معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در نیمه دوم خرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

مقررات جدید در اعطای تسهیلات وام مسکن

براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات بانکی، میزان اعطای تسهیلات وام برای خرید ملک در ترکیه تغییر کرد. براساس اعلام سازمان مزبور، به خریدان ملک دست اول تا سقف 2 میلیون لیر ترک معادل 90 درصدی بهای کل، از 2 میلیون تا 5 میلیون لیر ترک بالغ بر 70 درصد قیمت فروش مسکن و از  10 تا 50 میلیون لیر معادل 50 درصد بهای مسکن وام خرید ملک تعلق خواهد گرفت. به املاک بالای 10 میلیون لیر نیز هیچگونه تهسیلات بانکی تعلق نخواهد گرفت.

نرخ بهره بانکی برای خرید ملک در ترکیه ماهانه 0.99 درصد و سالانه 11.9 درصد و مدت بازپرداخت حداکثر 10 ساله می‌باشد. (خبرترک)

اظهارات معاون وزیر خارجه ترکیه در چهارمین اجلاس اقتصادی انجمن بازرگانان آناتولی

یاووز سلیم کران، معاون وزیر امور خارجه ترکیه در چهارمین اجلاس اقتصادی که توسط انجمن بازرگانان آناتولی (ASKON) برگزار شده بود، شرکت و طی سخنانی  با بیان اینکه رقابت بین آمریکا و چین باعث تحولات جهانی شده است، گفت: روند تغییر در جهان با شیوع بیماری همه‌گیر و جنگ روسیه و اوکراین بسیار عجیب‌تر و پیچیده‌تر شده است. لذا باید با اتخاذ تصمیمات آگاهانه و هوشمند، کشورمان را روند درستی قرار دهیم. وی در ادامه افزود، وقتی سازمان تجارت جهانی در اواسط دهه 1990 تأسیس شد، حجم تجارت دوجانبه سه چهارم کشورهای دنیا با آمریکا صورت  می‌گرفت اما بعد از گذشت 20 -  25 سال هم اینک حجم تجارت دو سوم کشورهای دنیا با چین بسیار فراتر از حجم تجارت آنان با آمریکا است و این نشان دهنده یک تغییر بزرگ و یک تغییر بسیار سریع در کل منطقه ما و فراتر از آن است.

یاووز سلیم با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنند 4 کشور از 5 کشور در حال رشد دنیا در سال‌های آینده از قاره آسیا باشند، گفت: قاره آسیا و به ویژه جمهوری‌های ترک آسیای مرکزی و البته ترکیه، ممکن است نیروی تعیین کننده ای در این تغییر باشد به شرطی که این فرصت ها را درست بخوانیم و استفاده کنیم. (سون دقیقه)      

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را تغییر نداد

شورای سیاستهای پولی بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بانکی را ثابت نگاه داشت. براساس اعلام این بانک، شورای سیاستهای پولی برای  پنجمین بار متوالی نرخ بهره را 14 درصد ثابت نگاه داشت. ( وب سایت خبرها)

اظهارات وزیر تجارت ترکیه در نشست صندوق سرمایه‌گذاری دی-8

محمت موش، وزیر تجارت ترکیه با حضور در نشست «صندوق سرمایه‌گذاری دی-8» که به مناسبت بیست و پنجمین سال تاسیس این گروه در استانبول برگزار شده بود طی سخنانی، کشورهای عضو گروه دی-8 را دعوت به سرمایه‌گذاری در ترکیه کرد.

وی تصریح کرد: کشورهای عضو دی 8 با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر و تولید ناخالص داخلی حدود 4 تریلیون دلار، دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی می‌باشند اما علی رغم گذشت 25 سال از زمان تاسیس، متاسفانه هنوز  موفق به استفاده حداکثری از پتانسیل‌های خود نشده‌ایم.

موش با اشاره به اینکه طی سال گذشته تنها در حدود 5 درصد از تجارت خارجی ترکیه با کشورهای عضو دی-8 صورت گرفته است، افزود: درحالی که از سال 2002 تاکنون 242 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه صورت گرفته، ولی کل سرمایه‌گذاری کشورهای عضو این گروه در کشورمان تنها 1.1 میلیارد دلار بوده است. طی این مدت ترکیه نیز سرمایه‌گذاری 716 میلیون دلاری در هفت کشور دیگر گروه انجام داده که این ارقام بسیار ناچیز می‌باشد و باید در جهت افزایش آن تلاش شود.

محمت موش در ادامه با بیان اینکه مشکلات موجود در نظام اقتصاد جهانی، جنگ روسیه علیه اوکراین و افزایش قیمت سوخت و مواد اولیه باعث ایجاد فشار زیادی بر کشورهای مختلف شده است، گفت: ترکیه علی رغم این مشکلات سال 2021 را با رشد اقتصادی 11 درصدی و سه ماهه نخست سالجاری را نیز با رشد 7.3 درصدی پشت سر گذاشت. (حریت)

رتبه هشتم فرودگاه استانبول در دنیا

فرودگاه استانبول حائز دریافت جایزه "فرودگاه 5 ستاره" از سوی آژانس رتبه بندی اسکای‌ترکس گردید. این آژانس که مقر آن در انگلیس می‌باشد، سالانه به ارزیابی و رتبه بندی فرودگاههای برتر دنیا می نماید.

 فرودگاه استانبول پیش از این نیز یک بار دیگر در سال 2020 موفق به کسب این جایزه شده بود. براساس اعلام شرکت فرودگاهی استانبول، با عنایت به پیشرفتهای محسوس صورت گرفته شده، این فرودگاه در رتبه هشتم بهترین فرودگاههای جهان قرار گرفته است. (استار)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما