معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۱۱- ۰۷:۵۹

اهمیت قیمت سوخت برای دستیابی به اهداف سیاست آب و هوا و انرژی

موسسه تحقیقات اقتصادی (KI) در گزارشی به موضوع تاثیرات قیمت سوخت در دستیابی به اهداف سیاستهای انرژی و اقلیم در سوئد پرداخته است. طبق این گزارش، با سیاست فعلی انرژی و آب و هوا، بیشتر اهداف سیاست ملی آب و هوا و انرژی سوئد احتمالا محقق نخواهد شد. بنابراین، علاوه بر سیستم تجارت گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا، حکمرانی بیشتری نیز لازم است، اما پیامدهای اجتماعی-اقتصادی بسته به اهدافی که به دست می آیند و ابزارهای حکمرانی چگونه طراحی می‌شوند، متفاوت است.

این گزارش می افزاید هنگامی‌که سیستم آلایندگی جدید اتحادیه اروپا ETS 2 در سال 2027 معرفی شود، بخش بزرگی از انتشار گازهای گلخانه ای کشورهای عضو از احتراق متحرک و ثابت توسط دو سیستم آلاینده‌های اتحادیه اروپا، ETS 1 و ETS 2 پوشش داده می‌شود.

مؤسسه اقتصادی هزینه اضافی اهداف ملی انرژی و اقلیم سوئد را تجزیه و تحلیل کرده است که علاوه بر سیستم‌های گازهای گلخانه‌ای اروپا، به حاکمیت نیاز دارد. تمرکز ویژه در تجزیه و تحلیل در بخش حمل و نقل و اهمیت قیمت سوخت قرار می‌گیرد.

تجزیه و تحلیل موسسه اقتصادی نشان می دهد که حاکمیت دو سیستم تجاری اتحادیه اروپا برای دستیابی به اهداف سیاست ملی آب و هوا و انرژی سوئد برای سال های 2030 و 2040 کافی نیست. این در درجه اول اهداف آب و هوایی، هدف بهره وری انرژی سوئد و الزامات اتحادیه اروپا برای صرفه جویی در انرژی است. در سوئد، ممکن است دسترسی به آن با کنترل قاطع دشوار باشد.

پیامدهای اجتماعی-اقتصادی دستیابی به هدف ملی آب و هوا تا سال 2030 اندک است زیرا می‌توان به این هدف با هزینه‌های کم از طریق مخلوط کردن سوخت زیستی اضافی در سوخت و افزایش برق رسانی ناوگان وسایل نقلیه دست یافت. با این حال، تجزیه و تحلیل نشان می دهد که اگر هدف مورد نظر انرژی سوئد نیز برآورده شود، هزینه‌های اجتماعی-اقتصادی بالاتر خواهد بود. هدایت به سمت کاهش مصرف انرژی به این معنی است که هم انرژی فسیلی و هم الکتریسیته و هم سوخت های زیستی گران تر می‌شوند، به این معنی که هیچ گونه امکان جایگزینی وجود ندارد، مانند زمانی که هدف آب و هوا به تنهایی محقق شود.

برای دستیابی به هدف ملی آب و هوا تا سال 2040، قیمت انتشار دی اکسید کربن فسیلی باید به شدت افزایش یابد تا آخرین انتشار گازهای گلخانه ای در ناوگان خودرو و ماشین آلات کار کاهش یابد. بنابراین هزینه‌های اقتصادی برای جامعه در مقایسه با افزایش حکمرانی از طریق سیستم تجارت آلاینده‌های اتحادیه اروپا به تنهایی بیشتر خواهد بود. تجزیه و تحلیل همچنین نشان می دهد که هزینه‌های اجتماعی-اقتصادی دستیابی به هدف آب و هوایی تا سال 2040 می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد، اگر انتشار گازهای گلخانه ای متان و اکسید نیتروژن در کشاورزی قیمت گذاری شود. با این حال، چنین سیاستی به ضرر تولید محصولات کشاورزی سوئد تمام خواهد شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما