معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته سوم شهریور 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کارشناسان: احتمال رشد تورم سالانه مولداوی تا 45 درصد

آلکساندر موراشی وزیر سابق اقتصاد مولداوی اعلام کرد شاخص قیمت مصرف کننده در مولداوی در سال جاری ممکن است 45 درصد رشد کند. وی گفت با چنین نرخ ها و آهنگ رشد تورم در مولداوی، این شاخص تا آخر سال ممکن است 10 درصد دیگر هم رشد کند. وی گفت: تورم سالانه در ماه جولای برابر 33.5 درصد اعلام شده بود. موراشی گفت: در سال جاری کاهش فصلی تورم به دلیل کاهش معمول قیمت سبزیجات و میوه ثبت نشد. لازم به ذکر است که در اصلاحیه بودجه دولتی سال جاری که در تاریخ 24 آگوست به تصویب پارلمان رسید، دولت تورم سالانه برای سال جاری را در سطح 29.5 تعیین کرده است.

پرداخت 500 میلیون یورو کمک بلاعوض به مولداوی توسط اتحادیه اروپا در 7 سال اخیر

 نمایندگی اتحادیه اروپا در مولداوی اعلام کرد 200 میلیون یورو در چهارچوب وام و کمک بلاعوض به عنوان بخشی از 2 بسته کمک مالی کلان به مولداوی اختصاص یافته است. این نمایندگی اعلام کرد: این کمک مالی بر کیفیت زندگی مردم، تعمیر و احداث جاده‌ها، دسترسی مستقیم به آب آشامیدنی لوله کشی برای روستاییان، بازسازی مدارس و کودکستان‌ها و سایر طرح های عمرانی تاثیر خواهد گذاشت. در بیانیه این نمایندگی آمده است: اتحادیه اروپا همچنان شریک اصلی تجاری و بزرگترین سرمایه گذار در مولداوی می‌باشد. همچنین اعلام شده است که اتحادیه اروپا در 7 سال گذشته بیش از 500 میلیون یورو کمک بلاعوض به مولداوی پرداخت کرده است.

درخواست افزایش تعرفه گاز طبیعی برای مشترکان توسط«مولداوگاز»

        وادیم چبان رئیس شرکت «مولداوگاز» اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت خرید گاز وارداتی و همچنین هزینه‌هایی که باید جبران شوند، این شرکت درخواستی به آژانس تنظیم موازین انرژی برای افزایش تعرفه گاز برای مشترکان به 29 لی برای هر متر مکعب ارائه کرده است. وی گفت: ما باید در وهله نخست هزینه خرید گاز طبیعی را تامین کنیم و در عین حال شوک بزرگی برای مردم و مصرف کنندگان و صنعت ایجاد نکنیم، زیرا خط کاهش توانایی مالی مصرف کنندگان وجود دارد. وی تاکید نمود: با توجه به کلیه هزینه‌ها، تعرفه‌ها باید به بیش از 33 لی برای هر متر مکعب افزایش یابند گرچه خواهان چنین رشد شدیدی نیستیم اما از سوی دیگر باید به تعهدات خود عمل کنیم.

 

افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی مولداوی در طول یک هفته به 122 میلیون دلار

       ذخایر ارزی بین‌المللی بانک مرکزی در طول هفته گذشته با بیش از 122 میلیون دلار افزایش  به رقم 4 میلیارد و 188 میلیارد دلار رسید. این یک رقم بی سابقه تاریخی جدید می‌باشد. بالاترین میزان این ذخایر در اکتبر سال گذشته ثبت شده بود که برابر 4 میلیارد و 73 میلیون دلار بود. لازم به ذکر است ساختار ذخایر ارزی بانک مرکزی مولداوی بیش از 2 میلیارد دلار اوراق بهادار، 1 میلیارد و 354 میلیون دلار در صندوق بین المللی پول و بانک های مرکزی دیگر کشورها و 800 میلیون دلار در بانک های دارای نمایندگی خارجی می‌باشد. 20 درصد از ذخایر ارزی بانک مرکزی در آمریکا، 12 درصد در هلند و 10 درصد در آلمان حفظ می‌شوند.

 

«یورواستات» مولداوی را در سامانه آمار اروپا می‌گنجاند

       سازمان آمار کمیسیون اروپا اعلام کرد از این پس اطلاعات و آمار کشورهای مولداوی و اوکراین که نامزد عضویت در اتحادیه اروپا می‌باشند و همچنین گرجستان که تا کنون چنین وضعیتی ندارد، جمع‌آوری و منتشر می‌کند. مارگاریدا دومنگویز د کاروالیو مسئول روابط عمومی  یورو استات در این باره گفت: یورو استات با جمع آوری اطلاعات از کشورهای نامزد و بالقوه نامزد عضویت در اتحادیه اروپا هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا آمار آنها با کیفیت لازم جمع آوری و منتشر شود. وی گفت این اقدام بطور تدریجی انجام می‌شود و در جداول آتی یورواستات اطلاعات و داده‌های مفصل‌تری از این سه کشور ارائه خواهد شد.

 

تامین مالی توسعه استارت آپ ها در مولداوی توسط اتحادیه اروپا

        اتحادیه اروپا طرح توسعه استارت آپ‌ها در مولداوی را تامین مالی می‌کند. برنامه گسترش و توسعه استارت آپ‌ها از تاریخ 12 سپتامبر تا 13 دسامبر سال جاری با هدف آموزش کارآفرینان در زمینه گسترش و توسعه کسب و کارهای آنها انجام می‌شود. کارآفرینان می‌توانند تا تاریخ 10 سپتامبر برای حضور در این برنامه ثبت نام کنند.

 

ثبت رشد بازار بیمه در مولداوی

       بازار بیمه در مولداوی در نیمه نخست سال جاری روند صعودی داشته است. حجم ناخالص بازار بیمه در این مدت 1 میلیارد و 182 میلیون لی یا 50.1 میلیون یورو اعلام شده است که 1.32 برابر بیشتر از دوره زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد. بر اساس این گزارش بیمه حوادث 86.5 درصد، بیمه بهداشتی 13.8 درصد، بیمه کامل اتومبیل 14.2 درصد، بیمه محصولات کشاورزی 48 درصد، بیمه آتش سوزی و سایر بلایای طبیعی 72 درصد رشد داشته است اما در همین حال بیمه حمل و نقل ریلی، بیمه بار و محموله‌های ترانزیتی و همچنین بیمه مسئولیت مدنی عمومی‌به ترتیب 21.3 درصد، 26.3 درصد و 15.5 درصد کاهش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما