معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۷

اخبار اقتصادی گوانجو-چین

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته اول مرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کسب رتبه اول شاخص های زیست محیطی چین توسط شنجن

بر اساس بولتنی که اخیراً توسط اداره محیط زیست شنجن منتشر شده است، رقابت سبز شنجن در سال 2021 در بین 289 شهر چین رتبه اول را کسب کرد. این بولتن شرایط زیست محیطی شهر را در سال گذشته تشریح کرد که میانگین غلظت PM2.5 به 18 میکروگرم در متر مکعب کاهش یافت که یک رکورد جدید از زمان شروع نظارت بر کیفیت هوای شنجن است.

علاوه بر این، AQI شهر (شاخص کیفیت هوا) نرخ عالی 96.2% را نشان داد که کیفیت هوای شهر در رتبه هشتم از 168 شهر کلیدی چین قرار دارد. علاوه بر این، شدت انرژی و انتشار کربن شنجن تنها یک پنجم میانگین ملی بود.

ظرفیت دفع محلی و استفاده از زباله جامد به 243 هزار تن در روز افزایش یافته است که نسبت به سال گذشته 38 هزار تن در روز افزایش یافته است. همه انواع زباله‌های جامد 100% به طور ایمن دفع شدند و نرخ بازیافت زباله‌های خانگی از 45% گذشت.

حمایت گوانجو از شرکت های با فناوری پیشرفته

دفتر علم و فناوری گوانجو برنامه ای را برای به رسمیت شناختن شرکت های با فناوری پیشرفته ارائه کرده است. پس از تأیید درخواست، به شرکت های با فناوری پیشرفته 200 هزار یوان اعطا می‌شود. از آنجایی که تأیید برای سه سال اعتبار دارد، به شرکت هایی که با موفقیت مجدداً شناسایی را تمدید کنند، 100 هزار یوان اعطا می‌شود.

برای درخواست به رسمیت شناختن، یک شرکت باید برای بیش از 1 سال تاسیس شده باشد و الزامات مربوط به حقوق مالکیت معنوی، محصول یا خدمات، نسبت کارکنان تحقیق و توسعه، نسبت سرمایه گذاری تحقیق و توسعه، نسبت درآمد حاصل از محصولات با فناوری پیشرفته و ظرفیت نوآوری را برآورده کند.

علاوه بر این، دفتر علم و فناوری گوانجو یارانه‌های پاداش افزایش مقیاس تولید و سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه را اعلام نمود که به ترتیب می‌تواند تا 100 هزار یوان و 700 هزار یوان باشد. در مورد سیاست های مالیاتی، شرکت های با فناوری پیشرفته از مالیات بر درآمد مشارکتی کاهش یافته 15 درصد برخوردار خواهند شد و همچنین می‌توانند از کسر مالیات اضافی در هزینه تحقیق و توسعه برخوردار شوند.

در مورد سیاست های استعدادیابی، پرسنل اداری خارجی یا متخصصان فن آوری واجد شرایط می‌توانند برای ویزای R که اجازه ورود چندگانه را می دهد و به مدت 10 سال معتبر است و همچنین مجوز کار رده A که اجازه ورود به مدت حداکثر پنج سال را می دهد، درخواست دهند.

آنها همچنین می‌توانند برای اقامت دائم چین درخواست داده و از معافیت مالیات بر درآمد فردی برای بخشی از درآمد که بیش از 15 درصد نرخ مالیات بر درآمد فردی در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو است، برخوردار شوند.

تامین مالی 75 پروژه بین المللی علم و فناوری در شنجن

به گزارش شنجن اکونومیک دیلی، شهر شنجن 37.48 میلیون یوان (5.57 میلیون دلار) را در 75 پروژه همکاری مستقل بین المللی علم و فناوری تأمین مالی نموده است.

این پروژه‌ها با هدف تولید-یادگیری-تحقیق توسط کالج‌ها و دانشگاه‌های شهر و موسسات و شرکت‌های تحقیق و توسعه راه‌اندازی شده‌اند. پروژه "تحقیق در مورد تراشه آشکارساز مادون قرمز جدید و یکپارچه سازی سیستم" توسط دانشگاه علوم و فناوری جنوب و "تحقیق و توسعه و استفاده از نشانگر زیستی برای تشخیص و درمان دقیق افسردگی" توسط موسسه فناوری پیشرفته شنجن، آکادمی علوم چین از نمونه‌های این همکاری هستند.

هدف این صندوق حمایت از پروژه‌های همکاری فنی است که به جایگاه پیشرو بین‌المللی می‌رسند و حلقه‌های گمشده شهر را در زنجیره صنعتی آن جبران می‌کنند. علاوه بر پروژه‌های همکاری مستقل، از پروژه‌های همکاری بین‌دولتی، پروژه‌های تبادل رویدادها و پروژه‌های تبادل پرسنل در چندین زمینه کلیدی مانند فناوری اطلاعات نسل جدید، تولید تجهیزات پیشرفته، و سبز و کم کربن حمایت مالی خواهد شد.

بودجه پروژه‌های همکاری بین دولتی نمی‌تواند از 50 درصد سرمایه گذاری چین در تحقیق و توسعه با سقف 3 میلیون یوان تجاوز کند. برای پروژه‌های همکاری مستقل، نسبت بودجه نباید از 50% سرمایه گذاری چین در تحقیق و توسعه تجاوز کند و حداکثر بودجه 1 میلیون یوان است.

افتتاح  11 مسیر به کشورهای RCEP در نیمه اول سال 2022 توسط بندر گوانجو

گروه بندر گوانجو 154 مسیر کانتینری تجارت خارجی را راه‌اندازی کرده که از میان آنها 127 مسیر با کشورهای کمربند-راه ارتباط دارد. بر اساس گزارش CCTV، 13 مسیر خط تجارت خارجی جدید در نیمه اول سال، از جمله 11 مسیر به کشورهای عضو مشارکت جامع اقتصادی (RECP) راه اندازی شد.

منطقه نانشا در بندر گوانجو که در منطقه آزاد تجاری چین (گواندونگ) واقع شده است، یک مرکز مهم برای حمل و نقل بین المللی است. آمارها نشان می دهد که این منطقه شاهد رشد 16.5 درصدی سالانه در ظرفیت کانتینری در نیمه اول سال بود که به طور موثر تجارت خارجی را تسهیل می‌کند.

به گفته گروه بندر گوانجو، سه اتحاد بزرگ کشتیرانی کانتینری جهانی شامل 2M، Ocean و THE Alliance در بندر نانشا مستقر شده‌اند. از زمانی که RCEP رسماً در ژانویه 2022 اجرایی شد، آنها همکاری با تجارت خارجی و شرکت های کشتیرانی را برای گسترش عرضه کالا و افزایش مسیرهای خطوط تجارت خارجی تقویت کردند. 368 کشتی بین نانشا و سایر کشورهای RCEP در نیمه نخست سال 2022 تردد دارند که 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اعطای 200 میلیون یوان به مؤسسات متاورس در نانشا

منطقه نانشا گوانجو بسته ای از سیاست های حمایتی را در مورد صنعت Metaverse رونمایی و خوشه صنعتی Metaverse را در 25 جولای افتتاح کرد. به موسسات تحقیقاتی متاورس مستقر در نانشا تا سقف 200 میلیون یوان یارانه اعطا می‌شود و شرکت های کوچک و متوسط خوشه صنعتی متاورس تا 3 سال از اجاره فضا معاف خواهند بود.

وانگ گویلین، مدیر دفتر علم و فناوری شهرداری گوانجو، گفت که این سیاست‌ها در راستای طرح اخیر صادر شده برای توسعه نانشا به یک پلت فرم استراتژیک برای همکاری جهانی و همکاری جامع گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو است. به گفته زی وی، معاون حزب، پشتیبانی از صنعت Metaverse  9 جنبه پیشرفت های فناوری، پلت فرم های نوآوری، خوشه‌های صنعتی، تحقیق و توسعه، ساخت سناریوهای کاربردی، ساخت اکوسیستم نوآورانه، معرفی استعدادها، امور مالی علمی و مالکیت معنوی را پوشش می دهد.

شرکت‌های متاورس در نانشا هر سال تا 10 میلیون یوان یارانه (حداکثر 3 سال) برای سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه دریافت خواهند کرد. انجمن‌های Metaverse یا سایر سازمان‌ها در منطقه حداکثر 3 میلیون یوان یارانه برای عملیات یا سازماندهی مسابقات دریافت خواهند کرد.

به تیم های استعدادیابی که دارای فناوری بین المللی پیشرو یا مالکیت معنوی مستقل در Metaverse هستند، تا 100 میلیون یوان تعلق می‌گیرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما