معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته اول، دوم و سوم خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

اخبار روابط ایران و ونزوئلا

پروازهای تهران – کاراکاس از اواخر خرداد بازگشایی می‌شود

ونزوئلا اعلام کرد که خط پروازی این کشور در مسیر کاراکاس – تهران از روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) جاری فعالیت خود را از سر می‌گیرد. کنسرسیوم صنایع هوانوردی و خدمات هوایی ونزوئلا موسوم به «کن ویاسا» با صدور اطلاعیه ای در حساب خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که این پروازها ماهیت تجاری خواهد داشت و دست کم هر دو هفته یک هواپیما از ونزوئلا به سوی جمهوری اسلامی ایران خواهد رفت. روابط عالی سیاسی و حمایت دولت ونزوئلا از حضور شرکت های ایرانی، فرصت های بی شمار اقتصادی و تجاری، مکمل بودن اقتصادهای دو‌کشور و نه رقیب بودن، امضاء و اجرایی شدن اکثر موافقتنامه‌های پایه بین دو‌کشور، لغو روادید برای اتباع ایرانی جهت سفر بمدت دو هفته و نهایتا برقراری پرواز مستقیم تهران - کاراکاس از تاریخ ۲۸ خرداد، زمینه و فرصت مناسبی برای تبدیل ونزوئلا به یکی از بازارهای هدف صادراتی کشور عزیزمان فراهم کرده است.

پرواز مستقیم تهران- کاراکاس دایر می‌شود

شرکت هواپیمایی کنویاسا روز گذشته اعلام کرد؛ از مورخه ۱۸ ژوئن پرواز مستقیم کاراکاس- تهران افتتاح می‌شود و این پرواز هر دو هفته یک بار انجام خواهد شد. متقاضیان برای خرید بلیط می‌توانند به تارنمای شرکت هواپیمایی کنویاسا مراجعه کنند.

اعلام تعمیر بزرگترین پالایشگاه ونزوئلا از سوی ایران

برابر اعلام خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه، شرکت های دولتی ایران تمهیداتی را برای آغاز نوسازی مرکز پالایشگاهی پاراگوانا به عنوان بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا را آغاز نموده اند. بر این اساس در پی امضای قراردادی از سوی یکی از واحدهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تعمیر و توسعه پالایشگاه  ال پالیتو، پروژه بعدی برای اجرا تعمیر  و نوسازی مجتمع پالایشکاهی پاراگوانا به عنوان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های جهان می‌باشد که مذاکرات برای تحقق این امر در جریان می‌باشند  و ایران بر انجام تمهیدات لازمه از جمله فراهم سازی مسکن برای نیروها تمرکز یافته است.

اعلام ورود نفتکش ایرانی به آب های ونزوئلا

برابر گزارش منتشره از سوی خبرگزاری رویترز به استناد داده‌های مرتبط به رهگیری کشتی‌ها، یک نفتکش ایرانی حامل یک میلیون نفت سنگین طی روزهای اخیر وارد آب های ونزوئلا برای تحویل  آن به مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا گردیده است. بر این اساس در قرارداد منعقده ایران با ونزوئلا، تأمین نفت سنگین برای پالایشگاه ال پالیتو و مجتمع پالایشکاهی پاراگوانا به عنوان بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا گنچانیده شده است. و نفتکش اعزام شده  تحت عنوان «سوئزمکس سیلویا I» متعلق به شرکت ملی نفت ایران می‌باشد که در تاریخ ۲۲ می سال جاری میلادی در لنگرگاهی در نزدیکی بندری به نام آموای پهلو گرفت این در حالیست که بنابر رهگیری (TankerTrackers) ، نفتکش ایرانی چند روز پیش تر در نزدیکی بندر خوزه، بزرگترین بندر ونزوئلا  در شرق این کشور مشاهده گردید و برابر داده‌های (Refinitiv Eikon) در اوایل آوریل سال جاری میلادی خور فکان در خلیج عمان را به مقصد ونزوئلا ترک گفت و درحوالی دماغه امید نیک در اقیانوس آرام تجهیزات ارتباطی خود را خاموش نمود.

دیدار شهردار پایتخت ونزوئلا با سفیر جمهوری اسلامی ایران

خانم کارمن ملندز، شهردار شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا در تاریخ ۲۵ می سال جاری میلادی با حجت‌الله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا دیدار و گفت و گو نمود. در این دیدار در محل دفتر شهرداری کاراکاس، موضوعات مورد علاقه و پیشنهادات طرح های مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. شهردار کاراکاس با انتشار پیامی‌توییتری در این خصوص، اعلام داشت که با تحقق این دیدار روابط دوستی و همکاری دو ملت مستحکم گردید.

اعلام برگزاری دور جدید مسابقات ورزشی آلبا در ونزوئلا با دعوت از ایران

پنجمین دور مسابقات ورزشی کشورهای عضو اتحادیه آلبا در سال ۲۰۲۳ در ونزوئلا با مشارکت کشورهایی نظیر ایران، روسیه، چین بلاروس و  ترکیه برگزار می‌گردد. برابر اعلام ملوین مالدونادو، وزیر جوانان و ورزش ونزوئلا، تصمیم برگزاری مسابقات در جریان آخرین جلسه مجازی وزرای ورزش کشورهای عضو آلبا به ریاست ساچا لورنتی، دبیر کل اتحادیه منطقه ای اتخاذ گردید.

تجدید تمایل ونزوئلا به تقویت روابط با ایران و الجزایر

دولت ونزوئلا تمایل خویش را به تقویت روابط و جانبه با ایران و الجزایر را تجدید نمود. ابراز تمایل ونزوئلا در این راستا طی دیدارهای جداگانه کارلوس فاریا، وزیر امور خارجه ونزوئلا در تاریخ ۲۵ می سال جاری میلادی با سفرای ایران و الجزایر در شهر کاراکاس اعلام گردید به طوریکه رئیس دستگاه دیپلماسی کشور آمریکای جنوبی اعلام داشت که در دیدار با حجت الله سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، با وی در راستای تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های راهبردی جهت  تضمین رفاه و رشد دو کشور تبادل نظر نموده است.

ارسال نخستین محموله واکسن کرونا از سوی ایران به ونزوئلا

جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۸ می سال جاری‌میلادی  نخستین محموله واکسن کرونا را به ونزوئلا ارسال نمود. برابر اعلام بهرام عین الهی، وزیر بهداشت ونزوئلا، این محموله بنا بر درخواست ونزوئلا به این کشور ارسال گردیده است این در حالیست ونزوئلا تا کنو‌ن واکسن‌های ضد کرونا را از کوبا، روسیه و چین وارد نموده است.

تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا

 بنا بر بیانیه مطبوعاتی مجلس ملی ونزوئلا، این نهاد در تاریخ ۱ ژوئن سال جاری میلادی به طور رسمی‌گروه دوستی پارلمانی ونزوئلا و ایران را تشکیل داد. مراسم مرتبط به تشکیل این گروه طی مراسمی‌با حضور پدرو اینفانته، رئیس گروه دوستی بین پارلمانی ونزوئلا و حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا برگزار گردید. برابر اعلام پدرو اینفانته، این گروه دوستی با ایران در راستای غلبه بر محاصره، موانع و تقویت حاکمیت دو  کشور همکاری می نماید علاوه بر این ایجاد شبکه بین المللی متشکل از نمایندگان پارلمان  های جهان برای صلح و مبارزه با امپریالیسم و فاشیسم پیشنهاد گردیده است . این گروه به تقویت مبارزه با نازیسم و فاشیسم به عنوان خطری برای بشریت ادامه خواهد داد. علاوه بر این همکاری، همبستگی، تبادل تجارب و آموزش با تاکید بر جنبه‌های خاصی نظیر فناوری، انرژی و نفت در اولویت قرار می‌گیرند و به موازات انجام اقداماتی  برای تبادل تجارب در حوزه‌های قانونگذاری و آموزشی، فعالیت هایی جهت تقویت همکاری بین دو کشور به انجام می رسند.

تبادل تجارب و دانش ایران با دانشگاه بین المللی ارتباطات ونزوئلا

جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه بین المللی ارتباطات ونزوئلا به تبادل تجارب در خصوص شیوه‌های رسانه ای جنگ روانی پرداختند. در این راستا آقای حجت الله سلطانی،  سفیر ایران به ایراد سخنانی در جمع دانشجویان پرداخت و بر تسلیح ملت ها به دانش در کلیه حوزه‌های مورد نیاز تأکید نمود. تانیا دیاز، رئیس دانشگاه بین المللی ارتباطات ونزوئلا نیز با اشاره به اشتراکات دو کشور در مقابله با تعرضات امپریالیستی، اعلام داشت که پیشنهادی از سوی ایران برای آموزش دانشجویان در حوزه فناوری ارائه گردیده است.

اعلام تقویت همکاری ونزوئلا و ایران در زمینه‌های علمی و پژوهشی

  مسعود حبیبی، رئیس مرکز آموزش، پژوهش و فرهنگ دانشگاه‌های تهران در راستای تقویت همکاری و پروژه‌های راهبردی در حوزه‌های علمی و پژوهشی بین دو کشور از موسسه تحقیقات علمی ونزوئلا  بازدید نمود. در جریان این بازدید از واحد سلول درمانی و مرکز میکروب شناسی و زیست شناسی سلولی  و آخرین دستاوردها یونزوئلا در زمینه سلول درمانی بازدید به عمل آمد، آلبرتو کینترو، رئیس موسسه تحقیقات علمی ونزوئلا از ایران به عنوان کشوری متحد یاد نمود و اعلام داشت که این کشور به پیشرفت های عدیده ای در حوزه سلامت دست یافته است و سه محقق این پژوهشکده طی ماه‌های آتی برای فراگیری فنون و تقویت دانش راهی ایران می‌گردند و ونزوئلا به دنبال انعقاد توافقنامه‌هایی با  ایران برای اجرای طرح های علمی است.

 اخبار اقتصادی و بهداشتی ونزوئلا

افزایش دوبرابری بهای مواد غذایی در ونزوئلا

آخرین‌ گزارش مرکز تحلیلی کانون ملی معلمان ونزوئلا از افزایش دو برابری بهای مواد غذایی طی یک سال اخیر حکایت دارد. بر این اساس، قیمت مواد غذایی مورد نیاز مصرف خانوار در فاصله ماه‌های آوریل سال های گذشته و جاری میلادی  حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است  و قیمت سبد غذایی اقلام مورد نیاز مصرف خانوار از ۴۸۱ دلار فراتر رفته است.

رشد بازار دارو در ونزوئلا

برابر اعلام اطاق صنایع دارویی ونزوئلا،  بازار دارو در این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۱۲.۸ درصد رشد داشته است. بر این اساس طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۲،  میزان داروی توزیع شده در بازار از ۳۷.۶۷ میلیون دارو فراتر رفت،  به گفته تیتو لوپز، رئیس اطاق یادشده، بیش از نیمی از اقلام توزیع شده از محل واردات تأمین می‌گردد، بنا بر اطاق صنایع ونزوئلا،  بخش دارویی این کشور با ۲۹ درصد فعالیت می نماید با این حال انتظار رشد ۱۹ درصدی بازار داروی آن در سال جاری و دستیابی به هدف توزیع ۱۹۰ میلیون دارو می رود.

رویارویی ونزوئلا با کمبود کود زراعی بر اثر بحران اوکراین

بر اثر استمرار مناقشه نظامی روسیه و اوکراین،  ونزوئلا با کمبود کود کشاورزی مواجه گردیده است. بر پایه انجمن ملی تولید کنندگان محصولات کشاورزی ونزوئلا، بیش از ۸۰ درصد از ۱۸۰ هزار تن کود زراعی موردنیاز سالانه این کشور از محل واردات از کشورهای روسیه،  اوکراین و بلاروس تأمین می‌گردد با این حال ونزوئلا هم اکنون با کسری در تامین یک سوم نیاز داخلی مواجه است.با اینکه تنها ظرفیت کشاورزی مورد بهره برداری ونزوئلا به ۳۰ درصد کاهش یافته است  ولی در تامین کود موردنیاز دچار نقصان گردیده است.

حذف معافیت مالیاتی واردات برخی کالاها

دولت ونزوئلا اعمال معافیت مالیاتی واردات بیش از ۱۲۶۲ قلم کالای وارداتی را لغو نمود. دولت ونزوئلا طی صدور دو فرمان حکومتی به شماره‌های ۴۶۸۳ و  ۴۶۸۴ در  هفته نخست ماه می سال جاری میلادی در پاسخ به شکایت تولید کنندگان داخلی، طی ایجاد تغییراتی در سیاست اعمال معافیت مالیاتی واردات کالاها، تعداد کالاهای وارداتی معاف از پرداخت مالیات واردات را از ۴۴۸۵ به ۳۲۲۳ قلم کالای وارداتی کاهش یافت.

استمرار اجرای سیاست مداخله ارزی در ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا با استمرار احرای سیاست مداخله ارزی در راستای ممانعت از کاهش ارزش پول ملی، در آخرین مرحله بیش از ۱۲۰ میلیون دلار را روانه بازار پولی ساخت. با این اساس با لحاظ ارز اختصاص یافته، میزان ارز تزریق شده به بازار مالی ونزوئلا از آغاز سال جاری میلادی تا کنون  طی ۲۲ عملیات از ۱.۷۲۰ میلیون دلار فراتر رفته است.

افزایش تولید نفت در ونزوئلا

برابر اعلام موسسه (Macro Consultores)، میزان تولید نفت ونزوئلا طی ماه آوریل سال جاری میلادی بیش از ۶.۵ درصد افزایش یافت. بر این اساس ونزوئلا در چهارمین ماه متوالی طی سال جاری میلادی  افزایش تولید نفت را تجربه نموده است به طوریکه میزان تولید روزانه نفت در ماه آوریل سال جاری میلادی از  ۷۷۵ میلیون بشکه  فراتر رفت علاوه بر این میانگین تولید روزانه طی ماه‌های نخست سال از ۷۶۲  میلیون بشکه فراتر رفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱  بیش از ۴۸.۴ درصد افزایش داشته است.

اعلام تمهید آمریکا برای تمدید مجوز فعالیت شورون در ونزوئلا

برابر گزارش منتشره از سوی خبرگزاری رویترز،  وزارت خزانه داری آمریکا در حال انجام تمهیدات لازمه برای تمدید مجوز فعالیت شرکت شورون در ونزوئلاست. واشنگتن طی هفته گذشته به شورون مجوز محدودی برای مذاکره با دولت ونزوئلا درباره فعالیت های آتی اش در این کشور اعطا نمود و مجوز جدید به احتمال شرایط گسترده مورد نظر شورون برای فعالیت در ونزوئلا را در بر نخواهد گرفت و انتظار می رود بر پایه شرایط پیشین سال ۲۰۲۰ مبنی بر عدم محدودسازی فعالیت هایی نظیر حفاری،  فرآوری یا حمل نفت از ونزوئلا باشد با این حال تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ نگردیده است.

اعلام آمادگی ونزوئلا برای جذب سرمایه گذاری خارجی

 اطاق بازرگانی آسیا و آمریکای لاتین موسوم به(Cicla) از آمادگی دستگاه حقوقی و اقتصادی ونزوئلا برای جذب سرمایه گذاری خصوصی خبر داد. انریکه مونیوز لانز، رئیس اطاق یادشده با اشاره به توافقات تجاری منعقده بین ونزوئلا و پنج کشور، اعلام داشت که اجرای سیاست سلب مالکیت خصوصی دیگر در ونزوئلا به کنار نهاده شده است و  ونزوئلا نیازمند مشارکت صنعت، بازرگانی و جذب سرمایه گذاری خارجی است، چارچوب قانونی  مورد اعتمادی برای جلب سرمایه گذاری خارجی مهیاست و قانون مبارزه با محاصره و مرکز ملی سرمایه گذاری تضامین لازمه را برای سرمایه گذاران فراهم می نمایند و شخص رئیس جمهور از سرمایه گذاران حمایت کند و دیگر سلب مالکیت خصوصی مطرح نیست  با این حال از ۵ هزار شرکت مصادره شده تنها طرح بازگرداندن مالکیت سلب شده به صاحبانشان در خصوص ۵۰ شرکت جریان دارد و سیاستی برای بازیابی دارایی‌ها و بازسازی شرکت های مصادره شده وجود ندارد.

پیش بینی افزایش بی رویه هزینه‌های معاش در ونزوئلا

موسسه تحلیل متغیرهای اقتصادی(Ecoanalítica)، پیش بینی نمود که هزینه‌های معیشت در ونزوئلا طی سال جاری میلادی به ارز دلار بیش از ۴۲ درصد افزایش می یابد. بر این اساس هزینه‌های معاش طی سال جاری میلادی بر پایه ارز آمریکا افزایشی قابل توجه را تجربه خواهند نمود علاوه بر این میزان افزایش تورم سالانه از ۲۰۰ درصد فراتر خواهد رفت این در حالیست که بیش از ۵۰ درصد جمعیت ونزوئلا از تأمین حداقل مواد غذایی مورد نیاز برای ادامه حیات عاجز مانده است و ونزوئلا با چنین افزایشی تحت تأثیر عواملی نظیر اختلال در زنجیره تأمین بر اثر رویدادهای بین المللی، افزایش بهای مواد اولیه به ویژه مواد غذایی و مشکلات مرتبط به افزایش نرخ حمل و نقل روبرو خواهد شد.

پیش بینی دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی

برابر آخرین پیش بینی صورت گرفته از سوی کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب موسوم به سپال، ونزوئلا در سال جاری میلادی به رشدی اقتصادی معادل ۵ درصد دست می یابد. بر این اساس میزان رشد اقتصادی ونزوئلا در سال جاری میلادی فراتر از میانگین رشد اقتصادی منطقه و در جایگاهی بالاتر از رشد اقتصادی کشورهایی نظیر برزیل، شیلی، آرژانتین و اکوادور قرار می‌گیرد.

کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا

ارزش پول ملی ونزوئلا در برابر ارز دلار طی ده ماهه اخیر بیش از ۱۹.۵ درصد کاهش یافت. پس از ده ماه کنترل مستمر برای ممانعت از کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا در برابر دلار، ارزش هر دلار بر پایه نرخ رسمی مصوب بانک مرکزی به ۵ بولیوار افزایش یافت. برابر اعلام بانک‌مرکزی در تاریخ ۲۵ می سال‌ جاری میلادی،  ارزش هر دلار معادل ۵.۱ بولیوار و هر یورو ۵.۳۵ بولیوار تعیین گردید.

کاهش سپرده گذاری ارزی در بانک های خصوصی ونزوئلا

میزان سپرده گذاری ارزی در بانک های خصوصی ونزوئلا طی ماه آوریل سال جاری میلادی کاهش یافت. بر این اساس بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی موسسه (Aristimuño Herrera)، با کاهش سپرده‌های ارزی بانک های خصوصی ونزوئلا در ماه گذشته میلادی به میزان ۹۰ میلیون دلار، مجموع سپرده‌های ارزی این بانک ها در پایان همان ماه به  ۱.۱۳۰ میلیارد دلار رقم خورد. اعمال مالیات بر معاملات ارزی از مهمترین عوامل اثر گذار بر مهار رشد سپرده گذاری ارزی در بانک های ونزوئلا به شمار می رود و انتظار می رود که چنین روندی طی ماه‌های آتی کاهشی چشم گیر را تجربه نماید این در حالیست که نسبت وجوه سپرده گذاری ارزی به کل سپرده‌های بانکی در ماه آوریل به ۴۲ درصد کاهش یافت که حکایت از دلارزدایی تدریحی سپرده‌های بانکی در ونزوئلا دارد.

پیش بینی دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی

برابر آخرین پیش بینی صورت گرفته از سوی بانک سرمایه گذاری چندملیتی آمریکایی(BofA) به‌عنوان بزرگترین بانک آمریکا، میزان رشد تولید ناخالص داخلی ونزوئلا در پایان سال جاری میلادی از ۱۵ درصد فراتر می رود. بر این اساس، تورم سالانه ونزوئلا در پایان سال ۲۰۲۲ به میزان ۹۳ درصد رقم می خورد علاوه بر این شاخص های رشد اقتصادی و تورم ونزوئلا در سال آتی میلادی به ترتیب به میزان ۵ و  ۹۴ درصد رقم خواهند خورد، و افزایش مستمر درآمدهای نفتی و  پویایی تولید داخلی  طی سال های جاری و آتی میلادی انتظار می رود.

اعلام تمدید مجوز فعالیت شورون در ونزوئلا

برابر اعلام منابع آگاه،  وزارت خزانه داری آمریکا در تاریخ ۲۷ می سال جاری میلای مجوز فعالیت شرکت شورون در ونزوئلا را تمدید می نماید. شرایط تمدید مجوز شرکت آمریکایی از ماه مارس سال جاری میلادی موضوع مذاکرات مقامات دو کشور بوده است، اعلام شد است که مجوز جدید بسته به شرایط محدود پیشین خواهد بود ان در حالیست که اعتبار مجوز فعلی آن در ماه ژوئن پایان می‌پذیرد.

 از سرگیری پروازهای شرکت هواپیمایی اسپانیا به ونزوئلا

شرکت هواپیمایی اسپانیایی پلاس اولترا، در تاریخ ۲۶ نوامبر سال جاری میلادی پروازهای خود را در مسیر کاراکاس  و تنریف شمالی در اسپانیا از سر می‌گیرد. پروازهای این شرکت هواپیمایی بین اسپانیا و ونزوئلا هفتگی خواهد بود و قیمت بلیط به ازای هر نفر بین ۵۰۰ تا ۱۶۰۰ هزار  یور  در نوسان خواهد بود.

کاهش تولید سوخت در ونزوئلا

میزان تولید سوخت در ونزوئلا طی نیمه دوم ماه می سال جاری میلادی به دلیل مشکلات پالایشگاهی کاهش یافت. برابر اعلام اصناف کارکنان صنعت نفت ونزوئلا،  میزان تولید روزانه بنزین از ۸۵ هزار بشکه در نیمه اول ماه می‌به ۵۰ هزار بشکه در نیمه دوم همان ماه کاهش یافت علاوه بر این تولید روزانه گازوئیل نیز به ۵۰ هزار  بشکه کاهش پیدا کرد این در حالیست که میزان تولید ماهیانه نفت تاسیسات کاردون از ۳۰۰ هزار به ۴۵ هزار بشکه تنزل پیدا کرده است و تولید ماهانه نفت ایالت زولیا از  ۱۳۰ هزار بشکه فراتر نمی رود.

کاهش چشمگیر تولید مرغ و تخم مرغ در ونزوئلا

تولید مرغ و تخم‌ مرغ در ونزوئلا طی دهه اخیر بر اثر عواملی نظیر رویارویی این کشور با بحران اقتصادی و پدیده ابرتورم،  کاهشی چشمگیر یافته است. برابر تازه ترین پژوهش صورت گرفته از سوی دانشگاه مرکزی ونزوئلا،  میزان تولید مرغ در این کشور طی ده سال گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و ظرفیت مورد بهره برداری برای تولید مرغ و تخم مرغ در حال حاضر به ترتیب به ۲۸ و ۳۸ درصد کاهش یافته است به طوریکه میزان متوسط تولید ماهانه مرغ و تخم مرغ به ترتیب از ۱۲۰ هزار تن و ۱.۸ میلیون کارتن در سال ۲۰۱۲ به ۳۶ هزار تن و ۷۰۰ هزار کارتن در سال جاری میلادی تنزل یافته است. برابر اعلام دانشکده دامپزشکی دانشگاه مرکزی ونزوئلا، این کشور برای احیای کامل تولید مرغ و تخم مرغ ماهیانه نیازمند صرف سرمایه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار می‌باشد این در حالیست که با کاهش بیش از حد عرضه، مصرف سرانه سالانه هر دو محصول به ترتیب از ۴۶ کیلو و ۲۷۱ عدد در سال ۲۰۱۲ به ۱۷ کیلو و ۱۲۵ عدد کاهش یافته است.

پیش بینی افزایش رشد اقتصادی ونزوئلا

بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی موسسه تحلیل  مسائل اقتصادی (Buniak & CO)، میزان رشد اقتصادی ونزوئلا طی سال جاری میلادی از ۷ درصد فراتر می رود. لئوناردو بونیاک، اقتصاددان برجسته ونزوئلایی و رئیس موسسه یاد شده، تصریح ساخت که  بنا بر عواملی نظیر کنترل اقتصاد از سوی بخش خصوصی رشد اقتصادی ونزوئلا طی سال جاری میلادی بین ۷ تا ۸ درصد  رقم خواهد خورد و برآورذ می‌گردد که ونزوئلا  طی سال ۲۰۲۲ به بالاترین رشد  اقتصادی در منطقه آمریکای لاتین نائل گردد و در این راستا افزایش صادرات و اجیای نفت اثری مستقیم بر رشد اقتصادی این کشور بر جای می نهند، ونزوئلا هم اکنون وارد مسیر دستیابی به رشد اقتصادی شده است و چنین روندی دست کم طی سه سال آتی تداوم خواهد یافت.

افزایش هزینه‌های معیشت در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی مرکز اسناد و تحلیل اجتماعی کانون ملی معلمان ونزوئلا از افزایش  چشمگیر هزینه معیشت خانوار در ونزوئلا حکایت دارد.  بر این اساس هزینه مورد نیاز ماهیانه  اعم از مواد غذایی و خدمات برای یک خانواده پنج نفره از ۱۰۰۰ دلار فراتر رفته است  به طوریکه حداقل هزینه مورد نیاز برای هر یک اعضای خانوار  به بیش از  ۲۰۰ دلار افزایش یافته است. علاوه بر پایتخت، ایالات آنسواتگی، زولیا، کارابوبو، آراگوا، گواریکو، پورتوگسا، تاچیرا و لارا  بیشترین هزینه معاش را به خود اختصاص داده اند.

حذف یارانه گازوئیل در برخی جایگاه‌های توزیع در ونزوئلا

 شرکت ملی نفت ونزوئلا تصمیم به حذف یارانه فروش گازوئیل در بیش از ۱۰۰ جایگاه توزیع سوخت  گرفته است. خبرگزاری رویترز با دسترسی به اسناد شرکت ملی نفت ونزوئلا، اعلام داشت که  این شرکت به بیش از یکصد جایگاه سوخت دستور عرضه گازوئیل به قیمت ارزی را داده است  و بدین طریق یارانه اعطایی به کامیونداران و دارندگان سیستم حمل و نقل عمومی‌کاهش می یابد  و گازوئیل غیر یارانه ای نیز در این جایگاه‌ها به قیمت بنزین دلاری عرضه می‌گردد و چنین امری نگرانی‌هایی در باره افزایش نرخ حمل و نقل  و تسریع در افزایش تورم را در پی داشته است.

جریمه بانک پوئرتوریکو از سوی آمریکا به خاطر جابجایی وجوه مقامات ونزوئلا

 وزارت خزانه داری آمریکا «بانک پوپولار د پوئرتوریکو» را به دلیل انتقال وجوه برای دو تن از مقامات ونزوئلا و نقض تحریم های اعمالی از سوی آمریکا به ملزم به پرداخت جریمه ای بالغ بر 225 هزار دلار نمود. این وجوه متعلق به یکی از مقامات وزارت امور خارجه  و شرکت ملی مخابرات ونزوئلا بوده اند، بانک پورتوریکویی مراتب موافقت خویش را با پرداخت جریمه اعمالی را اعلام داشت.

افزایش تعداد شرکت های کوچک و متوسط در ونزوئلا

سازمان ثبت و دفاتر اسناد رسمی ونزوئلا از افزایش تعداد شرکت های کوچک و متوسط در این کشور خبر داد. بر این اساس، طی چهار ماهه نخست سال جاری میلادی، بیش از ۱۳ هزار شرکت جدید در ونزوئلا به ثبت رسیده اند و تعداد کل شرکت های کوچک و متوسط در این کشور از ۴۰ هزار شرکت فراتر رفته است.

اعلام دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی دو رقمی

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در تاریخ ۳۱ می سال جاری میلادی مدعی دستیابی این کشور به رشدی اقتصادی دو رقمی طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی شد. وی در این راستا خاطرنشان ساخت که ونزوئلا در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۲ رشدی دورقمی را تجربه نموده است و به بهبود در شاخص های رشد اقتصاد واقعی، ثبات نرخ ارز و کاهش نرخ تورم  دست یافته است و پس از ۱۲۰ سال تأمین بیش از ۹۰ درصد مواد غذایی موردنیاز از محل واردات در سال ۲۰۲۱ به تولید ملی ۷۰ درصد دست یافت و طی سال جاری میلادی این رقم به بالغ بر ۹۰ درصد افزایش می یابد علاوه بر این ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی از ۹۵ درصد فراتر رفته و ونزوئلا در زمین تولید کودهای موردنیاز خودکفا گردیده است. وی شش محور راهبردی اقدامات دولت را بدین شرح اعلام داشت: بهبود همه جانبه اقتصاد، تضمین اجرای طرح های توسعه انسانی و حمایت اجتماعی، تضمین خدمات عمومی، تضمین مشارکت مردم در تصمیمات دولتی، دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، صلح و تقویت نقش ونزوئلا در ژئوپلیتیک جدید جهان و تحکیم نظام قضایی و تضمین امنیت شهروندی.

افزایش تبادلات تجاری ونزوئلا و آمریکا

میزان مبادلات تجاری بین ونزوئلا و آمریکا طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۲۷.۷۲ درصد افزایش یافت. بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی اطاق مشترک بازرگانی و صنعت ونزوئلا وآمریکا، ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۲  با افزایشی معادل۱۱۷ به ۵۳۸ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. در صورتی تراز تجاری خالص در  این مدت به میزان ۳۲۵ میلیون دلار رقم خورد که بیانگر کاهشی ۴.۲۵ معادل ۱۴ میلیون دلار می‌باشد، میزان صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا نیز با ۱۵۹.۱۶ درصد رشد بیش از ۱۰۷ میلیون دلار رقم خورد که تنها ۶.۵ درصد کل صادرات ونزوئلا به آمریکا در این مدت را شکل می دهد، ارزش صادرات غیرنفتی نیز با ۱۴۳.۵۹ درصد افزایش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ثبت گردید. ارزش کل واردات ونزوئلا از آمریکا نیز با افزایشی معادل ۱۳.۴۶ درصد به بیش از ۴۳۲ میلیون دلار افزایش یافت با این حال ارزش واردات نفت از آمریکا با کاهشی معادل ۶۲.۱۴درصد حدود ۱۴ میلیون دلار رقم خورد.

پیش بینی افزایش تورم در ونزوئلا بر اثر افزایش قیمت گازوئیل

افزایش قیمت گازوئیل در پی اعلام حذف یارانه سوخت در برخی جایگاه‌های توزیع سوخت، افزایش قیمت مواد غذایی و تورم را در ونزوئلا در پی دارد. برابر اعلام رامون کاسترو، رئیس سابق شرکت مشاوره نفتی دانشگاه مرکزی ونزوئلا، تولید گازوئیل در این کشور در پی اعلام  ارائه سوخت به قیمت دلاری در برخی جایگاه‌ها، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و افزایش بهای گازوئیل، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و به تبع افزایش بهای مواد غذایی را در پی داشته و در منجر به افزایش نرخ تورم می‌گردد. میزان تولید برای پوشش مصرف داخلی کفایت نمی نماید و مشکل مرتبط به تولید گازوئیل به دلیل فقدان نفت خام در پالایشگاه می‌باشد علاوه بر این پالایشگاه نیز به دلیل فقدان تعمیرات در وضعیت خوشایندی قرار ندارند. میزان تولید روزانه گازوئیل حدود ۶۰ هزار بشکه اعلام شده که از این میزان ۴۰ هزار بشکه برای ناوگان خودرویی و مابقی برای تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود.

حذف خاموش یارانه خدمات عمومی در ونزوئلا

برابر اعلام خبرگزاری بلومبرگ، دولت ونزوئلا بی سر و صدا اقدام به حذف خاموش یارانه خدمات عمومی نموده است.  بر این اساس دولت نیکلاس مادورو سیاست اعطای یارانه برق، آب، گاز و عوارض بزرگراه‌ها را حذف  نموده است و اعطای هزینه‌ها را به افراد و شرکت ها واگذار نموده است به طوریکه در سرتاسر کشور، قبوض برق، تلفن، اینترنت، سرویس بهداشتی شهری و آب به طور پیوسته در حال افزایش است. 

دستیابی ونزوئلا به تولید بیش از نیمی از تولید دارو

اطاق صنایع دارویی ونزوئلا از دستیابی این کشور به تولید بیش از  نیمی از داروی مورد نیاز در این کشور خبر داد. به گفته تیتو لوپز،  رئیس اطاق یادشده، بیش از ۵۲ درصد از داروی مورد نیاز در داخل ونزوئلا تولید می‌گردد و مابقی از محل واردات تأمین می‌گردد علاوه بر این بازار دارو در ونزوئلا طی چهار ماهه نخست سال جاری میلادی به تدریج تثبیت گردیده و رشدی بالغ بر ۶.۷ درصد را تجربه نموده است و این رقم تا پایان سال از ۱۵ درصد فراتر می رود، همچنین در ونزوئلا ۳۲ گونه گیاه دارویی وجود دارد.

افزایش واردات سالانه مواد غذایی از سوی ونزوئلا

ارزش واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی از سوی ونزوئلا در سال گذشته میلادی با بیش از ۳۱ درصد افزایش، از ۲.۴۰۰ میلیارد دلار فراتر  رفت. بنا بر اعلام اطاق بازرگانی مشترک ونزوئلا و آمریکا، این کشور پس از برزیل جایگاه دوم را در تامین مواد غذایی ونزوئلا در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است به طوریکه ارزش واردات مواد غذایی  و محصولات کشاورزی از برزیل و آمریکا به ترتیب ۹۳۴ و ۶۳۴ میلیون دلار به ثبت رسید و ارزش واردات مواد غذایی از آمریکا در سال گذشته میلادی نسبت به سال ‌۲۰۲۰ بیش از ۴۴ درصد افزایش یافت و عمده واردات اقلام غذایی،غلات، ما‌کارانی، سبزیجات و میوه جات فرآوری شده شکل می دهند.

اعلام صدور مجوز ارسال نفت ونزوئلا از سوی شرکت های اروپایی

برابر گزارش‌ منتشره از سوی خبرگزاری رویترز،  وزارت امور خارجه آمریکا مجوز لازم را به دو شرکت اروپایی برای ارسال نفت ونزوئلا به اروپا را صادر نموده است. این شرکت ها به نام های انی ایتالیا و رپسول اسپانیا، با دریافت مجوز لازمه، در راستا جبران نفت روسیه، از ماه آتی ارسال نفت ونزوئلا به اروپا را آغاز می نمایند با این حال این امر اثر چندانی بر بهای جهانی نفت بر جای نخواهد گذاشت.

ارائه دارو با تخفیف ۷۰ درصد در داروخانه‌های سیار ونزوئلا

داروخانه‌های سیار ونزوئلا، انواع دارو را با تخفیف ۷۰ درصد  نسبت به قیمت بازار ارائه می نمایند. برابر اعلام ادگار ربویدو، هماهنگ‌کننده سامانه واحد مراقبت دارویی ونزوئلا (SUAF)، این سامانه به عنوان ابتکاری در سال ۲۰۱۸ در راستای رفع کمبود داروی ناشی از تحریم های آمریکا ایجاد گردید و بر پایه آن بیش از ۲۰۰ داروخانه اعم از سیار و ثابت اقدام به عرضه مستقیم اقلام دارویی به مردم نمودند که به اجرای برنامه‌های عدیده ای با همکاری نهادهای دولتی از جمله شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و ارکان نیروهای مسلح منجر گردید. داروهای این داروخانه‌ها از کشورهای مختلف تأمین می‌گردد با این حال بیشتر فعالیت در حال حاضر بر تولید ملی تمرکز یافته است و به طور مستمر بیش از ۲۵۰ نوع دارو از طریق این سامانه تأمین می‌گردد.

افزایش درآمد مالیاتی ونزوئلا

میزان درآمد مالیاتی ونزوئلا در ماه‌های نخست سال جاری میلادی از ۱.۵۷۴ میلیارد دلار فراتر رفت. برابر آخرین گزارش منتشره از سوی سازمان خدمات ملی یکپارچه مدیریت گمرکی و مالیاتی ونزوئلا (Seniat)، میزان درآمد مالیاتی  این کشور طی ماه می سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۵۷ میلیون دلار رقم خورد که از این میزان، ۶۶ میلیون دلار مالیات بر درآمد، ۱۵۴ میلیون دلار مالیات بر ارزش افزوده و ۴۴ میلیون دلار درآمدهای داخلی بوده است.

اعلام میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا

اطاق ملی نفت ونزوئلا، میزان تولید روزانه نفت خام این کشور را بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه اعلام نمود. رینالدو کنترو، رئیس اطاق ملی نفت ونزوئلا، اعلام داشت که بر اثر تحریم های اعمالی آمریکا و بحران جاری، ونزوئلا از تولید روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت باز مانده است و در صورت مشارکت شرکت های آمریکایی و اروپایی ، تولید روزانه ممکن است از ۱.۵۰۰ میلیون بشکه فراتر رود.

بررسی همکاری ونزوئلا با روسیه و ترکیه در زمینه سامانه‌ های پرداخت

بانک مرکزی ونزوئلا همکاری این کشور را با ترکیه و روسیه در زمینه سامانه‌ های پرداخت را مورد بررسی قرار می دهد. این بررسی در جریان برگزاری مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ در روسیه صورت می  پذیرد.

برگزاری سمپوزیوم انرژی، گاز و نفت در ونزوئلا

نخستین سمپوزیوم و نمایشگاه انرژی، گاز و نفت طی روزهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ ژوئن سال جاری میلادی از سوی اطاق ملی نفت ونزوئلا برگزار می‌گردد. برابر اعلام سزار پاررا، رئیس شعبه ایالت سولیای اطاق ملی نفت ونزوئلا، این رویداد در راستای نمایش ظرفیت صنعت و خدمات مرتبط با بخش نفت در شهر ماراکایبو، مرکز ایالت سولیا جهت تحقق هدف افزایش تولید نفت برگزار می‌گردد که بیش از ۱۵۰۰ نفر از جمله نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا برای حضور در آن دعوت شده اند.

پیش بینی دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی از سوی بانک سوئیسی

بانک «کردیت سوئیس»، میزان رشد تولید ناخالص داخلی ونزوئلا در سال جاری میلادی را بالغ بر ۲۰ درصد پیش بینی نمود. بانک سوئیسی در آخرین گزارش منتشره خویش، با اعلام اعتماد مبنی بر افزایش اعتماد به گزارشات دریافتی دال بر دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی طی سال جاری میلادی، اعلام داشت که  میزان تولید نفت ونزوئلا طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است و انتظار افزایش درآمد سالانه حاصل از صادرات نفت ونزوئلا به بیش از  ۵۰ درصد می رود علاوه بر این میزان درآمد مالیاتی این کشور طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۱۲۵ درصد افزایش یافت و رشد سالانه این شاخص طی سال جاری از ۷۰ درصد فراتر می رود. همچنین میزان حقوق و دستمزد نیز طی یک سال اخیر بالغ بر ۲۲ درصد رشد داشته است.

ارسال محموله واکسن فلج اطفال به ونزوئلا از سوی سازمان جهانی بهداشت

بر پایه توافق دولت ونزوئلا با سازمان منطقه ای بهداشت، محموله ای به میزان میلیون دوز واکسن فلج اطفال از سوی سازمان جهانی بهداشت  به ونزوئلا ارسال گردید. برابر اعلام خانم ماگالی گوتیرز، وزیر بهداشت ونزوئلا، محموله ارسالی از نوع واکسن‌های  دو ظرفیتی فلج اطفال بوده که در کارزار ملی واکسیناسیون  از ژوئن تا ۳۰ اوت سال جاری میلادی در سراسر کشور گنجانده می‌شوند که بر پایه آن ۳.۳  میلیون کودک بین دو ماه تا پنج سال در برابر فلج اطفال و ۲۰۷ میلیون کودک بین یک تا پنج سال در برابر سرخک و سرخجه واکسینه می‌گردند.

افزایش ارزش مبادلات تجاری ونزوئلا و ترکیه

ارزش مبادلات تجاری ونزوئلا و ترکیه در سال گذشته میلادی از ۸۵۰  میلیون دلار فراتر رفت. برابر اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جریان سفر رئیس جمهور ونزوئلا به این کشور، ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور در حوزه‌هایی نظیر تجارت، انرژی، معدن، ساخت و ساز، بهداشت، گردشگری و کشاورزی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از سه برابر افزایش یافت و این رقم در سال جاری میلادی از یک میلیارد دلار فراتر می رود و در کوتاه مدت به بیش از ۵ میلیارد دلار افزایش می یابد. رئیس جمهور ترکیه ونزوئلا را شریکی بسیار مهم برای ترکیه در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب قلمداد و از همبستگی این کشور از دولت ترکیه در جریان راه اندازی آخرین کودتا قدردانی نمود. وی غلبه رئیس جمهور ونزوئلا بر مشکلات برغم اعمال تحریم ها را تحسین برانگیز خواند و از اعطای بورسیه تحصیلی در حوزه فرهنگی به ۴۶ تن از دانشجویان ونزوئلا و برنامه ریزی برای گشایش موسسه ای فرهنگی در کاراکاس خبر داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما