معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۱۲:۳۵

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضای تفاهمنامه تولید خودرو برقی جدید شرکت رنو در اسلوونی

براساس تفاهمنامه امضا شده بین دولت اسلوونی و خودروساز فرانسوی رنو تولید خودرو برقی جدید در سایت تولید خودرو در اسلوونی از سال 2026 انجام خواهد شد. خودرو برقی جدید در واقع نسخه بازطراحی شده مدل برقی توینگو می‌باشد که قرار است سالانه 150000 دستگاه تولید شود. ارزش این سرمایه‌گذاری فاش نشده است، اما شبکه تلویزیونی POP TV گزارش داد که رنو قصد دارد حداقل نیم میلیارد یورو در هزینه کند و 800 شغل جدید ایجاد کند که آن را به بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در اسلوونی تا به امروز تبدیل می‌کند.

https://sloveniatimes.com/40701/new-electric-twingo-to-be-produced-in-slovenia

بازدید 2.6 میلیون گردشگر از اسلوونی در شش ماه اول 2024

در شش ماهه نخست سال جاری حدود 2.6 میلیون گردشگر در مقاصد گردشگری اسلوونی به سر برده‌اند که 4.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. گردشگران تقریباً 6.4 میلیون شب را در اماکن اقامتی سپری کردند که 2.2 درصد بیشتر از سال گذشته است. اداره آمار اسلوونی اعلام کرد در شش ماه، گردشگران خارجی تقریباً 70 درصد از کل اقامت‌های شبانه را به خود اختصاص داده‌اند که بیشترین تعداد را گردشگران آلمانی و پس از آن مهمانانی از اتریش و ایتالیا تشکیل می‌دهند. گردشگران داخلی دو میلیون شب اقامت داشتند که دو درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود، در حالی که گردشگران خارجی تقریباً 4.4 میلیون شب اقامت داشتند که چهار درصد بیشتر بود. فقط در ماه ژوئن آمار کمی‌بدتر از سال گذشته بود. در اولین ماه تابستان، تسهیلات اقامتی توریستی 678000 گردشگر وارد و 1.6 میلیون شب اقامت را گزارش کردند.

بیشترین تعداد اقامت در میان گردشگران خارجی متعلق به آلمان بوده است که کمی‌با بیش از 232000 شب اقامت 19 درصد از کل گردشگران خارجی را تشکیل داده‌اند. پس از آلمان به ترتیب گردشگران اتریش 99000 شب اقامت یا هشت درصد و جمهوری چک با 82000 شب اقامت یا 7 درصد قرار داشتند. گردشگران ایتالیا، ایالات متحده آمریکا و هلند در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

https://www.rtvslo.si/zabava-in-slog/ture-avanture/slovenijo-v-prvih-sestih-mesecih-obiskalo-skoraj-2-6-milijona-turistov/716003/

پیش‌بینی کاهش نرخ تورم اسلوونی در سال جاری

تورم سالانه در اسلوونی در پایان ماه ژوئن به 1.5 درصد کاهش یافت که کمترین تورم از ژوئن سال 2021 است. تورم در اسلوونی همچنین از میانگین فعلی منطقه یورو (2.5 درصد) کمتر بود ولی تورم در ماه‌های آینده و به ویژه در پایان سال جاری دوباره شتاب صعودی به خود خواهد گرفت. پیش‌بینی‌های انجام شده در ماه جولای نشان می‌دهند تورم در ژانویه سال 2025 به 3.5 درصد خواهد رسید. از قرار معلوم مسیر رسیدن به تورم سالانه دو درصدی مطلوب همچنان طولانی خواهد بود. تحلیلگران اتاق بازرگانی تخمین می‌زنند تورم سالانه در اسلوونی در اکثر ماه‌های سال 2025 بالای 3 درصد باقی خواهد ماند. این امر به تغییرات در تنظیم قیمت‌ها و انتظار افزایش در قیمت محصولات انرژی، به‌ویژه مشتقات نفتی نسبت داده می‌شود. اتاق بازرگانی اسلوونی پیش‌بینی کرده است متوسط تورم سالانه در سال 2024 میلادی به 2.3 درصد خواهد رسید و در سال 2025 میلادی به 3.3 درصد افزایش و در سال 2026 مجددا به 2.9 درصد کاهش خواهد یافت.

اداره اقتصاد کلان اسلوونی در پیش‌بینی بهاری خود در رابطه با تورم در سال جاری پیش‌بینی کرد میانگین تورم سالانه از 7.4 درصد در سال 2023 میلادی در سال جاری به 2.7 درصد کاهش ‌و در سال 2025 به 3.4 درصد افزایش و سپس در سال 2026 دوباره به 2.2 درصد کاهش خواهد یافت. انتظار می‌رود تورم در سال 2026 به 2 درصد مطلوب نزدیک شود. در پیش‌بینی‌های اقتصادی ماه ژوئن، بانک مرکزی اسلوونی نیز پیش‌بینی کرد میانگین تورم سالانه از 2.4 درصد در سال جاری به 3 درصد در سال 2025 افزایش و سپس به 2.3 درصد در سال 2026 کاهش یابد.

https://www.delo.si/gospodarstvo/novice/inflacija-letos-na-obrnjenem-toboganu

انتشار نخستین اوراق قرضه دیجیتال در اسلوونی

بر اساس اعلام وزارت دارایی اسلوونی این کشور نخستین اوراق قرضه دیجیتال با فناوری DLT را به عنوان اولین کشور اتحادیه اروپا و یکی از معدود کشورهای جهان منتشر کرده است. اسلوونی 30 میلیون یورو از اوراق قرضه دیجیتالی را منتشر کرد که سررسید آن چهار ماه است. نرخ سود این اوراق 3.65 درصد است و در 25 نوامبر سررسید می‌شود. وزارت دارایی اسلوونی با اشاره به اینکه در حال تلاش برای معرفی فناوری‌های جدید در مدیریت بدهی‌های دولتی و به طور کلی در بازار مالی است اعلام نمود انتشار این گونه اوراق و آزمایش پول توکنی شده بانک مرکزی گام مهمی در جهت شفافیت و کارایی بیشتر بازارهای مالی است. اگرچه این نوع فناوری در بازارهای مالی چندان رایج نیست، اما این وزارتخانه انتظار دارد که در سال‌های آینده به طور قابل توجهی از آن استفاده شود. فناوری Distributed Ledger Technology یک اصطلاح کلی برای فناوری‌هایی از جمله بلاک‌چین است که ویژگی اصلی آن افزایش امنیت در برابر جعل و کپی ناخواسته است.

https://sloveniatimes.com/40705/slovenia-first-eu-country-to-issue-digital-bond

اسلوونی در بین ضعیف‌ترین کشورهای اروپا به لحاظ ارتباطات هوایی

بر اساس آخرین نظرسنجی انجمن بین‌المللی فرودگاه‌های اروپا (ACI)، اسلوونی یکی از بدترین ارتباطات هوایی در اروپا را داشته و در اتصالات مستقیم فرودگاهی بدترین عملکرد را داشته است. دولت اسلوونی با مناقصه‌هایی برای تخصیص یارانه به خطوط هوایی که فرودگاه‌های اسلوونی را با فرودگاه‌های خارجی متصل می‌کند، مشکل اتصال هوایی ضعیف را حل کرده است. ارتباط هوایی فرودگاه‌های منطقه گسترده اتحادیه اروپا که علاوه بر اعضای اتحادیه شامل ایسلند، بریتانیا، نروژ، سوئیس و موناکو نیز می‌شود، در ژوئن امسال 14 درصد کمتر از ژوئن 2019 بود. این رقم در در اسلوونی 29 درصد کمتر بود. در ماه ژوئن، اسلوونی در بین کشورهای منطقه گسترده اتحادیه اروپا از نظر اتصال هوایی جامع در جایگاه 30 قرار داشت. اسلواکی و موناکو وضعیت بدتری از اسلوونی داشتند. از نظر ارتباطات مستقیم، اسلوونی رتبه آخر را داشته و در مقایسه با سال 2019 اسلوونی 42 درصد کاهش ارتباطات داشته است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/slovenija-ima-eno-najslabsih-letalskih-povezljivosti-v-evropi-ugotavlja-raziskava/716183/

کسری 300 میلیون یورویی بودجه دولتی در نیمه اول سال 2024

بر اساس اعلام وزارت دارایی اسلوونی در نیمه اول سال 2024، رشد درآمدهای بودجه بیشتر از رشد مخارج بود، اما مخارج دولتی از درآمدهای دولتی فراتر رفت. درآمدهای بودجه دولت در نیمه اول سال جاری بالغ بر 6.9 میلیارد یورو یا 10.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. هزینه‌ها 9.3 درصد بیشتر و از 7 میلیارد یورو فراتر رفت که عمدتاً به دلیل افزایش هزینه‌های جاری و تخصیص بودجه به صندوق بودجه برای پرداخت خسارات سیل سال گذشته بود. به این ترتیب کسری بودجه دولتی در پایان نیمه اول سال به 0.3 میلیارد یورو رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر است.

https://www.gov.si/novice/2024-07-31-objavljeni-javnofinancni-podatki-za-prvo-polletje-letosnjega-leta/

پیشرفت اسلوونی در شاخص نوآوری اروپا 2024

در سال 2024، اسلوونی در رتبه‌بندی شاخص نوآوری اروپا یک پله صعود کرد و رتبه هفدهم را به خود اختصاص داد که همچنان این کشور را در گروه نوآوران متوسط قرار می‌دهد. جدول امتیاز نوآوری اروپا (EIS) گزارش سالانه کمیسیون اروپا است که عملکرد نوآوری کشورهای عضو را بر اساس 32 شاخص ارزیابی می‌کند. این شاخص‌ها شامل جنبه‌های مختلف نوآوری مانند تحقیق و توسعه، استفاده از فناوری اطلاعات، آموزش، سیاست‌های حمایتی و اثرات اقتصادی است. در سال 2024، اسلوونی همچنان پایین‌تر از میانگین اتحادیه اروپا باقی مانده است. اسلوونی در سال 2024 به 91 درصد از میانگین اتحادیه اروپا رسید که کمی‌بدتر از سال 2023 است که به 95.1 درصد از میانگین اتحادیه اروپا رسیده بود. از جمله نقاط قوت اسلوونی استفاده از فناوری اطلاعات (ICT) است که شامل آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کارکنان است. در این بخش اسلوونی بسیار بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا (137.4 درصد) است.

https://www.gov.si/novice/2024-07-31-evropski-inovacijski-indeks-2024-zmerni-napredek-slovenije-in-novi-izzivi/

رشد واردات اسلوونی در نیمه نخست سال 2024

کسری تجارت اسلوونی در نیمه اول سال جاری، 2.5 میلیارد یورو بوده است؛ زیرا واردات سریعتر از صادرات افزایش یافته است. داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که صادرات کالا در شش ماهه اول سال 2024 با 7 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 30.3 میلیارد یورو رسیده است. در این مدت واردات با افزایش 14 درصدی به 32.8 میلیارد یورو رسیده است. مهم‌ترین بازارهای صادراتی اسلوونی در این مدت سوئیس، آلمان، کرواسی، ایتالیا و اتریش بوده و بازارهای اصلی واردات اسلوونی به ترتیب سوئیس، چین، آلمان، ایتالیا و هند بوده‌اند. صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شش ماهه اول 1.4 درصد و واردات 1.6 درصد کاهش یافت، در حالی که صادرات به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا 18 درصد و واردات 35 درصد افزایش یافت.

https://sloveniatimes.com/40720/half-year-imports-growth-outpaces-rise-in-exports/

 افزایش 10 برابری بودجه سرمایه‌گذاری در مسیل‌ها

به گفته لیدییا کگلیویچ زاگورچ معاون وزارت منابع طبیعی و فضا، پس از بحران سیل مهیب در ماه آگوست سال گذشته، سرمایه‌گذاری در مسیرهای گذر آب‌های روان افزایش 10 برابری یافته و به جای حدود 30 میلیون یورو سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده فعلی، حدود 300 میلیون یورو در مسیرهای آبی سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت. بودجه‌ای معادل 1.36 میلیارد یورو نیز برای بازسازی حدود 4000 کیلومتر از مسیل‌های آسیب دیده در نظر گرفته شده است. به موازات آن، تعمیر و نگهداری در حال انجام است که سالانه حدود 40 میلیون یورو برای آن تخصیص داده می‌شود و همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری که بالغ بر 100 میلیون یورو در سال خواهد بود.

https://www.rtvslo.si/lokalne-novice/poplave/za-nalozbe-v-vodotoke-v-prihodnjih-letih-10-krat-vec-sredstev/716820/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما