معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۱۲- ۰۸:۰۰

بازار میوه و سبزیجات سوئد

هیئت ملی تجارت سوئد در گزارشی بازار مواد غذایی در حوزه میوه و سبزیجات را بررسی نموده است. این نهاد می افزاید هدف از تهیه این گزارش، مطالعه بازار ارائه راهنمای جامع برای شرکت هایی است که علاقه مند به ورود به بازار میوه و سبزیجات تازه سوئد هستند. هدف ارائه بینش‌های ارزشمند و حمایت از استراتژی‌های عملی برای صادرکنندگان میوه و سبزیجات تازه برای ایجاد جایگاهی در سوئد است. این مطالعه روندهای مهم را تشریح کرده و جزئیات الزامات نظارتی؛ و راهنمایی در مورد چگونگی شناسایی و ایمن سازی شرکای تجاری ارائه می دهد. این مطالعه برای شرکت هایی در کشورهای در حال توسعه که علاقه مند به ورود به بازار سوئد برای میوه و سبزیجات تازه هستند در نظر گرفته شده است.

 سوئد به شدت به واردات میوه و سبزیجات تازه متکی است. در سال 2023، کشورهای در حال توسعه 215 هزار تن میوه و سبزیجات تازه را به سوئد عرضه کردند. اینها عمدتاً شامل موز (74 درصد)، پس از آن پرتقال (6 درصد)، سیب، ماندارین و سیب زمینی (هر کدام 2 درصد) بودند.

شناخت بازار سوئد

بازار میوه و سبزیجات تازه سوئد تا حد زیادی به واردات وابسته است. برای درک بازار سوئد برای این محصولات، آگاهی از میزان مصرف، واردات اروپایی و همچنین فصلی بودن و تقاضای سوئد ضروری است.

میزان مصرف در سوئد

به طور کلی، هزینه مصرف کنندگان سوئد برای میوه و سبزیجات از سال 2016 افزایش یافته است. با این حال، فروش تعدیل شده بر اساس تورم از سال 2022 نسبتاً پایین بوده و این امر به این دلیل است که از آن زمان قیمت ها افزایش یافته است. قیمت میوه‌ها 9.5 درصد در سال 2022 افزایش داشت و پس از آن 9.4 درصد در سال 2023 افزایش یافت. قیمت سبزیجات حتی بیشتر - 10.3 درصد و پس از آن 16.3 درصد افزایش یافت. این امر بر فروش به ویژه فروش سبزیجات تأثیر گذاشت.

در سال 2023، فروش سبزیجات تعدیل شده بر اساس تورم 6.0 درصد دیگر کاهش یافت. با این حال، در مورد میوه، این فروش با رشد 3.7 درصدی تا حدودی بهبود یافت. به نظر می رسد بازار اخیراً در حال رونق است، زیرا فروش میوه و سبزیجات فروشگاه‌های مواد غذایی در نیمه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه در سال 2023 3.3 درصد رشد داشته است.

واردات سوئد

سوئد به شدت به واردات میوه و سبزیجات تازه متکی است. در نتیجه با کاهش مصرف به دلیل گرانی، واردات نیز روند مشابهی را دنبال کرد. آنها تا سال 2021 در حدود 1 میلیون تن نسبتاً ثابت ماندند، قبل از اینکه در سال 2023 به 887 هزار تن کاهش یابند.

جالب اینجاست که این کاهش عمدتاً به دلیل پایین آمدن مداوم سطح واردات از سایر کشورهای اروپایی بوده است. در عین حال، سهم بازار واردات مستقیم کشورهای در حال توسعه از 21 درصد در سال 2019 به 24 درصد در سال 2023 افزایش یافته است.  در سال 2023، کشورهای در حال توسعه 215 هزار تن میوه و سبزیجات تازه را به سوئد عرضه کردند. اینها عمدتاً شامل موز (74 درصد)، پس از آن پرتقال (6 درصد)، سیب، ماندارین و سیب زمینی (هر کدام 2 درصد) بودند.

 

 

واردات اروپایی

اروپا بازیگر اصلی در بخش میوه و سبزیجات تازه است و بازرگانانی در سطح جهانی از جمله در کشورهای در حال توسعه فعالیت می‌کنند. بازار واردات آن قابل توجه و با ثبات در حدود 55 میلیون تن است که نیاز به عرضه محصولات فصلی و محصولات مختلف در تمام طول سال دارد. واردات سوئد حدود 2 درصد از این بازار را تشکیل می دهد. کشورهای شمال و غرب اروپا (هلند، آلمان و دانمارک) نیز به عنوان قطب مهم صادرات مجدد به سوئد عمل می‌کنند.

کشورهای در حال توسعه تقریبا یک سوم واردات میوه و سبزیجات تازه اروپا را تامین می‌کنند. در سال 2023، این کشورها 18 میلیون تن از این محصولات را عرضه کردند. این کالاها عمدتا شامل موز (37 درصد)، پرتقال (6 درصد)، گوجه فرنگی (6 درصد)، آناناس (5 درصد)، آووکادو (5 درصد)، انگور (4 درصد) و هندوانه (4 درصد) است.

به عنوان نسبت کل واردات اروپا، واردات سوئد (موز) از نیکاراگوئه، جمهوری دومینیکن، پاناما و اکوادور نسبتاً بالاست. با این حال، سوئد به ندرت میوه یا سبزیجات تازه را از پرو، ساحل عاج و برزیل وارد می‌کند.

تغییر فصلی و تقاضای سوئد

وابستگی سوئد به واردات هم در هر محصول و هم در فصل متفاوت است. میوه و سبزیجاتی که در آب و هوای سوئد قابل تولید نیستند - مانند موز و مرکبات - باید وارد شوند. برای محصولاتی که در سوئد تولید می‌شوند، میزان وابستگی به واردات بسیار متغیر است. به عنوان مثال، در مورد هویج، سوئد تقریباً به طور کامل در طول سال خودکفا است. اما عرضه داخلی محصولاتی مانند گوجه فرنگی و سیب باید با واردات تکمیل شود.

فصلی بودن نقش مهمی در تقاضای سوئد و اروپا برای واردات میوه و سبزیجات تازه دارد. محصولاتی که فقط در ماه‌های خاصی از سال به صورت محلی در دسترس هستند، فرصت هایی را برای تولیدکنندگانی که می‌توانند در ماه‌های دیگر عرضه کنند، فراهم می‌کند. به عنوان مثال، تقاضای سوئد برای خیار تحت پوشش تولید داخلی در تابستان است، اما از اکتبر تا مه، کاملاً متکی به واردات خیار است، در درجه اول از اسپانیا، و پس از آن هلند، آلمان و اردن.

فصلی بودن اروپا نیز در واردات سوئد از جمله واردات پرتقال نقش دارد. اسپانیا تولید کننده اصلی پرتقال در اروپا و همچنین بزرگترین تامین کننده سوئد است. برای تامین کنندگان کشورهای در حال توسعه در نیمکره جنوبی، فرصت های جالبی در طول فصل خارج از فصل اسپانیا - بین ماه مه و نوامبر - وجود دارد.

در طول فصل متفاوت از آب و هوای اسپانیا، سوئد پرتقال را هم به طور مستقیم از آفریقای جنوبی به عنوان تولیدکننده و هم به طور غیرمستقیم از طریق هلند و آلمان به عنوان قطب تجاری وارد می‌کند. مصر، که فصل آن با فصل اسپانیا همپوشانی دارد، موفق می‌شود در طول فصل مورد نیاز سوئد آن را تکمیل کند.

درک ساختار بازار

در حالی که بیش از 3000 فروشگاه خرده‌فروشی مواد غذایی در سوئد وجود دارد، سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای بزرگ بر بازار خواربارفروشی سوئد تسلط دارند. آنها علاوه بر مواد غذایی، پوشاک، منسوجات خانگی، محصولات باغبانی و موارد دیگر را نیز ارائه می دهند. به ویژه سوپرمارکت ها و هایپرمارکت های بزرگ در بازار سوئد در حال پیدا کردن نقش و  اهمیت فزاینده ای هستند.

 

در میان این فروشگاههای زنجیره‌ ای، ICA  حدود نیمی از سهم بازار را در اختیار دارد و پس از آن Axfood  شامل سوپرمارکت‌های( Willys و  Hemköp) ، Coop، Lidl  و City Gross در سال 2024 توسط Axfood خریداری شد. همچنین تعدادی خرده فروش کوچکتر نیز وجود دارند، اما سهم بازار آنها محدود است. یک پیشرفت جالب این است که Lidl سوئد بیش از دو برابر سریعتر از بقیه بازار رشد می‌کند یعنی18 درصد در مقایسه با 6.8 درصد. سال 2022/2023 ششمین فصل متوالی بود که لیدل سوئد سریعتر از بقیه شرکتهای این بخش از صنعت رشد کرد.

صنعت خدمات غذایی بخش مهم دیگری است. در این بخش عمده فروشان، تامین کالای مورد نیاز  هتل ها و رستوران‌ها را بر عهده دارند. بازیگران اصلی اینجا عبارتند از Martin & Servera، Menigo  و Svensk Cater.

فرآوری میوه و سبزیجات سومین بخش برای میوه و سبزیجات تازه است. در این بخش، تولیدکنندگان آب میوه تازه از اهیمت ویژه ای برخوردار هستند که از میوه‌ها و سبزیجات تازه آبمیوه تولید می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به Brämhults و Råsaft اشاره کرد.

 

واردکنندگان و کانال های توزیع

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات تازه از طریق بندر هلسینبورگ در ساحل جنوبی وارد بازار سوئد می‌شوند. اینجاست که بزرگترین واردکنندگان را پیدا خواهید کرد که به عنوان شرکت های توزیع کننده و تامین کننده نیز عمل می‌کنند. رهبر بازار نوردیک Dole شامل شرکت های بزرگ مختلفی مانند Everfresh و Interbanan Scandinavia AB (موز ارگانیک) است. گروه ICA Frukt & Grönt بزرگترین خریدار خرده فروشی سوئد است. دیگر بازیگران کلیدی عبارتند از BAMA، Ewerman  و  Fruit Connect.

میوه‌ها و سبزیجات تازه یک مدت زمانی را در ترانزیت از تولید کننده به خرده فروش می‌گذرانند و قبل از ارسال مرتب می‌شوند، شسته می‌شوند و بسته بندی می‌شوند. به محض ورود به اروپا، واردکننده گاهی اوقات محصولات را قبل از رسیدن به خرده فروشان و بازار خدمات غذایی بسته بندی می‌کند.

توجه داشته باشید که بیشترین حجم از طریق هاب در سایر کشورهای اروپایی به سوئد می رسد. یکی از این مراکز هلند است که در این میان، بندر روتردام مهمترین دروازه اروپا برای میوه و سبزیجات تازه محسوب می‌شود.

توجه مصرف کنندگان به کیفیت و منشا آن

مصرف کنندگان سوئدی به طور فزاینده ای به منشا میوه و سبزیجاتی که می خرند و همچنین سالم بودن غذایی که می خورند توجه و علاقه نشان می دهند. این موضوع در جایگاه ششم سوئد در فهرست بزرگترین کشورهای واردکننده محصولات کشاورزی ارگانیک در اروپا نیز منعکس شده است.

بازاری پیشرو برای محصولات پایدار و ارگانیک

سوئد بازار قدرتمندی برای محصولات پایدار است، اما افزایش اخیر قیمت ها بر فروش فشار وارد کرده است. ارزش فروش کالاهای ارگانیک تا سال 2020 به طور پیوسته افزایش یافت، اما از آن زمان کاهش یافته است. تا سال 2023، فروش میوه‌های ارگانیک در سوئد به میزان 8 درصد کاهش یافت، در حالی که فروش سبزیجات ارگانیک تا 17- درصد کاهش نشان می دهد. با این حال، به نظر می رسد بازار در حال بهبود است. در سه ماهه چهارم سال 2023، حجم بیشتری از میوه و سبزیجات ارگانیک نسبت به مدت مشابه سال 2022 فروخته شد. این روند همچنان ادامه خواهد داشت، زیرا سهم ارزش محصولات ارگانیک در تجارت مواد غذایی سوئد بار دیگر در سال 2024 به آرامی رشد پیدا کرد.

پس از ماهی، میوه دومین دسته بزرگ در بخش مواد غذایی از نظر سهم محصولات ارگانیک است (12.9 درصد از کل فروش میوه ارگانیک است). در مورد سبزیجات، سهم بازار ارگانیک 8.3 درصد است. این امر فرصت‌هایی را فراهم می‌کند، زیرا حدود نیمی از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک فروخته شده از محصولات وارداتی تشکیل شده است که در سوئد قابل تولید نیستند. از نظر ارزش، موز بزرگترین دسته است.  58.9 درصد از موز فروخته شده در سال 2023 ارگانیک بوده است که 36 درصد از کل فروش میوه و سبزیجات ارگانیک در سوئد را شامل می‌شود.

سوئد به عنوان ششمین واردکننده بزرگ محصولات کشاورزی-غذایی ارگانیک اروپا، محل 310 واردکننده محصولات ارگانیک و 1093 فرآوری است. واردات میوه و سبزیجات ارگانیک این کشور در سال 2021 با 129 هزار تن به اوج خود رسید. پس از آن، آنها به 104 هزار تن در سال 2023 کاهش یافتند. بیشتر این واردات موز از اکوادور (66 هزار تن در سال 2023)، کلمبیا (17 هزار تن) و جمهوری دومینیکن (14 هزار تن) است. از آنجایی که مصرف سوئد میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک در سال‌های آینده افزایش می‌یابد، احتمالاً واردات نیز از همین روند پیروی خواهد کرد.

 

افزایش سهم بازار برچسب خصوصی

برچسب های خصوصی - یعنی مارک های خرده فروشان - به طور کلی سهم خود را در اروپا از جمله سوئد و بازار مواد غذایی افزایش می دهند. این امر با افزایش قیمت های اخیر تقویت شده است و مصرف کنندگان را به سمت انتخاب گزینه‌های ارزان تر سوق می دهد. سهم برچسب های خصوصی در میوه و سبزیجات (چه تازه و چه فرآوری شده) در سال 2023 به حدود 40 درصد رسید. خرده فروشان بزرگ بازیگران اصلی این روند هستند. آنها به توسعه دامنه‌هایی که شامل میوه و سبزیجات تازه نیز می‌شود، ادامه می دهند. برچسب‌های خصوصی نیز شامل مواد ارگانیک هستند، مانند ICA's I love eco و  COOP's Änglamark.

رشد تدریجی فروش آنلاین بازار مواد غذایی در سوئد

فروش آنلاین مواد غذایی بین سال های 2020 تا 2021 به دلیل قرنطینه‌های مربوط به بیماری همه گیر به سرعت رشد کرد. هم شرکت‌های آنلاین و هم زنجیره‌های خرده‌فروشی سنتی خواربار از این امر سود می‌برند. اگرچه رشد فروش آنلاین مواد غذایی از سال 2021 کاهش یافته است، فروش آنلاین مواد غذایی از بقیه بازار بهتر بوده است. در سال 2023، تجارت الکترونیک حدود 4.1 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داد. این فروش ها شامل سهم نسبتاً مساوی از وانت فروشگاه و تحویل در خانه است.

 

الزامات اجباری

برای صادرات میوه و سبزیجات تازه به اروپا، از جمله سوئد، باید شرایط قانونی مختلفی را رعایت کنید. اینها عمدتاً بر ایمنی و کیفیت مواد غذایی تمرکز دارند. محصولاتی که این معیارها را ندارند ممنوع شده و/یا باید از بازار خارج شوند. موضوعات اصلی در این مبحث عبارتند از:

بقایای آفت کش ها، آلاینده‌ها و میکروارگانیسم ها

اتحادیه اروپا حداکثر سطوح (پسماند) را برای آفت کش ها و آلاینده‌ها مانند فلزات سنگین تعیین کرده است. همچنین معیارهای میکروبیولوژیکی را برای میکروارگانیسم‌های خاص در میوه‌ها و سبزیجات تازه از پیش بریده شده مانند ویروس‌ها، انگل‌ها و باکتری‌ها تعریف کرده است. برای کنترل صحیح ایمنی مواد غذایی، باید یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی بر اساس تجزیه و تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی (HACCP) پیاده سازی کنید.

گواهی بهداشت گیاهی

اتحادیه اروپا برای جلوگیری از انتشار موجودات مضر در اروپا، سیستم بهداشت گیاهی را معرفی کرده است. میوه‌ها و سبزیجات وارداتی به گواهی بهداشت گیاهی نیاز دارند که تضمین کند آنها به درستی بازرسی شده اند و از آفات قرنطینه ای عاری هستند (در چارچوب الزامات مربوط به آفات غیر قرنطینه ای تنظیم شده و عملاً عاری از سایر آفات) و در راستای مقررات (EU) 2019/2072 . آناناس، موز، نارگیل، دوریان و خرما از این شرط مستثنی هستند.

استانداردهای بازاریابی

برای ارتقای کیفیت، اتحادیه اروپا استانداردهای بازاریابی خاصی را برای ده میوه و سبزیجات معرفی کرده است. سایر میوه‌ها و سبزیجات باید با استانداردهای بازاریابی عمومی اتحادیه اروپا یا استاندارد کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا (UNECE) مطابقت داشته باشند.

قابلیت ردیابی

قانون عمومی مواد غذایی، مواد غذایی را ملزم به ردیابی در سراسر زنجیره تولید و توزیع می‌کند. برای تسهیل این امر، باید منابع محصولات خود را مستند کنید و بتوانید گواهی مبدأ ارائه دهید.

برچسب گذاری و بسته بندی

همه میوه‌ها و سبزیجاتی که در اتحادیه اروپا به بازار عرضه می‌شوند باید با قوانین برچسب‌گذاری و بسته‌بندی آن مطابقت داشته باشند تا تمام اطلاعاتی را که مصرف‌کنندگان برای انتخاب آگاهانه نیاز دارند و از هر گونه خطری برای سلامتی آن‌ها جلوگیری کنند، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. برچسب‌های بسته‌بندی تجاری باید حاوی اطلاعاتی مانند نام و آدرس شرکت بسته‌بندی یا فرستنده، نام و تنوع محصول، طبقه و اندازه، کشور مبدا، تعداد قطعه و عملیات پس از برداشت باشد. این برچسب ها می‌توانند به زبان انگلیسی باشند.

اتحادیه اروپا برای محصولاتی که برای خرده فروشی از پیش بسته بندی شده اند، الزامات اضافی دارد. برچسب های رو به روی مصرف کننده باید شامل اطلاعاتی مانند نام رایج محصول، محتوای خالص وزن، اعلام حساسیت زا (در صورت وجود)، کشور مبدا، نام و آدرس طرف در اتحادیه اروپا باشد که محصول را در بازار عرضه می‌کند، و شناسه تولید کننده یا شماره lot این برچسب ها باید به زبان سوئدی باشند، بنابراین درک آنها برای مصرف کنندگان آسان است.

استانداردها و گواهینامه

گواهی GLOBALG.A.P. پیش نیاز صادرات به کشورهای تحت کنترل سوپرمارکت ها مانند سوئد شده است. این شامل ایمنی مواد غذایی و قابلیت ردیابی، رفاه زیست محیطی و اجتماعی و همچنین HACCP است.

گواهی ایمنی مواد غذایی

گواهی ایمنی مواد غذایی برای میوه‌ها و سبزیجات تازه برش خورده و از پیش بسته بندی شده ضروری است. خریداران عموماً به گواهینامه ای نیاز دارند که توسط ابتکار جهانی ایمنی غذا (GFSI) مانند FSSC  22000  به رسمیت شناخته شده باشد.

استانداردهای اجتماعی و زیست محیطی

استاندارد GlobalG.A.P. GRASP  (GlobalG.A.P. Risk Assessment on Social Practice) یک استاندارد اجتماعی متمرکز است که برای ارزیابی و بهبود عملکردهای اجتماعی تولیدکنندگان کشاورزی طراحی شده است. GRASP  یک ماژول اختیاری برای مزارع است که قبلاً تحت عنوان GlobalG.A.P گواهی شده است.

یکی دیگر از روش های متداول انطباق اجتماعی در تولید و تجارت کشاورزی( SMETA ممیزی تجارت اخلاقی اعضای  Sedex  ) است. SMETA یک روش حسابرسی اجتماعی شناخته شده بین المللی است که توسط Sedex (تبادل داده‌های اخلاقی تامین کنندگان) توسعه یافته است. از آن برای ارزیابی شیوه‌های تجاری مسئولانه در زمینه‌هایی مانند حقوق کار، سلامت و ایمنی، محیط زیست و اخلاق تجاری استفاده می‌شود.

گواهی تجارت منصفانه (تا کنون) بیشتر در مورد بزرگترین دسته میوه تازه، موز اعمال می‌شود. Rainforest Alliance  یکی دیگر از طرح های صدور گواهینامه است و تاکنون عمدتاً برای بزرگترین محصولات کشاورزی مانند موز و پرتقال نیز استفاده شده است.

گواهی ارگانیک

برای بازاریابی محصولات ارگانیک در اروپا، باید از قوانین اتحادیه اروپا برای بخش ارگانیک پیروی کنید و برای صدور گواهینامه ارگانیک اتحادیه اروپا درخواست دهید. سوئد همچنین دارای استانداردهای KRAV است که با استانداردهای اتحادیه اروپا مطابقت دارد، اگرچه در برخی موارد سختگیرانه تر است. استاندارد KRAV  به طور گسترده ای در بین مصرف کنندگان سوئدی شناخته شده است.

 

یافتن یک شریک تجاری

کجا می‌توانید خریداران سوئدی پیدا کنید؟

نمایشگاه‌های تجاری

برای یافتن و ملاقات خریداران در اروپا و سوئد، نمایشگاه‌های تجاری همچنان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. آنها همچنین نقطه شروع خوبی برای همگام شدن با روندها هستند.

 مهمترین نمایشگاه‌های میوه و سبزیجات تازه عبارتند از:

  • Fruit Logistica    فوریه در برلین، آلمان
  • Fruit Attraction اکتبر در مادرید، اسپانیا
  • Biofach برای محصولات ارگانیک،  فوریه در نورنبرگ، آلمان

پلتفرم های آنلاین

البته می‌توانید در خارج از نمایشگاه‌های تجاری نیز خریدارانی پیدا کنید. پلتفرم های آنلاین مانند FreshPlaza  اطلاعاتی را هم در مورد بازارها و هم در مورد بازیگران این عرصه ارائه می دهند، به علاوه فرصتی برای تبلیغ شرکت شما فراهم می نمایند. رسانه‌های اجتماعی همچنین فرصت های خوبی برای یافتن مخاطبین جدید و معرفی خود فراهم می‌کنند. بسیاری از بازیگران بازار سوئد در لینکدین پروفایل دارند.

تماس مستقیم

می‌توانید مستقیماً با خرده فروشان بزرگتر تماس بگیرید. آنها اطلاعاتی در وب سایت خود دارند، مانند فرآیند خرید برچسب خصوصی خود. با این حال، شما خریداران بالقوه خود را پیدا می‌کنید، به یاد داشته باشید که قبل از نزدیک شدن به آنها در مورد آنها تحقیق کنید. نقش آنها در زنجیره تامین چیست؟ با چه محصولاتی معامله می‌کنند؟ علاوه بر این، برای ایجاد یک رابطه تجاری موفق، به درک خوبی از بازار و فرهنگ تجاری سوئد نیاز دارید.

فرهنگ تجارت در سوئد

سوئدی‌ها به سنت‌های خود افتخار می‌کنند، اما در عین حال پذیرای نوآوری هستند. این همچنین مبنایی برای روند بازار است که در آن میوه‌ها و سبزیجات سنتی محلی در کنار اشتها برای تجربه‌ها و طعم‌های جدید مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

تعادل کار و زندگی بسیار ارزشمند است، جلسات در ساعات اداری برنامه ریزی می‌شود و وقت شناسی مهم است. در سوئد، برابری جنسیتی کلیدی است. زن و مرد در تمام جنبه‌های زندگی برابرند.

سلسله مراتب برابر است و از همه دعوت می‌شود نظرات خود را به اشتراک بگذارند. این صراحت همچنین به صداقت ترجمه می‌شود - سوئدی‌ها شفاف هستند و انتظار دارند شرکای تجاری خود نیز چنین باشند: اگر مشکلی وجود دارد یا تغییراتی رخ می دهد، در مورد آن باز باشید و به طور فعال اطلاعات لازم را به اشتراک بگذارید.

از کجا می‌توانید اطلاعات بیشتر دریافت کنید؟

اطلاعات ارائه شده در این مطالعه تا حدی بر اساس اطلاعات به دست آمده از بازیگران مختلف در بازار سوئد است. بسیاری از آنها اطلاعات خوب و مرتباً به روز شده را به صورت آنلاین ارائه می دهند. علاوه بر این، شرکای Open Trade Gate سوئد اطلاعات بازار اروپا را برای چندین موضوع ارائه می دهند. به عنوان مثال منابع زیر بررسی کنید:

  • هیئت کشاورزی سوئد The Swedish Board of Agriculture ، مرجع متخصص دولت سوئد در زمینه سیاست های کشاورزی و مواد غذایی، مسئول بخش های کشاورزی و باغبانی
  • اطلاعات بازار CBI در مورد صادرات میوه و سبزیجات تازه به اروپا
  • ابزارهای تحلیل بازار ITC در موضوعات مختلف مرتبط با صادرات
  • آکادمی تجارت SME ITC دوره‌های آموزش الکترونیکی را در چندین موضوع مرتبط با صادرات ارائه می دهد
  • اطلاعات بازار IPD در مورد بخش های خاص و موضوعات مرتبط با صادرات

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما