معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته اول مهر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جذب 200 میلیون یورو از منابع خارجی توسط«اوکرانرگو» 

       شرکت ملی نیروی برق اوکراین «اوکرانرگو» از آغاز سال تا کنون 200 میلیون یورو از منابع مالی خارجی دریافت کرده و تعهدات خود را در چارچوب بازپرداخت وام های پیشین که نزدیک به 5 میلیارد گریونا اعلام شده، با موفقیت تغییر ساختاری داده است. ولادیمیر کودریتسکی رئیس هیات مدیره «اوکراینفورم» اعلام کرد: ما در سال جاری بازپرداخت نزدیک به 5 میلیارد گریونا وام ها و بهره‌های مربوطه را تغییر ساختاری دادیم و همچنین حدود 200 میلیون یورو از منابع مالی خارجی دریافت داشتیم که برای تامین مالی فعالیت‌های ما استفاده می‌شوند.

کوزیتسکی : تبدیل غرب اوکراین به یک منطقه استخراج گاز طبیعی

        زینووی کوزیتسکی مالک شرکت «زاخید نادرسرویس» که در حوزه استخراج گاز طبیعی فعال می‌باشد اعلام کرد استخراج و تولید گاز طبیعی در غرب اوکراین شاهد رشد چشمگیری خواهد بود و این منطقه چشم انداز بسیار خوبی دارد اما انجام امور اکتشافی ضروری می‌باشد. وی گفت: اعتقاد دارد که استخراج گاز در منطقه غرب شدت یابد، این منطقه دورنمای بسیار عالی دارد اما تا کنون مورد مطالعه دقیق قرار نگرفته است، ما باید اقداماتی مانند لرزه نگاری، تحقیق، حفاری در اعماق بیشتر انجام دهیم، در دهه‌های 1960 و 1970 بررسی‌های موثری انجام شدند که در این سال‌ها ذخایر بزرگی کشف گردید که تا آلان نیز مورد بهره برداری قرار دارند، اما همه این میادین در اعماق کم تا 2000 متر می‌باشند. وی توضیح داد: ما امیداوریم که اکتشافات جدید در مناطق غربی در اعماق بسیار انجام شود، از طرف دیگر استان خارکف نیز بازپس گرفته شده است، در این استان تعداد بسیاری از میادین گاز قرار دارند.

آمادگی فنلاند برای بازسازی زیرساخت های انرژی در اوکراین

       هرمان گالوشنکو وزیر انرژی اوکراین با میکا لینتیلیا و وزیر اقتصاد و بازار کار فنلاند ملاقات و گفتگو کرد. طرفین در این ملاقات درباره تضمین امنیت انرژی منطقه با توجه به سیاست‌های روسیه در بازار گاز و تلاش این کشور برای دور زدن تحریم ها گفتگو نمودند و همچنین بر لزوم تنوع بخشی به منابع تامین سوخت هسته ای تاکید ورزیدند. وزرای دو کشور گفتگوهایی در باره بازسازی زیرساخت‌های انرژی در اوکراین که در نتیجه جنگ آسیب دیده اند داشتند. میکا لینتلیا تاکید نمود که فنلاند بطور کامل از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت می‌کند و تا زمانی که لازم باشد به این پشتیبانی ادامه خواهد داد. وی همچنین آمادگی کشورش برای کمک به بازسازی زیرساختهای انرژی را اعلام کرد.

افزایش صادرات سویا حتی در شرایط جنگ

      سویا عملاً تنها محصول در بخش دانه‌های روغنی بود که آهنگ رشد صادرات آن در زمان جنگ افزایش یافت و در مقایسه با دوره زمانی مشابه صادرات این محصول افزایش یافته است. در دوره زمانی مارس تا آگوست سال جاری صادرات سویا برابر 507 هزار تن گزارش شده است که 65 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال تجاری 2020- 2021 می‌باشد. اتحادیه اروپا و ترکیه اصلی ترین واردکنندگان سویا از اوکراین در سال تجاری 2021-2022 بوده اند.

اظهارات درباره رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی‌برای ایجاد منطقه امن در نیروگاه زاپاروژه

       رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکراتی برای ایجاد منطقه امن در نیروگاه اتمی زاپاروژه و اطراف آن آغاز کرده است. وی گفت که این مذاکرات این هفته آغاز شده اند و در چارچوب شصت و ششمین نشست سالانه آژانس ادامه خواهند یافت. وی گفت: تمرکز آژانس بین المللی انرژی اتمی‌بر روی وضعیت نیروگاه اتمی زاپاروژه خواهد بود، اولویت همچنان کار و تلاش برای کسب اطمینان از ایمنی تاسیسات اتمی اوکراین است.

افزایش تولید آهن اسفنجی در جهان

        تولید جهانی آهن اسفنجی در جهان در سال 2021 در مقایسه با سال پیش از آن 13.7 درصد افزایش یافت. در مجموع در سال گذشته 119.2 میلیون تن آهن اسفنجی تولید شد. در مجموع در سال گذشته کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا 54.84 میلیون تن، کشورهای آسیا و اقیانوسیه 39.47 میلیون تن، کشورهای آمریکای لاتین 9.61 میلیون تن، کشورهای شوروی سابق و اروپای شرقی 7.89 میلیون تن و کشورهای آمریکای شمالی 6.66 میلیون تن آهن اسفنجی (احیای مستقیم) تولید کردند. کشورهای پیشرو در تولید آهن اسفنجی در جهان هند و ایران با تولید به ترتیب 39.11 میلیون تن و 31.85 میلیون تن اعلام شده اند. این دو کشور 59.5 درصد از تولید جهانی آهن احیای مستقیم را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما