معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۲

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته سوم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود رفت و آمد مسافران در فرودگاه لوبلیانا

رفت و آمد مسافران از فرودگاه لوبلیانا همچنان رو به افزایش است . فرودگاه در چهار ماهه اول سالجاری مجموعا 198079 مسافر را جابجا کرده است که هفت برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. در این مدت ، حجم جابجایی بار با 16 درصد افزایش به 10493 تن رسیده است. فراپورت اسلوونیا اپراتور فرودگاه گفت: بهبود قابل توجه رفت و آمد، ناشی از کاهش محدودیت های ورود در کشورهای اروپایی و سراسر جهان و افزایش تقاضا برای پروازها است.

https://english.sta.si/3036229/passenger-traffic-at-ljubljana-airport-continues-to-recover/

اولین محموله تسلای چینی وارد بندر Koper شد

اولین محموله خودروهای تسلا تولید شده در شانگهای چین که در ماه مارس به دلیل محدودیت‌های کووید-19 متوقف شده بود، پس از آغاز مجدد تولید، وارد بندر کوپر شد. قرار است محموله‌های بعدی طی چند هفته از طریق بندر کوپر وارد بازار اروپا شود.

https://www.total-slovenia-news.com/news/9992-morning-headlines-for-slovenia/

افزایش قیمت ملک، کانون مباحت در کنفرانس در پورتوروژ 

در سی و نهمین کنفرانس مالی در پورتوروژ (11 می) ، بازار املاک کانون اصلی مباحث کنفرانس بود. چرتومیر ریمس از صندوق مسکن اسلوونی گفت که حباب قیمت املاک کاملاً در آستانه ترکیدن بود اما هیچ کس نمی دانست چه زمانی خواهد ترکید. وی افزود: اکثر خریداران خانه‌ها را به عنوان سرمایه‌گذاری خریدند، اما کسانی که واقعاً به آنها نیاز داشتند، توانایی خرید آن را نداشتند. ماتی سودین مدیر اجرایی راینتنبورگ نیز گفت انتظار ندارد روند افزایش قیمت ها تغییر زیادی کند. قیمت‌ املاک در سال‌های اخیر در اسلوونی به سرعت در حال افزایش بود که ناشی از تقاضای بالا، کمبود آپارتمان در کنار نرخ‌های پایین بهره و سهولت دسترسی به وام، بوده است. سودین، مشوق‌های خرید ملک را در این واقعیت می‌بیند که قوانین در سال‌های اخیر ساده‌تر شده، درآمد خالص جمعیت افزایش یافته و مالیات بر اجاره نیز کاهش یافته است. وی معتقد است که به نفع اسلوونیایی‌ها است که قیمت ملک بالا باشد، زیرا 80 درصد شهروندان نیز صاحب خانه هستند. به همین دلیل، به نفع هیچ دولت در اسلوونی نیست که مالیات بر دارایی را بالا تعیین کند که همه این موارد منجر به رشد بازار خواهد شد.

https://sloveniatimes.com/rising-property-prices-discussed-in-portoroz/

اسلوونی متعهد شد 150 هزار یورو به سوریه کمک کند

اسلوونی در کنفرانس اهدای کمک به سوریه متعهد شد تا سال 2024 مبلغ  150000 یورو کمک بشردوستانه برای جمعیت غیرنظامی سوریه ارائه کند. این کنفرانس 6.4 میلیارد یورو کمک جمع آوری کرد و  کمک کنندگان این موضوع را درک کردند که جنگ سوریه با وجود جنگ در اوکراین و همه گیری کووید-19، نباید فراموش شود. استانیسلاو راشچان،معاون وزیر امور خارجه اسلوونی در این کنفرانس شرکت کرد. پس از شروع جنگ اوکراین ، اسلوونی متعهد شد 2 میلیون یورو کمک بشردوستانه در اختیار اوکراین قرار دهد.

https://www.total-slovenia-news.com/news/9982-morning-headlines-for-slovenia/

تصویب 120 میلیون یورو سرمایه گذاری در نیروهای مسلح برای سالجاری میلادی

دولت برنامه سرمایه گذاری سالانه در نیروهای مسلح اسلوونی را برای 2022تصویب کرد که بر اساس آن وزارت دفاع 120.55 میلیون یورو برای توسعه دو قابلیت کلیدی برای دفاع ملی و دسته جمعی به عنوان بخشی از ناتو دریافت خواهد کرد. آنچه در قانون مربوطه برای سرمایه گذاری‌های 2021-2026 در ارتش تعیین شده است، سالانه 100 میلیون یورو تعیین شده است و از آنجائیکه بودجه ای برای سال گذشته وجود نداشت، برای سالجاری کمی‌بودجه بیشتری تصویب شد.

https://www.total-slovenia-news.com/news/9982-morning-headlines-for-slovenia

دولت سقف قیمت سوخت را مجدداً اعمال می‌کند

مصوبه دولت (فعلی) در خصوص سقف قیمت سوخت وسایل نقلیه موتوری ، از چهارشنبه 11 می اجرایی می‌شود. حداکثر قیمت در جایگاه عرضه سوخت برای هرلیتر بنزین معمولی 1.56 یورو و برای هر لیتر  گازوئیل 1.66 یورو تعیین شد. قیمت عمده فروشی بنزین در هر لیتر 1.54 یورو و گازوئیل  1.64 یورو محدود شده است.  در بیانیه ای که پس از جلسه 10 می  کابینه منتشر شد، آمده است که دولت با توجه به انتظارات موجه از اختلالات بیشتر در بازار فرآورده‌های نفتی و نوسانات قابل توجه قیمت ها در واکنش به تحریم برنامه ریزی شده واردات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا، قیمت گذاری موقت اداری را برای دو سوخت پرطرفدار دوباره اعمال کرد. وزارت اقتصاد همچنین گفت که این اقدام با هدف تثبیت بازار و قیمت ها به نفع مشاغل و مصرف کنندگان است. آیین نامه سقف قیمت های سوخت از چهارشنبه 11 می‌به مدت سه ماه و تا 10 آگوست اجرا خواهد شد.

https://sloveniatimes.com/govt-reintroduces-price-caps-on-fuels/

هشدار نسبت به رکود تورمی

یوژه دامییان اقتصاددان، تصمیم دولت برای تنظیم قیمت انرژی را ستایش کرد، اما تاکید کرد که یارانه برای تولیدکنندگان مواد غذایی نیز باید در نظر گرفته شود و سرمایه گذاری آغاز شود.  او همچنین در کنفرانس مالی روز سه‌شنبه ۱۰ می در پرتوروژ گفت که تورم به یک ویژگی دائمی تبدیل شده است و درباره خطر رکود تورمی هشدار داد. دامیان گفت که شوک های ناشی از تنگناها در زنجیره تامین و افزایش قیمت انرژی می‌تواند باعث رکود تورمی‌شود. او در سی و نهمین کنفرانس مالی که توسط بورس اوراق بهادار لوبلیانا و روزنامه تجاری فاینانس سازماندهی شد، گفت که این وضعیت می‌تواند بیشتر به رشد دستمزدها و به یک مارپیچ تورمی منجر شود. این اقتصاددان تصمیم دولت یانشا برای تنظیم قیمت انرژی در این شرایط را "یک واکنش خوب" ارزیابی نمود.

https://sloveniatimes.com/economist-damijan-warns-about-stagflation/

انتقال انرژی پروژه کلیدی اسلوونی است

در نشستی که دوشنبه 9 می در اتاق بازرگانی و صنعت اسلوونی (GZS) برگزار شد، انتقال به جامعه ای بدون کربن بعنوان یکی از مهمترین پروژه‌ها که در آن اجماع و همکاری بخش های مختلف جامعه اسلوونی ، اساسی و ضروری است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت . دانیجل لویچار رئیس شورای راهبردی انتقال انرژی GZS و یکی از اعضای هیئت مدیره GEN Energija شرکت دولتی برق که نیمی از نیروگاه هسته ای کرشکو اسلوونی را مدیریت می‌کند، گفت: این یک تصمیم مهم و ضروری است و بازتاب اجتماعی بسیار گسترده تری خواهد داشت . تیبور شیمونکا، رئیس GZS، گفت: "این گذار یکی از بزرگترین چالش‌ها برای جامعه و اقتصاد اسلوونی خواهد بود". وکوسلاو کوروشچ از انجمن مهندسی GZS که در شورای راهبردی انتقال انرژی نیز فعالیت دارد، گفت: انتقال انرژی بزرگترین و گران ترین پروژه از زمان استقلال اسلوونی خواهد بود.

الکساندر مروار، مدیر اپراتور شبکه ملی برق Eles، هشدار داد که سرمایه گذاری‌های لازم در تولید کم کربن و در شبکه‌های انتقال جدید، منجر به افزایش قیمت تمام شده خواهد شد. او گفت که قیمت برق در اسلوونی "بسیار پایین" است و پیش بینی می‌شود قیمت ها پس از تابستان ،180 تا 200 درصد افزایش یابد. مروار معتقد است بطور کلی گذار به انرژی سبز پرهزینه خواهد بود.

https://sloveniatimes.com/gzs-debate-hears-energy-transition-will-be-key-project/

بخشی از گاز اسلوونی از ایتالیا تامین می‌شود

 ماریان ابرلینک Marjan Eberlinc  مدیر اپراتور انتقال گاز طبیعی Plinovodi، در نشست اتاق بازرگانی اسلوونی ( 9می)  گفت که ظرفیت فعلی انتقال گاز طبیعی به اسلوونی کافی است و برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت ایستگاه کمپرسور در Ajdovščina در غرب اسلوونی، جایی که گاز از ایتالیا وارد می‌شود، وجود دارد. بیش از 90 درصد نیاز اسلوونی به گاز، از سوی روسیه و از طریق اتریش وارد این کشور می‌شود.

https://sloveniatimes.com/gzs-debate-hears-energy-transition-will-be-key-project/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما