معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

"انتظار رکود اقتصادی در صربستان را نداریم"

ماهنامه کرد دیپلماتیک صربستان در مصاحبه با آقای سینیشا مالی وزیر دارایی جمهوری صربستان به آخرین وضعیت اقتصادی صربستان و راهکارهای اندیشیده شده توسط وزارت دارایی صربستان برای مقابله با شرایط کنونی و پیچیده در جهان پرداخته است. مطلب پیش رو به اهم موارد مطرح شده در این مصاحبه می‌پردازد.

- با وجود همه ابهامات، سینیشا مالی انتظار رکود اقتصادی را ندارد. بر اساس ارزیابی اداره آمار جمهوری صربستان، رشد اقتصادی در سه ماهه اول 4.4 درصد و در سه ماهه دوم چهار درصد بود. جمهوری صربستان در ماه ژوئن گذشته قرارداد مشورتی جدیدی را با صندوق بین المللی پول امضا کرد که تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. در ماه ژوئن پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تعداد زیادی از اهداف توافق برآورده شده است و اصلاحات ادامه دارد.

- در طول دو سال همه‌گیری،  8.8 میلیارد یورو به اقتصاد و شهروندان کمک شد که حدود 17.3 درصد تولید ناخالص داخلی است. این اقدامات همراه با استراتژی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سرمایه‌ای منجر به این شد که صربستان  در دو سال گذشته بالاترین نرخ رشد تجمعی را در اروپا داشته باشد.

علاوه بر تجربه بالاترین رشد در اروپا در دو سال گذشته، بدهی عمومی صربستان در سطح حدود 53 درصد است که بسیار پایین تر از سطح ماستریخت است.  صربستان در سال گذشته 3.9 میلیارد یورو سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است که بیشتر از سال قبل از همه گیری بود.

- در بحث انرژی، صربستان 11 قرارداد خرید زغال سنگ از معادن کشورهای مختلف امضا کرده است. آقای مالی گفت: "در حالی که ما همچنین در حال مذاکره با شرکای چینی برای خرید زغال سنگ اضافی هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که صنعت برق صربستان زغال سنگ کافی در طول زمستان خواهند داشت. همچنین نفت کوره مازوت به اندازه کافی خریداری شده است. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که ما در حال بررسی ایجاد ظرفیت های جدید برای تقویت سیستم برق خود هستیم".

 صربستان هم اکنون یک تاسیسات ذخیره سازی در مجارستان را اجاره کرده است که در آن ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز ذخیره خواهید کرد، در حالی که تاسیسات ذخیره سازی باناتسکی دوور نیز به زودی پر خواهد شد. به همین ترتیب، صربستان پیش از این براساس توافق روسای جمهور صربستان و روسیه، گاز با قیمت مناسب تری را تامین کرده است. آقای مالی افزود: "با گازی که از روسیه دریافت می‌کنیم،  همراه با گازی که در انبار در مجارستان و باناتسکی دوور نگهداری می‌شود، برای زمستان هم برای اقتصاد صربستان و هم برای شهروندان به اندازه کافی گاز تامین خواهیم کرد."

- معرفی مالیات الکترونیکی و صورت‌حساب‌های الکترونیکی، و کنترل‌های اداره مالیات، مطمئناً به شفاف سازی کمک خواهد کرد، به غیر از قوانین جدید در زمینه انضباط مالی و صورتحساب های الکترونیکی، همچنین مجموعه ای از قوانین مالیاتی تصویب شده است.

آقای مالی توضیح داد: من از معرفی سیستم انظباط مالی الکترونیکی که اجرای آن از اول اردیبهشت اجباری شده است، راضی هستم. این سیستم، تبدیل به یکی ابزارهای کلیدی در مبارزه با اقتصاد خاکستری شده است و ما از کنترل های بهتری نسبت به قبل در اداره مالیات برخورداریم. ارائه مالیات الکترونیکی همراه با صورتحساب های الکترونیکی، یکی از ارکان مرکزی یک اقتصاد شفاف و رقابت پذیر است.

منبع:  پایگاه اینترنتی مجله کرد مورخ 2022/10/12

https://cordmagazine.com/sector-in-focus/fic/sinisa-mali-minister-of-finance-i-dont-expect-a-recession/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما