معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

جایگاه موریتانی در بهره گیری از هیدروژن سبز

آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) تخمین می‌زند که موریتانی دارای حداکثر پتانسیل توسعه در حدود 457.9 گیگاوات برای پروژه‌های خورشیدی فتوولتائیک و 47 گیگاوات برای پروژه‌های بادی است که آن را به یکی از قطب‌های اصلی آینده برای هیدروژن سبز در آفریقا تبدیل می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) تخمین می‌زند که موریتانی دارای حداکثر پتانسیل توسعه در حدود 457.9 گیگاوات برای پروژه‌های خورشیدی فتوولتائیک و 47 گیگاوات برای پروژه‌های بادی است که آن را به یکی از قطب‌های اصلی آینده برای هیدروژن سبز در آفریقا تبدیل می‌کند.

ارزیابی‌ها نشان می دهد کشور موریتانی تا سال 2035، پتانسیل کامل برای تولید هیدروژن سبز به ارزش 12.5 میلیون تن در سال را دارد که از این پتانسیل می‌تواند نیازهای محلی را برآورده کند، رشد اقتصادی داخلی را تقویت نماید، جوامع محلی را ارتقا دهد و همچنین به بازارهای بین المللی صادر کند.

در مطالعه‌ای که توسط بانک توسعه اروپا با عنوان «پتانسیل فوق‌العاده هیدروژن سبز آفریقا» در دسامبر 2022 منتشر شد، اشاره می‌شود: " موریتانی دارای موقعیتی است که می‌تواند آن را به یک مرکز استراتژیک برای صادرات هیدروژن سبز به اروپا تبدیل کند. این مطالعه همچنین تخمین می زند که موریتانی می‌تواند تا سال 2050 سالانه 10 میلیون تن هیدروژن سبز تولید کند ".

دولت موریتانی با امضای توافقنامه‌هایی با بازیگران اصلی انرژی مانند Conjuncta، CWP Global، BP,Total Eren و Chariot مشتاق به سرمایه گذاری در این بخش نشان داده تا بتواند از این پتانسیل موجود در کشور به عنوان یک استراتژی ملی برای متحول کردن بخش های انرژی و افزایش درصد انرژی‌های تجدیدپذیر خود به 60 درصد تا سال 2030 مورد استفاده قرار دهد.

Conjunct  اخیراً یک یادداشت تفاهم به ارزش 34 میلیارد دلاری با دولت موریتانی، Infinity Power و Masdar  برای ساخت مجتمع هیدروژن سبز امضا کرد. همچنین CWP Global اجرای فاز دوم پروژه AMAN به ارزش 40 میلیارد دلار را مورد تأیید قرار داد. علاوه بر این، Total Eren و Chariot در حال توسعه پروژه نور هستند که حداکثر ظرفیت 10 گیگاوات دارد، و ArcelorMittal و SNIM در حال ارزیابی فرصت برای توسعه مشترک نیروگاه آهن کاهش یافته مستقیم با انرژی هیدروژن سبز می‌باشند.

الف)فرصت های داخلی

1)بر اساس تحقیقات مشترک انجام شده با اتحادیه هیدروژن سبز آفریقا (AGHA) و مک کینزی: "توسعه پروژه هیدروژن سبز AMAN در موریتانی پتانسیل افزایش قابل توجه تولید ناخالص داخلی و فرصت های شغلی این کشور را دارد". این پروژه می‌تواند تولید ناخالص داخلی موریتانی را تا سال 2030، 40 تا 50 درصد و از سال 2035 به بعد 50 تا 60 درصد افزایش دهد. از نظر ایجاد شغل، این پروژه می‌تواند اشتغال در صنعت را تا 23 درصد افزایش دهد و تا سال 2035، کل بیکاری ملی را تقریباً یک سوم کاهش دهد.

2) علاوه بر این، این پروژه می‌تواند برق ارزان قیمت و بیش از 50 میلیون متر مکعب آب شیرین را در اختیار جوامع محلی و کشاورزی قرار دهد که این مورد، از نمک زدایی آب اقیانوس ها به دست می آید. این پروژه همچنین به بهبود کیفیت هوای محلی و کاهش ردپای کربن در کشور نیز کمک می‌کند.

ب) فرصت های صادراتی

1) با شکل‌گیری این تحولات بزرگ، علاوه بر فرصت‌های امنیت انرژی در سطح داخلی، فرصت‌هایی برای درآمدزایی از طریق صادرات به بازارهای منطقه ای و بین‌المللی نیز باز شده است. انتظار می‌رود تقاضا برای هیدروژن سبز در اروپا در سال‌های آتی به‌دلیل هدف اتحادیه اروپا برای رسیدن به بی‌طرفی کربن تا سال 2050 افزایش قابل توجهی داشته باشد. این تقاضا می‌تواند تا سال 2025 به 1.4 میلیون تن، تا سال 2030 به 4.6 میلیون تن و تا سال 2040 به 8.5 میلیون تن برسد.

2) خط لوله گاز مغرب - اروپا که در حال حاضر گاز طبیعی را از الجزایر به اسپانیا از طریق مراکش منتقل می‌کند، می‌تواند برای انتقال هیدروژن سبز تغییر کاربری دهد. ظرفیت این خط لوله 8 تا 10 میلیارد مترمکعب در سال است که می‌توان از آن برای انتقال حداکثر 1 میلیون تن هیدروژن سبز در سال استفاده کرد. مراکش به واردات هیدروژن سبز از موریتانی علاقه نشان داده و یک خط صادرات مستقیم به بازارهای اروپایی ایجاد کرده است. با توجه به زیرساخت های انرژی موجود در مراکش و تجربه در تجارت انرژی، دو کشور می‌توانند شراکت قوی در بازار نوظهور هیدروژن سبز داشته باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما