معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۷

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته دوم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-قیمت گاز در آگوست برابر 1458 دلار برای هر یک هزار متر مکعب خواهد بود. «مولداوگاز» اعلام کرد در ماه آگوست برای هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی که از «گازپروم» خریداری می‌کند،  1458.8 دلار پرداخت می نماید. برای مقایسه، این قیمت در ماه جولای برابر 980 دلار بود. وادیم چبان مدیر «مولداوگاز» ضمن اعلام این مطلب، تاکید نمود که قیمت مذکور بر اساس قرارداد امضا شده با کنسرن «گازپروم» روسیه، محاسبه می‌شود. طبق قرارداد منعقده در اکتبر 2021، قیمت گاز طبیعی خریداری شده توسط «مولداوگاز» از گازپروم در زمستان و تابستان به روش های متفاوتی محاسبه می‌شود. در 5 ماه سرد سال قیمت برابر 70 درصد میانگین قیمت نفت در بازارهای بورس بین المللی و 30 درصد میانگین قیمت گاز طبیعی در بازارهای پیش فروش کوتاه مدت تعیین می‌گردد. در فصل گرم سال قیمت برابر 30 درصد قیمت نفت و 70 درصد قیمت جهانی گاز می‌باشد.

 

-کمیسیون اروپا نخستین بخش کمک مالی کلان تخصیص داده شده به مولداوی را پرداخت کرد. کمیسیون اروپا نخستین بخش از کمک مالی کلان 150 میلیون یورویی به مولداوی را پرداخت نمود. زیگفرید مورشان عضو پارلمان اروپا ضمن اعلام این مطلب توضیح داد که این بخش برابر 50 میلیون یورو می‌باشد. از این رقم 35 میلیون یورو وام با بهره ارزان و موعد طولانی و 15 میلیون یورو کمک بلاعوض هدفمند می‌باشد. کمک مالی کلان اتحادیه اروپا به مولداوی برای تامین بخشی از نیازهای مالی این کشور برای مدیریت بحران پناهجویان، بحران انرژی، همه گیری بیماری کرونا و پیامدهای جنگ روسیه علیه اوکراین پرداخت می‌شود.

- کاهش قیمت سوخت در مولداوی طی ماه گذشته. در طول ماه گذشته قیمت بنزین 18.5 درصد و گازوئیل 17.2 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط آژانس ملی تنظیم مقررات انرژی مولداوی، پس از آن که در اواخر ماه ژوئن قیمت سوخت به حداکثر تاریخی رسید – 33.9 لی برای هر لیتر بنزین و 32.46 لی برای هر لیتر گازوئیل – قیمت ها به تدریج سیر نزولی در پیش گرفتند. از اواخر ماه ژوئن سال جاری تاکنون بطور میانگین هر لیتر بنزین 6.29 لی یا 18.5 درصد  و قیمت هر لیتر گازوئیل 5.58 لی یا 17.2 درصد کاهش یافته است. آژانس تنظیم موازین انرژی مولداوی اعلام داشته است که دلیل اصلی قیمت سوخت، کاهش قیمت های جهانی می‌باشد.

 

-درآمد بودجه از محل مالیات ها به 31.3 میلیارد لی رسید. سازمان امور مالیاتی مولداوی اعلام داشت که درآمدهای بودجه عمومی در ماه گذشته سال جاری برابر 31.3 میلیارد لی یا 1.5 میلیارد یورو بوده است که نشان دهنده افزایش 18.6 درصدی یا 4 میلیارد و 913 میلیون لی در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته بوده است. همچنین اعلام شده است که درآمدهای بودجه‌های محلی در این مدت برابر 3.4 میلیارد لی بوده است که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 453 میلیون لی یا 15.2 درصد بیشتر است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما