معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۸- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۶۸

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته اول شهریورماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کنفرانس تیکاد 8 در تونس؛ نخست‌وزیر ژاپن از راه دور در کارهای مختلف شرکت خواهد کرد           

وزارت امور خارجه تونس با صدور بیانیه ای، مشارکت (از راه دور) نخست وزیر ژاپن آقای فومیو کیشیدا در هشتمین نشست کنفرانس بین المللی توکیو در زمینه توسعه در آفریقا (تیکاد 8) را که در 27 و 28 آگوست 2022 (5 و 6 شهریور 1401) به میزبانی تونس برگزار می‌شود، تایید کرد. همچنین بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط دولت ژاپن، عنوان شده که با توجه به اهمیتی که ژاپن برای موفقیت این کنفرانس قائل است، با مثبت شدن آزمایش کووید-19، شرکت وی در کارهای مختلف از راه دور انجام خواهد شد. سرپرستی هیأت ژاپنی که برای شرکت در کار «تیکاد 8» به تونس سفر خواهد کرد، بر عهده آقای یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن،  خواهد بود.

پرداخت وام 150 میلیون یورویی بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، به تونس برای تأمین غلات

بانک اروپایی بازسازی و توسعه وام تضمین شده دولتی به مبلغ 150 میلیون یورو (479 میلیون دینار) به اداره غلات تونس  اعطا کرد تا واردات 15 درصد از نیاز مصرف سالانه تونس در گندم نرم، گندم دوروم و جو را تامین کند.این بانک خاطرنشان کرد: «جنگ در اوکراین توانایی این کشور برای صادرات غلات را به شدت کاهش داده است و باعث اختلال در عرضه غلات در سراسر جهان و همچنین افزایش قیمت جهانی کالاهای غیرفلزی شده است که مستقیماً بر کشورهای این کشور تأثیر می‌گذارد. بخش جنوبی و شرقی حوضه مدیترانه - که برخی از آنها از واردکنندگان اصلی گندم در جهان هستند (تونس هر سال دو سوم غلات خود را وارد می‌کند).

بر اساس نقشه راه بخش غلات و شرکت ها مطابق با برنامه اصلاحات برای شرکت های دولتی تونس، بانک مزبور  2 میلیون یورو را در قالب کمک های مالی کمک فنی برای حمایت از توسعه و اجرای اصلاحات بسیج کرده است.این نقشه راه با هدف اجرای یک برنامه عملیاتی طراحی شده توسط کارشناسان و در ارتباط با ذینفعان مرتبط با هدف رفع نواقص ساختاری فعلی بخش غلات و تبدیل به یک نهاد تجاری، بهبود کارایی عملیاتی و استانداردهای حاکمیتی و در نتیجه امکان آزادسازی تدریجی واردات غلات و هدایت تحول در مدیریت غلات است.

نوسانات ارز بر ذخایر ارزی و بودجه دولتی تأثیر می‌گذارد

به گفته عزالدین سعیدان، اقتصاددان برجسته تونسی و تحلیل گر مسائل مالی، نوسانات نرخ ارز در بازار جهانی و سقوط ارزش یورو در برابر افزایش اندک ارزش دلار، ذخایر ارزی تونس را تحت تاثیر قرار خواهد داد و چنین تغییراتی بر بودجه دولتی و ارزش اعتباراتی که تونس به آن نیاز دارد، تأثیر خواهد داشت.

سعیدان در جدیدترین ارزیابی و تحلیل خود، اظهار داشت که بودجه دولت بر اساس هر بشکه نفت 75 دلار و با در نظر گرفتن نرخ هر دلار کمتر از 3 دینار تونس طراحی و برنامه ریزی شده است و از این رو این دو تغییر تاثیر مضاعف دارند.

وی در تحلیل خود، بار دیگر به تأثیر شدید صندوق جبران خسارت یا بودجه اختصاص یافته به یارانه‌ها اشاره کرد و از این رو نیاز به بازنگری در بودجه دولتی و تدوین بودجه تکمیلی 0 متمم بودجه) به عنوان فوری ترین نیاز بودجه ای کشور ذکر شده است.

بر اساس بودجه اولیه، تونس در سال 2022 برای جبران خسارات و تأمین منابع سوبسیدی، به اعتباری بالغ بر 20 میلیارد دینار نیاز داشت. اما اکنون با توجه به تغییرات در بازار ارزهای خارجی و کاهش ارزش یورو در برابر دلار، این کشور اکنون باید 25 میلیارد دینار برای تامین نیازهای خود جمع آوری و تأمین کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما