بخش های پزشکی، صنعتی و دفاعی نیز استفاده شود. ذخایر اورانیوم در این کشور در حال حاضر 10.9 میلیون تن با عیار 336 قسمت در میلیون برآورد شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما