معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تراز منفی بودجه دولت اسلوونی در هفت ماهه اول سال 2024

در هفت ماهه نخست سال جاری، بر اساس اطلاعات اولیه، هزینه‌های دولت 8.4 میلیارد یورو و درآمدهای آن 7.9 میلیارد یورو بوده است. در دوره ژانویه تا جولای 56 درصد از درآمدهای پیش بینی شده در بودجه مصوب محقق شد. در این دوره نسبت به مدت مشابه سال گذشته هزینه‌ها 7.9 درصد و درآمدها 9.3 درصد افزایش داشته است. کسری بودجه به 518 میلیون یورو رسید.

در بخش درآمدهای بودجه، درآمدهای مالیاتی که بیشترین بخش درآمدها را به خود اختصاص می دهد، در هفت ماهه نخست سال جاری به 6.9 میلیارد یورو رسیده و 719 میلیون یورو یا 11.6 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته بوده است. بیشترین سهم متعلق به مالیات بر ارزش افزوده است که در دوره ژانویه تا ژوئیه به 3 میلیارد یورو یا 4.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته رسیده است. مالیات بر درآمد با 24.1 درصد افزایش به 1.1 میلیارد یورو رسید. مالیات بر درآمد شرکتها، 1.2 میلیارد یورو یا 38.4 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته بوده و نشان دهنده عملکرد تجاری بسیار بهتر از انتظارات در سال گذشته به ویژه در بخش بانکی بوده است. همچنین 934 میلیون یورو درآمد از عوارض غیر مستقیم به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.8 درصد کاهش داشته است.

https://www.gov.si/novice/2024-08-06-proracunska-gibanja-v-prvih-sedmih-mesecih-leta-2024/

کسری تجاری 2.5 میلیارد یورویی اسلوونی در نیمه اول سال 2024

ارزش صادرات اسلوونی در ماه ژوئن 2024 رقم 4.8 میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.6 درصد کاهش داشته و ارزش واردات نیز 5.5 میلیارد یورو بوده است که 17.2 درصد نسبت به سال ماقبل افزایش نشان می دهد. در شش ماهه نخست 2024 صادرات اسلوونی  30.3 میلیارد یورو بود که 7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. میزان واردات  نیز به 32.8 میلیارد یورو رسید که 13.8 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته می‌باشد. کسری تجارت خارجی در ماه ژوئن به 600 میلیون یورو و در نیمه اول سال 2.5 میلیارد یورو بوده است. مهمترین بازارهای صادراتی اسلوونی در شش ماهه اول سوئیس، آلمان، کرواسی، ایتالیا و اتریش و بازارهای وارداتی سوئیس، چین، آلمان، ایتالیا و هند بوده اند.

در ماه ژوئن، صادرات به اعضای اتحادیه اروپا 3.8 و به کشورهای غیر اتحادیه اروپا 11.6 درصد کاهش یافت. صادرات به کشورهای غیرعضو اتحادیه نیز با 29.2 درصد کاهش به 800 میلیون یورو رسیده است. ارزش واردات از اعضای اتحادیه اروپا 3.7 درصد کاهش یافت در حالی که واردات از کشورهای غیرعضو 46.6 درصد افزایش یافت. در ماه ژوئن، اسلوونی 53.4 درصد از ارزش کل کالاها را به اعضای اتحادیه اروپا صادر کرد، در حالی که  نیمی از ارزش کل واردات وارد کرد. در مجموع تجارت اسلوونی با این گروه از کشورها حدود 2.6 میلیارد یورو بوده است که در مقایسه با ژوئن سال گذشته تقریباً چهار درصد کاهش داشته است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/preberite-tudi/junija-medletni-padec-izvoza-uvoz-z-rastjo/716777/

افزایش 2.3 درصدی جویندگان کار در ماه جولای

 تعداد بیکاران ثبت شده در اداره کاریابی در پایان ماه جولای 44384 نفر بود که 2.3 درصد بیشتر از ماه ژوئن  و 6.1 درصد کمتر از ماه جولای می‌باشد.  در ماه جولای 5220 نفر به عنوان جوینده کار خود را به اداره کاریابی معرفی کردند. این تعداد 43.5 درصد بیشتر از ماه ژوئن و 4.7 درصد بیشتر از بیشتر از ماه جولای سال گذشته است. در بین افرادی که تازه خود را به عنوان جوینده کار معرفی کردند 2747 نفر آنها به دلیل پایان قرارداد اشتغال بکار موقت، 860 نفر به عنوان کارگرانی که در محل کار دیگر به آنها نیازی نبود، 37 نفر به دلیل ورشکستی شرکت و 267 نفر کسانی بودند که برای اولین بار به دنبال کار می‌گشتند.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/v-prvih-sedmih-mesecih-prijavljenih-35-171-novih-brezposelnih-4-2-odstotna-rast-na-letni-ravni/717017/

بسته کمکی 6.36 میلیون یورویی برای شرکت های آسیب دیده از سیل سال گذشته

وزارت اقتصاد مجموعه جدیدی از تصمیمات را برای پرداخت کمک به خسارت های وارده به اقتصاد در سیل مهیب آگوست سال گذشته صادر کرده است. بر این اساس 69 شرکت کمکی به ارزش 6.36 میلیون یورو دریافت کردند. وزارت اقتصاد تاکنون در مجموع 94 میلیون و 710 هزار یورو به شرکت های اسیب دیده از سیل سال گذشته کمک کرده است. این وزارتخانه مدارکی مبنی بر خسارت 1040 قربانی دریافت کرد. از این تعداد 958 زیان دیده در پاییز سال گذشته 10 درصد پیش پرداخت به مبلغ 35.42 میلیون یورو دریافت کردند. به شرکت های بیمه نشده 45 درصد و به شرکت های بیمه شده  تا 60 درصد خسارت وارد شده پرداخت می‌شود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/avgusta-nakazan-6-36-milijonski-svezenj-pomoci-podjetjem-za-skodo-po-lanskih-poplavah/717331/

کمیسیونر اروپا به نامه مشترک وزرای دارایی اسلوونی، اتریش و کرواسی پاسخ داد

کمیسیونر اروپا، مایرد مک گینس، در پاسخ به نامه مشترک وزیران دارایی اسلوونی، اتریش و ایتالیا در مورد ضرورت تقویت اتحادیه بازار سرمایه، بر اهمیت کلیدی این امر برای ارتقای رشد اقتصادی اروپا تاکید کرد. مک گینس از گفتگوهای عمیق در پاییز سال جاری برای تسریع در ابتکار توسعه بازار سرمایه اروپا در هر سه کشور امضاکننده و همچنین سایر کشورهای عضو با هدف درک بهتر دیدگاه کشورهای مختلف عضو در مورد توسعه بیشتر اتحادیه بازارهای سرمایه اروپا خبر داده است.

وزرای دارایی سه کشور در نامه خود به کمیسیونر خواستار پیشرفت بیشتر در ایجاد اتحادیه بازار سرمایه به ویژه در زمینه هماهنگ سازی چارچوب های قانونی و کاهش بوروکراسی به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط شده و بر نقش مهم این پروژه برای توسعه بیشتر اقتصادی اتحادیه اروپا (EU) و سرمایه گذاری در تحول سبز و دیجیتال در سال های آینده تاکید کردند.

کمیسر در پاسخ خود به موضوعات مطرح شده در نامه نیز اشاره کرده و اعلام نموده در زمینه مشارکت سرمایه گذاران خرد در حال بررسی راه‌های افزایش مشارکت آنها و نقش صندوق های بازنشستگی در بازارهای سرمایه اتحادیه اروپا می‌باشد. وی همچنین بر اهمیت سواد مالی تاکید و گفت با سطح سواد مالی بالاتر، مردم می‌توانند اهمیت مشارکت خود در بازارهای سرمایه و مزایای سرمایه گذاری پس انداز خود را در شرکت های موجود در بازار اتحادیه اروپا درک کنند. مردم همچنین باید دسترسی آسان تر به محصولات ایمن و مقرون به صرفه داشته باشند. وی افزود که باید توجه ویژه ای به این شود که تفاوت های موجود بین بازارهای مختلف ملی افزایش نیابد. کنار گذاشته شدن از یکپارچگی و توسعه آینده اتحادیه بازار سرمایه به معنای عقب ماندن است. اتحادیه باید بر روی نقاط قوت و موفقیت ها بنا شود.

کلمن بوشتیانچیچ وزیر دارایی اسلوونی در جریان بازدید کارشناسان کمیسیون اروپا گفت: "خوشحالم که ابتکار ما با چنین واکنش و حمایت کمیسر اروپا مواجه شد. ابتکار مشترک اسلوونی، اتریش و کرواسی نیز نشان می دهد که با همکاری و با عزم راسخ، حتی اعضای کوچکتر نیز می‌توانند به چیزهای زیادی دست یابند اتحادیه اروپا به سادگی باید پاسخی برای حفظ و سرمایه گذاری بیشتر سرمایه اروپایی در اروپا پیدا کند تا بتواند به شکوفایی اروپا کمک کند. بوشتیانچیچ همچنین بر اهمیت روابط دوستانه و توسعه روابط اقتصادی بین سه کشور امضاکننده و همچنین تعدادی از اولویت های مشترک در صلاحیت وزرای دارایی اتحادیه اروپا تاکید کرد.

https://www.gov.si/novice/2024-08-08-evropska-komisija-se-je-odzvala-na-skupno-pismo-slovenije-avstrije-in-hrvaske/

گلوب خواستار بازنگری در توافقنامه اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی شد

روبرت گلوب نخست وزیر اسلوونی نسبت به وضعیت وحشتناک حاکم بر غزه هشدار داد. گلوب به درخواست سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند برای بازنگری در توافقنامه همکاری بین اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی پیوست. نخست وزیر اسلوونی در پاسخ به پست منتشر شده سیمون هریس نخست وزیر ایرلند در شبکه ایکس نوشت: من کاملاً با اظهارات سیمون هریس درباره وضعیت ویرانگر در غزه موافقم و درخواست وی برای بازنگری ضروری توافقنامه همکاری بین اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی را تکرار می‌کنم. سیمون هریس نوشت " جهان در آستانه لحظه شرم آور و یک فاجعه انسانی است". نخست وزیر ایرلند معتقد است باید از همه اهرم ها برای پایان دادن به خشونت استفاده شود.

https://www.rtvslo.si/evropska-unija/golob-pozval-k-pregledu-pridruzitvenega-sporazuma-med-evropsko-unijo-in-izraelom/717739/

بندر کوپر برای ساخت پایانه جدید مسافری مجوز ساخت گرفت

همزمان با بیستمین سال ورود اولین کشتی مسافربری به بندر کوپر، مجوز ساخت یک پایانه مسافربری جدید برای این بندر صادر شد. کار ساخت این پایانه از نوامبر سال جاری آغاز خواهد شد. پیش بینی می‌شود سرمایه گذاری در ساختمان جدید که انتظار می رود در بهار آینده پذیرای اولین مسافران خود باشد، 2.99 میلیون یورو باشد. بندر کوپر با سفارش ساخت این پایانه مسافربری سرپوشیده - که سطح خدمات را برای بسیاری از میهمانانی که هر ساله با کشتی‌های کروز و سایر کشتی‌های توریستی از کپر بازدید می‌کنند، افزایش می‌دهد. در ماه می، اپراتور بندر کوپر مناقصه ساخت این بندر را اعلام کرد ولی در آن زمان، پنج پیشنهاد دریافت کرد. به گزارش روزنامه دلو، مطلوب ترین پیشنهاد - 3.18 میلیون یورو بدون مالیات یا 3.88 میلیون یورو با مالیات بر ارزش افزوده - توسط شرکت فینالی ارائه شده است . هدف اپراتور این بندراین است که در سال آینده یک پایانه مسافربری جدید و سرپوشیده داشته باشد که پذیرای گردشگران از کشتی‌ها باشد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/luka-koper-pridobila-gradbeno-dovoljenje-za-potniski-terminal/717626/

کسری تجاری باعث کاهش رشد اقتصادی اسلوونی در سه ماهه دوم شد

رشد اقتصادی اسلوونی در سه ماهه دوم سال از 2.1 درصد در سه ماهه قبل به دلیل تراز تجاری منفی به 0.7 درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش اداره ملی آمار کشور، تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال 1.4 درصد افزایش یافته است. داده‌های تعدیل‌شده فصلی، معیاری که در سراسر اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که اقتصاد اسلوونی 0.8 درصد سال به سال و 0.2 درصد نسبت به سه ماهه قبل در دوره بین آوریل و ژوئن رشد کرده است.

مصرف داخلی بویژه هزینه‌های دولتی باعث رشد اقتصادی شده است. مخارج عمومی دولت در سه ماهه دوم 12.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و مصرف داخلی را 5.5 درصد افزایش داد که بالاترین نرخ رشد در سال گذشته است. مخارج مصرف نهایی 4.2 درصد و تشکیل سرمایه ناخالص 10.2 درصد افزایش یافت. در سال گذشته، تشکیل سرمایه ثابت در بیشتر سال با نرخ های دو رقمی یا نزدیک به آن رشد کرد، اما رشد آن تقریباً در ابتدای سال 2024 متوقف شد.

شکاف تجاری بیشترین تأثیر منفی را بر رشد تولید ناخالص داخلی داشت و آن را 4.1 واحد درصد کاهش داد. این دومین سه ماهه متوالی است که تراز تجاری تاثیر منفی بر رشد داشته است. واردات کالاها و خدمات 4.4 درصد افزایش یافت، در حالی که صادرات 0.8 درصد کاهش یافت. پیش بینی شده اقتصاد اسلوونی در سال 2024 به میزان 2.5 درصد یا کمی‌کمتر رشد کند. با توجه به رشد 1.4 درصدی در شش ماهه اول، شتاب قابل توجهی در نیمه دوم سال برای دستیابی به این رقم مورد نیاز است.

https://sloveniatimes.com/40749/trade-deficit-slows-slovenias-economic-growth-in-second-quarter/

گردشگری اسلوونی هنوز به شرایط قبل از همه گیری کووید-19 بازنگشته است

گردشگری اسلوونی در سال جاری رونق نسبی داشته و هنوز نتوانسته به شرایط قبلا از کووید-19 بازگردد.. در 6 ماهه نخست ا2024 ورود گردشگران خارجی 6.5 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته  و 4.1 درصد بیشتر اقامت شبانه وجود داشته است. اسلوونی در مقایسه با اعداد قبل از همه‌گیری کووید-19، زمانی که رشد دو رقمی در گردشگران خارجی وجود داشت، در حال پسرفت است. مایا اوران ماراویچ، استاد دانشکده گردشگری پورتوروژ، انتظار هیچ دستاورد خاصی در زمینه گردشگری در سال جاری ندارد. این رکود است، به خصوص اگر آن را با سال های 2015-2019 مقایسه کنیم، زمانی که رشد دو رقمی داشتیم. اکنون حتی در مقایسه با اروپا، رشدی کمتر از متوسط داریم.

سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی دقیقاً چشمگیر نیست. بر اساس گزارش شورای جهانی گردشگری، سال گذشته سهم گردشگری درتولید ناخالص داخالی اسلوونی 3.2 میلیارد یورو یا پنج درصد بوده است. امیل جوان، رئیس دانشکده مطالعات گردشگری، توریستیکا پورتوروژ، هشدار می‌دهد که باید از جمعیت محلی در مورد تأثیرات گردشگری سؤال شود و نقش مردم در توسعه گردشگری افزایش یابد. وقتی استراتژی‌های گردشگری تدوین می‌شود ما سهم جوامع محلی را نادیده می‌گیریم.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/slovenski-turizem-bolj-kot-ne-stagnira-in-zaostaja-za-obdobjem-pred-pandemijo-covida-19/717978/

تلاش ها برای بهبود ارتباطات هوایی اسلوونی ادامه دارد

بر اساس نظرسنجی امسال انجمن فرودگاه‌های بین المللی اروپا ( ACI Europe) اسلوونی یکی از بدترین ارتباطات هوایی در اروپا را بلحاظ پروازهای مستقیم هوایی دارد. در این فهرست که شامل تمامی اعضای اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، بریتانیا، نروژ، سوئیس و موناکو می‌شود، اسلوونی در رتبه آخر قرار گرفته است. در همین راستا وزارت زیرساخت اسلوونی پنجمین مناقصه عمومی‌برای افزایش ارتباطات هوایی اسلوونی را اعلام کرد.  شرکت های هواپیمایی خارجی 30 روز فرصت دارند تا درخواست‌های خود را برای شرکت در مناقصه ارسال کنند. در مجموع 16.8 میلیون یورو یارانه تا سال 2025 برای توسعه ارتباطات هوایی اسلوونی اختصاص داده شده است.

بر اساس برنامه ارتباط هوایی بیشتر اسلوونی در دوره 2023-2025، در مجموع 10 مسیر در لیست اولویت اول وجود دارد، یعنی چهار مسیر برای پرواز به مقصد نهایی - بروکسل، اسکوپیه، پراگ و برلین - و شش مسیر برای پرواز به فرودگاه‌هایی که مسافران می‌توانند از آنجا پرواز کنند، مانند وین، کپنهاگ، آتن، مادرید، آمستردام و هلسینکی. لیست دوم شامل ارتباط با رم، استکهلم، اسلو، بارسلونا، لیسبون، پریشتینا و پاریس است. فهرست سوم شامل تمام مقاصد در قلمرو منطقه هوایی مشترک اروپا (ECAA) است که شامل کشورهای اتحادیه اروپا، نروژ و ایسلند و همچنین آلبانی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی، مونته نگرو، صربستان و کوزوو می‌شود.

پس از سه مناقصه، قبلی Luxair لوکزایر در سپتامبر گذشته پرواز خود را به لوکزامبورگ آغاز کرد. ایربالتیک لتونی از  ماه مارس امسال به ریگا پرواز می‌کند، ایبریا اسپانیا از اواخر جولای به مادرید پرواز می‌کند و خط هوایی نروژی اسکاندیناوی در پایان آوریل با کپنهاگ ارتباط برقرار کرد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/prizadevanja-za-izboljsanje-letalske-povezljivosti-se-nadaljujejo-ministrstvo-objavilo-peti-razpis/718185/

قریب الوقوع بودن بزرگترین ادغام بانکی در اسلوونی

بزرگ‌ترین ادغام بانکی در اسلوونی بزودی انجام خواهد شد. دو بانک Nova KBM و SKB banka روز پنجشنبه به طور قانونی در گروه بانکی OTP banka ادغام خواهند شد. این بانک بزرگترین بانک اسلوونی از نظر تعداد مشتریان و دومین بانک بزرگ از نظر کل دارایی خواهد بود. در روزهای آینده مشخص خواهد شد که چه کسی آن را مدیریت خواهد کرد. دفتر مرکزی بانک ادغام شده در لیوبلیانا خواهد بود و لوگوی جدیدی خواهد داشت که به تدریج در شعب بانکی نصب خواهد شد.

بخش کلیدی ادغام از 30 آگوست تا 2 سپتامبر انجام خواهد شد. پرداخت با کارت های نقدی و اعتباری بدون وقفه به جز خرید اینترنتی، برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز نیز به استثنای دو ساعت بعد از ظهر کم و بیش بدون وقفه خواهد بود. روند ادغام  از فوریه گذشته، زمانی که گروه OTP خرید Nova KBM را تکمیل کرد، ادامه دارد. بانک جدید رقیب اصلی بانک NLB خواهد بود. بنابراین، دو بازیگر کاملاً بزرگ در بازار بانکی وجود خواهند داشت و بقیه بانک ها  طور قابل توجهی کوچکتر خواهند بود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/nova-kbm-in-skb-banka-se-zdruzujeta-v-otp-kaj-to-pomeni-za-komitente/718417/

مشارکت آژانس تجارت و سرمایه گذاری اسلوونی در سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی

آژانس دولتی تجارت و سرمایه گذاری SPIRIT اسلوونی در وب سایت خود آمادگی خود را برای ترویج سرمایه گذاری‌های کلان برای بهره وری و رقابت بیشتر در جمهوری اسلوونی اعلام نموده است. هدف از این اقدام که به درخواست کمیسیون اروپا بمنظور بهبود و تاب آوری اقتصاد اسلوونی انجام می‌شود تشویق شرکت ها به سرمایه گذاری پایدار با سرمایه گذاری در فناوری پیشرفته تر و اتوماسیون فرآیندهای تجاری است و  11.6 میلیون یورو برای تحقق این هدف تخصیص داده شده است.

همچنین افزایش بهره وری و رقابت درازمدت شرکت ها،  تضمین پایداری و کربن زدایی و دیجیتالی شدن، ایجاد ارزش افزوده بالاتر محصولات و خدمات در صادرات اسلوونی و جایگاه بالاتر شرکت های اسلوونیایی در زنجیره‌های ارزش جهانی، حفظ مشاغل با ارزش افزوده بالاتر، تقویت زنجیره ارزش جهانی و محلی و رقابت پذیری بیشتر اعضا در زنجیره تامین و همچنین توزیع یکنواخت منطقه ای سرمایه گذاری‌ها از جمله اهداف مهم این اقدام می‌باشد. دستیابی به ارزش افزوده بالاتر به ازای هر کارمند، رفتار مسئولانه محیطی، بهره وری بیشتر انرژی و مواد و حفظ مشاغل نیز از دیگر اهداف مدنظر می‌باشد.

https://www.gov.si/novice/2024-08-19-znova-objavljen-razpis-za-sofinanciranje-velikih-investicij-za-vecjo-produktivnost-in-konkurencnost/

تعداد شاغلین در اسلوونی در ماه ژوئن اندکی کاهش داشت 

  تعداد شاغلین در اسلوونی در ماه ژوئن با کمی‌کاهش روبرو شد، بیشترین کاهش اشتغال بکار در صنایع ساختمانی و تبدیلی بود. تعداد شاغلین در صنعت گردشگری هم در سطح ماهیانه و هم در سطح سالیانه افزایش داشت.  تعداد شاغلین در اسلوونی در ماه ژوئن 946300 نفر بود که 400 نفر کمتر از ماه مه سال جاری می‌باشد. تعداد شاغلین از نظر جنسیتی در بین مردان کاهش 0.1 درصدی داشت در حالیکه در بین زنان اندکی افزایش داشت. تعداد شاغلین در سطح سالانه 1.2 درصد افزایش داشت.  رشد تعداد شاغلین در بخش رستوران داری و پذیرایی 0.7 درصد یا حدود 300 نفر بود. کاهش اشتغال بکار در صنایع تبدیلی 0.2 درصد یا 400 نفر بود. رشد اشتغال بکار در گردشگری 0.5 درصد بود. 

https://www.morel.si/gospodarstvo_1/stevilo-delovno-aktivnih-junija-rahlo-upadlo/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما