معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی موریتانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور موریتانی در هفته اول مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:
  • سخنرانی رئیس جمهور درکنفرانس بین المللی مهاجرت و توسعه

 آقای محمد ولد شیخ غزوانی رئیس جمهور موریتانی در سخنانی که روز یکشنبه 23 ژوئیه 2023 در رم پایتخت ایتالیا و در جریان شرکت در کنفرانس بین المللی مهاجرت و توسعه ایراد کرد افزود: موریتانی مبدأ، ترانزیت و مقصد مهاجران بوده و مانند سایر کشورها با چالش های مختلفی در ارتباط با مهاجرت مواجه می‌باشد.

شیخ غزوانی افزود: موریتانی به عنوان یک کشور ترانزیتی با موجی از کسانی که قصد عبور از اسپانیا را دارند مواجه است و با تقویت کنترل مرزها، تقویت پلیس و گارد مرزی و تشدید آموزش نیروهای امنیتی سعی در مهار این امواج دارد.

شیخ غزوانی همچنین خاطرنشان کرد: «البته مشکلات مهاجرت و توسعه ابعاد جهانی دارد زیرا مهاجرت از جهات مختلف بر همه کشورها اعم از کشورهای مبدأ، کشورهای ترانزیت و بر توسعه تأثیر می‌گذارد». وی بیان داشت: موریتانی، به عنوان کشور مبدأ، ترانزیت و ورود، مانند همه کشورهای دیگر با چالش‌های مهاجرتی متفاوتی مواجه است و در خاک خود میزبان حدود صد هزار پناهنده از برادران مالی ما و سایر ملیت‌ها است که بر اقتصاد و امنیت ما فشار وارد کرده و به عنوان یک کشور ترانزیتی با موجی از کسانی که قصد عبور به اسپانیا را دارند نیز مواجه است و با تقویت کنترل مرزها و تلاش پلیس و مرزبانی سعی در مهار این امواج دارد که نیازمند تشدید آموزش نیروهای امنیتی و همکاری با شرکای خود در این زمینه می‌باشد.

محمد ولد شیخ غزوانی افزود: برای مقابله با این پدیده، ما با ایجاد شبکه‌های امنیتی و حفاظتی، اجرای برنامه‌های مبارزه با فقر، آموزش جوانان و توسعه توانمندی‌های آن‌ها در مبارزه با بیکاری، حاشیه‌نشینی اجتماعی و فقر مجدانه تلاش می‌کنیم و تردیدی نیست که همه این استراتژی‌ها و برنامه‌ها مستلزم منابع مالی قابل توجهی هستند و ما در موریتانی متوجه شده‌ایم که همه چالش‌ها و مشارکت‌های دائمی همگان مستلزم راه‌حلی مشترک برای مقابله با این چالش هستند. یک رویکرد مشترک و توسعه راه حل هایی است که می‌تواند به طور جمعی اعمال شود، که ما را ملزم به اجرای سیاست های توسعه محکم برای مبارزه با فقر و تقویت تاب آوری کشورهایمان می‌کند.

رئیس حمهور موریتانی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: رویکرد امنیتی و جلوگیری از این جریان نمی‌تواند راه حل جامعی برای مهاجرت غیرقانونی ارائه دهد و در این زمینه چالش های ناشی از جریان مهاجران موانعی بر سر راه دستیابی به اهداف توسعه است، بنابراین ضروری است که مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، فقر و حاشیه نشینی را مورد توجه قرار دهیم و باید به کشورها و مناطقی که با ارائه راهکارهای امنیتی موثر در این تصمیم گیری‌های اقتصادی و سیاسی، با چالش های مهم امنیتی مواجه هستند، توجه ویژه داشته باشیم. همچنین باید به یافتن منابع مالی برای اجرای این اقدامات توجه شود.

  • امضای قرارداد همکاری بین موریتانی و گابن

 آقای محمد عبدالله لولی وزیر تحول دیجیتال، نوآوری و نوسازی اداری، روز دوشنبه 24 ژوئیه 2023 در نواکشوت بر امضای قرارداد همکاری بین شرکت پست موریتانی (Mauri Post) و شرکت پست در جمهوری گابن امضا شد، نظارت کردند.

این توافقنامه به مهاجران دو کشور امکان می دهد از خدمات ارائه شده توسط دو موسسه به ویژه در زمینه انتقال پول بهره مند شوند.به همین مناسبت وزیر بر اهمیت این توافق در تقویت همکاری‌های دوجانبه بین موریتانی و گابن تاکید کرد و با قدردانی از اهمیت این توافق در خدمت به جامعه موریتانی مقیم گابن، که مورد توجه آقای رئیس جمهور قرار می‌گیرد، چارچوبی برای همکاری بین دو کشور ایجاد می‌کند.

مدیرکل شرکت پست موریتانی به نوبه خود توضیح داد: توافقنامه همکاری بین پست گابن و پست موریتانی در چارچوب منافعی است که رئیس جمهور برای جوامع موریتانی در خارج از کشور قائل هستند، زیرا به آنها اجازه می دهد تعدادی از خدمات ارائه شده در نقل و انتقالات مالی را ارائه دهند که شما را قادر به انتقال پول از هر نقطه به جمهوری گابون می‌کند.

دستیار مدیر کل شرکت گابنی نیز به نوبه خود از تلاش های وزارتخانه برای موفقیت این همکاری مشترک که از اهمیت بالایی بین دو کشور برخوردار است، قدردانی نموده و توضیح داد: این توافق طی مراحلی صورت گرفت که نشان دهنده تقویت همکاری و مشارکت بین دو کشور از طریق قانونی است که دو جامعه را قادر می سازد آزادانه حرکت کنند و در عین حال امنیت و ثبات و تلاش برای یافتن فرصت هایی برای ساکنان دو کشور و تلاش برای ارتقای محصول از طریق توسعه استراتژی این بخش در بازارهای داخل موریتانی باشد.

  • پروژه خط برق 900 میلیون دلار بین موریتانی و مالی

مؤسسه مالی توسعه چندجانبه گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB) و دولت های موریتانی و مالی توافق کرده اند که 900 میلیون دلار برای حمایت از یک خط انتقال بین المللی برق که موریتانی و مالی را به هم متصل می‌کند، بسیج کنند. این پروژه شبکه‌های توزیع را بین دو کشور گسترش می دهد و تقریباً 1500 کیلومتر سیم فشار قوی برای تأمین برق برای 620000 نفر در حالی که رشد بلندمدت در منطقه را تقویت می‌کند، مستقر می‌شود.

علاوه بر این این پروژه شامل ساخت چندین نیروگاه خورشیدی نیز می‌باشد که قرار است ظرفیت خورشیدی را 100 مگاوات افزایش دهد. به گفته AfDB، این پروژه در راستای برنامه بلندمدت  این مؤسسه می‌باشد که هدف آن ساخت بزرگترین منطقه تولید کننده انرژی خورشیدی در جهان است.

Malinne Blomberg، معاون مدیر AfDB برای شمال آفریقا اظهار داشت: "هدف ما از مشارکت در این پروژه بزرگ این است که سیاست خود را برای حمایت از توسعه زیرساخت های سبز در آفریقا به واقعیت تبدیل کنیم ... برای ترویج رشد سبز، فراگیر و پایدار، که به طور قابل توجهی شرایط زندگی مردم آفریقا را بهبود می‌بخشد."

عبدالسلام ولد محمد صالح، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار موریتانی، بر اهمیت استراتژیک این پروژه تاکید کرد و افزود: این پروژه نه تنها اقتصاد را تقویت می‌کند، بلکه موریتانی را به شبکه سازمان توسعه حوزه رودخانه سنگال متصل می‌کند.

پروژه خط برق موریتانی-مالی یک سیستم توزیع برق منطقه ای می‌باشد که موریتانی را از طریق بورکینافاسو، نیجر و مالی به چاد متصل می‌کند. در حال حاضر در مرحله امکان سنجی، این پروژه زیرساختی بخشی از یک تلاش بزرگتر برای ایجاد یک شبکه انرژی قوی و یکپارچه در سراسر کشورهای محصور در خشکی منطقه است که به رشد و یکپارچگی منطقه کمک می‌کند.

  • امضای پروتکل موافقت نامه ماهیگیری و پرورش ماهی بین موریتانی و سنگال

وزیر شیلات و اقتصاد دریایی آقای مختار الحسینو لام و همتای سنگالی وی بابا سانی گامبای صبح روز سه شنبه 25 ژوئیه 2023 در مقر وزارت شیلات و اقتصاد دریایی در نواکشوت پروتکل قرارداد همکاری در زمینه ماهیگیری و پرورش ماهی بین دو کشور را امضا نمودند.

پروتکل جدید با هدف تعریف مکانیسم های کاربردی برای اجرای همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور مطابق با ماده 2 موافقتنامه در زمینه ماهیگیری و پرورش ماهی که در 25 فوریه 2001 در نواکشوت بین دولت های موریتانی و سنگال به امضا رسید، می‌باشد.

بر اساس پروتکل جدید، موریتانی به سنگال سالانه سهمیه (50000) تن ماهی برای تامین بازار سنگال اعطا می‌کند. در این راستا، دو طرف بر اساس ماده 13 متعهد شدند که نظارت دقیقی بر لیزینگ داشته و کمیته تخصصی تشکیل تا منافع هر یک از طرفین در نظر گرفته و مشکلات مربوط به لیزینگ از طریق مشارکت دو اداره دولتی و صنعت گران در بخش فرآوری ماهی و تشکل های حرفه ای تنها با ضرورت بحث و بررسی شکایات افراد بین ادارات حل شود.

بر این اساس، قایق های سنتی اجاره شده برای ماهیگیری سطحی باید تمام مقادیر صید شده خود را طبق قراردادها و دفاتر تعهدات جاری در موریتانی تخلیه کنند و هیچ کشتی نمی‌تواند همزمان قرارداد اجاره معتبر و مجوز ماهیگیری داشته باشد و نقض موارد فوق، خود به خود منجر به لغو قرارداد اجاره و پروانه ماهیگیری با هم می‌شود.

در زمینه کنترل ها و رویه‌های نظارتی، دو طرف متعهد شدند که مکانیسم ها و رویه‌های کنترلی را به منظور اطمینان از اجرای دقیق این پروتکل ایجاد کنند.

ماده 18 شرایط انصراف، تعلیق و فسخ را معرفی می‌کند که به موجب آن طرفین متعهد می‌شوند که مفاد این پروتکل را کاملاً رعایت کنند. در صورت تکرار تخلفات و بسته به شدت آنها، پروتکل ممکن است پس از اخطار دو ماهه توسط یکی از طرفین لغو، تعلیق یا فسخ شود.

ماده 20 نیز اعتبار و مدت پروتکل را پیش بینی کرده و مقرر می داشت این پروتکل برای مدت یک سال منعقد و به محض امضاء لازم الاجرا و با توافق ضمنی دو طرف قابل تمدید می‌باشد.

  * دیدارنخست وزیر موریتانی با رئیس هیئت مدیره اداره سرمایه گذاری و توسعه کشاورزی عربی

نخست وزیر محمد ولد بلال مسعود روز دوشنبه 24 ژوئیه 2023 در دفتر خود در نخست وزیری با محمد بن عبید المزروعی، رئیس هیئت مدیره اداره سرمایه گذاری و توسعه کشاورزی عربی گفتگو نمود. در این دیدار روابط همکاری موجود بین موریتانی و این نهاد و راه‌های توسعه آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

*دیدار وزیر اقتصاد با رئیس سازمان سرمایه گذاری عرب

عبدالسلام ولد محمد صالح وزیر اقتصاد و توسعه پایدار روز سه شنبه 25 ژوئیه 2023 در دفتر خود از آقای محمد بن عبید رئیس هیات مدیره اداره سرمایه گذاری و توسعه کشاورزی عربی دیدار کرد. این دیدار فرصتی برای بررسی دیدگاه‌ها در خصوص راه‌های تقویت روابط همکاری بین موریتانی و این سازمان در زمینه ارتقای سرمایه گذاری‌های کشاورزی بود.

* دیدار وزیر تحول دیجیتال با هیاتی از سوداتل

وزیر تحول دیجیتال، نوآوری و نوسازی اداری آقای محمد عبدالله ولد لولی روز سه شنبه 25 ژوئیه 2023 در دفتر خود مهندس مجدی طه عثمان مدیر عامل سوداتل را پذیرفت. این نشست فرصتی برای ارزش گذاری مشارکت موجود بین موریتانی و سودان در زمینه دیجیتال از طریق Chingtel بود. این نشست همچنین فرصتی برای بحث و تبادل نظر در مورد راه‌های افزایش و توسعه همکاری‌ها به منظور افزایش پوشش و بهبود کیفیت خدمات نیز بود.

*امضای توافقنامه همکاری حفاظت از اطلاعات بین مقامات موریتانی و سنگال

رئیس سازمان حفاظت از اطلاعات، آقای محمد الامین ولد سیدی و همتای سنگالی او، خانم هائوآ نگای، روز سه شنبه 25 ژوئیه 2023 در داکار، توافقنامه ای را در زمینه حفاظت از اطلاعات امضا نمودند. هدف از این توافقنامه، تبادل تجربیات، تقویت و حمایت از توانمندی‌های دو نهاد، تلاش برای حفظ حقوق مردم در دو کشور و هماهنگی در موضوعات مرتبط می‌باشد.

* مراسم اعطای جایزه علمی ریاست جمهوری

وزارت آموزش ملی و اصلاح نظام آموزشی عصر روز سه شنبه 25 ژوئیه 2023 در سالن کنفرانس نواکشوت مراسم اعطای جایزه علمی ریاست جمهوری را با حضور محمد ولد شیخ غزوانی رئیس جمهوری برگزار نمود.

اعطای این جایزه که در سال 2017 با حکم شورای وزیران ایجاد شد، با هدف ارتقای سطح تحصیلات به عنوان راهی برای ایجاد چارچوب‌هایی به منظور برطرف کردن نیازهای بازار کار و توجه جوانان را به بخش توسعه کشور بازگرداند، می‌باشد.

همچنین این جوایز یک مناسبت سالانه برای تشویق دانشجویان برجسته در موضوعات علمی و تحریک خلاقیت و تعالی در بین جوانان نیز می‌باشد.

*دیدار وزیر کشاورزی با نماینده مقیم بانک جهانی در موریتانی

وزیر کشاورزی، آقای ام ولد بیباته، روز چهارشنبه 26 ژوئیه 2023 در دفتر خود در نواکشوت، خانم کریستینا سانتوس، نماینده مقیم بانک جهانی در موریتانی را پذیرفت.

در این دیدار جنبه‌های حمایتی همکاری‌های دو طرف و راه‌های تقویت آن به‌ویژه در زمینه توسعه کشاورزی بررسی شد.

وزیر همچنین در این دیدار پروژه‌های کشاورزی اجرا شده در چارچوب مشارکت موریتانی و بانک جهانی و شرایط مدیریت آنها برای خدمت رسانی به مردم مناطق روستایی توضیحاتی ارائه داد.

به نوبه خود، نماینده مقیم بانک جهانی در موریتانی آمادگی خود را برای ادامه حمایت از بخش کشاورزی موریتانی تأیید کرد.

*امضای توافق نامه بین وزارت توسعه دامپروری و "فائو"

وزیر توسعه دامپروری، حمدیت ولد شین، روز چهارشنبه 26 ژوئیه 2023 با نماینده مقیم سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) در موریتانی، الکساندر هین، برای اجرای "پروژه اوکرز"، توافق نامه ای به منظور تامین خودکفایی در زمینه مراتع امضا نمودند.

هدف از مطالعه این طرح که توسط بانک توسعه آفریقا تامین می‌شود، شناسایی چشم اندازهای بهره برداری از منابع طبیعی موریتانی در زمینه تامین خودکفایی در حوزه مراتع با توجه به شرایط منطقه ای اطراف می‌باشد.

*تمجید سازمان سرمایه گذاری عرب از سطح مشارکت با موریتانی

عم ولد بیباته وزیر کشاورزی روز چهارشنبه 26 ژوئیه 2023  در دفتر خود نشستی را با محمد عابدی المزرو رئیس اداره سرمایه گذاری و توسعه کشاورزی عربی برگزار نمود. در این دیدار، رئیس اداره سرمایه گذاری و توسعه کشاورزی عربی از سطح مشارکت دو طرف در زمینه توسعه کشاورزی قدردانی نمود.

  وزیر کشاورزی به نوبه خود آمادگی بخش کشاورزی را برای همکاری با مقامات و ارائه کلیه تسهیلات برای تضمین حمایت از مشارکت بین دو طرف به ویژه در چارچوب خدمات کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی، تامین مالی، وام و بیمه کشاورزی اعلام نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما