معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

مراکز داده و بحران انرژی اروپا

مراکز داده ای که برنامه‌های کاربردی مورد استفاده میلیون‌ها اروپایی را ارائه می دهند، تشنه انرژی و آب هستند - و در سال های آینده به انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت. پیش بینی می‌شود مراکز داده تا سال 2030 مصرف کننده 3.2 درصد تقاضای برق اتحادیه اروپا باشند که 18.5 درصد نسبت به سال 2018 افزایش خواهد داشت. در عین حالی که، اروپا برای کاهش تقاضای انرژی، به ویژه کاهش مصرف گاز، تحت فشار است. آب نیز در حال تبدیل شدن به یک منبع کمیاب است - در گرم ترین تابستان سال 2022، آبراه‌های اصلی اروپا به پایین ترین سطح تاریخی خود رسیدند.

شرکت متا پلتفرم، صاحب فیس‌بوک و اینستاگرام، نمی‌تواند گرمای هوا در شهر سیولد هلند را تحمل کند. در مواجهه با خشم فعالان محلی، غول فناوری مستقر در منلو پارک در ماه ژوئیه برنامه ساخت یک مرکز داده را کنار گذاشت، درست زمانی که اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن برنامه‌های خود برای حذف تدریجی فناوری‌های انرژی بر بود.

بوروکرات‌های اروپایی پشت سرکوب و فعالان سیولد که متا را از شهر بیرون راندند یک هدف مشترک دارند: آنها که در بحبوحه یک بحران بزرگ انرژی در جستجوی انرژی ارزان و پاک هستند به زیر ساخت های فناوری که انرژی زیادی مصرف می‌کنندا نگاه مهربانی ندارند.

کمیسیون اروپا در نظر دارد طرحی را برای برجسته کردن اثرات زیست محیطی مراکز داده اعلام کند. بر اساس پروژه ای که توسط POLITICO به دست آمده است، تا سال 2025 آنها می‌توانند برچسبی دریافت کنند که جزئیات مصرف انرژی و آب خود را نشان دهد - درست مانند یخچال یا ماشین لباسشویی.

در متن طرح کمیسیون آمده است که مقامات دولتی نباید در موقعیتی قرار گیرند که بین جذب مراکز داده از یک سو و اطمینان از دسترسی مشاغل و خانوارها به برق از سوی دیگر، یکی را انتخاب کنند.

مهار صنعت تشنه انرژی و آب یک اقدام متعادل کننده است: همانطور که "وظایف محاسباتی و ظرفیت ذخیره سازی بیشتر و بیشتر" به ابر منتقل می‌شود، مراکز داده جایی هستند که انتقال سبز و دیجیتال را در خطر قرار می دهند.

سیاستمداران اتحادیه اروپا درگیر بحثی بر سر الزامات مرکز داده هستند که جدید نیست، اما به دلیل تغییرات آب و هوایی به این معناست که اروپایی‌ها تابستان‌های بسیار گرم‌تر و خشک‌تری دارند.

تابستان امسال، مالک متا پلتفرم پس از لابی کردن فعالان محلی علیه این پروژه بزرگ که انرژی سبز را که می‌تواند به ضرر ساکنان است، جذب کند، از برنامه‌های خود برای ساخت یک مرکز داده در حومه سیولد، شهری 23000 نفری در نزدیکی آمستردام صرف نظر کرد.

آنها انرژی سبز را بسیار ارزان می خرند. سوزان شاپ، فعال محلی، به پولیتیکو گفت: آنها نیروگاه‌های بادی درست می‌کنند که در واقع برای مردم هلند در نظر گرفته شده است، اما در عوض به یک مرکز داده می روند.

گرمای شدید تابستان امسال مشکلات جدیدی را نشان می دهد.

به دلیل «دماهای بالای غیرقابل فصل» که در ماه ژوئیه در بریتانیا رخ داد، دو خنک کننده در مرکز داده اوراکل دچار اختلال شدند و بخشی از زیرساخت ابری را مجبور به خاموش شدن حفاظتی کرد. گوگل در بریتانیا نیز با مشکلات مشابهی مواجه شده است.

دو بیمارستان پیشرو لندن در سیستم‌های فناوری اطلاعات خود با مشکلاتی مواجه شدند که باعث لغو هفته‌ها عملیات و تعویق قرار ملاقات‌ها شد.

ریچارد کلیفورد، رئیس بخش نوآوری در مرکز مشاوره کی سورس، گفت: مراکز داده برای اولین بار با نقض شرایط طراحی مواجه شده اند و در حال حاضر به "بخش ناشناخته" رسیده اند. اگر دماها از آنچه مراکز داده برای آن طراحی شده اند بیشتر شود، هر درجه بالاتر از آستانه تحمل می‌تواند به معنای از دست دادن حدود 10 تا 15 درصد ظرفیت باشد.

در تلاش برای مهار گرما، مراکز داده بریتانیا کارکنان را به روی پشت بام خود فرستادند تا واحدهای خنک کننده را با شیلنگ اسپری کنند، در حالی که مردم در سراسر قاره با محدودیت آب مواجه بودند. در زمستان امسال چراغ های کریسمس برای کاهش مصرف انرژی کم خواهد شد.

لاندن مارستون، استادیار موسسه پلی تکنیک ویرجینیا و دانشگاه ایالتی، گفت: در دسترس بودن انرژی و قیمت ها همیشه در محاسبات پیچیده انتخاب مکان برای یک مرکز جدید نقش داشته است. وی افزود: در یکی دو سال گذشته، دسترسی به آب نیز نقش بیشتری در تصمیم‌گیری‌های مکان‌یابی ایفا کرده است.

بیشتر انرژی موجود در مراکز داده برای تامین انرژی سرورها مصرف می‌شود، اما امکانات عظیم نیز گرما تولید می‌کنند و نیاز به خنک شدن دارند. این نیاز به انرژی زمانی که از خنک‌کننده هوای سنتی استفاده می‌شود، یا زمانی که سرورها با تبخیر آب خنک می‌شوند، به آب نیاز دارد که مصرف انرژی بیشتری دارد.

رالف هینتمن، محقق ارشد مؤسسه نوآوری و پایداری Borderstep در برلین گفت: اغلب تضاد منافع وجود دارد: اگر یک مرکز داده از آب بیشتری استفاده کند، به انرژی کمتری نیاز دارد و اگر انرژی بیشتری مصرف کند، به آب کمتری نیاز دارد.

سیمون هریس، رئیس زیرساخت‌های حیاتی در Business Critical Solutions، یک مرکز مشاوره برای داده‌ها، گفت: با افزایش فشار بر منابع و شرایط طراحی، اپراتورها باید با چندین نقطه فشار برخورد کنند "که همه آنها به طور همزمان اتفاق می‌افتند."

اپراتورهای مرکز داده به مردم می‌گویند که اکنون سبزتر و کارآمدتر هستند. آنها می‌گویند که در حال جایگزینی زیرساخت های دیجیتال قدیمی تر و کم کارآمدتر هستند، مانند سرورهای فردی که توسط شرکت ها و دولت ها اداره می‌شوند. صنعت ادعا می‌کند که ادغام همه این سرورها در یک مکان باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

دولت هلند قصد دارد تعداد مراکز داده را به شدت کاهش دهد و چهار مرکز بزرگ جایگزین بیش از 60 سایت شوند.

دولت هلند با ادغام در چهار مرکز داده بزرگ چه دستاوردی داشته است؟ Steen Groove، مدیر عامل انجمن مرکز داده هلند، که 95 درصد از بازار مرکز داده هلند، از جمله اپراتورهایی مانند گوگل و مایکروسافت را نمایندگی می‌کند، پاسخ می دهد: آنها از نصف قدرت قبلی استفاده می‌کنند.

مدیر اجرایی اتحادیه اروپا "پیشرفت های قابل توجهی در بهره وری انرژی که صنعت مرکز داده در دهه‌های اخیر انجام داده است" را تشخیص می دهد. و بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات متحده، که عمدتاً با به اصطلاح هایپراسکیلرها کار می‌کنند، نیز متعهد شده‌اند که برای نیرویی که استفاده می‌کنند، تنها به انرژی سبز متکی باشند.

گوگل و متا هر دو تعهد خود را برای تقویت عملیات خود از جمله مراکز داده با 100 درصد انرژی تجدید پذیر نشان داده اند. این تعهدات بخشی از تعهدات زیست‌محیطی گسترده‌تر هستند، مانند اهدافی برای جایگزینی آب بیشتر از آنچه در عملیات خود مصرف می‌کنند.

اما در حالی که این اقدامات ممکن است با نیت خوبی انجام شده باشد، آنها همچنین باعث مقاومت محلی شدند.

تسهیلات عظیم در حال حاضر ده‌ها هکتار زمین را اشغال کرده است که بیشتر در مناطق روستایی است. ساخت مزارع بادی و مزارع خورشیدی که به‌جای ساکنان محلی به نفع مراکز داده است، همیشه مورد پسند ساکنان نیست، مانند فعالان سیولد، که این موضوع را به یکی از استدلال‌های اصلی خود علیه سایت برنامه‌ریزی‌شده تبدیل کرده‌اند.

 انتقال دوگانه

طرح جدید کمیسیون - بخشی از یک طرح گسترده تر برای دیجیتالی کردن شبکه انرژی که اپراتورها را ملزم به افشای جداگانه انتشار گازهای گلخانه ای غیرمستقیم ناشی از خرید خدمات مرکز داده و "در نظر گرفتن" برچسب انرژی برای سرورها و داده‌ها می‌کند می‌باشد.

هدف مقابله با انتقاد قانون‌گزاران و سازمان‌های غیردولتی است که پس از انعقاد قرارداد کمیسیون در سال 2021، که تعهدی غیرالزام‌آور به بازیگران صنعت برای کاهش ردپای بالای زیست‌محیطی و کربن در مراکز داده‌ای داد، می‌باشد. این توافق بارها به دلیل استفاده برای لابی کردن سایر اهداف بزرگ فناوری مورد انتقاد قرار گرفته است.

قانون‌گزاران و سازمان‌های غیردولتی همچنین گفته‌اند که می‌خواهند این مقررات، فراتر از ابتکارات فعلی مانند الزامات طراحی زیست‌محیطی، آیین‌نامه رفتار برای بهره‌وری انرژی و معیارهای زیست‌محیطی برای تدارکات عمومی‌باشد.

همه اینها اتحادیه اروپا را مجبور می‌کند تا جاه طلبی‌های دوگانه خود را برای سبزتر شدن و دیجیتالی تر شدن حل کند. این سازمان می‌خواهد 75 درصد از شرکت‌های اروپایی تا سال 2030 از خدمات ابری استفاده کنند.

 

منبع: https://www.economic.bg/bg/a/view/skritata-energijna-kriza-v-evropa-centrovete-za-danni

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما