معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۰

گزارش یورواستات در مورد شرایط زندگی، توزیع درآمد و نابرابری در سال 2020

گزارش یورواستات در مورد شرایط زندگی، توزیع درآمد و نابرابری در سال 2020، که در ژوئیه منتشر شد، خاطرنشان می‌کند که هم برابرترین و هم نابرابرترین کشورها بر اساس توزیع کل درآمد از اروپای شرقی هستند.

متوسط درآمد سالانه اندازه گیری شده برای هر نفر در اتحادیه اروپا (EU) 17871 یورو است. شکاف قابل توجهی بین ثروتمندترین و فقیرترین اقتصادهای اروپایی وجود دارد. مثلاً در لوکزامبورگ درآمد 28675 یورو و در رومانی 7724 یورو است. بلغارستان با 8647 یورو دومین کمترین درآمد سالانه را دارد. تنها در بلغارستان، رومانی و مجارستان میانگین درآمد زیر 10000 یورو در سال است.

در مجموع برای اتحادیه اروپا، 20 درصد از جمعیت  با بالاترین درآمد، 38 درصد از کل درآمد خانوار را دریافت می‌کنند، و 20 درصد با کمترین درآمد - 8 درصد. با این حال، تفاوت بین توزیع درآمد در کشورهای مختلف کاملا جدی است. در یک طرف کشورهایی قرار دارند که بیشترین توزیع درآمد را دارند. در اسلواکی و اسلوونی، پنجک بالای درآمد به ترتیب 31.2% و 33.6% از کل درآمد را دریافت می‌کند، در حالی که پنجک پایین کمی‌بیش از 10% از آن را دریافت می‌کند. در انتهای دیگر کشورهایی مانند بلغارستان و لیتوانی قرار دارند که 20 درصد برتر به ترتیب 46.2 درصد و 42.3 درصد از کل درآمد را دریافت می‌کنند.

در نگاه اول، تفاوت قابل توجهی در توزیع درآمد وجود ندارد. سه پنجک میانی تقریباً همان سهم از کل درآمد را در کشورهایی با بالاترین و کمترین نابرابری دارند. حتی تفاوت بین 5.8٪ در بلغارستان و 8٪، میانگین کل درآمد برای 20٪ پایین درآمد در اتحادیه اروپا، قابل توجه به نظر نمی رسد. اما اگر به نسبت بین سهم درآمد دریافتی 20 درصد بالا و پایین جمعیت در اتحادیه اروپا و شش کشور در نمودار 2 نگاه کنیم، تفاوت در حال حاضر بیشتر مشهود است.

 

 

بلغارستان بالاترین نسبت را بین پنجک های درآمدی بالا و پایین در اتحادیه اروپا دارد. این به این معنی است که اختلاف درآمد قابل تصرف سالانه بین 20 درصد بالا و پایین درآمد در کشور، بزرگترین در میان شش کشور مورد بررسی است. این نسبت در اسلواکی 5 امتیاز کمتر از بلغارستان است و تقریباً 1.9 امتیاز کمتر از میانگین اروپا است. بلغارستان نیز نسبت به دو کشور دیگر گروه خود یعنی رومانی و لتونی نسبت بالاتری دارد. نسبت به این دو کشور به ترتیب 1.4 و نزدیک به 1.8 امتیاز بالاتر است

اگرچه اقتصادهای CEE توسعه یافته ترین اقتصادها در اروپا نیستند، داده‌ها نشان می دهد که برخی از آنها به توزیع یکنواخت تری از درآمد قابل تصرف دست یافته اند. توزیع در این سه کشور حتی نسبت به برخی کشورهایی مانند دانمارک و نروژ ، برابرتر است. اسلواکی، اسلوونی و جمهوری چک از جمله کشورهایی هستند که بالاترین برابری درآمد را در اتحادیه اروپا دارند.

وضعیت ضریب جینی در اتحادیه اروپا در سال 2020، که نابرابری درآمد را نیز اندازه گیری می‌کند، تصویر مشابهی را با توزیع ارائه شده توسط پنجک ها در شکل 2 نشان می دهد. بلغارستان، لیتوانی و لتونی بالاترین ضریب و جمهوری چک کمترین ضریب را دارند. میانگین مقدار ضریب در اتحادیه اروپا 30 و در اسلواکی، اسلوونی و جمهوری چک به ترتیب 20.9، 23.9 و 24.2 است. در بلغارستان، لیتوانی و لتونی ضرایب عبارتند از: 40، 35.1 و 34.5. ضریب بلغارستان که تقریباً پنج امتیاز بالاتر از لیتوانی است نیز تأثیرگذار است. بلغارستان رتبه اول بالاترین ضریب جینی را در اتحادیه اروپا از سال 2016 دارد.  اسلواکی از سال 2014 کمترین ضریب جینی را دارد و اسلوونی و جمهوری چک نیز تقریباً همیشه در سه رتبه اول قرار دارند.

 

نویسنده: الکساندر کراستف

منبع: https://www.economic.bg/bg/a/view/kyde-e-bylgarija-na-evropejskata-karta-na-dohodite

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما