معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۵- ۱۴:۲۹

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول مهر 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

عدم استقبال خطوط هوایی از فراخوان پیشنهادی اسلوونی برای تقویت ارتباطات هوایی  

پنجمین فراخوان منتشر شده توسط دولت اسلوونی برای تقویت ارتباطات هوایی این کشور از طریق ارائه یارانه، هیچ شرکت هواپیمایی را جذب نکرده است. از زمان انتشار اولین فراخوان در این زمینه  در آوریل 2023، چهار مسیر جدید ایجاد شده است. شرکت های حمل و نقل می‌توانند برای دریافت یارانه برای خطوط هوایی مسافری جدید که 50 درصد هزینه‌های فرودگاهی را در سه فرودگاه بین المللی اسلوونی، لیوبلیانا، ماریبور و پورتوروژ پوشش می دهد، درخواست دهند. آخرین فراخوان در ماه اوت منتشر شد. تماس های قبلی خطوط هوایی جدیدی ایجاد کرده است که لیوبلیانا را به لوکزامبورگ، ریگا، کپنهاگ و مادرید متصل می‌کند.

وزارت زیرساخت در حال کار بر روی ششمین فراخوان است. تاریخ هنوز اعلام نشده است، اما این وزارتخانه گفته است که مهلت پیشنهادات قبل از شروع فصل جدید زمستان، یعنی تا پایان اکتبر به پایان می رسد.

طرح یارانه ارتباطات هوایی سه ساله  2023 الی 2025 به ده مقصد اولویت داد: بروکسل، اسکوپیه، پراگ و برلین به عنوان مقصد نهایی و وین، کپنهاگ، آتن، مادرید، آمستردام و هلسینکی به عنوان مقصدهای میانی و ارتباط دهنده. فهرست ثانویه یارانه‌ها را برای شرکت‌های هواپیمایی که به رم، استکهلم، اسلو، بارسلونا، لیسبون، پریشتینا و پاریس پرواز می‌کنند، نیز وجود دارد.

چهار شرکت هواپیمایی تاکنون یارانه دریافت کرده اند. Luxair پرواز بین لوکزامبورگ و لیوبلیانا را در سپتامبر 2023 آغاز کرد. خطوط هوایی لتونی و نروژی از اواخر آوریل امسال به ترتیب به ریگا و کپنهاگ پرواز داشتند و شرکت هواپیمایی اسپانیایی ایبریا پروازهای خود را بین مادرید و لیوبلیانا در اواخر جولای آغاز کرد.

https://sloveniatimes.com/40869/no-bids-for-airline-subsidies-in-latest-call/

قیمت املاک مسکونی در اسلوونی همچنان در حال افزایش است

قیمت املاک مسکونی در اسلوونی در سه ماهه دوم سال به رشد خود ادامه داد، اگرچه تعداد معاملات کاهش یافت. آمارهای رسمی جدید نشان می دهد که قیمت ها در سه ماهه قبل 2.2 درصد افزایش یافته و نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.7 درصد افزایش یافته است. به دنبال کاهش 7.6 درصدی قیمت مسکن نوساز در سه ماهه اول سال، افزایش 9.1 درصدی در سه ماهه دوم گزارش شد. طبق گزارش اداره آمار، آپارتمان‌های نوساز 9.7 درصد گران تر و خانه‌های جدید 3 درصد گران تر بودند. قیمت خانه‌های دست دوم در مقایسه فصلی 1.1 درصد افزایش یافت: خانه‌ها 1.4 درصد و آپارتمان‌ها 1 درصد افزایش یافت. قیمت آپارتمان‌های مستعمل با بیشترین افزایش ( 1.2٪) مواجه شد.

قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.7 درصد افزایش یافت. قیمت آپارتمان‌های نوساز نسبت به سه ماهه دوم سال 2023 تا 18.2 درصد افزایش یافت، در حالی که آپارتمان‌های دست دوم 7.6 درصد گران تر بودند. قیمت خانه‌های جدید 4.3 درصد و خانه‌های جدید 3.8 درصد افزایش یافته است. مجموع معاملات در سه ماهه دوم سال 2024 به 336 میلیون یورو رسید که در مقایسه با 340 میلیون یورو در سه ماهه اول تغییر زیادی نداشت ولی این رقم نسبت به 402 میلیون یورو در سه ماهه اول سال 2023 حدود 17 درصد کاهش یافته است. تعداد واحدهای فروخته شده در سه ماهه دوم حدود 2070 دستگاه بود که در مقایسه با سال ماقبل  20 درصد کمتر بود.

https://sloveniatimes.com/40868/home-prices-keep-rising/

دولت و اتحادیه‌های بخش دولتی  پس از مذاکرات طولانی به توافق نزدیک شدند

پس از بیش از ده ساعت مذاکره، مذاکره کنندگان دولت و اتحادیه‌های دولتی اعلام کردند که پیشنهاد قانون جدید حقوق و دستمزد تقریباً به طور کامل هماهنگ شده است. این توافق اکنون توسط مقامات اتحادیه کارگری بررسی خواهد شد و قرار است امضا شود. کلمن بوشتیانچیچ وزیر دارایی اسلوونی  گفت که مذاکرات روز دوشنبه یک ماراتن بود و اگرچه آنها خسته هستند، اما از سوی دیگر، آنها نیز راضی هستند، زیرا موفق شدند بر سر مبانی مشترک سیستم حقوق و دستمزد در بخش دولتی را به توافق برسند.

یاکوب پوچیواوشک، رئیس گروه مذاکره کننده اتحادیه‌های کارگری ابراز خرسندی کرد که مذاکرات به جایی رسیده است که قانون جدید دستمزد تقریباً به طور کامل هماهنگ شده است. به گفته وی، آنها  زمان زیادی را صرف کردند تا چارچوبی از مطالبی که در توافقنامه نهایی گنجانده می‌شود، تهیه کنند. وی گفت امیدواریم به توافق نهایی برسیم و سپس از اول ژانویه 2025 اجرای سیستم حقوق و دستمزد را آغاز کنیم.

پیش‌نویس قانون مبانی مشترک نظام معاشات در بخش دولتی قرار است روز پنج‌شنبه توسط دولت بررسی و سپس برای بررسی به پارلمان ارسال شود.

https://www.rtvslo.si/slovenija/po-maratonskih-pogajanjih-vlada-in-sindikati-javnega-sektorja-skoraj-popolnoma-usklajeni/721971/

تسهیلات دولت برای اشتغال بکار سریع اتباع بیگانه در اسلوونی

وزارت امور اداری به دلیل واکنش مناسب، مطابق با قانون بهینه نمودن فرایند رسیدگی به درخواست اشتغال بکار اتباع بیگانه، در حال تهیه پیشنهاد تمدید این مقررات برای مدت سه ماه یعنی تا پایان سال 2024 است. مسئولین وزارت امور اداری در گفتگو با روزنامه دلو توضیح دادند از اداره امور اداری، اداره اشتغال بکار (اداره کاریابی) و اداره بیمه اطلاعات مهم در رابطه با کارآمد بودن اقدام موقت صدور اجازه کار و اقامت برای اتباع بیگانه در اسلوونی دریافت کرده اند. اقدام عنوان شده در ماه جولای تصویب شد تا اشتغال بکار برای اتباع بیگانه تسریع شود.  

 به دلیل کمبود نیروی کاری داخلی در اسلوونی تعداد نیروهای کاری خارجی در اسلوونی رو به افزایش است. بر اساس اطلاعات اداره آمار اسلوونی تعداد اتباع بیگانه شاغل در اسلوونی به 145850 نفر رسید که معادل 15.8 درصد شاغلین در اسلوونی است. تابعیت و تعداد اتباع بیگانه شاغل در اسلوونی از کشورهای یوگسلاوی سابق و آسیا به شرح ذیل می‌باشد:

اسم کشور                تعداد شاغلین در ژانویه سال جاری                   تعداد شاغلین در ماه ژوئن سال جاری

بوسنی و هرزگووین                         68961                                             71244 

کوزوو                                          16167                                              16393

صربستان                                     15665                                               16195

کرواسی                                      10942                                              10966

مقدونیه شمالی                              9045                                                 9582

هند                                           799                                                  1131

ترکیه                                        1038                                                  1065

چین                                         857                                                    950

مونته نگرو                                  686                                                     709

نپال                                         268                                                    465

بنگلادش                                  214                                                     298

تایلند                                      229                                                     252

فیلیپین                                    143                                                     201

       https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/hitrejse-zaposlovanje-tujcev-bi-podaljsali-do-konca-leta/

استعفای وزیر تحول دیجیتال اسلوونی

امیلیجا استویمنوا دو، وزیر تحول دیجیتال اسلوونی یک روز پس از آن که رسانه‌ها گزارش دادند که خودروی دولتی وی در استفاده غیرقانونی از چراغ های اضطراری آبی در اتریش گرفتار شده است، از سمت خود کناره گیری کرد. وی اخبار مربوط به اینکه وی تلاش کرده است از پرداخت جریمه تخلف سرعت غیرمجاز خودداری کند، رد کرد . وی از ماهها قبل به دلیل جنجال مربوط به خرید 6.5 میلیون یورویی 13000 لپ‌تاپ با انتقاداتی روبرو بوده و در تمام این مدت رسانه‌ها تقریباً به صورت روزانه اخباری در مورد مسائل جدید پیرامون این معامله منتشر می‌کردند. پس از اینکه دیوان محاسبات دریافت که خرید لپ‌تاپ برخلاف اصول کارآمدی و صرفه‌جویی است، حزب مخالف دموکرات‌ درخواست برکناری وزیر را ارائه کرد ولی در نهایت این حادثه خودروی دولتی بود که سرنوشت وزیر را رقم زد.

شرکای کوچک ائتلاف دولتی پیشنهاد کردند که برای برداشتن فشار از دولت مناسب است که وزیر کناره‌گیری کند. احزاب ائتلاف در اظهار نظر در مورد استعفای او، از این تصمیم به عنوان تصمیمی مسئولانه استقبال کردند، در حالی که احزاب مخالف گفتند که این اقدام بسیار دیرهنگام بوده است. وی نهمین عضو کابینه گلوب است که یا استعفا می دهد یا برکنار می‌شود، در حالی که همه به جز یک نفر از حزب نخست وزیر بودند. در اوایل ماه جاری، داریو فلدا در اقدامی نسبتاً غافلگیرکننده از سمت وزیر آموزش کناره‌گیری کرد .

https://sloveniatimes.com/40879/beleaguered-digit-minister-steps-down/

استقبال نخست وزیر اسلوونی از توافق دولت و اتحادیه‌های کارگری برای اصلاح دستمزدها

نخست وزیر اسلوونی از امضای بیانیه هماهنگی قانون جدید دستمزد که نشان دهنده گام مهمی‌برای ادامه مذاکرات و تکمیل اصلاحات دستمزد است، استقبال کرد. وی گفت این بزرگترین بازنگری نظام حقوق و دستمزد در 15 سال گذشته است که در گذشته به دلیل پیچیدگی و پیچیدگی آن واقعاً به آن پرداخته نشده است. بخش دولتی ستون هر جامعه توسعه یافته است و هر حرفه ای در بخش دولتی است. برای عملکرد کشور بسیار مهم است که با نوسازی سیستم حقوق و دستمزد، از کارکنانی که بدون آنها خدمات عمومی‌با کیفیت وجود ندارد، حمایت کرده ایم رقابت سخت فزاینده برای پرسنل در بازار کار این توافقی است برای آینده و دستمزدهای مناسب تر."

اصلاحات جدید دستمزد تضمین می‌کند که هیچ کس دستمزد پایه کمتر از حداقل دریافت نخواهد کرد. دستمزدها به تدریج افزایش می یابد تا کارمندان دولت با کمترین حقوق ابتدا دستمزد بیشتری دریافت کنند. همچنین، سیستم رشد دستمزد در بخش دولتی با تورم تنظیم می‌شود و برای اولین بار در تاریخ اسلوونی به طور سیستماتیک تنظیم می‌شود. گلوب از اتحادیه‌های کارگری و تیم مذاکره کننده دولت که پیگیرانه و فداکارانه مذاکرات و هماهنگی‌های بسیار سخت را رهبری کردند، تشکر کرد.

https://www.gov.si/novice/2024-09-25-premier-dr-golob-s-placno-reformo-je-sprejet-dogovor-za-prihodnost/

اسلوونی انتشار اوراق قرضه 10 ساله را تا سطح 2.75 میلیارد یورو افزایش داد

وزارت دارایی اسلوونی میزان انتشار اوراق قرضه 10 ساله RS93 را 750 میلیون یورو دیگر در بازارهای سرمایه بین المللی افزایش داد. با انتشار اضافی این اوراق، کل اوراق منتشر شده RS93 به 2.75 میلیارد یورو افزایش یافت. انتشار این اوراق با استقبال سرمایه گذاران مواجه شد، زیرا مبلغ نهایی سفارش این اوراق از 3 میلیارد یورو (شامل 150 میلیون درخواست از سوی سازمان دهندگان صدور) فراتر رفت. تقاضای گسترده و قیمت صدور که برابر با قیمت در بازار ثانویه (بدون حق بیمه نسخه جدید) بود، عواملی هستند که بار دیگر نشان دهنده اجرای بسیار موفق معامله برای اسلوونی است.

سازمان دهندگان این اوراق قرضه بانک های Barclays (B&D)، Deutsche Bank، Erste Group و JP Morgan بودند. بلحاظ توزیع جغرافیایی سرمایه گذاران نیز 34 درصد آلمان، اتریش، سوئیس، 26 درصد انگلستان، 13 درصد جنوب اروپا، 7 درصد اسلوونی، 6 درصد اروپای مرکزی و شرقی، 6 درصد فرانسه، بنلوکس، 5 درصد اسکاندیناوی و 3 درصد کشورهای دیگر بود.

https://www.gov.si/novice/2024-09-24-republika-slovenija-povecala-izdajo-10-letne-obveznice-z-zapadlostjo-marca-2034/

قرارداد 200 میلیون یورویی ارتقاء بخش مرکزی ایستگاه راه آهن لیوبلیانا امضا شد

وزارت زیرساخت اسلوونی قراردادی را با کنسرسیوم شرکت های SŽ-Železniško gradbeno podjetje Ljubljana dd، Kolektor Igin doo، CGP dd و GH Holding doo برای کار ساخت و ساز در ارتقای ایستگاه راه آهن لیوبلیانا - فاز B و C به ارزش حدود 200 میلیون یورو امضا کرد. این قرارداد پس از گذشت بیش از 20 سال از پیچیدگی‌های مختلف حقوقی و غیره، قراردادی برای ساخت ایستگاه راه آهن لیوبلیانا منعقد و کار ساخت این ایستگاه از هفته آینده آغاز شده و بمدت دو سال طول خواهد کشید. تامین مالی این پروژه از محل بودجه طرح بهبود و تاب آوری اروپا صورت خواهد پذیرفت.

فازهای B و C ارتقای ایستگاه راه آهن لیوبلیانا شامل ارتقای مسیرها با بهینه سازی طرح مسیر و ساخت شش سکوی جدید در محوطه ایستگاه (دو سکوی جانبی و چهار سکوی جزیره ای) با سایبان است و سازگاری برای افراد با تحرک کم، دسترسی ایمن و آسان تر مسافران به زیرساخت سکو، یک روگذر جدید با سالن ایستگاه با آسانسور، پله برقی و تسمه نقاله برای عبور سریعتر از روی گذر ساخته خواهد شد. این پل روگذر ارتباط عابر پیاده را بین مرکز شهر و بژیگراد ایجاد می‌کند. در سالن ایستگاه فضاهایی برای فروش بلیط، سالن انتظار مسافران، سرویس های بهداشتی و مواردی از این دست تعبیه شده است.

https://www.gov.si/novice/2024-09-26-podpisana-pogodba-za-nadgradnjo-osrednjega-dela-zelezniske-postaje-ljubljana/

اسلوونی رتبه 34 را در شاخص جهانی نوآوری 2024 دارد

اسلوونی در رده بندی سال 2024 شاخص جهانی نوآوری از بین 133 کشور در رتبه 34 قرار دارد. سوئیس همچنان در صدر نوآورترین اقتصادهای جهان قرار دارد و پس از آن سوئد، ایالات متحده آمریکا، سنگاپور و بریتانیا قرار دارند. گزارش منتشر شده نشان دهنده کاهش فعالیت سرمایه گذاری خطرپذیر، تامین مالی تحقیق و توسعه و سایر شاخص های سرمایه گذاری است.

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) شاخص جهانی نوآوری (GII) را برای سال 2024 منتشر کرده است. GII مرجع اصلی برای سنجش عملکرد اکوسیستم نوآوری در محیط اقتصادی و ژئوپلیتیکی است و عملکرد نوآوری 133 کشور را بر اساس تقریبا 80 شاخص رتبه بندی می‌کند. اسلوونی (محتوا به زبان انگلیسی) در رتبه بندی امسال در رتبه 34 قرار دارد که نسبت به سال گذشته یک رتبه پایین تر است. در بین کشورهای همسایه، اتریش در رتبه هفدهم، ایتالیا در رتبه 26، مجارستان در رتبه 36 و کرواسی در رتبه 43 قرار دارند. در میان 39 کشور اروپایی، اسلوونی جایگاه 21 خود را حفظ کرده است. در میان 51 کشور با اقتصادهای با درآمد بالا، اسلوونی در جایگاه سی و دوم قرار دارد.

بر اساس حوزه‌هایی که شاخص‌های فردی در آن رتبه‌بندی شده‌اند، اسلوونی در زمینه سرمایه انسانی و تحقیقات (مقام ۲۴)، زیرساخت (مقام ۲۶)، دانش و دستاوردهای فناوری (مقام ۲۷) و پیچیدگی تجاری (مقام ۳۲) بهترین رتبه را کسب کرد. ). بنابراین در حوزه سرمایه انسانی و تحقیقات و زیرساخت ها به نتایجی بالاتر از میانگین اروپا و گروه کشورهای با درآمد بالا دست می یابد. در زمینه پیشرفت بازار داخلی (مقام 62)، دستاوردهای خلاق (مقام 48) و موسسات (مقام 41) کمترین رتبه را دارد. ردیاب جهانی نوآوری 2024 که نشان می‌دهد فناوری‌ها با چه سرعتی معرفی می‌شوند و اثرات اجتماعی ناشی از آن چیست، نشان می‌دهد که برای اسلوونی هفت شاخص در کوتاه‌مدت بهبود یافته، در حالی که چهار شاخص بدتر شده‌اند.

کشورهای اروپایی همچنان در بین نوآورترین‌ها در رتبه بندی قرار دارند، یعنی 15 کشور در بین 25 اقتصاد نوآور پیشرو هستند. تنها 10 کشور اروپایی نسبت به سال گذشته رتبه‌بندی بالاتری داشتند. در ده سال گذشته چین، ترکیه، هند، ویتنام و فیلیپین سریع‌ترین رتبه‌بندی را کسب کرده‌اند. چین با رتبه 11 تنها اقتصاد با درآمد متوسط در میان 30 کشور برتر GII باقی مانده است.

https://www.gov.si/novice/2024-09-26-slovenija-na-34-mestu-lestvice-globalnega-inovacijskega-indeksa-2024/

اسلوونی عضو گروه پیشرفته ترین کشورهای دیجیتال شد

وزارت انتقال دیجیتال اسلوونی اعلام نمود که اسلوونی در گروه معتبر D9+ که کشورهای دیجیتال پیشرفته اتحادیه اروپا را متحد می‌کند، پذیرفته شده است. گروه D9+ نشان دهنده بستری برای همکاری کشورهایی است که در زمینه تحول دیجیتال و نوآوری‌های تکنولوژیکی پیشرو هستند. در حاشیه نشست دو روزه وزیران در دانمارک اسلوونی به عنوان عضو گروه D9+ پذیرفته شد. با این عضویت، این کشور سیاست دیجیتال اروپا مشارکت خواهد کرد و در تلاش‌های مشترک برای دستیابی به اهداف دهه دیجیتال مشارکت خواهد کرد.

در چارچوب این نشست، اسلوونی به امضای بیانیه پیوست که اعضای D9+ بر اهمیت موضوعات مورد بحث در این نشست تاکید کردند و گام‌هایی را برای رسیدگی مناسب به آنها پیشنهاد کردند. پس از پذیرش در گروه، معاون وزیر تحول دیجیتال اسلوونی بر اهمیت همکاری مشترک در حل چالش‌های عصر دیجیتال تاکید کرد و گفت چالش‌هایی که ما با آن روبرو هستیم ماهیت فراملیتی دارند و نمی‌توان آنها را تنها با اقدامات یک دولت واحد در اتحادیه اروپا برطرف کرد. ما با هم می‌توانیم این چالش‌ها را تغییر دهیم . وی تاکید کرد که عضویت اسلوونی در گروه D9+ تعهد این کشور به حمایت از اهداف دهه دیجیتال و ترویج نوآوری دیجیتال را تایید می‌کند و در عین حال به انعطاف پذیری و رقابت اروپا کمک می‌کند. با ورود به D9+، اسلوونی به مشارکت فعالانه در شکل دادن به آینده دیجیتال اروپا ادامه خواهد داد و برای پروژه‌های مشترک و ابتکارات آزمایشی که نوآوری، رشد و رقابت دیجیتال را تحریک می‌کند، تلاش خواهد کرد.

https://www.gov.si/novice/2024-09-27-slovenija-postala-clanica-skupine-najbolj-naprednih-digitalnih-drzav-d9/

اسلوونی گاز طبیعی کافی برای زمستان امسال دراختیار دارد

وزارت محیط زیست، اقلیم و انرژی اسلوونی اعلام نمود عرضه گاز طبیعی به اسلوونی و منطقه در زمستان امسال پایدار و قابل اعتماد خواهد بود که عمدتاً بدلیل تامین گاز از منابع دیگر شامل الجزایر، آذربایجان و نروژ می‌باشد. حتی برای اروپا، علیرغم برخی خطرات واقعی، مانند توقف عرضه گاز روسیه از طریق اوکراین و در نتیجه حساسیت بیشتر نسبت به هرگونه حادثه در عرضه گاز به این کشور، عرضه گاز طبیعی کافی و قابل اعتماد خواهد بود.

تامین کنندگان در اسلوونی آمادگی خود را برای زمستان امسال تایید کرده اند و انتظار هیچ مشکل عمده ای در تامین گاز طبیعی به استعلام وزارت محیط زیست، آب و هوا و انرژی ندارند. کلید این منطقه، بهره برداری از بورس گاز اتریش پس از قطع عرضه از طریق اوکراین و مسیر عرضه پراکنده خواهد بود. اسلوونی در سال جاری قراردادی برای تامین گاز طبیعی از الجزایر را تمدید کرد و در تابستان نیز با آذربایجان همکاری کرد. بویان کومر وزیر انرژی اسلوونی تاکید کرد که اسلوونی از نظر تامین گاز طبیعی با آمادگی بسیار خوبی در زمستان امسال روبرو خواهد شد و ما می‌توانیم کاملا آرام باشیم. ما حتی از قبل از بحران عرضه مطمئن تری داریم که عمدتا به لطف تنوع بخشیدن به مسیرهای تامین گاز طبیعی برای اسلوونی است.

https://www.gov.si/novice/2024-09-27-slovenija-z-dovolj-zemeljskega-plina-za-letosnjo-zimo/

محققان اسلوونیایی برنده جایزه نوآوری همجوشی شدند

تیمی از محققان مؤسسه ژوزف استفان اسلوونی جایزه اول سمپوزیوم فناوری فیوژن در دوبلین را برای توسعه یک ماده جدید که پتانسیل استقرار در بخشی از راکتورهای همجوشی را دارد که دما در آنها بالاتر است، به دست آوردند. بر اساس اعلام کمیسیون اروپا این ماده تقویت شده یک پیکربندی میدان مغناطیسی است که برای منحرف کردن ناخالصی‌ها و خاکستر هلیوم به محفظه هدف طراحی شده است، که می‌تواند در DEMO، جانشین راکتور همجوشی آزمایشی ITER استفاده شود. این جایزه به منظور قدردانی از پروژه‌های پیشگامانه ای که باعث پیشرفت تحقیقات همجوشی می‌شوند، اهدا می‌شود.

جایزه 50000 یورویی حاصل یک دهه تحقیق توسط تیمی است که تا زمان بازنشستگی اخیر او توسط ساشا نواک رهبری می‌شد و اکنون پترا یانوش بلک ریاست آن را بر عهده دارد. رئیس مؤسسه ژوزف استفان گفت این جایزه یک قدردانی بزرگ از کار گروه تحقیقاتی ما و انجمن فیوژن اسلوونی است. در بخشی که رقابت شدید است، مواد ما به عنوان موادی که دارای پتانسیل نوآوری استثنایی است شناخته شده است. این جایزه ما را در نقشه فیوژن بین المللی قرار می دهد. به گفته وی، فقدان موادی که بتوانند در برابر دماهای شدید مقاومت کنند، یکی از موانع اصلی توسعه سریعتر انرژی همجوشی است.مواد تقویت شده با کاربید تنگستن که توسط محققان اسلوونیایی ساخته شده است، خواص ولفرام خالص را بهبود می‌بخشد و آن را در برابر دماهای شدید مقاوم تر می‌کند.

https://sloveniatimes.com/40961/slovenian-researchers-win-1st-prize-for-fusion-innovation/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما