معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی گرجستان -تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان-باکو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم آبان ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت اجرای تحریم‌های روسیه در بالکان غربی

مطلب پیش رو برگردان گزارش منتشر شده در پایگاه اینترنتی European Western Balkan است که چگونگی اجرای تحریم ها علیه روسیه از سوی کشورهای بالکان را مورد بررسی قرار داده است. بخش هایی از گزارش به شرح زیر است.

تبعات انتشار اسناد خزانه‌داری امریکا در نظام نظارت بین‌المللی بر پولشویی

متعاقب انتشار 2657 سند خزانه‌داری امریکا مشخص گردید طی 18 سال بانک‌های اروپایی و امریکایی معادل 2 تریلیون دلار امریکا تراکنش مشکوک به پولشویی انجام داده‌اند. این تحول ضمن ایراد انتقادهایی علیه عملکرد سیستم نظارت بین‌المللی بر پولشویی، مکانیزم‌های اجرایی آن شامل گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را بشدت زیر فشار قرار داده است . یکی از نتایج این وضعیت تشدید نظارتها بر فعالیت بانک‌ها در حوزه پولشویی ارزیابی می‌شود. بدین ترتیب، با توجه به اینکه نظارت بر فعالیت‌های پولی و بانکی بین‌المللی کشورمان یکی از مهمترین وظایف سیستم نظارتی موجود می‌باشد و تعدادی از اسناد منتشره مذکور نیز با این فعالیت‌ها در ارتباط می‌باشد به نظر می‌رسد تشدید نظارت‌ها علیه کشورمان یکی از پیامدهای انتشار این اسناد خواهد بود. نتیجه دیگر انتشار این اسناد حساسیت بیشتر بانک‌ها و صرافی‌ها در زمینه همکاری با کشورمان ارزیابی می‌شود. نکاتی در این مورد در ذیل بررسی می‌شود: