معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۱۳:۴۴

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سود خالص شش ماهه بندر کوپر بیشتر از میزان پیش بینی شده

بندر کوپر در گزارش فعالیت 6 ماهه نخست سال 2024 خود اعلام کرد نتایج تجاری شش ماهه اول سال مطلوب بود. علی رغم کسادی نسبی اقتصادی و وضعیت پر تنش در دریای سرخ، اکثر شاخص های مالی از آنچه که برنامه ریزی شده بود بالاتر رفت. در بندر کوپر در شش ماهه اول سال جاری 11.3 میلیون تن کالا بارگیری یا تخلیه کردند که یک درصد کمتر از همین مدت زمان در سال گذشته و یک درصد کمتر از آنچه که قبلا برنامه ریزی شده بود است. 

در ترمینال کانتینری در بندر کوپر 548096 تن بار تخلیه کردند که یک درصد کمتر از سال گذشته و دو درصد کمتر از آنچه که برنامه ریزی شده بود می‌باشد. علی رغم تاخیرها در ارتباط با خاوردور و بنادر در دریای مدیترانه وضعیت در بندر کوپر در ماه آوریل پیشرفت کرد و در سه ماهه دوم سال جاری شاهد رشد حمل و نقل بود.  در شش ماهه اول سال جاری 409460 خودرو تخلیه و یا بارگیری شد که شش درصد از آنچه که قبلا پیش بینی شده بود کمتر بود. در مقابل در کالاهای عمومی‌شاهد رشد 9 درصدی بوده و جابجایی محصولات فولادی و بارهای مایع افزایش یافت.

سود خالص بند کوپر 163.3 میلیون یورو بود که یک درصد کمتر از آنچه که برنامه ریزی شده بود می‌باشد و سه درصد بیشتر از شش ماهه اول سال گذشته است. سود معاملات تجاری (EBIT ) مجموعه بندر کوپر معادل 37.3 میلیون یا 26 درصد بیشتر از رقم برنامه ریزی قبلی بود.  در بندر کوپر طی شش ماه اول سال جاری جمعا 20.7 میلیون یورو برای سرمایه گذاری اختصاص یافت که 7 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته و 14 درصد کمتر از برنامه ریزی انجام شده بود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/cisti-dobicek-luke-koper-ob-polletju-visji-od-nacrtovanega/718765/

 

درآمد 2.9 میلیارد یورویی شرکت پترول در شش ماهه اول سال 2024

شرکت پترول در نیمه اول سال 2024 به میزان 2.9  میلیارد یورو درآمد حاصل از فروش داشته است که 14 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. سود خالص شرکت در این مدت نیز با یک درصد کاهش به 52.1 میلیون یورو رسید. پترول اعلام کرد که کاهش درآمد شرکت پترول، عمدتاً به کاهش قیمت محصولات انرژی و بازارهای آتی مربوط می‌شود. علیرغم عملکرد منفی فروش مشتقات نفتی در اکثر مراکز فروش اسلوونی به دلیل تنظیم قیمت، عملیات در نیمه اول سال مطابق با برنامه بود.

شرکت پترول در شش ماهه اول سال 2024 به میزان 1.8 میلیون تن سوخت و مشتقات به فروش رسانده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.5 درصد کاهش داشته است. فروش در بازار اسلوونی اندکی افزایش یافت، رشد در بازارهای جنوب شرق اروپا به طور قابل توجهی بالاتر بود. فروش کالا و خدمات پترول در این مدت 305.9 میلیون یورو درآمد داشته است که 16.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

در شش ماه اول سال، شرکت پترول درآمد فروش خود را حدود یک پنجم کاهش داد و به 2.1 میلیارد یورو رساند، در حالی که سود خالص 46.8 میلیون یورو بود. برای کل سال جاری، گروه پترول درآمد فروش 5.8 میلیارد یورو، سود ناخالص 705.6 میلیون یورو، و سود خالص 156.5 میلیون یورو را برنامه ریزی کرده است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/skupina-petrol-ob-polletju-z-nizjimi-prihodki-dobicek-primerljiv-z-lanskim/718810/

 

درآمد 563 میلیون یورویی گروه بیمه ساوا در نیمه نخست سال 2024

گروه بیمه ساوا در نیمه اول سال، حجم فعالیت خود یعنی محاسبه حق بیمه و سایر درآمدهای عملیاتی را با 14 درصد افزایش به 563.8 میلیون یورو رساند. سود خالص 11.1 درصد بیشتر از سال گذشته بود. حجم عملیات این گروه که علاوه بر بازار اسلوونی با شرکت های تابعه در کرواسی، صربستان، مقدونیه شمالی، مونته نگرو و کوزوو نیز حضور دارد، در شش ماهه اول سال در تمامی‌بخش ها، به ویژه در حوزه املاک و مستغلات افزایش یافته است. سهم درآمدهای بیمه ای بین ژانویه تا ژوئن به 388.1 میلیون یورو رسیده است که این رقم 18.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. مجموع هزینه‌های بیمه این گروه در نیمه اول سال 304.1 میلیون یورو بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 26.2 میلیون یورو افزایش داشته است.

این گروه در نیمه اول سال، طرح کسب و کار امسال را با موفقیت اجرا کرد و 61 درصد از حجم تجاری برنامه ریزی شده برای کل سال را به دست آورد. عملیات این گروه در سه ماهه سوم متاثر از تگرگ در تیرماه بود که درآمد 16.5 میلیون یورو را ثبت کرد برآورد شده است. در عین حال، مدیریت ساوا ری پیش بینی اولیه سود خالص سال مالی جاری را حداقل 70 میلیون یورو حفظ کرد. در بقیه سال، گروه همچنان در معرض زیان‌های بیشتر و فراوانی زیان‌ها و همچنین نوسانات بازارهای مالی و سایر تأثیرات بالقوه محیطی است و به همین دلیل، با پایان مطلوب نیمه اول سال، ارائه هر گونه تخمینی از عملیات تا پایان سال که از برنامه تجاری گروه برای سال 2024 منحرف شود، بسیار عجولانه است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/zavarovalna-skupina-sava-v-polletju-za-dobro-desetino-okrepila-dobicek/718823/

 

افتتاح نمایشگاه بین المللی کشاورزی و مواد غذایی اسلوونی (آگرا )

شصت و دومین نمایشگاه بین المللی کشاورزی و مواد غذایی  اسلوونی ( آگرا ) برگزار شد. ماتیا چالوشیچ وزیر کشاورزی ، جنگلداری و غذا اسلوونی بر اهمیت حفاظت از زمین‌های کشاورزی تاکید کرد. سخنران اصلی افتتاحیه نمایشگاه، خانم اورشکا کلاکوچار زوپانچیچ رئیس پارلمان اسلوونی بود. امسال 1720 غرفه دار از 35 کشور شرکت کننده در این نمایشگاه حضور دارند. تکنولوژی، تجهیزات و منابع برتر برای کشاورزی، جنگلداری و صنایع غذایی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

وزیر کشاورزی اسلوونی در مراسم افتتاحیه گفت: این نمایشگاه فرصتی عالی برای آشنایی با نوآوری‌ها در کشاورزی و جنگلداری اسلوونی و در زمینه فرآوری مواد غذایی است. کشاورز بودن فقط یک حرفه نیست بلکه ماموریتی است که امروز بیش از هر زمان دیگری مهم است. در آینده، این حرفه مسئولیت فوق العاده ای را بر عهده خواهد داشت، زیرا علاوه بر مهارت های سنتی، به دانش تغییرات آب و هوایی، بیوتکنولوژی، توسعه پایدار، فناوری‌های جدید و کارآفرینی نیاز خواهد داشت. زمین کشاورزی فقط فضای خالی برای فعالیت های دیگر نیست، بلکه یک دارایی طبیعی استراتژیک، کلیدی برای تولید غذا، حفاظت از محیط زیست و حفاظت از منابع آب است. زمین‌های کشاورزی همچنین به تصویر چشم انداز فرهنگی، ارزش های زیبایی شناختی و طبیعی و جمعیت روستایی کمک می‌کند. هر گونه تخریب بهترین خاک ها، حتی در مقیاس کوچک، بر عملکرد و توانایی آنها برای تأمین همه کالاهای کلیدی تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر زمین‌های کشاورزی، وی همچنین بر جوان سازی نسل های کشاورزی و همکاری بین نسلی بین کشاورزان تاکید کرد و گفت آینده روستاها نیز موضوع مهمی است که شامل سازگاری با تغییرات اقلیمی و مدیریت کارآمد منابع آب است."

ازجمله ویژگی‌های نمایشگاه امسال تمرکز بر کشاورزی ارگانیک است. یک اتاق مشاوره زیست محیطی در محوطه نمایشگاه وجود دراد که در آن تاکید ویژه ای بر تشویق و افزایش آگاهی بازدیدکنندگان در مورد کشاورزی ارگانیک، اقدامات و مزایای آن می‌شود و بر اهمیت حفاظت از زمین‌های کشاورزی، که پایه و اساس کشاورزی اسلوونی است تاکید می‌گردد.

https://www.gov.si/dogodki/2024-08-24-62-mednarodni-kmetijsko-zivilski-sejem-agra/ /

 

تامین مالی 7.6 میلیارد یورویی بانک سرمایه گذاری اروپا در اسلوونی

بانک سرمایه گذاری اروپا به مناسبت بیستمین سالگرد عضویت اسلوونی در اتحادیه اروپا یک نمایشگاه عکس در فضای باز در مرکز شهر لیوبلیانا راه اندازی کرده است که تعدادی از پروژه‌های سرمایه گذاری شده توسط بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) و صندوق سرمایه گذاری اروپا (EIF) را به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه " اسلوونی - 20 سال پیشرفت در اتحادیه اروپا " که تا 30 سپتامبر ادامه دارد، 17 عکس بزرگ در امتداد ساحل رودخانه لیوبلیانیکا به نمایش گذارشته که نشان دهنده پروژه‌های تامین شده توسط با نک سرمایه گذری اروپا است. است.

بانک سرمایه گذاری اروپا از زمان شروع فعالیت های مالی در سال 1977، 85 پروژه مختلف را در اسلوونی به مبلغ 7.6 میلیارد یورو تامین مالی کرده است همزمان با افتتاحیه رسمی نمایشگاه در 2 سپتامبر، این بانک  یک قرارداد وام 50 میلیون یورویی با بزرگترین توزیع کننده برق اسلوونی ( Elektro Ljubljana ) امضا کرد تا امکان ارتقا و یکپارچگی شبکه را فراهم کند. این بودجه به پروژه ای به ارزش 164.2 میلیون یورو اختصاص خواهد یافت که مستلزم ارتقاء گسترده و خطوط هوایی فشار متوسط و پایین، خطوط زیرزمینی و ترانسفورماتورها و همچنین ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی جدید است.

سیمون ساوشک، رئیس دفتر  بانک سرمایه گذاری اروپا در اسلوونی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت که این گروه مفتخر است که اسلوونی را در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا همراهی کرده و از تعدادی پروژه حمایت کرده است که سهم قابل توجهی در توسعه و رفاه این کشور داشته است. ساوشک افزود ما با شرکای خود، به ویژه کمیسیون اروپا، برای ارائه زیرساخت‌های کلیدی و سایر پروژه‌هایی که راه را برای توسعه پایدار و آینده‌ای بهتر برای همه هموار کرده‌اند، با موفقیت کار کرده‌ایم. کاکوریس، نایب رئیس این بانک بر مزایای عینی که تامین مالی بانک برای مردم و مشاغل در اسلوونی به ارمغان می آورد، تاکید کرد و گفت ما متعهد هستیم که همکاری خود را با مقامات دولتی و بخش خصوصی در حمایت از اجرای پروژه‌های جدید در بخش‌های مختلف که موجب رشد اقتصادی و رفاه شهروندان می‌شود، ادامه دهیم.

کلمن بوشتیانچیچ وزیر دارایی اسلوونی نیز بر مشارکت قوی بین اسلوونی و بانک سرمایه گذاری اروپا  تاکید کرد و نسبت به همکاری‌های آینده در پروژه‌های زیرساختی پایدار و اجتماعی ابراز خوش بینی کرد. شراکت بین اسلوونی و بانک سرمایه گذاری اروپا در حال حاضر نتایج فوق العاده ای به همراه داشته است و من مطمئن هستم که همکاری‌های آینده ما حتی مثمر ثمرتر خواهد بود.

https://sloveniatimes.com/40799/eib-honours-slovenias-eu-anniversary-with-open-air-exhibition/

 

طراح هواپیمای اسلونیایی اسطوره زنده هوانوردی

طراح هواپیما و کارآفرین اسلوونیایی، ایوو بوسکارول، بنیانگذار شرکت تولید هواپیماهای فوق سبک Pipistrel، توسط آکادمی هوایی Kiddie Hawk به عنوان اسطوره زنده هوانوردی معرفی شد و به فضانوردانی مانند باز آلدرین و ستاره‌های‌هالیوود، تام کروز و هریسون فورد پیوست. سازمان غیرانتفاعی مستقر در کلرادو که به معرفی، آموزش و برانگیختن علاقه کودکان به هوانوردی اختصاص دارد بخاطر دریافت جایزه بهترین کارآفرین سال در سال 2018 توسط بوسکارول، این عنوان را به وی اعطا کرد.

این جایزه به افراد برجسته با دستاوردهای فوق العاده در هوانوردی و هوافضا، از جمله کارآفرینان، مبتکران، رهبران صنعت، مهندسان، فضانوردان، رکورد شکنان، خلبانان شناخته شده بین المللی و خلبانان مشهور اهدا می‌شود. این جایزه از سال 2003 به افراد مشهوری مانند فضانورد باز آلدرین، ستاره‌های‌هالیوود تام کروز، هریسون فورد و مورگان فریمن، کارآفرینان جف بزوس و ایلان ماسک و شاهزاده هری اعطا شده است.

بوسکارول در این مراسم گفت: «جایزه، عنوان و قرار گرفتن در کنار دیگر افسانه‌های هوانوردی به معنای شناسایی و اثبات این است که جهان هوانوردی از سهم من در توسعه هوانوردی قدردانی می‌کند. با دریافت گواهینامه یک هواپیمای الکتریکی، ثابت کردم که استفاده تجاری از این هواپیما به اندازه هواپیمای دارای موتور احتراق داخلی یا موتور جت ایمن است و به این ترتیب پایه‌های هوانوردی بدون آلایندگی، پاک و بی صدا را پایه گذاری کردم.

هواپیمای آموزشی دو سرنشین Velis Electro، اولین هواپیمای الکتریکی دارای گواهینامه در جهان، در سال 2020 گواهینامه آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا را دریافت کرد. این هواپیما همچنین در سال 2024 از سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده معافیت پروازی برای هواپیماهای ورزشی سبک دریافت کرد و قرار است سال آینده در موزه ملی هوا و فضای موسسه اسمیتسونیان در واشنگتن ایالات متحده به نمایش درآید.

https://sloveniatimes.com/40802/ivo-boscarol-named-living-legend-of-aviation/

اسلوونی میزبان کنفرانس بین المللی حقوق سازمان‌های دریایی

وزارت دفاع اسلوونی بین 2 تا 5 سپتامبر میزبان دهمین کنفرانس بین المللی حقوق سازمان‌های دریایی در لیوبلیانا است که با همکاری دانشگاه‌ها توسط مرکز عالی ناتو برای عملیات در آب های محدود و کم عمق برگزار می‌شود. مرکز عالی ناتو برای عملیات آب های بسته و کم عمق، این بار با همکاری مرکز حقوق بین الملل استاکتون در آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده و دانشگاه بازل، سالی یک بار کنفرانسی را در مورد حقوق سازمان‌های دریایی با هدف تبادل دانش و تجربه بین شاغلین دریانوردی و کارشناسان حقوقی برای اثربخشی بیشتر عملیات نظامی در دریا سازماندهی می‌کند. دهمین کنفرانس سالانه حقوق سازمان‌های دریایی به میزبانی جمهوری اسلوونی با حضور حدود 150 شنونده از بیش از 30 کشور جهان برگزار می‌شود.

جمهوری اسلوونی در پرتو اجرای تعهدات پذیرفته شده بین المللی، به ویژه در چارچوب اتحاد، به طور منظم در فعالیت های نظامی‌بین المللی شرکت می‌کند و به عنوان یک کشور دریایی، بسته به توانایی‌های خود، در عملیات دریایی مشارکت می‌کند. ما از اهمیت کسب و حفظ دانش و تجربه برای همکاری موثر در فعالیت های نظامی و دفاعی بین المللی آگاه هستیم. در این کنفرانس ناتاشا پیرس موسار، رئیس جمهور اسلوونی از طریق ارتباط ویدئویی به این گردهمایی خوش آمد گفت و خاطرنشان کرد که اسلوونی به عنوان یک کشور دریایی از اهمیت بخش دریایی در زمان چالش های بین المللی بسیار آگاه است. وی گفت دریانوردی به طور اجتناب ناپذیری با تجارت بین المللی، زنجیره تامین، امنیت، زیرساخت های حیاتی، حفاظت از محیط زیست، رقابت پذیری، پیشرفت فناوری و غیره مرتبط است و از این رو، این کنفرانس فرصت مهمی‌برای بحث در مورد ابعاد مختلف دریایی است.

در همایش امسال که با حضور بسیاری از اپراتورهای نظامی، کارشناسان حقوقی، نمایندگان جامعه مدنی و دانشمندان، چالش‌های پیش روی حقوق دریایی و جامعه نیروی دریایی مورد بررسی قرار گرفت شرکت کنندگان در مورد موضوعات حفاظت از زیرساخت های حیاتی در دریا، رفتار چین در منطقه عرض های جغرافیایی شرقی و جنوبی، تایوان و عرض های جغرافیایی جنوبی، چالش ها در منطقه دریای سرخ و نوآوری‌ها در زمینه خودمختاری بحث خواهند کرد.

https://www.gov.si/novice/2024-09-03-slovenija-gosti-mednarodno-konferenco-o-pravu-pomorskih-organizacij/

 

حضور وزیر کشاورزی اسلوونی در کنفرانس وزرای کشاورزی کشورهای حوزه مدیترانه

ماتیا چالوشیچ وزیر کشاورزی اسلوونی در کنفرانس وزرای کشاورزی حوزه مدیترانه ( EUMED9 ) شرکت کرد. وزرای کشاورزی قبرس، فرانسه، ایتالیا، مالت، پرتغال، اسلوونی، اسپانیا و معاونین وزرای کشاورزی  کرواسی و یونان با حضور یانوش وویچوسکی، کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور کشاورزی، مدیریت پایدار منابع آب و سازگاری با تغییرات اقلیمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این کنفرانس، شرکت کنندگان به چالش های کشورهای مدیترانه ای ناشی از خشکسالی و کمبود آب پرداختند. در سال های اخیر، کشورهای مدیترانه ای با مشکلات فزاینده ای ناشی از خشکسالی و کمبود آب مواجه بوده اند.

وزیر کشاوذزی اسلوونی در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت:داشتن یک رویکرد یکپارچه و همکاری نزدیک در حل چالش های خشکسالی و کمبود آب در کشورهای مدیترانه مهم است. اسلوونی از انطباق استراتژی‌های مدیریت منابع آب، تقویت انعطاف پذیری کشاورزی در برابر تغییرات آب و هوایی، و مشارکت کشاورزان در فرآیندهای انطباق و گفتگوی منطقه ای حمایت می‌کند. کشاورزان باید در تهیه و اجرای اقدامات مناسب سازی مشارکت فعال داشته باشند، نقش آنها بسیار مهم است زیرا آنها مدیران مهم فضا و منظر کشاورزی هستند،  بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که که تجربه و دانش آنها هنگام طراحی راه حل هایی برای چالش های آب و هوایی در نظر گرفته می‌شود."

وزیران بیانیه مشترکی را تصویب کردند که بر تعهد به حل چالش‌های کمبود آب در کشورهای مدیترانه تاکید می‌کند و بر اهمیت دستور کار استراتژیک کمیسیون اروپا و دستورالعمل‌های سیاسی برای تقویت انعطاف‌پذیری آب تاکید می‌کند. این بیانیه همچنین شامل تاکید بر مدیریت پایدار آب، استفاده از فناوری‌های پیشرفته، تقویت همکاری بین کشورهای MED9، حمایت از کمپین‌های آگاهی، رویکرد یکپارچه به قانون، انعطاف پذیری در چارچوب سیاست مشترک کشاورزی (CAP) و فراخوانی برای ادامه راهبرد مقاومت در برابر آب، که به موجب آن ویژگی‌های کشاورزی و محلی را در نظر می‌گیرند.

https://www.gov.si/novice/2024-09-03-kmetijski-ministri-mediteranskih-drzav-o-izzivih-zaradi-suse-in-pomanjkanja-vode/

 

ملاقات وزیر دارایی اسلوونی با معاون بانک اروپایی ترمیم و توسعه

کلمن بوشتیانچیچ وزیر دارایی اسلوونی با مارک باومن، معاون بانک اروپایی ترمیم و توسعه (EBRD) دیدار کرد. موضوعات اصلی دیدار آنها همکاری موفق اسلوونی و EBRD و نقش وزیر دارایی به عنوان رئیس شورای حکام EBRD بود. در این ملاقات طرفین به مشارکت فعلی و آتی بین اسلوونی و EBRD پرداختند. آنها در مورد اولویت های عملیاتی EBRD این بانک ی با هدف حمایت از اسلوونی تا حد ممکن در غلبه بر چالش های اقتصادی بحث کرده و زمینه‌های احتمالی همکاری بیشتر که شامل ارتقای یک گذار عادلانه سبز، فناوری‌های دیجیتال، نوآوری و توسعه بازار سرمایه است را مورد بررسی قرار دادند. مشارکت دو طرف مطابق با استراتژی پنج ساله جدید EBRD برای اسلوونی، که توسط هیئت مدیره EBRD در پایان ژوئیه 2024 تصویب شد، انجام خواهد شد.

آنها همچنین به نقش وزیر دارایی اسلوونی به عنوان رئیس شورای حکام EBRD پرداختند. در این سمت، وزیر می‌تواند نقش فعالی در تشویق سهامداران برای تکمیل هر چه سریعتر تصویب اصلاحات موافقتنامه تأسیس EBRD، که در نشست سالانه در ماه مه 2024 به تصویب رساندند، ایفا کند تا نشست سالانه شورای حکام EBRD در لندن در سال 2025 که توسط وزیر بوشتیانچیچ رهبری خواهد شد، به حد نصاب لازم برای اجرای تغییرات در موافقتنامه دست یابد.

https://www.gov.si/novice/2024-09-03-minister-bostjancic-na-srecanju-s-podpredsednikom-evropske-banke-za-obnovo-in-razvoj/

 

/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما