معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

وضعیت اجرای تحریم‌های روسیه در بالکان غربی

مطلب پیش رو برگردان گزارش منتشر شده در پایگاه اینترنتی European Western Balkan است که چگونگی اجرای تحریم ها علیه روسیه از سوی کشورهای بالکان را مورد بررسی قرار داده است. بخش هایی از گزارش به شرح زیر است.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، 28 بیانیه درباره همسویی کشورهای ثالث با پنج بسته‌ی اول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و بلاروس منتشر کرده است. بر اساس این بیانیه‌ها، چهار کشور در بالکان غربی – آلبانی، بوسنی‌وهرزگوین، مونته‌نگرو و مقدونیه‌شمالی – با تمام تحریم‌ها همسو شده‌اند. اسناد دولتی نشان می‌دهد، کوزوو که در سوابق پیگیری به ثبت نرسیده است، اکثر تحریم‌ها را نیز اجرا کرده است. از سوی دیگر، صربستان تنها با دو اقدام همسو شده است: تمدید تحریم‌ها علیه ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور سابق اوکراین و اعضای رژیم او در ماه مارس، و همچنین تمدید تحریم‌های بلاروس در ماه آوریل.

          در هر اعلامیه آمده است که کشورهای ثالث "تضمین خواهند کرد که سیاست‌های ملی آن‌ها مطابق با این تصمیم شورا باشد". ثابت شده است که این امر برای برخی کشورها چالش برانگیزتر از سایرین است. طبق گزارش پورتال EWB در ماه مارس، در حالی که مونته‌نگرو به طور رسمی‌با تحریم‌های روسیه هماهنگ شده بود، اما مدتی طول کشید تا آن‌ها را اجرا نماید. دولت، که در آن زمان توسط زدراوکو کریوکاپیچ رهبری می‌شد، برای چندین هفته فاقد اکثریت برای این تصمیم بود. تنها در 8 آوریل بود که معاون نخست‌وزیر وقت، دریتان آبازوویچ اعلام کرد که دولت تدابیر محدودکننده‌ای را در پاسخ به جنگ  روسیه علیه اوکراین اتخاذ کرده است. این تصمیم توسط دولت موقت زدراوکو کریوکاپیچ گرفته شد که تنها در 28 آوریل رسما قدرت را ترک کرد. تدابیر اتخاذ شده در این جلسه بیشتر سه بسته اول تحریم‌ها را در بر می‌گرفت. این موارد شامل ممنوعیت تراکنش با بانک مرکزی روسیه، ممنوعیت تجارت با دونتسک و لوگانسک، و همچنین تحریم افراد و نهادهای متعدد است.

از ابتدای ژوئن، مونته‌نگرو هنوز بسته چهارم و پنجم تحریم‌های اتحادیه اروپا را اجرا نکرده است. به نظر نمی‌رسد دولت جدید که در 28 آوریل انتخاب شد، در داخل کشور بر سر این موضوع اختلاف نظر داشته باشد، یعنی می‌توان انتظار اجرای این تحریم ها را در آینده نزدیک داشت. از سوی دیگر، بوسنی‌وهرزگوین در وضعیت کاملا متفاوتی قرار دارد. این موضوع که آیا این کشور اصلاً با تحریم‌ها همسو شده است یا خیر هنوز مورد بحث است.

...صربستان حداقل در مورد دو تحریمی‌که این کشور با آن‌ها همسو شده است در وضعیت مشابهی قرار دارد. هر دو مورد از همسویی، هرگز توسط مقامات به مردم ابلاغ نشد. همچنین مشخص نیست که آیا روند اجرای آن‌ها به طور کامل انجام شده است یا خیر.

بر اساس قانون تنظیم‌کننده این موضوع که در سال 2016 به تصویب رسید، دولت صربستان بر اساس پیشنهاد وزارت امور خارجه در مورد اقدامات محدودکننده تصمیم‌گیری می‌کند. این تصمیم سپس در روزنامه رسمی جمهوری صربستان منتشر می‌شود. از زمان آغاز جنگ در اوکراین چنین تصمیمی منتشر نشده است. در حالی که بوسنی‌وهرزگوین، بر اساس بیانیه‌های نماینده عالی، با تمام تحریم‌ها و صربستان با تعداد بسیار محدودی از آن‌ها همسو شده است، هنوز در مورد وضعیت اجرای آن‌ها تردید وجود دارد.

آلبانی، کوزوو و مقدونیه‌شمالی با تحریم ها همراهی کرده اند. کوزوو نخستین کشور بالکان غربی بود که اجرای تحریم‌ها را آغاز کرد و دولت‌های آلبانی و مقدونیه‌شمالی در حال حاضر کامل‌ترین کارنامه اجرایی را در منطقه دارند. در ماه مارس، آوریل و می، شورای وزیران آلبانی تصمیمات متعددی را اتخاذ کرد که اسناد قبلی را در مورد همسویی با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه اصلاح کرد. از 31 می، زمانی که تصمیم نهایی در وب‌سایت وزارت اروپا و امور خارجه منتشر شد، این کشور تقریباً تمامی تصمیمات شورای اتحادیه اروپا را اجرا کرده است. آخرین موارد مربوط به معافیت‌های تحریمی است که به آژانس‌ها و سازمان‌هایی که کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ارائه می‌کنند، داده می‌شود...

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما