معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۲۰- ۰۷:۵۹

قطب نمایی برای سیاست تجاری اتحادیه اروپا

کنفدراسیون شرکت های سوئدی در گزارشی به فرصتها و تهدیدهای پیش روی سیاستهای تجاری اتحادیه اروپا پرداخته و راهکارهایی را پیشنهاد نموده است. در گزارش این نهاد آمده اتحادیه اروپا در دنیایی که به سرعت در حال تغییر و چالش است به دنبال تقویت رقابت پذیری خود می‌باشد.

مدل اقتصادی اتحادیه اروپا، مبتنی بر تجارت بین کشورهای عضو آن و با سایر نقاط جهان این اتحادیه اروپا را شکوفا کرده است. با این حال، خطرات جدید امنیتی اقتصادی به دلیل تنش های ژئوپلیتیکی، توسعه فناوری، تغییرات آب و هوایی، همه گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین پدیدار شده است. به آن چشم انداز سیاسی نامشخص برای شریک تجاری اصلی یعنی ایالات متحده، و وابستگی بیش از حد به بسیاری از محصولات از تعداد کمی از کشورها، به ویژه چین، اضافه کنید. در نتیجه، سیاست امنیتی به طور فزاینده ای بر محیط تجارت تأثیر می‌گذارد و سؤالاتی در مورد مزایا و خطرات باز بودن تجارت مطرح شده است. برخلاف آنچه که گاهی شنیده می‌شود، اتحادیه اروپا با بستن اقتصاد خود به روی جهان، خود را ایمن نخواهد کرد. امنیت مستلزم قدرت اقتصادی است و این از باز بودن و در عین حال هوشیار بودن و قاطعیت ناشی می‌شود. باز بودن همانطور که گاهی اوقات استدلال می‌شود مترادف با ساده لوح بودن نیست. در عوض، باز بودن برای تجارت بر اساس واقع بینانه بودن است و سنگ بنای اتحادیه اروپا بوده و باید باقی بماند.

با این حال، از آنجایی که محیط ژئوپلیتیکی در سال های اخیر به شدت تغییر کرده است، سیاست تجاری باید برای رویارویی با یک واقعیت جدید تنظیم شود. این نمی‌تواند به این معنی باشد که ما باید سیاست تجارت باز خود را کنار بگذاریم. اگر این کار را می‌کردیم، هر شانسی برای رقابت بیشتر را رها می‌کردیم.

مدل اقتصادی اروپا طی دهه‌ها با موفقیت رشد کرده است - مدلی که مبتنی بر صادرات به بازارهای سراسر جهان است. یک چهارم هر چیزی که در اتحادیه اروپا تولید می‌شود در بازارهای سوم به عنوان صادرات فروخته می‌شود. واردات مواد اولیه، قطعات، کالاهای نهایی و خدمات نیز به همان اندازه مهم است. نسبت تجارت به تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا حدود 45 درصد است که بسیار بالاتر از سایر اقتصادهای بزرگ است. در واقع، اتحادیه اروپا با سهم 16 درصدی از تجارت جهانی کالا و خدمات، یا بیش از 7500 میلیارد یورو، و مازاد تجاری بزرگ، همچنان بزرگترین تاجر جهان است، پیش از ایالات متحده و چین. باز بودن سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI)، در داخل و خارج اتحادیه اروپا نیز بسیار مهم است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی  ورودی و خروجی به ترتیب 71 درصد و 81 درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند. تجارت بین المللی نیز نیازمند تحرک افراد، سرمایه و داده است. همه اینها یک اقتصاد بازار رقابتی ایجاد می‌کند که به نوبه خود بهره وری و در نهایت رونق را به همراه دارد. مدل اروپایی به طور ذاتی با تجارت با کشورهای دیگر در سراسر جهان مرتبط است. مدل اجتماعی و اقتصادی ما بدون آن قابل دوام نیست. بنابراین، هدف سیاست تجاری باید ایجاد دسترسی به بازار برای شرکت ها برای خرید، فروش و سرمایه گذاری در خارج از مرزها باشد

موانع غیر ضروری دستور کار پایداری، درست مانند دستور کار امنیتی، به طور فزاینده ای بر تجارت و سیاست تجاری تأثیر می‌گذارد. شرکت های اروپایی باید و می خواهند به انتقال و پایداری اجتماعی سبز کمک کنند اما این امر مستلزم مقرراتی است که عملکرد خوبی داشته باشد که هم از تجارت و هم از پایداری حمایت کند. بدون تجارت، اتحادیه اروپا نمی‌تواند اهداف پایداری خود را محقق کند. تجارت ابزار ضروری برای پیشبرد گذار سبز در اروپا و جهان است.

کمیسیون اروپا 2029-2024، با کمیسر تجارت و امنیت اقتصادی، مسئولیت ترکیبی از حداقل خطرات و حفظ فضای باز برای تجارت و سرمایه گذاری را بر عهده دارد. شرکت ها برای فعالیت در بازارهای بین المللی به قوانین تجاری شفاف و قابل پیش بینی نیاز دارند. این به تجارت به رشد پایدار، توسعه اقتصادی و قدرت کمک می‌کند.

کنفدراسیون شرکت‌های سوئدی، سازمان تجاری اصلی در سوئد که شرکت‌های چندملیتی و SMEهای شناخته شده جهانی را گرد هم می‌آورد، مایل است در مورد آنچه که ما معتقدیم اتحادیه اروپا باید در سال‌های آینده برای توسعه سیاست تجاری خود برای ایجاد فضای رقابتی‌تر انجام دهد، پیشنهاداتی ارائه دهد:

  • افزایش و حفظ دسترسی به بازار با توسعه قوانین تجاری چندجانبه، مذاکره در مورد موافقتنامه‌های تجارت آزاد، کاهش واگرایی مقرراتی، و تضمین تجارت آزاد در کالاها و خدمات. این "سیاست تجاری سنتی" است که هنوز برای اطمینان از اینکه شرکت های اروپایی می‌توانند از همه فرصت های ارائه شده توسط بازارهای جهانی بهره مند شوند، مورد نیاز است. بدون آن، اروپا نمی‌تواند پیشرفت کند.
  • با کاوش در مشارکت ها، مدیریت ریسک های امنیتی و در عین حال باز نگه داشتن جریان‌های سرمایه گذاری، رسیدگی به یارانه‌های تحریف کننده، و دفاع از اتحادیه اروپا در برابر تبعیض اقتصادی، به خطرات و مشکلات گوناگون رسیدگی کنید و در عین حال باز باقی بماند. این بخشی از پارادایم جدید امنیت اقتصادی در اروپا است که در آن ترکیبی از مشوق‌های مثبت و اقدامات قاطعانه برای ایمن کردن جهان برای تجارت تجارت اتحادیه اروپا اعمال می‌شود.
  • ترویج تجارت برای توسعه پایدار از طریق حصول اطمینان از اینکه تجارت و گذار سبز متقابلاً حمایت می‌کنند و الزامات زنجیره تأمین واضح هستند و در عمل کار می‌کنند. این در درجه اول بخشی از گذار سبز است زیرا اتحادیه اروپا گام هایی را برای تبدیل اقتصاد خود به سمت یک مدل اقتصادی پایدارتر برمی دارد، تحولی که باید توسط تجارت هدایت شود.

فایل های ضمیمه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما