معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۹:۱۹ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شاخص بورس لیوبلیانا در بالاترین حد خود در 16 سال اخیر

بورس لیوبلیانا شاهد روند صعودی پایدار بوده است. شاخص SBI TOP پس از رشد نزدیک به 20 درصدی در سال گذشته و 26 درصد دیگر در نیمه اول سال، در 8 ژوئیه از مرز 1600 واحد عبور کرد و به بالاترین مقدار از اگوست 2008 رسید. در حالی که تمام سهام بازار اصلی در نیمه اول سال رشد داشتند، انتشار وضعیت سهام NLB (بزرگترین بانک اسلوونی) با 48.82 درصد، بیشترین افزایش را داشت و روند صعودی در ماه جولای ادامه داشت. قیمت سهام NLB در 8 ژوئیه با 131.50 یورو بسته شد، که 155 درصد از قیمت افتتاحیه 51.50 یورو که در 14 نوامبر 2018 عرضه شد بیشتر است.

بر اساس گزارشی که توسط پورتال خبری تجاری فایننس منتشر شده است، وضعیت بازار سهام اسلوونی آن را بسیار جلوتر از شاخص ترین شرکت های آمریکایی در بورس آن کشور یعنی S&P 500 قرار می دهد که با احتساب سود سهام و مقایسه یورو، در مدت مشابه تنها 19 درصد افزایش یافت. بورس لیوبلیانا همچنان شاهد بازدهی بالایی است، اما درعین حال این نکته را باید درنظر گرفت که که سه شرکت بزرگ Krka، NLB و Petrol روی هم 70 درصد از شاخص بازار سهام اسلوونی را تشکیل می دهند و بنابراین این سهام نقش زیادی در عملکرد کلی بازار دارند.

https://sloveniatimes.com/40660/ljubljana-stock-market-index-at-16-year-high/

راه اندازی خط دوم راه‌آهن جدید کوپر- دیواچا تا سال 2030

از آنجایی که کار بر روی بزرگترین پروژه زیرساختی اسلوونی یعنی خط ریلی جدید بین بندر کوپر و تقاطع دیواچا، در حال تکمیل شدن است، دولت برنامه‌هایی را برای شروع ساخت یک مسیر موازی در سال 2026 تنظیم کرده است. تمام هفت تونل در خط راه‌آهن جدید به طول 27 کیلومتر حفاری شده و هر سه راه‌آهن تکمیل شده‌اند و قرار است این پروژه در اوایل سال 2026 تکمیل شود و در اواخر همان سال به روی ترافیک باز شود. اکنون دولت اصلاحاتی را در قوانین حاکم بر این پروژه اتخاذ کرده است تا مبنای قانونی برای ارتقای آن به یک راه آهن دو خطه فراهم شود. در حالی که ارزش پروژه در حال انجام 1.109 میلیارد یورو است، هزینه ساخت مسیر موازی بدون مالیات بر ارزش افزوده 354 میلیون یورو برآورد شده است.پس از تکمیل مسیر دوم در راه آهن جدید، که وزارت زیرساخت می‌گوید تا سال 2030 اتفاق می افتد، راه آهن تک خطی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسیر کاملا متفاوتی را دنبال می‌کند، قرار است به مسیر دوچرخه تبدیل شود.

آلنکا براتوشک وزیر زیرساخت هنگام ارائه طرح های دوگانه گفت: خط ریلی جدید بین بندر کوپر و تقاطع دیواچا بزرگترین پروژه زیرساختی در کشور ما است. این خط طبق برنامه زمان بندی و در چارچوب های مالی تعیین شده در برنامه سرمایه گذاری در حال اجرا است. لایحه ای که در 4 ژوئیه توسط دولت تصویب شد، مبنای قانونی را برای شرکت دولتی 2TDK فراهم می‌کند تا برای ساخت و مدیریت مسیر موازی جدید با همان شرایطی که برای خط تک خطی در حال ساخت اعمال می‌شود، امتیاز دریافت کند.

https://sloveniatimes.com/40661/new-koper-divaca-railway-to-get-second-track-by-2030/

تصویب استراتژی جدید برای مدیریت سرمایه گذاری‌های دولتی

پارلمان اسلوونی قانون جدیدی را در مورد استراتژی مدیریت سرمایه گذاری‌های دولت تصویب کرد که مبنای اصلی مدیریت فعال سرمایه گذاری‌های دولتی است. استراتژی جدید با شرایط فعلی تطبیق داده شده است و هدف اصلی آن افزایش بهره وری شرکت ها است. این استراتژی یک ابزار اساسی ناظر بر سرمایه گذاری‌های دولتی است که اهداف خود را در مدیریت سرماهی گذاری‌های دولتی به هلدینگ دولتی اسلوونی (SDH)، سهامداران، بازار سرمایه و عموم مردم ابلاغ می‌کند.

این استراتزی با شرایط فعلی سازگار است. پس از سال 2015 که اولین استراتژی اتخاذ شد، چند شرکت فروخته یا ورشکست شدند. بنابراین استراتژی جدید تنها شامل سرمایه گذاری‌های مالی نمی‌شود، بلکه به سرمایه گذاری‌های دولتی گسترده تر، مانند مطالبات و املاک و مستغلات نیز تسری یافته است. در مجموع 84 نوع سرمایه گذاری در این استراتژی گنجانده شده است که شامل 40 درصد سرمایه گذاری‌های راهبردی، 10 درصد  سرمایه گذاری‌های مهم توسعه ای و 50 درصد سرماهی گذاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف می‌شود.

https://www.gov.si/novice/2024-07-10-drzavni-zbor-sprejel-novo-strategijo-upravljanja-drzavnih-nalozb/

درآمد قریب به یک میلیارد یورویی شرکت داروسازی کرکا در نیمه اول سال 2024

گروه دارویی کرکا گزارش داد که سود خالص 30 درصدی در شش ماه اول سال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و مجمع سهامداران این شرکت نیز رکورد پرداخت سود سهام را تصویب کرد. بر اساس اطلاعات مالی اولیه که در 11 جولای منتشر شد، کرکا در نیمه اول سال2024 به میزان 222 میلیون یورو سود خالص و 985 میلیون یورو درآمد ثبت کرد که این رقم اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است. فروش داروهای نسخه‌ای که بخش عمده فروش گروهی را تشکیل می‌دهد، با 9 درصد رشد به 823 میلیون یورو رسید، در حالی که فروش داروهای بدون نسخه با 10 درصد کاهش به 74 میلیون یورو رسید.

https://sloveniatimes.com/40667/krka-reports-bumper-profit-amid-record-dividend-payout/

اسلوونی؛ رتبه سیزدهم در عملکرد نوآوری در اتحادیه اروپا

بر اساس گزارش عملکرد نوآوری در سال 2024 در اتحادیه اروپا، اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا عملکرد نوآوری خود را در سال جاری نسبت به سال گذشته ارتقاء دادند. اسلوونی در رتبه سیزدهم قرار گرفت که نسبت به سال گذشته بهتر است. بر اساس شاخص های نشریه سیستم نوآوری اروپا (EIS) برای سال 2024، دانمارک در بین نوآوران پیشرو در اتحادیه اروپا رتبه اول را کسب کرد. سوئد، فنلاند و هلند در رتبه‌های بعدی قرار دارند. گروه کشورهای قوی در نوآوری شامل بلژیک، اتریش، ایرلند، لوکزامبورگ، آلمان، قبرس، استونی و فرانسه است. اسلوونی به همراه اسپانیا، جمهوری چک، ایتالیا، مالت، لیتوانی، پرتغال، یونان و مجارستان در گروه کشورهای متوسط قرار دارند. کرواسی، لهستان، اسلواکی، لتونی، بلغارستان و رومانی نیز به عنوان مبتکران نوظهور طبقه بندی شده اند. EIS یک نشریه سالانه کمیسیون اروپا است که شامل ارزیابی مقایسه ای از عملکرد نوآوری کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی همسایه و رقبای جهانی منتخب است. این ارزیابی بر اساس 32 شاخص انجام می‌شود که اقتصاد، تجارت و کارآفرینی، پروفایل های نوآوری، چارچوب حاکمیت و سیاست، تغییرات آب و هوا و جمعیت شناسی را پوشش می دهد.  

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/slovenija-na-13-mestu-po-inovacijski-uspesnosti-v-eu-ju/714327/

افزایش درآمد واقعی خانوارها و کاهش تورم

بر اساس گزارش بانک مرکزی اسلوونی، داده‌های موجود برای سه ماهه دوم 2024 نشان دهنده تقویت قوی تر فعالیت های اقتصادی در اسلوونی است. بازار کار همچنان قوی است، تورم در حال تعدیل است، در حالی که رشد قیمت خدمات همچنان بالاست. بر اساس گزارش بانک اسلوونی، وضعیت در فعالیت های تولیدی بهبود یافته است و شرایط برای رشد بیشتر مصرف داخلی مطلوب باقی مانده است، زیرا درآمد واقعی خانوارها در حال تقویت است. بانک اسلوونی خاطرنشان می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی در اسلوونی بیشتر از منطقه یورو است.  شاخص های موجود حاکی از رشد ملایم فعالیت اقتصادی در منطقه یورو در سه ماهه دوم است. بر اساس داده‌های مربوط به جو اقتصادی، انتظار می رود فعالیت های اقتصادی در نیمه دوم سال اندکی تقویت شود.

نرخ تورم هم در منطقه یورو و هم در اسلوونی همچنان در حال کاهش است ولی تورم اصلی اسلوونی، عمدتاً به دلیل تداوم رشد بالای قیمت خدمات، در سطح 2.7 درصد باقی مانده است. بر اساس گزارش بانک اسلوونی، این امر ناشی از تقویت عوامل داخلی، به ویژه رشد نسبتاً بالای دستمزدها و سطح قابل قبول تقاضا است. در همین حال، تورم کلی، بر اساس شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده، در ماه ژوئن به 1.6 درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش قیمت انرژی نسبت به سال قبل بود، در حالی که رشد قیمت مواد غذایی دوباره افزایش یافت.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/banka-slovenije-realni-dohodki-gospodinjstev-se-krepijo-kaze-na-dvig-gospodarske-dejavnosti/714321/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما