معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار و تحولات اقتصادی ونزوئلا در هفته دوم شهریورماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

استمرار تزریق ارز به بازار پولی ونزوئلا

دولت ونزوئلا در راستای پایان دادن به بی ثباتی در نرخ ارز، در تاریخ ۲۹ اوت سال جاری میلادی بیش از ۱۸۵ میلیون دلار را روانه بازار پولی ساخت. بر این اساس، بانک مرکزی ونزوئلا طی سال جاری میلادی ۳۵ مرحله تزریق منابع ارزی به بازار پولی را در راستای ممانعت از کاهش ارزش پول ملی به اجرا نهاده است این در حالیست که نرخ دلار در بازار غیررسمی‌به ۸.۳۳ بولیوار کاهش یافته است.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-vende-a-la-banca-us185-millones-este-29ago

آمادگی ونزوئلا برای استمرار همکاری با شرکت نفت آمریکا

طارق الایسامی، وزیر نفت و معاون اقتصادی رئیس جمهور ونزوئلا از آمادگی دولت این کشور برای تداوم همکاری با شرکت نفت شوورون خبر داد. مقام ونزوئلایی با اشاره به صدور مجوز دولت آمریکا برای فعالیت محدود شرکت شوورون در ونزوئلا، اعلام داشت که نیل به پیشرفت در از سرگیری فعالیت شرکت آمریکایی به مجوزهای آتی وزارت خزانه داری این کشور بستگی دارد این در حالی است که وزارت خزانه داری در ماه می سال جاری میلادی مجوز تمدید فعالیت شرکت آمریکایی در ونزوئلا را تحت شرایطی محدود صادر نمود و از دیگر سو شوورون برای احیای مشارکت در سرمایه گذاری و دریافت مطالبات معوق خویش از ونزوئلا از طریق خرید و فروش نفت ونزوئلا درخواست اعطای مجوزهای بیشتری نموده است.

https://www.descifrado.com/2022/08/30/restaurar-operaciones-de-chevron-en-venezuela

اعلام آغاز پروازهای مستقیم شرکت هواپیمایی روسیه به ونزوئلا

شرکت هواپیمایی نوردویند روسیه از ماه اکتبر سال جاری میلادی پروازهای مستقیم بین روسیه و ونزوئلا را آغاز می نماید. بر این اساس با آغاز فعالیت این شرکت به همراه شرکت هواپیمایی ونزوئلایی کنوایاسا، شمار پروازهای هفتگی مستقیم بین دو کشور به چهار پرواز در هفته افزایش می یابد.

https://venezuela-news.com/aerolinea-rusa-volara-a-margarita-a-partir-de-octubre

افزایش مبادلات تجاری ونزوئلا و آمریکا

مبادلات تجاری بین ونزوئلا و آمریکا  طی نیمه نخست سال جاری میلادی ۴۴.۷ درصد افزایش یافت. برابر اعلام هکتور رودریگز، رئیس اطاق مشترک بازرگانی و صنایع آمریکا و ونزوئلا،  میزان افزایش ارزش مبادلات تجاری در این مدت بالغ بر ۳۷۹ میلیون دلار بوده است این در حالیست که  ارزش واردات ونزوئلا از آمریکا در این مدت ماشین آلات و تجهیزات الکترونیکی، غلات، خوراک دام، پلاستیک و فرآوردهای آن به ترتیب ۲۱۱، ۱۴۶، ۱۱۱  و ۲۰۰ میلیون دلار  به ثبت رسید.

https://unionradio.net/venamcham-44-de-intercambio-comercial-entre-venezuela-y-eeuu

تلاش ونزوئلا برای گسترش همکاری گازی با شرکت های اروپایی

 طارق الایسامی، وزیر نفت ونزوئلا از تلاش دولت این کشور برای توسعه همکاری با شرکت های رپسول اسپانیا و انی ایتالیا برای احیای تجارت گاز  خبر داد. وی  با اعلام قصد ونزوئلا برای گسترش همکاری در حوزه گاز طی مشارکت با شرکت های اروپایی، بر ضرورت بهره گیری از اوضاع کنونی بازار انرژی جهت تضمین منافع طرف های همکاری تأکید نمود و اعلام داشت که دو شرکت اروپایی بیش از ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به بازار داخلی ارائه می نمایند.

https://www.bancaynegocios.com/gobierno-de-maduro-busca-negociar-gas-con-repsol-y-eni

کاهش فاحش ارزش پول ملی ونزوئلا

میزان ارزش پول ملی ونزوئلا طی ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۷۴ درصد کاهش یافت. بر این اساس کاهش ارزش ماهیانه واحد پول ملی ونزوئلا طی ماه‌های نخست سال جاری میلادی در ماه اوت و به میزان بالغ بر ۳۶ درصد به ثبت رسید به طوریکه نرخ هر دلار در آخرین روز ماه اوت سال جاری میلادی تا ۸.۳۰ بولیوار رقم خورده است این در حالیست که کاهش شدید  ارزش پول ملی طی هفته اخیر بانک مرکزی را به تزریق بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به بازار پولی طی روزهای گذشته وادار ساخت.

https://www.bancaynegocios.com/dolar-paralelo-cerro-agosto-negro-con-alza-de-365-pero

دعوت رئیس جمهور ونزوئلا از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا سرمایه گذاران خارجی را به سرمایه گذاری در  بخش کشاورزی ونزوئلا جهت تولید مواد غذایی دعوت نمود. وی خواستار فعالیت سرمایه گذاران خارجی در بخش زراعت و نیل به توافقاتی جهت تبدیل ونزوئلا به مرکز جهانی تولید مواد غذایی شد و اعلام داشت که ونزوئلا از شرایط مساعد از جمله زمین، آب و  هوای مناسب جهت کاشت محصولات زراعی در راستای تولید و نیل به صادرات مواد غذایی برخوردار است. وزارت کشاورزی ونزوئلا نیز با اعلام ارائه امتیازاتی به سرمایه گذاران خارجی، اعلام کرد که هزینه‌های تولید در ونزوئلا نسبت به سایر کشورهای منطقه ۴۰ درصد پایین تر است این در حالیست که کشور به بیشترین تولید در تولید محصولاتی نظیر سویا، ذرت، برنج و لوبیا دست یافته است.

https://2001online.com/nacionales/maduro-convoca-a-inversionistas-extranjeros-a-producir

استمرار تلاش ونزوئلا و کلمبیا برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی

  نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از استمرار تلاش تیم های فنی و تخصصی ونزوئلا و کلمبیا برای بازگشایی تدریجی گذرگاه‌های مرزی خبر داد. وی در این راستا خاطرنشان ساخت که گام هایی مهم در راستای بازگشایی خط مرزی به امتداد ۲۲۲۸ کیلومتر برداشته شده است و فعالیت تیم های تخصصی برای تضمین امنیت، تردد، امور گمرکی و سایر مسائل مرتبط به بازگشایی مرزهای مشترک ادامه دارد و با تحقق چنین امری بازار عظیم ۴۵ میلیون نفری کلمبیا به روی ونزوئلا گشوده خواهد شد.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/venezuela-y-colombia-trabajan-en-comisiones

اعلام توطئه علیه بهبود اقتصادی ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از توطئه گروه‌های اقلیت راست گرای این کشور علیه روند بهبود اقتصادی ونزوئلا خبر داد. وی خاطرنشان ساخت که برخی از اقلیت های خصوصی از روند بهبود و رشد اقتصادی ونزوئلا آسیب دیده بر این اساس در صدد اخلال در روند بهبود و ثبات اقتصادی کشورند. آنها همان مروجان اعمال تحریم ها و راه اندازی جنگ اقتصادی علیه ونزوئلا هستند با این حال ونزوئلا تغییر نموده و اجازه ایجاد اختلال در روند بهبود و ثبات اقتصادی را نخواهد داد و تلاش برای ایجاد اقتصادی مولد، متنوع و عاری از درآمدهای نفتی ادامه می یابد. ونزوئلا  طی چهار  دوره سه ماهه اخیر میانگین رشدی معادل ۱۷ درصد را تجربه نموده است که طی ۱۲۰ سال اخیر  امری بی سابقه است.

https://redradiove.com/presidente-maduro-denuncio-conspiracion-contra-la-recuperacion

مذاکرات ونزوئلا با کلمبیا برای گسترش مبادلات تجاری

فلیکس پلاسنسیا، سفیر ونزوئلا در کلمبیا، در تلاش برای نیل به گسترش مبادلات تجاری با کلمبیا با خرمن اومانیا، وزیر بازرگانی، صنعت و گردشگری این کشور دیدار و گفت و گو نمود. این دیدار در پی ملاقات سفیر ونزوئلا با وزیر امور خارجه و  تقدیم استوارنامه به وی جهت آغاز مأموریت دیپلماتیک در کلمبیا صورت پذیرفت.

https://www.vtv.gob.ve/embajador-plasencia-recibido-ministro-comercio-colombia

آمادگی ونزوئلا برای فروش نفت به سراسر جهان

طارق الایسامی، وزیر نفت و معاون اقتصادی رئیس جمهور ونزوئلا، از آمادگی دولت این کشور برای فروش نفت به کلیه شورهای علاقمند در سرتاسر جهان خبر داد. وی تصریح ساخت که دولت ونزوئلا آماده فروش نفت به کلیه علاقمندین به خرید نفت در سراسر جهان اعم از بخش های دولتی و خصوصی است این در حالیست که محدودیت های مرتبط به فروش نفت در بازار بین المللی ناشی از تحریم های اعمالی از سوی آمریکاست از دیگر سو هیچ گونه سازوکاری قانونی داخلی در ونزوئلا برای محدودسازی فروش نفت وجود ندارد.

https://sputniknews.lat/20220831/ministro-afirma-que-venezuela-esta-lista-para-venderle

اختصاص بودجه دولتی به احیای متروی پایتخت ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از اختصاص بودجه ای معادل ۱۵۰ میلیون دلار برای احیا و نوسازی کامل سامانه متروی پایتخت این کشور خبر داد. وی طی ایراد سخنانی در مراسمی در ارتباط با  اجرای طرح جامع احیای مترو در تاریخ ۱ سپتامبر سال جاری میلادی، با اعلام ایجاد صندوق  ملی سرمایه گذاری حمل و نقل از محل ۳۰ درصد درآمدهای حاصل از دریافت عوارض جاده ای،اظهار داشت که ۱۶ میلیون یورو نیز به سرمایه گذاری در خطوط ریلی مترو اختصاص یافته است علاوه بر این نیروهای مسلح نیز در بازیابی ۱۰ قطار طی ۶ ماه آتی مشارکت می نمایند.

https://www.vtv.gob.ve/?p=568016

افزایش فاحش قیمت کالاهای اساسی در ونزوئلا

در پی کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا طی روزهای اخیر، قیمت کالاهای اساسی مورد مصرف خانوار در این کشور بیش از ۳۳ درصد افزایش یافت. برابر آخرین گزارش منتشره از سوی مرکز اسناد و تحلیل اجتماعی کانون ملی معلمان ونزوئلا،  به دلیل افزایش فوری نرخ ارز، قیمت برخی از مواد غذایی مورد مصرف عموم اقشار جامعه نظیر نان طی هفته اخیر بالغ بر ۳۰ درصد افزایش یافت.

https://www.elnacional.com/economia/precios-de-productos-de-consumo-masivo

اعلام رکود صنعت فولاد در ونزوئلا

برابر اعلام منابع آگاه، صنعت فولاد ونزوئلا به دلیل نارسایی در تأمین برق موردنیاز دچار رکود گردیده است . بر این اساس، میزان بهره برداری از صنعت  فولاد به حدود ۱۰ درصد ظرفیت اولیه کاهش یافته است به طوری که طرفیت تولید مجتمع فولاد سیدور از ۵.۲ میلیون تن در  سال به ۱۲۰ هزار تن طی سه سال اخیر کاهش یافته است و احیای آن نیازمند تولید بالغ بر ۷۵۰ مگاوات برق می‌باشد این در حالیست که هم اکنون میزان برق تأمینی آن از ۱۵۰ مگاوات فراتر نمی رود علاوه بر این ۱۹ شرکت دست اندرکار در صنعت فولاد ونزوئلا نیز عملاً از فعالیت باز مانده اند.

https://www.elimpulso.com/2022/09/02/la-falta-de-electricidad-mantiene-casi-paralizada

افزایش صادرات نفت ونزوئلا

میزان صادرات نفت ونزوئلا در ماه اوت سال جاری میلادی نسبت به ماه پیش از آن ۳۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۲ درصد افزایش یافت. بر پایه داده‌های منتشره از سوی Refinitiv Eikon و اسناد شرکت ملی نفت ونزوئلا،  طی ماه اوت سال جاری میلادی ۳۲ محموله  نفتی به میزان روزانه بالغ بر ۷۶۰ هزار بشکه نفت خام و ۲۵۶ هزار تن فرآورده‌ها و محصولات جانبی نظیر نفت کوره، متانول و کک نفتی صادر گردید، بیشتر صادرات به چین و مالزی اختصاص یافت و کوبا روزانه حدود ۸۱  هزار بشکه نفت و مواد سوختی از ونزوئلا دریافت داشت.

https://www.b1tly4n3s.com/nacionales/reuters-fuel-oil-y-subproductos-impulsaron

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما