معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۶

فرصت های سرمایه گذاری در اندونزی

بر اساس گزارش موسسه مالی بین‌المللی، سرمایه گذاری در حوزه‌های مهمی همچون تولید خودروهای الکتریکی، باطری لیتیومی(قابل شارژ)، اقتصاد دیجیتال در کشور اندونزی از مزیت هایی قابل توجهی برخوردار است.

موسسه مالی بین‌المللی[1] (IFC)مستقر در واشنگتن طی گزارشی درمورد فرصت های سرمایه گذاری در اندونزی اعلام نمود که ویژگی‌های جغرافیایی و اقتصادی مطلوب اندونزی اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند به این کشورمزیت رقابتی درمنطقه بدهد زیرا اندونزی  برای سرمایه‌گذاری در زمان  که هنوز عدم اطمینان به اقتصاد جهانی حاکم است،  تلاش می‌کند. طبق این گزارش سرمایه گذاری در حوزه‌های مهمی همچون تولید خودروهای الکتریکی،باطری لیتیومی(قابل شارژ)، اقتصاد دیجیتال، توسعه بخش خصوصی از طریق سرمایه گذاری در شرکت های فناوری، کاهش تغییرات آب و هوایی، زیرساخت ها و مؤسسات مالی فرصت های مغتنمی‌برای اندونزی در مسیر پیشرفت  ایجاد می نماید.

تولید خودروهای برقی و باطری قابل شارژ مزیت مهم اندونزی است. این کشور دارای منابع طبیعی و جمعیت عظیمی است که هر دو برای شکوفایی صنعت ضروری هستند این دو مهم بزرگترین فرصت برای اندونزی می‌باشد که راهبرد توسعه وسایل نقلیه الکتریکی را در پیش گرفته است، فراهم می نماید. درهمین راستا از آنجائیکه این کشور دارای ذخایر عظیم نیکل برای تولید باتری‌ لیتیومی می‌باشد لذا چنین پتانسیلی می‌تواند به اندونزی این موقعیت را ایجاد نماید که به قطب بزرگی برای تولید با هدف تامین نیاز داخلی و صادرات خودروهای برقی و در کنار آن تولید باطری لیتیومی تبدیل و به رقیب سرسختی برای  تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی درمنطقه مانند تایلند تبدیل شود. زیرا تایلند نیکل و مواد خام برای تولید باتری‌ها مذکور را ندارد، اما اندونزی از این منابع برخوردار است ولذا این نوع خودروها می‌توانند با نیروی انسانی آموزش دیده و مواد خام ( نیکل ) در دسترس و با هزینه کمتر در این کشور تولید و رقابتی تر باشد.

گزارش موسسه مالی بین‌المللی در ادامه سرمایه گذاری دراقتصاد دیجیتال را فرصت بزرگ دیگری برای اندونزی می داند زیرا این کشوربا توجه به پراکندگی جغرافیایی آبی با 17 هزارجزیره بازاربزرگی برای شرکت های فناوری جهت سرمایه گذاری و ارائه خدمات ایجاد می‌کند که می‌توانند از آن استفاده کرده و مزیت رقابتی عظیمی  ایجاد نماید .

آقای کیم سی مدیر بخش منطقه جنوب شرق آسیا در IFCدر این خصوص معتقد است که اندونزی در وضعیت بسیار بهتری نسبت به همتایان خود قرار دارد، زیرا قیمت های بالای کالاها ، صادرات این کشور را تقویت کرده است، ولی با این حال نمی‌تواند از تاثیر قیمت های بالای مواد غذایی که در یکی از سریع ترین افزایش های تورم می‌باشد ، در امان بماند. وی خاطرنشان کرد که نرخ رشد اندونزی نسبت به سایر بازارهای نوظهور مطلوب است. او برتعهد IFC برای ادامه توسعه بخش خصوصی دراندونزی از طریق سرمایه گذاری برای کمک به شرکت های کوچک و متوسط اندونزی و کاهش فقر تاکید و سرمایه گذاری درپایتخت جدید را فرصت مهمی‌ برای IFC عنوان کرد. او تاکید کرد که IFC همه انواع فرصت های سرمایه گذاری را بررسی خواهد کرد، اما آنها باید معیارهای خاصی را برای مسائل بانکی و مالی، تجاری بودن و رعایت الزامات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی ، مراقبت های بهداشتی، آموزش و تغییرات آب و هوا داشته باشند.

موسسه مالی بین المللی (IFC) که یکی از اعضای گروه بانک جهانی می‌باشد و بر توسعه بخش خصوصی در اقتصادهای نوظهورنیز تمرکز دارد، قصد دارد حضور خود را دراندونزی با افزایش چند برابری تعهد مالی بلندمدت برای حمایت ازبخش خصوصی کشور پررنگ نماید. طبق اظهارات مدیران شرکت در یک دهه گذشته 5.7 میلیارد دلار برای تامین مالی بلندمدت در اندونزی تعهد مالی نموده است .از نظرآنان اگر اندونزی به اجرای اصلاحات کلیدی ادامه دهد این تعهد مالی بلندمدت را طی پنج یا شش سال آینده به حدود12میلیارد دلار افزایش خواهد داد وبعبارتی سالانه یک میلیارد دلاردر اندونزی سرمایه‌گذاری خواهد نمود. از نظررئیس بخش آسیا و اقیانوسیه موسسه مذکور، اندونزی یکی از کشورهای اولویت دار در آسیا برای آن نهاد مالی می‌باشد و علاقه مند هستند میزان وام دهی و سرمایه گذاری موسسه را در اندونزی به میزان قابل توجهی افزایش دهد. هدف طرح موسسه تا حدی حمایت از شرکت ها در انتشار اوراق قرضه پایدار است که از طریق انتشار آنها می‌توانند برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله فعالیتهای تجاری، تغییرات آب وهوایی، حمل ونقل با صنعت خودروهای الکتریکی، حمایت از دیجیتالی شدن وتحول بخش مراقبت های بهداشتی،ازجمله مراقبت های اولیه وثانویه، صنعت داروسازی استفاده کنند.به گفته این مقام IFC، همه‌گیری آسیب‌پذیری سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را دربسیاری ازکشورها ازجمله اندونزی آشکار کرده است.

آقای محمد فیصل، مدیر اجرایی مرکز اصلاحات در اقتصاد اندونزی (CORE) در خصوص طرح موسسه  مذکور در مورد اندونزی اظهار داشت که این طرح مطابق با این انتظار است که بخش‌های مورد توجه در اندونزی به سرعت در آینده رشد کنند، بنابراین فرصت‌های نسبتاً کم ‌ریسکی برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند. به عقیده وی بسیاری از بازیگران بخش خصوصی از منابع خارجی وام می‌گیرند، زیرا نقدینگی در داخل محدود است. اما ما باید به الزامات برای تامین مالی IFC توجه کنیم وتمامی موارد ریسک و خطرات در این خصوص باید توسط دولت نظارت شود.جدول ذیل سهم هر یک از بخش ها را در تولید ناخالص داخلی ( GDP ) ومیزان رشد آنها در نیمه دوم درسالجاری(2022 ) را نشان می دهد:

لازم به ذکر است یکی از مهمترین منابع تولید ناخالص اندونزی سرمایه گذاری می‌باشد.براساس آخرین آمار مرکز ملی آمار این کشور در سه ماهه دوم سالجاری 2022 ( آوریل تا ژوئن) سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در اندونزی به رکورد جدیدی رسید ، بطوریکه سرمایه گذاری ( باستثنای بخش های مالی بانکی ، نفت و گاز و صنایع خانگی ) دراین مدت به 163.2 تریلیون روپیه ( تقریبا معادل 10.89میلیارد دلار) رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود  39.7 درصد افزایش یافته است. همچنین نسبت به سه ماهه اول سالجاری 30.2 درصدی بیشتر بوده است. درسه ماهه اول سال 2022 نیزبا افزایش 31.8 درصدی نسبت به سال قبل به رکورد جدید 147.2 تریلیون روپیه ( تقریبا معادل 10.22 میلیارد دلار) رسید که به شدت نسبت به سال قبل افزایش یافت. لازم بذکر است رتبه سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) اندونزی نیز پس از افت پنج رتبه ای این کشور به رتبه 20 در گزارش سرمایه گذاری جهانی 2022 که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در ژوئن منتشر شد، متحمل شکست شد.

 از زمان شروع همه‌گیری، موسسه مالی بین المللی طبق آنچه که در وب سایت خود منتشر کرده است  348 میلیون دلار برای تأمین مالی بلندمدت به اندونزی متعهد شده است که شامل 130 میلیون دلار به عنوان بخشی از تسهیلات سریع برای کمک به عبور از بحران COVID-19 می‌باشد.

[1] - The International Finance Corporation (IFC) .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما