معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش شاخص PMI در ماه ژوئن

بر اساس بیانیه مطبوعاتی Swedbank، شاخص PMI  (Purchasing Managers Index) سوئد در ژوئن به 53.7 درصد کاهش یافت، در حالی که در ماه می 54.9 درصد بود. روند نزولی شاخص همچنان ادامه دارد و اکنون در سطوحی که از تابستان 2020 به آن اشاره نشده است در نوسان است. با نتیجه ژوئن، کل PMI برای سه ماهه دوم با 4.3 واحد شاخص در مقایسه با سه ماهه قبل کاهش یافت. به گفته یورگن کنمار، تحلیلگر مسئول Swedbank، رکود در اقتصاد صنعتی با زمان تحویل کوتاه‌تر و کاهش قیمت کالاهای ورودی همراه شده است که نشان‌دهنده کاهش اختلالات در زنجیره تامین و کاهش فشار تقاضا در صنعت است.

 

سرمایه گذاری شرکت ولوو کارز در اسلواکی

طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده، شرکت ولوو کار به منظور پاسخگویی به تقاضای مداوم مشتریان برای خودروهای الکتریکی و استفاده از پتانسیل رشد آینده، یک کارخانه خودروهای الکتریکی در اسلواکی تاسیس خواهد کرد. این کارخانه که به عنوان سومین کارخانه این شرکت در اروپا محسوب می‌شود، میزان سرمایه گذاری آن 1.2 میلیارد یورو می‌باشد که معادل تقریباً 13 میلیارد کرون است. شرکت ولوو کار قصد دارد تا سال 2030 فقط خودروهای برقی تولید کند و تا سال 2040 خودرویی تولید نماید که هیچ تاثیر منفی بر آب و هوا نداشته باشد. جیم روون، مدیر عامل ولوو کار در این ارتباط می‌نویسد: "روند گسترش در اروپا، به عنوان بزرگترین منطقه فروش ما، محور حرکت شرکت به سمت خودروهای الکتریکی و رشد مداوم است."

 

IKEA قیمت مواد غذایی خود را افزایش می دهد

برای اولین بار در 20 سال گذشته، IKEA تصمیم گرفته است که قیمت بستنی و نوشابه‌های خود را 80 درصد افزایش دهد از 5.0 کرون به 9.0 کرون.  با این حال، تورم غالب، دلیل افزایش قیمت نیست. مارکوس کارلسون، مدیر کشوری IKEA Food می‌گوید: «افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و لجستیک است که پشت این تصمیم است، هنوز نمی‌توان نوشابه یا بستنی ارزان‌تری در جای دیگری پیدا کرد، ما هنوز در انتهای بازار هستیم.»

 

کاهش قیمت (فروش) مسکن

به گزارش SvD می دهد که نسبت خانه‌های فروخته شده زیر قیمت اولیه همچنان در حال رشد است. طی دو هفته اول خرداد، 19.2 درصد از خانه‌ها زیر قیمت اولیه در سطح کشور فروخته شد. با این حال، با جمع‌بندی کل خرداد، این رقم در مجموع بیش از 25 درصد است که 22 درصد از آپارتمان‌ها و 28 درصد از ویلاهای فروخته شده زیر قیمت پیشنهادی بوده‌اند. ارقام جدید را می‌توان با 10 درصد و 13 درصد در ژوئن 2021 مقایسه کرد. اریک هولمبرگ، تحلیلگر بازار Hemnet ، بیان می‌کند که درصدهای بالا اثر بازاری است که از بازار فروشنده به خریدار در نوسان است و پس‌زمینه آن افزایش تورم و نرخ‌های بهره است.

 

افزایش دوباره قیمت بنزین

به گزارش SvD قیمت سوخت در روز دوشنبه 13تیرماه دوباره افزایش یافت. در جایگاه Circle K افزایش بنزین 0.20 کرون بود که بر این اساس قیمت هر لیتر آن به 22.73 کرون رسید، در حالی که گازوئیل حتی بیشتر از 0.75 کرون افزایش یافت و در مجموع به 26.21 کرون در هر لیتر رسید.

 

افتتاح یک کارخانه در سوئد توسط شرکت نروژی Freyr Battery

به گزارش DI، شرکت نروژی Freyr  قصد دارد تا سال 2030 چندین کارخانه باتری بزرگ احداث نماید و ممکن است یکی از آنها در Svenljunga در غرب سوئد مستقر شود. به گفته تام اینار جنسن مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران ،" Freyr  از Northvolt سوئدی الهام گرفته است. Northvolt ثابت کرده است که می‌توان کارخانه‌های بزرگی برای این منظور در اسکاندیناوی ساخت و ما هم می‌توانیم". وی اظهار می دارد: Svenljunga  یکی از مکان‌هایی است که شرکت او اکنون در حال بررسی آن به عنوان یک سایت احتمالی برای یک "گیگا-کارخانه" بزرگ برای تولید باتری‌های لیتیومی است. با این حال، با توجه به اینکه شرکت در مرحله توسعه برنامه ریزی اولیه خود قرار دارد، فعلاجزئیاتی از برنامه‌ها اعلام نمی‌شود. دیدگاه او این است که Freyr Battery باید به یک بازیگر واقعاً بزرگ در بازار تبدیل شود و در عین حال باتری‌های دوستدار محیط زیست را تا حد امکان سبز تولید کند. رقابت سخت، بازیگر نروژی را به سمت گسترش هرچه سریعتر سوق می دهد و ممکن است تولید در مقیاس بزرگ در سوئد را هم شامل شود.

 

سرمایه گذاری شرکتNorthvolt  

شرکتNorthvolt  در بیانیه ای مطبوعاتی از امضای قرار دادی برای سرمایه گذاری 1.1 میلیارد دلاری برای تامین مالی توسعه تولید سلول‌های باتری و مواد کاتدی خود در اروپا برای حمایت از تقاضای رو به رشد باتری‌ها خبر داد. پیتر کارلسون، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل  Northvolt، اظهار داشت: "ما به حمایت و اعتماد این سرمایه گذاران و شرکای درجه یک جهانی افتخار می‌کنیم و سپاسگزاریم. ما به سختی به کار خود ادامه خواهیم داد تا به قولی که به آنها برای ساخت سبزترین باتری جهان داده‌ایم، عمل کنیم.» طی سال 2021، حدود 1800 نفر در  Northvolt  استخدام شدند و این روند با استخدام حدود 150 نفر در ماه برای حمایت از برنامه‌های مورد نظر ادامه می یابد. پروژه‌های کلیدی این شرکت عبارتند از: افزایش مداوم و گسترش  Northvolt Ett، و همچنین ایجاد کارخانه سرمایه گذاری مشترک Northvolt Volvo Cars در گوتنبرگ سوئد، و سومین کارخانه عظیم آن، Northvolt Drei، در هایده آلمان. به موازات آن، یک کارخانه کاتد، Northvolt Fem، در Borlänge سوئد تاسیس می‌شود.

 

ایجاد فروشگاههای خواربار فروشی برای افراد کم درآمد

به گزارش اخبار سوئد قرار است Matmissionen تابستان امسال فروشگاهی در منطقه‌ی شیستا استکهلم راه‌اندازی کند. ابتکار این فروشگاه هدف قرار دادن افراد کم درآمد است. این ابتکار "ماموریت غذایی" نام دارد. این فروشگاه برای ارائه غذای ارزان به گروه‌های آسیب‌پذیر از نظر مالی افتتاح خواهد شد و هدف آن تحت نظارت استکهلمستاد کاهش ضایعات مواد غذایی و ارائه آموزش‌های شغلی است. خانواده‌های کم درآمد می‌توانند مواد غذایی را با یک سوم قیمت معمولی در این فروشگاه خریداری کنند. افرادی که از خواربارفروشی‌های معمولی به سختی می‌توانند به اندازه کافی خرید کنند واجد شرایط درخواست عضویت هستند. در صورت واجد شرایط بودن، افراد می‌توانند مواد غذایی را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند. الکساندرا ماتری، مدیر منطقه تجاری Matmissionen گفت: "ما می‌خواهیم به افراد نیازمند دسترسی پیدا کنیم. البته، همه می‌توانند از فروشگاه‌های ما خرید کنند، اما با عضویت شخص می‌تواند کالا را با یک سوم یا کمتر از قیمت معمول در فروشگاه‌ها خریداری کند. اگر عضو نیستید، قیمت اصلی کالا را می‌پردازید."

 

از سرگیری فعالیت IKEA در روسیه برای فروش کالاهای باقی مانده خود

به گزارش رویترز شرکت IKEA  قرار است فعالیت‌های خود در روسیه را از سربگیرد اما فقط تا آنجا که بتواند قبل از خروج از بازار، فروش سهام و کالاهای باقی‌مانده خود را انجام دهد. از 5 ژوئیه به بعد، محصولات IKEA فقط در ikea.ru قابل خریداری است. IKEA در وب سایت روسی خود می نویسد: این کالا تا زمانی که در انبار موجود است برای فروش خواهد بود. با این حال، حوالی ظهر روز سه شنبه 14 تیرماه، این شرکت گفت که با مشکلات فنی با وب سایت روسی خود مواجه شده است، اما در حال کار بر روی یک راه حل برای آن است. خاطر نشان می‌شود فعالیت  IKEA در روسیه از اوایل ماه مارس به دلیل جنگ این کشور علیه اوکراین متوقف شده است.

 

 سرمایه گذاری 15 میلیون دلاری سوئد بانک در Northvolt

طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در وب سایت Swedbank، صندوق جدید بانک Swedbank Robur اکنون 15 میلیون دلار در Northvolt سرمایه گذاری می‌کند. این صندوق در سه ماهه دوم سال 22 برای سرمایه گذاری در شرکت های سوئدی و سایر شرکت های شمال اروپا راه اندازی شد. هنریک لوند، مسئول سرمایه‌گذاری‌های جایگزین در سوئدبانک در این زمینه می‌گوید "با سرمایه گذاری در Northvolt، ما از تحول پایدار صنعتی با فناوری پیشرفته حمایت می‌کنیم که به تضمین آینده کسب و کار سوئد کمک می‌کند. کیفیت و جاه طلبی Northvolt برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در تولید باتری پایدار، عنصری در گذار اروپا به انرژی‌های تجدید پذیر است و خواهد بود.

 

 کاهش ارزش کرون در برابر دلار

به گزارش اخبار سوئد ارزش کرون سوئد در برابر دلار با ۱۶ اوره کاهش به ۱۰.۵ کرون در هر دلار رسید. این پایین ترین قیمت کرون در برابر دلار در ۲۰ سال گذشته است. این کاهش ارزش کرون به شدت به شرکت‌های وارداتی آسیب رسانده است. از سوی دیگر برخی از شرکت‌های صادراتی که هزینه‌های خود را به کرون می‌پردازند و درآمد خود را به دلار دریافت می‌کنند، سود می‌برند. ارزش پول اروپا، یورو نیز دیروز در برابر دلار کاهش یافت و به پایین ترین سطح خود در ۲۰ سال گذشته رسید. ارزش یورو تحت تأثیر تنش‌های انرژی در اروپا و قدرت پول ایالات متحده قرار گرفت که از سیاست های پولی فشرده فدرال رزرو سود می‌برد. طبق گزارش رویترز رئیس تحقیقات بازارهای جهانی در MUFG، پیشتر گفته بود که خطر سقوط اروپا به سمت رکود پس از یک جهش بزرگ دیگر ۱۷ درصدی در قیمت گاز طبیعی در اروپا و بریتانیا در حال افزایش است.

 

کاهش قدرت خرید مردم

به گزارش DI، آمارهای جدید منتشر شده از سوئد بانک نشان می دهد که حجم رشد مصرف خانوارها روند نزولی را آغاز کرده است. این اطلاعات و داده‌ها از تراکنش های کارت های این بانک که بیش از نیمی از تراکنش های کارت در سوئد را انجام می دهد جمع آوری شده است. یکی از مسئولین سوئد بانک در اظهار نظری خاطرنشان کرد: با افزایش سریع قیمتی که در ماه‌های اخیر داشته‌ایم و نرخ‌های بهره بالاتر، انتظار داریم حجم مصرف خانوارها کاهش یابد.

 

 

دریافت سفارش تولید 100 کامیون سنگین برقی توسط Volvo Trucks

شرکت ولوو تراک در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام نمود اولین مشتریان سری تولید کامیون‌های سنگین برقی ولوو با هم سفارش بیش از 100 کامیون برقی را برای فروش در سوئد داده اند. "هم شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ و هم کوچک‌تر، سفارش‌های خود را برای کامیون‌های سنگین الکتریکی ولوو ثبت کرده‌اند که قرار است در پاییز 2022 تولید و تحویل شوند. صرف نظر از اینکه شرکت‌های لجستیکی بزرگ‌تر هستند یا حمل‌ونقل‌های کوچک‌تر، بیشتر مشتریان ما می‌خواهند در جایی که نیاز به حمل‌ونقل بدون آلایندگی وجود دارد، معاملات برقی و ایمن داشته باشند. ما بسیار خوشحال و مفتخریم که در سال جاری تاکنون بیش از صد کامیون برقی سفارش دریافت کرده ایم". استفان استرند، مدیرعامل Volvo Trucks در سوئد، می‌گوید اینکه بتوانیم حمل‌ونقل بی‌صدا و بدون آلایندگی را ارائه دهیم به وضوح به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است.

تولید باطری فولکس واگن بدون همکاری با شرکت Northvolt

به گزارش DI فولکس واگن در حال حاضر 2 میلیارد یورو برای ایجاد یک هاب باتری جهانی در Salzgitter با نام Salzgiga سرمایه گذاری می‌کند. تولید باتری این شرکت در سالزگیتر در ابتدا قرار بود از طریق سرمایه گذاری مشترک با تولید کننده باتری سوئدی Northvolt انجام شود، اما فولکس واگن در عوض شرکت چینی Gotion High-Tech را به عنوان شریک خود برای کارخانه جدید انتخاب کرده است. اگرچه فولکس واگن بزرگترین مالک در نورث ولت باقی مانده و باتری‌ها را از کارخانه در Skellefteå خریداری می‌کند، با این همه اکنون به ساخت شبکه کارخانه‌های اروپایی خود به تنهایی ادامه خواهد داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما