معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته دوم مهرماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ورود ونزوئلا به شورای حاکمیتی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری

ونزوئلا به جمع اعضای شورای حاکمیتی سازمان بین المللی هوانوردی کشوری (ایکائو ) راه یافت. سازمان ملی هواپیمایی کشوری ونزوئلا، با تأیید انتخاب این کشور به عنوان عضو شورای سازمان جهانی، اعلام داشت که ونزوئلا با کسب ۱۳۱ رأی به عضویت شورا درآمده است.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/mas-vida/venezuela-es-elegida-como-integrante

استمرار رشد بازار دارو در ونزوئلا

اطاق ملی صنایع داروسازی ونزوئلا،  با اعلام استمرار رشد بازار فروش دارو در این کشور، از رشد ۱۴ درصدی آن طی هشت ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد. بر اساس آخرین گزارش انتشار یافته، طی  هشت ماهه نخست سال جاری میلادی، بیش از  ۱۱۵ میلیون قلم دارو به بازار ونزوئلا عرضه گردید که نیمی از داروهای عرصه شده در داخل کشور تولید و مابقی از طریق واردات تأمین گردید و برآورد می‌شود که تا پایان سال جاری میلادی بازار ددارو با عرضه ۱۹۰ میلیون قلم بیش از ۱۹ درصد  رشد یابد این در حالیست که این بازار طی سال های  ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ بیش از ۷۵ درصد رکود داشت.

https://versionfinal.com.ve/ciudad/cifar-mercado-farmaceutico-venezolano-crecio

پروژه‌های ناتمام طی دو دهه اخیر در ونزوئلا

آخرین پژوهش صورت گرفته از وجود ۲۴۶ پروژه ناتمام طی دو دهه اخیر در ونزوئلا حکایت دارد. بنا بر تازه ترین بررسی صورت گرفته از سوی سازمان مردم نهاد «شفافیت»، بیش از ۲۴۶ پروژه ناتمام را در ۲۱ ایالت از ۲۳ ایالت این کشور بر جای نهاده اند و در این مدت بیش از ۳۱۶ میلیارد دلار معادل ۷ برابر میزان تولید ناخالص داخلی ونزوئلا به بیش از ۱۵۳ پروژه نا تمام اختصاص یافت، بیشتر این پروژه‌های مربوط به بخش های راه و ترابری، حمل و نقل، بهداشت، مسکن، آموزش و تغذیه می‌باشند و بیشتر آن‌ها بالغ بر 66 پروژه در ایالت غربی لارا واقعند و ایالات باریناس، سولیا و بولیوار در رده‌های برخورداری از پروژه‌های ناتمامند.

https://transparenciave.org/obrasinconclusas

استمرار تزریق ارز به بازار پولی ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا در راستای ادامه اعمال سیاست مداخله ارزی،  بیش از ۹۰ میلیون دلار را به بازار پولی در راستای مهار نرخ ارز روانه ساخت. با احتساب این مرحله، بانک مرکزی ونزوئلا طی سال جاری میلادی بیش از ۴۰ مرتبه اقدام به مداخله ارزی نموده است این در حالیست که ونزوئلا طی ماه گذشته میلادی نیز بیش از ۳۷۰ میلیون دلار به این امر اختصاص داد.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-subio-a-us90-millones-el-monto-vendido

بهبود صادرات نفت ونزوئلا

بر پایه اسناد داخلی شرکت نفت ونزوئلا و داده‌های ردیابی نفتکش ها، میانگین صادرات روزانه نفت ونزوئلا طی ماه سپتامبر سال جاری میلادی بیش از ۷۱۰ هزار بشکه رقم خورد. علاوه بر صدور نفت خام و نفت و کوره بیش از ۵۴۴ هزار تن سایر مشتقات نفتی نیز صادر گردید که عمدتاً مقصد صادراتی چین بوده است و بیش از ۷۹ درصد صادرات از طریق واسطه‌های ناشناخته صورت پذیرفته است این در حالیست که صادرات نفت ونزوئلا در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۵ درصد رشد یافته است.

https://flikt.bltlydns.com/2022/10/04/exportaciones-petroleras-de-venezuela-se-recuperan

افزایش سرمایه گذاری شرکت مخابراتی اسپانیا در ونزوئلا

شرکت مخابراتی اسپانیایی تلفونیکا از طریق شعبه شرکت Movistar در ونزوئلا، میزان سرمایه گذاری خویش در کشور آمریکای جنوبی طی دو سال آتی را دو برابر افزایش می دهد. برابر اعلام خوزه لوئیس رودریگز، رئیس شعبه شرکت مذبور در ونزوئلا، این شرکت هم اکنون اقدام به پوشش خدمات مخابرات تلفن همراه در بیش از ۵۷ شهر ونزوئلا می نماید و طی دو سال آتی بیش از ۲۷۹ میلیون دلار را به سرمایه گذاری برای بهبود شبکه و تقویت فعالیت های خویش در ونزوئلا اختصاص می دهد.

 https://www.bancaynegocios.com/movistar-duplicara-su-inversion-en-venezuela

سفر وزیر تجارت کلمبیا به‌ ونزوئلا

خرمان اومانیا،  وزیر تجارت، صنایع و گردشگری کلمبیا در راستای مذاکره جهت تقویت عادی سازی روابط تجاری و دیپلماتیک با ونزوئلا به این کشور سفر نمود. وی در راس هیئتی در جریان سفر خویش به ونزوئلا با مقامات دولتی این کشور از جمله دلسی رودریگز،  معاون اجرایی رئیس جمهور  جهت نیل به تقویت مناسبات تجاری دو کشور و همچنین تقویت نواحی مرزی دیدار و گفت‌وگو نمود.

https://twitter.com/ViceVenezuela/status/1577796892888539138

تمهیدات آمریکا برای کاهش تحریم ها جهت فراهم سازی فعالیت شورون در ونزوئلا

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال انجام تمهیداتی جهت کاهش تحریم ها علیه ونزوئلا جهت فراهم سازی زمینه از سرگیری فعالیت شرکت نفت آمریکایی شورون در حوزه استخراج نفت خام در کشور آمریکای جنوبی است. برابر گزارش منتشره از سوی نشریه وال استریت ژورنال، این اقدام می‌تواند به تقویت عرضه جهانی نفت و مهار افزایش قیمت انرژی همزمان با نزدیک شدن زمان انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر در آمریکا کمک نماید و تصمیم اتخاذه می‌تواند راه را برای گشایش مجدد بازارهای آمریکا و اروپا به روی صادرات نفت ونزوئلا هموار سازد و در ازای کاهش تحریم های آمریکا، دولت ونزوئلا مذاکرات معلق با مخالفان را در راستای بررسی شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را از سر می‌گیرد این در حالیست که آمریکا، دولت  ونزوئلا و برخی از چهره‌های مخالف نیز به توافقی برای آزادسازی صدها میلیون دلار از وجوه دولتی مسدود شده در بانک های آمریکا دست یافته اند که اجرای آن به از سرگیری مذاکرات مکزیک مشروط گردیده است.

https://www.wsj.com/articles/u-s-plans-to-ease-venezuela-sanctions-enabling-chevron

اعلام برگزاری نمایشگاه بین المللی حمل و نقل در ونزوئلا

 نمایشگاه بین المللی حمل و نقل در ونزوئلا در فاصله روزهای ۸ تا ۱۱ دسامبر سال جاری میلادی با حضور نمایندگان بیش از ۴۰۰ شرکت فعال در حوزه حمل و نقل برگزار می‌گردد. برابر اعلام رامون ولاسکز آراگوئان، وزیر حمل و نقل ونزوئلا، این نمایشگاه در پایتخت و در مکانی به مساحت بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع در راستای نمایش آخرین دستاوردهای حاصله در حوزه حمل و نقل برگزار می‌گردد.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/mas-vida/expotransporte-internacional-venezuela

افزایش درآمد مالیاتی ونزوئلا

میزان درآمد مالیاتی ونزوئلا طی نه ماهه نخست سال جاری میلادی از ۲.۱۱۹ میلیارد دلار فراتر رفت. برابر اعلام سازمان ملی مالیات ونزوئلا، میزان درآمد مالیاتی این کشور طی ماه سپتامبر سال جاری میلادی ۳۷۹ میلیون دلار رقم خورد.

https://www.bancaynegocios.com/datos-tributacion-interna-ha-generado-us2-119-millones

استمرار افزایش تورم در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی رصدخانه مالی ونزوئلا  از استمرار افزایش شاخص تورم در این کشور حکایت دارد. بر این اساس، میزان افزایش تورمی رقم خورده طی ماه سپتامبر سال جاری میلادی ۱۱.۵ درصد اعلام گردید و رقم تورم انباشته  طی ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱۱ درصد و میزان تورم طی ۱۲ ماه اخیر بیش از ۱۵۷ درصد به ثبت رسید، بیشترین افزایش تورم در ماه گذشته میلادی در ونزوئلا در بخش هایی نظیر آموزش، لوازم خانگی، کالا و خدمات، و مواد غذایی رقم خورده است.

http://diarioeltiempo.com.ve/inflacion-de-septiembre-fue-del-115

از سرگیری صدور نفت ونزوئلا به سان ویسنته

ونزوئلا صدور نفت به سان وینسنته و گرنادیناس را با ارسال ۲۳ هزار بشکه نفت از پایان سال جاری میلادی از سر می‌گیرد. رالف گونسالوز، نخست وزیر کشور حوزه کارائیب، با تأیید این خبر، اعلام داشت که از سرگیری صادرات نفت ونزوئلا بر پایه توافق مبتنی بر راهکار پتروکارائیب در راستای تأمین ترجیحی سوخت مورد نیاز کشورهای حوزه کارائیب از سوی ونزوئلا صورت می‌پذیرد که با ۳۵ درصد تخفیف به کشورهای منطقه ارائه می‌گردد این در حالیست که دولت ونزوئلا با بخشش بدهی ۷۰ میلیون دلاری سان ویسنته موافقت نموده است و نیمی از بدهی سایر کشورهای شرق کارائیب را نیز مشمول عفو قرار داده است.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/san-vicente-y-granadinas-recibira-23-000-barriles

استمرار افزایش ارزش دلار در برابر پول ملی ونزوئلا

ارزش ارز دلار در برابر پول ملی ونزوئلا همچنان رو به افزایش است. برابر بررسی‌های میدانی صورت گرفته، به دلیل افزایش نقدینگی ناشی از پرداخت پاداش پایان سال بیش از ۵ میلیون نفر از کارکنان نهادهای دولتی، ارزش هر دلار در بازار غیررسمی ونزوئلا در تاریخ ۶ اکتبر سال جاری میلای با  میانگین افزایشی بالغ بر ۴.۰۶ درصد به ۸.۷۸ بولیوار افزایش یافت و انتظار استمرار افزایش نرخ ارز در سه ماهه پایانی سال  جاری میلادی می رود.

https://www.bancaynegocios.com/dolar-paralelo-se-acelera-con-aumento-de-406-y-escala

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما