اخبار اقتصادی سوئد
گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ چهارم دی ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
شاخص ها(بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار سوئد):
نرخ تورم بر اساس CPI در ماه نوامبر: 1.6 درصد
نرخ تورم بر اساس CPIF در ماه نوامبر: 8.1 درصد
نرخ بیکاری: 8.5 درصد
یک یورو: 11.48کرون(نرخ هفته گذشته 11.45 کرون)
یک دلار: 11.16 کرون(نرخ هفته گذشته 11.13 کرون)
کاهش نرخ تورم در ماه دسامبر
بر اساس آمارهای اولیه جدید مرکز آمار سوئد، نرخ تورم اندازهگیری شده توسط شاخص قیمت مصرفکننده (CPI) در دسامبر 2024 به میزان 0.8 درصد سال به سال بود. در ماههای نوامبر و اکتبر میزان آن 1.6 درصد بود. طبق گزارش DN، نرخ تورم اولیه بر اساس CPI بدون بهره (CPIF)، که معیار بانک مرکزی است، از 1.8 درصد در نوامبر به 1.5 درصد در دسامبر کاهش یافته است. آمار رسمی در 15 ژانویه منتشر خواهد شد. میکائیل نوردین، آمارگیر در این مرکز میگوید: انتظار می رود نرخ تورم بر اساس CPI در ماه دسامبر به 0.8 درصد کاهش یابد. نرخ تورم اولیه بر اساس CPIF (شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ بهره ثابت) از 1.8 درصد در نوامبر به 1.5 درصد در دسامبر کاهش یافت. تغییر ماهانه CPIF از نوامبر تا دسامبر 0.3 درصد بود. برای CPIF-XE (CPIF بدون احتساب انرژی)، نرخ تورم اولیه در دسامبر 2.1 درصد بود که با 2.4 درصد در نوامبر مقایسه میشود. تغییر ماهانه CPIF-XE از نوامبر تا دسامبر 0.4 درصد بود. برآوردهای اولیه CPI برآوردهای اولیه هستند که پنج روز کاری قبل از انتشار رسمی منتشر شده اند. برای برآوردهای فوری، فقط CPI، CPIF، و CPIF-XE در سطح انبوه منتشر شده است. اطلاعات دقیق تر و ارقام قطعی در 15 ژانویه در دسترس خواهد بود. یورو نیوز نیز به این موضوع پرداخته و می نویسد تحلیلگران اکنون امیدوارند که بانک مرکزی سوئد پس از پنج کاهش نرخ بهره در سال گذشته، نرخ اصلی خود را در اواخر این ماه کاهش دهد. قیمت ها در سوئد در ماه دسامبر با سرعت کمتری نسبت به ماه قبل افزایش یافت و پیش بینیها مبنی بر کاهش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور در نشست بعدی سیاست پولی خود در 28 ژانویه را تقویت کرد. دادههای اولیه منتشر شده در روز چهارشنبه نشان داد که CPIF در ماه دسامبر 1.5 درصد در مقایسه با 1.8 درصد در نوامبر بود. شاخص CPIF به بررسی میزان افزایش قیمت ها بدون احتساب اثرات ناشی از نوسان نرخ های وام مسکن میپردازد. شاخص CPIF-XE سوئد، که قیمتهای نوسانات انرژی و همچنین تغییرات نرخ وام مسکن را در نظر نمیگیرد، در ماه دسامبر به 2.1 درصد رسید. این در مقایسه با 2.4 درصد در ماه نوامبر است. شاخص CPI، معیاری برای سنجش تورم که شامل تغییرات انرژی و وام مسکن است، طبق برآوردهای اولیه 0.8 درصد ثبت شد - کاهشی از 1.6 درصد در نوامبر. در سوئد، تغییر در CPI رایجترین معیار تورم است، اما CPIF معیاری است که بانک مرکزی در درجه اول برای هدایت تصمیمهای سیاست پولی خود استفاده میکند. دادههای روز چهارشنبه به پیش بینیها مبنی بر کاهش هزینههای استقراض بانک مرکزی در اواخر این ماه، پس از پنج کاهش نرخ بهره در سال گذشته کمک میکند. بانک مرکزی در بیانیهای در دسامبر اعلام کرد: «اگر چشمانداز تورم و فعالیتهای اقتصادی بدون تغییر باقی بماند، نرخ بهره ممکن است یک بار دیگر در نیمه اول سال 2025 کاهش یابد. این اظهارنظرها پس از کاهش 25 واحدی از نرخ اصلی سیاستی صورت گرفت. اگرچه تورم پس از افزایش شدید در اواخر سال 2022 اکنون کمتر از هدف 2 درصدی بانک است، اما سیاست گذاران هشداری را به آن اضافه کردند. در ادامه بیانیه آمده است: "نرخ بهره به سرعت کاهش یافته است و سیاست پولی با تاخیر بر اقتصاد تاثیر میگذارد. این استدلال برای رویکرد آزمایشی تری هنگام تدوین سیاست پولی در آینده است. قرار است سوئد اطلاعات اقتصادی بیشتری از جمله ارقام مربوط به مصرف خانوار و تولید صنعتی را در این جمعه منتشر کند. مصرف خانوارها در ماههای ژوئیه و آگوست به صورت ماه به ماه افزایش یافت که امیدها به بهبود اقتصاد را افزایش داد، اگرچه مصرف همچنان به صورت سالانه کاهش می یابد. مصرف همچنین در ماههای سپتامبر و اکتبر به صورت ماهانه کاهش یافت و برخی صداها را به درخواست محرک های مالی بیشتر تشویق کرد.
تاکید مدیر عامل ولوو بر اهمیت همکاری برای دستیابی به اهداف آلایندگی
در حالی که دونالد ترامپ قرار است ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده بگیرد، مارتین لوندستت، مدیرعامل ولوو بر نیاز به مشارکت های هماهنگ برای دستیابی به اهداف پایداری در بخش حمل و نقل تاکید کرد. لوندستد در سخنرانی در CES در لاس وگاس بر تعهد ولوو به دستیابی به آلایندگی خالص تا سال 2040 با وجود ابهامات پیرامون سیاستهای ترامپ، از جمله تعرفههای احتمالی واردات و کاهش حمایت از طرحهای انرژی سبز، تاکید کرد. در مصاحبه ای با DN، او تاکید کرد که مشتریان آمریکای شمالی دیدگاه ولوو را برای برق رسانی مشترک دارند، اما خاطرنشان کرد که پیشرفت به زیرساخت های قوی، قیمت گذاری انرژی و استراتژیهای همسو در مناطق مختلف بستگی دارد. ولوو که 50 درصد از سهم بازار کامیونهای برقی در آمریکای شمالی را در اختیار دارد، همچنان به تلاش برای پیشرفت در زیرساخت های شارژ ادامه می دهد. لوندستد در نمایشگاه CES خواستار 40000 ایستگاه شارژ سریع در اروپا تا سال 2030 شد که کاملاً در تضاد با 500 ایستگاه فعلی است. وضعیت در ایالات متحده توسط دی مشابه توصیف شده است. لوندستد در پاسخ به سؤالاتی در مورد کارخانه جدید ولوو در مونتری، مکزیک، تصریح کرد که این شرکت اساساً قصد دارد به بازارهای محلی و منطقهای، از جمله بخشهایی از ایالات متحده، بسته به اینکه سیاستهای ترامپ چگونه پیش میرود، خدمت کند. وی ضمن اذعان به نگرانیها در مورد تعرفهها و اثر سردکننده بالقوه خودروهای الکتریکی، ابراز خوشبینی کرد و اظهار داشت که حملونقل پایدار برای پاسخگویی به تقاضای جهانی که پیشبینی میشود تا سال 2050 چهار برابر میشود، ضروری است.
پیشی گرفتن نیروی باد از هسته ای در تولید برق
به گزارش TT.Omni ، برای اولین بار، انرژی بادی از انرژی هسته ای در تولید برق در یک سه ماهه پیشی گرفته است. بر اساس گزارش انجمن انرژی بادی سوئد در سه ماهه چهارم، انرژی بادی 14.1 تراوات ساعت در مقایسه با 12.4 تراوات ساعت هسته ای تولید کرد، در حالی که انرژی آبی با 16.2 تراوات ساعت بزرگترین منبع باقی ماند. قابل ذکر است که نیروی بادی در ماه دسامبر به منبع اصلی انرژی تبدیل شد و حتی از انرژی آبی نیز پیشی گرفت. تحلیلگر آنتون جوهانسون از انجمن انرژی بادی سوئد، قابلیت اطمینان انرژی بادی در زمستان را برجسته کرد، به طوری که 60 درصد از تولید سالانه آن در ماههای سردتر اتفاق می افتد. با این حال، در طول سال کامل، انرژی هستهای همچنان از باد پیشی میگیرد و برق آبی بر تولید انرژی سوئد غالب است.
افزایش سفارشات در صنعت در ماه نوامبر
به گزارش مرکز آمار سوئد، کل سفارشات در صنعت در نوامبر 2024 در مقایسه با اکتبر، در ارقام تعدیل فصلی، 2.8 درصد افزایش یافت. در مقایسه با نوامبر 2023، کل سفارشات در صنعت در ارقام تنظیم شده بر اساس تقویم 5.1 درصد افزایش یافته است. تحولات به صورت ماهانه در میان زیربخش های صنعتی متفاوت بود. مجموع سفارشات صنعت هم در بازار داخلی و هم در بازار صادراتی نسبت به مهرماه افزایش یافته است. بازار داخلی در ارقام تعدیل فصلی 1.1 درصد و بازار صادرات 1.9 درصد افزایش یافت. سفارشات دریافتی از مشتریان در سوئد 2.5 درصد افزایش یافته در حالی که سفارشات دریافت شده از مشتریان خارج از کشور 6.7 درصد افزایش یافته است. در سال جاری تاکنون، کل سفارشات در صنعت 3.7 درصد کمتر از دوره مشابه، ژانویه تا نوامبر 2023، در ارقام تعدیل شده بر اساس تقویم بوده است. بازار داخلی 4.9 درصد و بازار صادراتی 3.1 درصد کاهش داشته است. ارقام ماه نوامبر اولیه هستند. از زمان انتشار قبلی، توسعه ماهانه تعدیل شده فصلی در ماه اکتبر در مقایسه با سپتامبر با 0.1 درصد کاهش به 0.9 درصد کاهش یافته است.
وزیر دارائی: میزان رشد یک نگرانی بزرگتر از تعرفههای ترامپ
به گزارش SVT، وزیر دارایی، الیزابت سوانتسون انتظار دارد که دونالد ترامپ در هنگام سوگند به عنوان رئیس جمهور، تعرفهها را همانطور که وعده داده بود اعمال کند. وزیر تاکید کرد که تعرفهها موضوع اصلی نیست، بلکه رشد اقتصادی اتحادیه اروپا است. ایالات متحده شاهد توسعه فوق العاده ای بوده است. اتحادیه اروپا توسعه نسبتاً متوسطی داشته است. سوانتسون خاطرنشان کرد که میزان تعرفهها هنوز مشخص نیست، اما مشخص کرد که آنها مضر هستند. او گفت: این هم برای آمریکاییها و هم برای بقیه ما بد است.
افزایش مصرف خانوارها در نوامبر 2024
به گزارش مرکز آمار سوئد، مصرف خانوارها در نوامبر 2024 در ارقام تعدیل شده فصلی در مقایسه با اکتبر 2024 1.1 درصد افزایش یافت. در مقایسه با نوامبر 2023، مصرف خانوارها 1.6 درصد افزایش یافته که بر اساس قیمت های ثابت و ارقام تعدیل شده در روز کاری اندازه گیری شد. مصرف در سه ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.4 درصد افزایش یافته است. از جمله بخش هایی که به طور مثبت به مصرف کل کمک کرد، تفریح و فرهنگ، کالاها و خدمات بود. این بخش در مقایسه با اکتبر 3.2 درصد، با ارقام تعدیل فصلی اندازهگیری شده و 6.9 درصد در مقایسه با نوامبر سال گذشته افزایش یافت. یکی از بخش هایی که به طور سالانه به کل مصرف کمک میکرد، بخش حمل و نقل و خرده فروشی و خدمات وسایل نقلیه موتوری بود. این بخش در مقایسه با نوامبر سال گذشته 3.1 درصد کاهش یافته است، اما در ارقام تعدیل شده فصلی نسبت به اکتبر 0.4 درصد افزایش یافته است.
ادامه فعالیت Northvolt با حمایت سهامداران
به گزارش Aftonbladet، شرکت Northvolt، سازنده باتری با مشکل مالی، پس از تصمیم مهم سهامدارانش به فعالیت خود ادامه خواهد داد. سهامداران به پیشنهاد هیئت مدیره برای حفظ تجارت شرکت رای مثبت دادند. رئیس مطبوعات Northvolt، اریک زیگا، اظهار داشت: "نتیجه حمایت سهامداران ما را نشان می دهد که ما برای تحقق جاه طلبی خود تلاش میکنیم." سال گذشته برای نورث ولت چالش برانگیز بود که با زیانهای قابل توجه، مشکلات تولید و بدهیهای بیش از 60 میلیارد کرون مشخص شد. یک شکست قابل توجه زمانی رخ داد که BMW سفارش باتری خودروهای الکتریکی به ارزش بیش از 20 میلیارد کرون را به دلیل نگرانیهای تولید و کیفیت لغو کرد. در حال حاضر، نورث ولت تحت حمایت ورشکستگی است و درگیر فرآیند بازسازی در دادگاههای ایالات متحده برای کمک به مدیریت بدهی خود است. این شرکت قصد دارد این بازسازی را تا سه ماهه اول سال 2025 تکمیل کند و در عین حال اقدامات کاهش هزینه را برای پیشبرد عملیات خود انجام دهد. خبرگزاری SvD خاطرنشان میکند که تقریباً 150 سهامدار در این جلسه شرکت کردند، اما تعداد کمی از آنها مایل به تعامل با خبرنگاران بودند. مدیر عامل سابق، پیتر کارلسون، از یک ورودی جانبی وارد شد تا از توجه عمومی جلوگیری کند. رای حیاتی در مورد انحلال موضوع هشتم در دستور کار بود و سهامداران به اتفاق آرا از پیشنهاد برای ادامه عملیات حمایت کردند و مخالفتی مطرح نشد.
افزایش تولید بخش خصوصی در نوامبر 2024
به گزارش مرکز آمار سوئد، تولید بخش خصوصی در نوامبر 2024 در مقایسه با اکتبر 2024 در ارقام تعدیل شده فصلی 1.4 درصد و در ارقام تعدیل شده تقویم نسبت به نوامبر 2023 به میزان 2.7 درصد افزایش یافت. تولید در بخش صنعت در ماه نوامبر نسبت به اکتبر 2.4 درصد افزایش یافته است که در ارقام تعدیل فصلی اندازه گیری شده است. تولید در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 2.6 درصد افزایش یافته که در ارقام تعدیل شده در روز کاری اندازه گیری شده است. از میان بزرگترین صنایع تولیدی، صنایع شیمیایی و دارویی با افزایش 16.2 درصدی بیشترین پیشرفت مثبت را نسبت به سال گذشته داشته است. در مقایسه با اکتبر، تولید 2.1 درصد افزایش یافته است. صنعت ماشین آلات و تجهیزات با کاهش 7.6 درصدی، بیشترین رشد منفی سالانه را در بین بزرگترین صنایع تولیدی داشته است. در مقایسه با اکتبر، تولید 1.3 درصد کاهش داشته است. تولید در بخش خدمات در ماه نوامبر نسبت به اکتبر 1.1 درصد افزایش یافته است که در ارقام تعدیل فصلی اندازه گیری شده است. در مقایسه با نوامبر 2023، تولید 3.9 درصد افزایش یافت که در ارقام تعدیل شده در روز کاری اندازه گیری شد. از میان بزرگترین صنایع خدماتی، خدمات اطلاعات و ارتباطات با 18.5 درصد افزایش، بیشترین پیشرفت مثبت را نسبت به سال گذشته داشته است. در مقایسه با اکتبر، تولید 4.7 درصد افزایش یافته است. حمل و نقل و ذخیره سازی با 5.8 درصد کاهش، صنعت با بیشترین پیشرفت منفی نسبت به نوامبر 2023 در بین بزرگترین صنایع خدماتی بوده است. در مقایسه با اکتبر، تولید آن بدون تغییر بود. تولید در بخش ساخت و ساز در ماه نوامبر نسبت به اکتبر 0.9 درصد افزایش یافته است که در ارقام تعدیل فصلی اندازه گیری شده است. در مقایسه با نوامبر 2023، تولید 1.0 درصد افزایش یافته است. بخش ساخت و ساز 9.2 درصد از کل ارزش افزوده بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است.
افزایش همکاریهای تجاری سوئد و ویتنام
به گزارش اسکن آسیا، تجارت دوجانبه بین سوئد و ویتنام در 11 ماهه اول سال 2024 به میزان 11.8 درصد رشد کرد که نشان دهنده بهبود قوی و تقویت مشارکت اقتصادی است. این رشد نقطه عطف مهمی است زیرا دو کشور 55 سال روابط دیپلماتیک را جشن میگیرند. سوئد بزرگترین شریک تجاری ویتنام در شمال اروپا است. شرکت های بزرگی مانند IKEA و H&M سفارشات تولید خود را در ویتنام افزایش داده اند و عملیات خود را از چین تغییر داده اند. این روند با حرکت جهانی به سمت تنوع بخشیدن به زنجیرههای تامین و در عین حال افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای محصولات پایدار همسو است. در طول این سالگرد، ابتکارات مختلف همکاری نزدیکتر در تجارت و سرمایهگذاری را تقویت کردهاند. مجمع تجاری اخیر ویتنام-سوئد که در 6 سپتامبر 2024 در استکهلم برگزار شد، بر حوزههای کلیدی مانند تحول دیجیتال، انتقال انرژی و نوآوری متمرکز بود. این رویداد بستری را برای کسب و کارها فراهم کرد تا همکاری را بررسی کنند و منجر به پنج یادداشت تفاهم (MOUs) شد که باعث تقویت روابط بین کشورها شد. بنادر کلیدی ویتنامی، از جمله Tân Cảng Sài Gòn و گوتنبرگ، توافقنامههایی را برای تقویت لجستیک و ارتباطات حمل و نقل امضا کردند. هدف این مشارکت ها ساده کردن مسیرهای حمل و نقل بین ویتنام و سوئد، کاهش هزینههای لجستیک و بهبود کارایی تجاری است. علاوه بر تدارکات، ویتنام و سوئد در زمینه فناوری به همکاری خود ادامه می دهند. یک تفاهم نامه قابل توجه بین اریکسون و موبیفون یک مرکز نوآوری 5G را در ویتنام ایجاد کرد که گامی اساسی به جلو در توسعه راه حل های فناوری پیشرفته است. توافقنامه تجارت آزاد بین ویتنام و اتحادیه اروپا (EVFTA) یک پایه قانونی برای تقویت تجارت و سرمایه گذاری است. در سال 2023، کل تجارت دوجانبه به 1.29 میلیارد دلار رسید و انتظار میرود که رشد ثابت تا سال 2024 ادامه یابد. با تغییر اولویتهای مصرفکننده به سمت پایداری، مصرفکنندگان سوئدی به طور فزایندهای از محصولات سازگار با محیط زیست استقبال میکنند. این روند فرصت های جدیدی را برای صادرکنندگان ویتنامی در بخش هایی مانند کشاورزی ارگانیک، غذاهای دریایی و منسوجات پایدار ایجاد میکند. کسبوکارهای ویتنامی تشویق میشوند تا استانداردهای بینالمللی و شیوههای پایدار را برای برآورده کردن انتظارات بازار سوئد اتخاذ کنند. با همکاری با خرده فروشان بزرگ مانند ICA، Coop و Axfood، محصولات ویتنامی میتوانند به مخاطبان گسترده تری دسترسی پیدا کنند و روابط تجاری بین سوئد و ویتنام را تقویت کنند.
https://scandasia.com/sweden-vietnam-trade-grows-by-11-8-amid-increased-collaboration/
رشد شاخص تولید ناخالص داخلی در ماه نوامبر
به گزارش مرکز آمار سوئد، تولید ناخالص داخلی سوئد در ماه نوامبر، با تعدیل فصلی و در مقایسه با ماه قبل، 1.4 درصد افزایش یافت. تولید ناخالص داخلی تعدیل شده 2.1 درصد بیشتر از ماه مشابه سال قبل بود. شاخص تولید ناخالص داخلی تصویر اولیه ای از توسعه تولید ناخالص داخلی ارائه می دهد. به صورت ماهانه و فصلی با آمارهای محدودتر و اولیه نسبت به حساب های ملی سه ماهه عادی تهیه میشود. نسخه ماهانه شاخص خارج از آمار رسمی است و به عنوان آمار در دست ساخت طبقه بندی میشود. ماه نوامبر شاهد جهش در فعالیت های اقتصادی با رشد در صنایع تولیدکننده کالا و خدمات و همچنین در تولید عمومی دولت بود. ماتیاس کین وایات، اقتصاددان در مرکز آمار سوئد میگوید: خدمات ICT بیشترین رشد را در میان خدمات نشان میدهد، در حالی که تولید قویتر و بهبود مستمر در ساخت و ساز هر دو به رونق تولیدکنندگان کالا کمک کردند.
تونل کمربندی Fehmarn چالشی برای زیرساخت های سوئد
به گزارش Dagens Nyheter تونل کمربند Fehmarn که قرار است در سال 2029 افتتاح شود، طولانی ترین تونل زیرآبی و راه آهن در جهان خواهد بود. هدف این پروژه زیرساختی مهم اتصال دانمارک و آلمان است که زمان سفر را به طور چشمگیری کاهش می دهد. به عنوان مثال، سفر قطار بین کپنهاگ و هامبورگ از 4.5 ساعت به تنها 2.5 ساعت کاهش می یابد. انتظار می رود این تونل با ایجاد یک مسیر مستقیم بین اسکاندیناوی و قاره، تأثیر زیادی بر حمل و نقل بار داشته باشد و نیاز به خدمات کشتی را از بین ببرد. با این حال، سیاستمداران سوئدی و رهبران تجاری نگرانیهایی را در مورد فشار احتمالی بر زیرساختهای سوئد مطرح کردهاند. آنها هشدار می دهند که سیستم های راه آهن و جادههای موجود در جنوب سوئد ممکن است نتوانند پس از تکمیل تونل، ترافیک افزایش یافته را مدیریت کنند. استفان موچلر، مدیر عامل اتاق بازرگانی و صنعت جنوب سوئد، گفت: "ما در حال عقب افتادن هستیم. سیستم راه آهن و سیستم جاده ای ما آنطور که باید در دهههای اخیر گسترش نیافته است. مشاور منطقهای، آنا یانکه، این نگرانیها را تکرار کرد و پیشنهاد کرد که بدون بهبود زیرساختها، تراکم ترافیک میتواند مانع از فرصتهای صادراتی شود و بر گردشگری سوئد تأثیر منفی بگذارد. بهعلاوه، تصمیم دولت سوئد برای توقف طرحهای خطوط قطار سریعالسیر جدید ممکن است وضعیت را تشدید کند، بهویژه که خط اصلی جنوبی بهعنوان یک گلوگاه مهم در جنوب سوئد است.
همکاری شرکتهای Vale و GreenIron برای بررسی پروژههای کربن زدایی در برزیل و سوئد
به گزارش رویترز، شرکتهای Vale و GreenIron یک یادداشت تفاهم (MoU) برای همکاری در ابتکارات کلیدی در برزیل و سوئد برای کربن زدایی زنجیره تامین معدن و فلزات امضا کرده اند. هر دو شرکت یک مطالعه امکان سنجی برای تسهیلات کاهش مستقیم در برزیل توسعه خواهند داد که توسط گرین آیرون اداره میشود. این تفاهم نامه همچنین بر تامین سنگ آهن Vale برای عملیات تجاری GreenIron در Sandviken، سوئد تمرکز دارد. مطالعه امکان سنجی برای یک تاسیسات در برزیل شامل انتخاب مکان مناسب برای پروژه، همراه با ارزیابی گزینههای تامین انرژی و منابع تجدیدپذیر خواهد بود. این مطالعه امکان سنجی استفاده از هیدروژن سبز و سایر نوآوریها را برای کاهش اثرات زیست محیطی عملیات آینده ارزیابی میکند. فناوری نوآورانه GreenIron از نظر گزینههای خوراک و ظرفیت متناسب با مشتریان، انعطافپذیر است. همچنین هزینه کمتری دارد و با استفاده از هیدروژن سبز سازگار است. عملیات تجاری در Sandviken در حال راه اندازی است و انتظار می رود تا سال 2025 افزایش یابد. آقای Rogério ، مدیر بازرگانی و کسب و کار جدید در Vale، گفت: «این قرارداد مجموعه محصولات برتر Vale، مزیت رقابتی برزیل در زمینه هیدروژن سبز و تخصص GreenIron در تولید پایدار آهن را برای ارائه راهحلهای کم کربن برای صنعت معدن و فلزات گرد هم میآورد. ما بر کمک به مشتریان خود برای دستیابی به اهداف کربن زدایی و همچنین تقویت صنعتی شدن جدید برزیل متمرکز هستیم. ادوارد موری، مدیر عامل گرین آیرون، میگوید: «این تفاهم نامه با Vale نقطه عطف مهمیبرای گرین آیرون است. این نشان دهنده تعهد روشنی برای پیگیری فرصت های مشترک است که با چشم انداز ما برای صنعت معدن و فلزات پایدار همخوانی دارد، و اثر آب و هوای این بخش را به شدت کاهش می دهد. با تجمیع تخصص و منابع خود، هدف ما نوآوری و توسعه پروژههایی است که نه تنها به نفع هر دو شرکت است، بلکه بر محیط زیست و جوامعی که در آن فعالیت میکنیم نیز تأثیر مثبتی میگذارد. Vale و GreenIron در دو سال گذشته برای آزمایش استفاده از گلولههای سنگ آهن تولید شده توسط Vale در تاسیسات GreenIron در سوئد کار کرده اند. طبق این تفاهم نامه، آزمایشات آتی شامل بریکت های سنگ آهن نیز خواهد بود، محصولی نوآورانه که توسط Vale توسعه یافته است که در تولید خود CO2 کمتری نسبت به گلوله منتشر میکند.
افزایش دستمزدها در سال 2025
به گزارش SVT کارگران سوئدی میتوانند انتظار افزایش دستمزد تقریباً 3.3 درصدی را در سال 2025 داشته باشند، با پیش بینی رشد دستمزد کل. این نشان دهنده بهبود قابل توجهی پس از سال ها فشارهای تورمی است که دستمزدهای واقعی را کاهش داد. در دور چانهزنی در حال انجام، اتحادیههای کارگری افزایش اولیه دستمزد 4.2 درصدی را پیشنهاد میکنند که از میانگین افزایش در 10 تا 15 سال گذشته، به استثنای سالهای 2023 و 2024 بیشتر است. با این حال، بر اساس روندهای تاریخی، توافقهای نهایی معمولاً حدود 80 درصد است. از مطالبات اتحادیه، حاکی از افزایش کلی دستمزد مورد انتظار حدود 3.3 درصد است. اما پالسون، اقتصاددان در Swedbank، پیشبینی کرد که رشد کل دستمزدها، از جمله تغییر دستمزد، میتواند برای سالهای 2025 و 2026 به حدود 3.6 درصد برسد. در حال حاضر، پیشبینی میشود که تورم حدود 2 درصد تثبیت شود که باعث افزایش 1.6 درصدی دستمزد واقعی خواهد شد. دو سال آینده
بازار خودرو سوئد در سال 2025
گزارش Aftonbladet یک بهبود پیشبینیشده فروش خودرو در سوئد را برای سال 2025 پس از یک سال چالشبرانگیز 2024 نشان میدهد. طبق گزارش Mobility Sweden، تعداد ثبتنامهای خودروهای جدید در سال 2024 به پایینترین سطح خود در ده سال گذشته رسید و 7 درصد کاهش یافت. ثبت نام خودروهای برقی به ویژه با کاهش 16 درصدی روبهرو شد، در حالی که خودروهای هیبریدی پلاگین افزایش متوسط 3 درصدی را تجربه کردند. برای سال 2025، Mobility سوئد تقریباً 275000 ثبت خودرو جدید را پیش بینی میکند که نشان دهنده افزایش جزئی نسبت به 269498 خودرو در سال 2024 است. انتظار میرود نسبت خودروهای برقی به 40 درصد برسد، از 35 درصد در سال 2024. مدیر عامل Mobility سوئد، ماتیاس برگمن، تأکید کرد که مدلهای جدید و مقرون به صرفهتر EV در سال 2025 عرضه خواهند شد که برای مشتریان گستردهتری جذاب است. او بر ضرورت افزایش گزینههای شارژ برای ساکنان ساختمانهای چند مسکونی برای حمایت از این انتقال تاکید کرد. علاوه بر این، تشدید مقررات اتحادیه اروپا برای انتشار گازهای گلخانه ای ممکن است سازندگان را مجبور به کاهش قیمت خودروهای الکتریکی کند.