معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

- رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی اظهاراتی پس از نشست کابینه دولت در مجتمع بش‌تپه آنکارا گفت: خطوط هوایی ترکیه در حال رکوردزنی هستند، در فرودگاه استانبول در تعطیلات به طور متوسط 1400 پرواز صورت گرفته و روزانه به 230 هزار مسافر خدمات رسانی شده است. اردوغان در پایان از پرداخت پایه حقوق به دانشجویان سال آخر رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه‌های دولتی کشور خبر داد.

- پیمانکاران ترکیه در مجموع 132 پروژه جدید را در شش ماه اول امسال (2022) در کشورهای مختلف جهان اجرایی کرده‌اند. انجمن پیمانکاران ترکیه (TMB) در گزارشی با عنوان ماه ژوئیه 2022 با عنوان "تورم جهانی، رشد را تحت الشعاع قرار داده" اعلام کرد که پیمانکاران کشور در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن 2022، این تعداد پروژه را به ارزش 4.6 میلیارد دلار انجام داده‌اند. در این گزارش اعلام شده که فعالیت در بازارهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی پس از کاهش تنشها میان دو کشور رشد قابل توجهی داشته است. با این حال روسیه در صدر کشورهایی قرار دارد که پیمانکاران ترکیه در آنجا فعالیت می‌کنند و در 6 ماهه نخست امسال 4 پروژه جدید به ارزش 396 میلیون دلار در این کشور اجرایی کرده‌اند. در این گزارش همچنین تاکید شده که با کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش هزینه‌های نهاده‌ای، فعالیت‌ها در بخش ساخت‌وساز کم شده و افزایش هزینه‌ها همچنان بر قیمت مسکن تاثیر گذاشته است.

- براساس گزارش بانک مرکزی ترکیه، میزان بدهی بخش خصوصی کشور با 5.4 میلیارد دلار کاهش به 163.6 میلیارد دلار رسید.

- صادرات شرکت های بازرگانی استانبول درنیم سال اول سال جاری میلادی، 5 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 22.3 درصد افزایش داشته است.

- میزان فروش مسکن در ترکیه در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 11.7 درصد افزایش یافت به 150 هزار و 509 واحد رسید.

- به گزارش داده‌های اتحادیه صادرکنندگان خودروسازی اولوداغ٬ صادرات خودروهای تجاری سبک، وانت و کامیون ترکیه در بازه زمانی ژانویه-ژوئن امسال با 11.39 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 2 میلیارد و 619 میلیون و 556 هزار دلار رسیده است. براساس این گزارش٬ میزان خودروهای تجاری سبک، وانت و کامیون در دوره نیمه‌نخست سال گذشته 2 میلیارد 351 میلیون و 710 هزار دلار بوده است. سال گذشته خودروهای تجاری سبک، وانت و کامیون به بیش از 100 کشور جهان و مناطق آزاد و مستقل صادر شده است. بخش خودروسازی ترکیه در دوره ژانویه الی ژوئن امسال به انگلستان به ارزش 649 میلیون و 491 هزار دلار خودروهای تجاری سبک، وانت و کامیون صادر کرده است. ایتالیا با 312 میلیون و 396 هزار دلار٬ اسلوونی با 294 میلیون و 697 هزار دلار٬ فرانسه با 263 میلیون و 588 هزار دلار٬ آمریکا با 218 میلیون و 731 هزار دلار٬ بلژیک با 205 میلیون و 172 هزار دلار٬ آلمان با 97 میلیون و 972 هزار دلار٬ اسپانیا با 96 میلیون و 546 هزار دلار٬ دانمارک با 47 میلیون و 181 هزار دلار و رومانی با 46 میلیون و 395 هزار دلار در رده‌های بعدی قرار گرفتند. اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودروسازی اولوداغ، کل صادرات صنعت خودروسازی کشور در بازه زمانی ‌ژانویه الی ژوئن امسال را 15 میلیارد و 261 میلیون و 224 هزار دلار اعلام کرد.

بر اساس گزارش سازمان اروپایی ایمنی ناوبری هوایی (Eurocontrol) در دوره 13 تا 19 ژوئیه سالجاری، فرودگاه استانبول با میانگین روزانه 1333 پرواز به شلوغ ترین فرودگاه اروپا تبدیل شد.فرودگاه استانبول با پشت سر گذاشتن فرودگاه شارل دوگل پاریس و فرودگاه اسخیپول آمستردام در صدر فرودگاه‌های اروپا جای گرفت.بر همین اساس فرودگاه آنتالیا نیز با میانگین 937 پرواز در روز در رتبه هفتم قرار گرفت. فرودگاه استانبول هشتمین فرودگاه شلوغ جهان و فرودگاه آنتالیا در بین 40 فرودگاه شلوغ قرار گرفت. بر اساس این گزارش، ترکیه با میانگین 3526 پرواز در روز، رتبه ششم را در میان کشورهای دارای بیشترین حجم ترافیک در اروپا به خود اختصاص داده است. ترافیک پروازهای فرودگاه استانبول پس از کاهش شیوع بیماری همه‌گیر کرونا به سرعت در حال افزایش است.

- وزیر امور خارجه ترکیه: باید همکاری‌های اقتصادی با ایران را گسترش دهیم. وزیر امور خارجه ترکیه در نشست دو جانبه با ایران درباره موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم، گسترش مناسبات اقتصادی و مسائل مشترک منطقه‌ای رایزنی کردیم.

- مراسم امضای توافق‌نامه حمل و نقل غلات با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و طرف‌های اوکراینی و روسی در استانبول برگزار می‌شود. بر اساس بیانیه مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، این مراسم روز جمعه 1401.4.31 ساعت 16:30 به وقت محلی استانبول درکاخ دلمه‌باغچه برگزار خواهد شد.

- وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مراسم کلنگ زنی راکتور چهارم نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو که احداث آن در شهرستان گلنار استان مرسین ادامه دارد، گفت: امیدواریم سال آینده نیروگاه هسته‌ای را هم‌زمان با صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه افتتاح کنیم. وی با اشاره به فعالیت 440 راکتور فعال در 30 کشور جهان از هفتاد سال گذشته، گفت که این میزان راکتور 10 درصد از کل نیاز انرژی جهانی را تامین می‌کند. وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با اشاره به دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه در حاشیه اجلاس سه جانبه آستانه در تهران گفت: در این دیدار موضوعات مربوط به انرژی نیز مورد بررسی قرار گرفت. موضوع نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو نیز مطرح شد و هر دو رئیس جمهور از مراسم امروز اطلاع دارند.

- بانک مرکزی ترکیه در پایان نشست شورای سیاست‌گذاری‌های پولی که به ریاست شهاب کاواجی‌اوغلو، برگزار شد؛ نرخ بهره هفتگی تامین منابع پولی (رپو) را در سطح 14 درصد ثابت نگه داشت.این بانک در اطلاعیه خود ضمن اشاره به اینکه افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی، اعلام کرد این موضوع در نیمه اول سال پیامدهای منفی به دنبال داشته و موجب تضعیف فعالیت‌های اقتصادی در جهان شده است.در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است پیش بینی‌های رشد جهانی برای دوره آتی سیر نزولی داشته و احتمال رکود افزایش می‌یابد. بانک مرکزی ترکیه همچنین تاکید کرد: هیئت مدیره با قاطعیت سیاست احتیاطی کلان تقویت شده را اجرا می‌کند و در صورت لزوم تدابیر بیشتری اتخاذ خواهد کرد. در این اطلاعیه خاطرنشان شد: در حالی که سهم مولفه‌های پایدار در ترکیب رشد افزایش یافته، روند بهبود در تراز حساب جاری ناشی از گردشگری ادامه دارد.

- تعداد کارگران عضو در سندیکای کارگری در کشور 14.2 درصد اعلام شد. از تعداد15 میلیون و 987 هزار و 428 کارگر، فقط 2 میلیون و 280 هزار نفر عضو سندیکاهای کارگری هستند.

- اتحادیه صنعتگران وسایل خانگی ترکیه اعلام کرد که صادرات محصولات خانگی ساخت ترکیه درنیم سال اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، یک درصد افزایش داشت. فروش محصولات خانگی در داخل کشوردر این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 8 درصد کاهش یافته است.

- کل ذخیره بانک مرکزی ترکیه در هفته گذشته با 714 میلیون دلار افزایش ، 59 میلیارد و 955 میلیون دلار اعلام شد. ذخیره طلای بانک مرکزی، 375 میلیون دلار کاهش یافت و 39 میلیارد و 409 میلیون دلار اعلام شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما