معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۶- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ اول تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 افزایش میانگین حقوق ماه آوریل در بخش خصوصی و دولتی

میانگین حقوق ماه آوریل سال 2024 در مقایسه با ماه مارس هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی افزایش داشت. متوسط حقوق ناخالص در ماه آوریل در بخش دولتی، در مقایسه با ماه مارس 1.5 درصد افزایش داشت و به  2580 یورو رسید. افزایش حقوق ناخالص در بخش های ارگان‌های دولتی 1.2 درصد و معادل 2582 یورو بود. افزایش حقوق ناخالص در بخش خصوصی 1.3 درصد بود و به 2236 یورو رسید.

متوسط حقوق خالص در بخش دولتی در ماه آوریل معادل 1638 یورو و در بخش خصوصی معادل 1419 یورو بود.  بیشترین حقوق متوسط ناخالص در ماه آوریل مربوط به شاغلین در فعالیت های مالی و بیمه بود که معادل 3337 یورو می‌باشد. متوسط حقوق ناخالص در بخش های مربوط به توزیع برق، گاز و بخار معادل 3336 یورو و کمترین حقوق ناخالص در بخش خصوصی مربوط به بخش رستوران داری بود و معادل 1720 یورو بوده است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/povprecne-place-aprila-visje-tako-v-javnem-kot-zasebnem-sektorju/712567/

افزایش قیمت املاک در اسلوونی

براساس اعلام اداره آمار اسلوونی قیمت فروش آپارتمان‌ها در اسلوونی در سه ماهه اول سال جاری 1.2 درصد افزایش داشت، قیمت آپارتمان‌ها در سطح سالانه 6.3 درصد افزایش داشت.  قیمت آپارتمان‌های تازه ساخت در سطح سه ماهه اول سال جاری 7.6 درصد کاهش داشت. قیمت آپارتمان‌های تازه ساخت در مقایسه با سه ماهه آخر سال گذشته 7.9 درصد و قیمت خانه‌های ویلایی تازه ساخت 5.3 درصد کاهش داشت. 

قیمت آپارتمان‌های قدیمی در سطح سه ماهه 2.7 درصد افزایش داشت. قیمت آپارتمان‌های قدیمی 3.2  درصد افزایش داشت، در حالیکه قیمت خانه‌های ویلایی 2 درصد افزایش داشت. بیشترین قیمت آپارتمان‌ها در سه ماهه اول سال در ماریبور (2.8 درصد) و لوبلیانا (2.3 درصد) روی داده است. افزایش قیمت در سایر نقاط اسلوونی حدود 2.1 درصد بود. در سطح سالانه قیمت آپارتمان‌های تازه ساخت 11.9 درصد افزایش داشت، قیمت آپارتمان‌های قدیمی 9 درصد، قیمت خانه‌های چند آپارتمانی 3.5 درصد و قیمت خانه‌های ویلایی چند آپارتمانی نیم درصد افزایش داشت. 

 ارزش کل آپارتمان‌های فروخته شده در سه ماهه اول سال جاری 340.4 میلیارد یورو بود که یک پنجم کمتر از ارزش کل آپارتمان‌های فروخته شده در سه ماهه اول سال گذشته و 15 درصد کمتر از ارزش تعداد آپارتمان‌های فروخته شده در سه ماهه اول سال گذشته است. در سه ماهه اول سال جاری کلا 2057 آپارتمان به فروش رسید که یک پنجم کمتر از آپارتمان‌های فروخته شده در سه ماهه آخر سال گذشته است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/stanovanjske-nepremicnine-v-prvem-cetrtletju-drazje/712572/

حضور وزیر کشاورزی اسلوونی در نشست شورای کشاورزی اتحادیه اروپا

ماتیا چالوشیچ وزیر کشاورزی اسلوونی در نشست شورای کشاورزی و شیلات اتحادیه اروپا شرکت کرد. در این نشست کمیسیون اروپا گزارشی در مورد وضعیت سیاست مشترک شیلات و مشاوره در مورد فرصت های ماهیگیری برای سال آینده ارائه کرد و در چارچوب این بحث، اسلوونی اقدامات مدیریتی در مورد شیلات در دریای آدریاتیک را تشریح نمود. وزیر کشاورزی اسلوونی با تاکید بر اینکه اسلوونی از ادامه تلاش های مشترک اتحادیه اروپا برای مدیریت پایدار منابع ماهیگیری حمایت می‌کند، افزود که هنگام تهیه و اجرای پیشنهادات برای اقدامات مدیریتی، لازم است تأثیر بالقوه اقدامات بر ماهیگیری خرد در نظر گرفته شود. در این نشست همچنین در ارتباط با مدیریت پایدار منابع ماهیگیری، تأثیر اقدامات روسیه در دریای بالتیک و در ارتباط با بازار واحد اتحادیه اروپا، و همچنین نیاز به توسعه آینده روابط در زمینه شیلات بین اتحادیه اروپا و نروژ، گفتگو شد.

متعاقباً با حمایت گسترده 26 کشور عضو، پیشنهادات در مورد آینده کشاورزی در اتحادیه اروپا به تصویب رسید. این مصوبات شامل پیام های مهمی در رابطه با نقش استراتژیک کشاورزی در اتحادیه اروپا، به ویژه با توجه به چالش هایی است که کشاورزی با آن مواجه است. این تصمیمات برای اسلوونی بویژه بلحاظ اهمیت بخش کشاورزی برای توسعه روستایی، امنیت غذایی و رفاه عمومی در ااین کشور و دیگر سلوونی کشورهای اتحادیه اروپا مهم بود.  همچنین برای اسلوونی مهم بود که بودجه لازم را برای اجرای سیاست مشترک کشاورزی (CAP) در دوره برنامه آینده فراهم کند و بر این اساس وزیر کشاورزی اسلوونی به طور خاص به حمایت از مزارع کوچک و خانوادگی و تجدید نسل کشاورزان پرداخت.

 https://www.gov.si/novice/2024-06-24-ministri-za-kmetijstvo-in-ribistvo-v-luksemburgu-o-prihodnosti-kmetijstva-v-evropski-uniji/

پیش بینی رونق گردشگری اسلوونی در تابستان 2024  

اماکن گردشگری اسلوونی در ماه مه تقریبا 600 هزار ورود گردشگر را ثبت کرد. تعداد گردشگران دارای اقامت شبانه حدود 1.4 میلیون نفر بود. تعداد گردشگرها در فصل به اصطلاح مرده گردشگری در شهر بِلِد در سال جاری 25 درصد بیشتر از سال گذشته بود. انتظار می رود در فصل تابستان نیز وضعیت خیلی خوب باشد. در شهر بوخین نیز انتظار فصل تابستان بسیار خوبی را از نظر تعداد گردشگران دارند، در شهر بندری کوپر نیز انتظار می رود تعداد گردشگران بیشتر از سال گذشته باشد.

تعداد گردشگران در شهر لوبلیانا در ماه مه تقریبا 30 درصد بیشتر از تعداد گردشگران در همین ماه در سال گذشته بود. انتظار می رود ظرفیت اماکن اقامتی گردشگران در فصل تابستان سال جاری در حد 90 درصد اشغال باشد. اکثر گردشگران خارجی که به لوبلیانا و ماریبور می آیند را لهستانی‌ها تشکیل می دهند ولی در بقیه مقصد های گردشگری در اسلوونی در جایگاه اول آلمانی‌ها، ایتالیایی‌ها و اتریشی‌ها قرار دارند. آمریکایی‌ها نیز دوباره به مقصدهای گردشگری در اسلوونی باز می‌گردند. 

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/slovenskemu-turizmu-se-obetajo-rekordni-poletni-meseci/712842/

دو دریاچه اسلوونی در بین بهترین دریاچه‌های اروپا بلحاظ گردشگری شناخته شد

Lonely Planet، راهنمای گردشگری پیشرو در جهان، دو دریاچه اسلوونی (دریاچه بلد و دریاچه بوخین) را در فهرست 12 «دریاچه باورنکردنی» خود برای گذراندن تعطیلات در اروپا قرار داده است. Lonely Planet این فهرست را بر اساس نظر کارشناسان خود تهیه کرده است که دریاچه‌های مورد علاقه گردشگران را برای تعطیلات در اروپا به اشتراک گذاشته اند. در این فهرست دریاچه بلد و دریاچه بوخین در جدیدترین نسخه راهنمای سفر اسلوونی Lonely Planet که در ماه می امسال منتشر شد، توصیه شده است. در توصیف این نقاط گردشگری اسلوونی آمده است: دریاچه‌ها معمولاً بسیار زیبا هستند یا در اطراف آنها مفرح هستند اما به ندرت دو دریاچه در یک نقطه این ویزگی را دارند.. اسلوونی این مشکل را با دو دریاچه باورنکردنی خود یعنی بلد و بوهینی در فاصله 25 کیلومتری از یکدیگر به خوبی حل می‌کند. دریاچه بلد با پس‌زمینه‌ی کوهستانی دراماتیک خود، تماشایی است، در حالی که دریاچه بزرگ‌تر بوخین، بسیار مفرح است و آب زیبایی نیز دارد.

https://sloveniatimes.com/40618/two-slovenian-lakes-among-europes-best-recommended-by-lonely-planet/

شرکت گازپروم روسیه مالکیت هتل هاباکوک را به یک شرکت آلمانی واگذار کرد

شرکت گازپروم روسیه اخیرا هتلی را در نزدیکی شهر ماریبور فروخته و یک شرکت آلمانی به عنوان مالک جدید هتل انتخاب شده است. هتل هاباکوک تنها هتل 4 ستاره برتر در منطقه ماریبور است. پس از تغییر مالکیت، شرکت آلمانی آرتانا در تاریخ 1 ژوئن به عنوان مالک جدید هتل، متعهد شد که سطح بالایی از کیفیت را که تسهیلات نیمه بازسازی شده ارائه می دهد حفظ کند. اودون لکوه، مدیر آرتانا و مدیر کل گروه آلمانی 1912-Hotels، در گفتگو با خبرنگاران در 26 ژوئن، هتل هاباکوک را "یکی از زیباترین امکاناتی که در طی سالیان متمادی دیده است توصیف کرد.

گروه آلمانی 1912-Hotels در تعدادی از کشورها از جمله آلمان، انگلستان، اسپانیا و دانمارک حضور دارد ولی  هتل هاباکوک اولین سرمایه گذاری آنها در بازار اسلوونی است. دژان پودگورشک، مدیر هتل های 1912 اسلوونی، گفت که ما می خواهیم این هتل به نقطه شروعی برای گردشگری در ماریبور و منطقه تبدیل شود. این هتل دارای 137 اتاق، استخر، مرکز سلامت و سالن بدنسازی است و حدود 60 پرسنل در آن مشغول به کار هستند. هتل هاباکوک آخرین هتل باقیمانده متعلق به ترمه ماریبور، یک شرکت متعلق به گازپروم است که در گذشته بزرگترین ارائه دهنده اقامتگاه در منطقه ماریبور بود.

https://sloveniatimes.com/40625/russian-energy-giant-sells-pohorje-hotel/

واگذاری مالکیت فروشگاه بزرگ Nama در مرکز لیوبلیانا به یک صندوق سهام خصوصی آلمان

فروشگاه بزرگ Nama در مرکز لیوبلیانا که  قدیمی‌ترین فروشگاه بزرگ لیوبلیانا می‌باشد، به مالکیت یک صندوق سهام خصوصی آلمانی درآمد. Katera Beteiligungs-Verwaltungsgesellschaft P11، که بخشی از صندوق املاک و مستغلات آلمان KGAL است، ابتدا 87.58 درصد از فروشگاه نما را در ماه آوریل خریداری کرد.

و سپس پیشنهاد خرید باقی مانده سهام را ارائه کرد و نهایتاً مالکیت کل شرکت را به ارزش  23.85 میلیون یورو بدست آورد. فروشگاه Nama  صاحب املاک و مستغلات به مساحت بیش از 25000 متر مربع محل در شش مکان، از جمله فروشگاه بزرگ لیوبلیانا است.

Nama   اولین فروشگاه سلف سرویس اسلوونی بود که در سال 1946 توسط Narodni Magazin (فروشگاه ملی)، یک زنجیره خرده فروشی دولتی در یوگسلاوی سابق راه اندازی شد. این فروشگاه در یک ساختمان مدرن در مرکز لیوبلیانا واقع شده است که در سال 1939 برای شرکت کفش چک Bata ساخته شد و یک ضمیمه متصل به آن در سال 1965 ساخته شد. این شرکت قبلاً چندین فروشگاه را در سراسر اسلوونی اداره می‌کرد، اما اکنون تنها فروشگاه باقی مانده آن فروشگاه بزرگ در لیوبلیانا است و تنها یکی از این دو فروشگاه در لیوبلیانا به غیر از Maximarket باقی مانده است.

https://sloveniatimes.com/40626/iconic-ljubljana-department-store-passes-into-german-hands/

افزایش 9 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اسلوونی در سال 2023

آمارهای اولیه بانک مرکزی نشان می دهد که سهام سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در اسلوونی با افزایش 9.1 درصدی در در سال 2023 به 22.1 میلیارد یورو رسیده است. بزرگترین سرمایه گذار خارجی در اسلوونی اتریش ( با 21.6٪ از کل سرمایه گذاری ) بوده است که در بخش های تولید، تجارت عمده و خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت صورت گرفته است. پس از آن لوکزامبورگ با 13.1٪ قرار می‌گیرد که در فعالیت های مالی و بیمه بوده و سپس سوئیس با 11٪ که سرمایه گذاری‌های اصلی آن در بخش تولید انجام شده است. سرمایه گذاری آلمان 8.7 درصد از کل سرمایه گذاری و کرواسی 7.6 درصد بوده است.

نیروی محرکه افزایش کلی موجودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی، درآمدهای سرمایه گذاری مجدد (800 میلیون یورو) و پس از آن سرمایه گذاری در سهام ( 500 میلیون یورو) و تامین مالی بدهی (200 میلیون یورو) بوده است.

مجموع سرمایه گذاری خارجی اسلوونی در دیگر کشورها نیز در پایان سال 2023 با 9.7 درصد افزایش به 9.4 میلیارد یورو افزایش یافت که سود ناشی از سرمایه گذاری مجدد نیمی از این افزایش را تشکیل می دهد. بزرگترین دارایی‌های سرمایه گذاران اسلوونیایی در کرواسی (35.4٪ از کل سرمایه گذاری ) بود که در قالب املاک و مستغلات متعلق به خانوارهای اسلوونیایی و دارایی‌های عمده فروشی و خرده فروشی بود. پس از کرواسی به ترتیب صربستان (20.4 درصد)، بوسنی و هرزگوین (6.7 درصد) و مقدونیه شمالی (5.9 درصد) قرار می‌گیرند و در هر سه کشور بیشترین سرمایه گذاری اسلوونی در امور مالی و بیمه بوده است. حدود 5.6 درصد از سرمایه گذاری‌ها نیز در روسیه بوده که بیشتر در بخش تولید صورت پذیرفته است.

https://sloveniatimes.com/40628/slovenias-inward-fdi-up-9-to-22-billion-in-2023/

کاهش نرخ تورم اسلوونی به پایین ترین حد در سه سال اخیر

تورم اسلوونی به پایین ترین حد در سه سال اخیر رسید. آخرین داده‌های اداره آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه اسلوونی در ماه ژوئن با یک واحد درصد کاهش به 1.5 درصد رسید که پایین‌ترین میزان از ژوئن 2021 بوده است.

قیمت خدمات همچنان نیروی محرکه رشد قیمت مصرف کننده است و به دلیل افزایش قیمت در هتل ها و رستوران‌ها، در یک سال 4.2 درصد افزایش یافته است. قیمت کالاها 0.2 درصد افزایش یافت که عمدتاً ناشی از افزایش قیمت در گروه کالاهای متفرقه بود. در همین حال، قیمت انرژی فشار نزولی شدیدی بر تورم وارد کرد، زیرا کاهش 7.7 درصدی قیمت در این گروه، نرخ اصلی تورم را 0.6 واحد درصد کاهش داد.

با اندازه‌گیری شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده، رشد سالانه قیمت‌های مصرف‌کننده در ژوئن 1.6 درصد بود که نسبت به 2.5 درصد در ماه قبل کاهش قابل توجهی داشته است. در سطح ماهانه تورم 0.4 درصد بود زیرا افزایش قابل توجه قیمت های تعطیلات و بیمه با سوخت ارزان تر و برق جبران شد.

https://sloveniatimes.com/40629/inflation-slows-to-three-year-low/

از سرگیری گفتگوی دولت و نمایندگان کارفرمایان و اتحادیه‌های کارگری

نمایندگان کارفرمایان، اتحادیه‌های کارگری و دولت،  گفت‌وگو در شورای اقتصادی و اجتماعی (ESS) را که دچار وقفه یکساله شده بود از سر گرفتند. در نشست سه طرف در 28 ژوئن، بیانیه ای مبنی بر ضروروت گفتگو بین طرفین امضا شد و از سرگیری گفتگوی سه جانبه استقبال کردند.

لوکا مسک وزیر کار اسلوونی گفت از سرگیری این گفتگو ها راه را برای گفتگوی مؤثرتر و حل سریعتر اختلافات بین طرفین هموار می‌کند و این امکان را ایجاد می‌کند تا نهادهای خارج از دولت در مرحله ای که طرح های اولیه قوانین آماده می‌شود و نه پس از تدوین قوانین، در کار دولت مشارکت کنند. لیدیجا جرکیچ، رئیس بزرگترین انجمن اتحادیه کارگری کشور ( ZSSS ) از این بیانیه، وبه ویژه مکانیسم حل اختلاف استقبال کرد.

انجمن‌های تجاری در جولای سال گذشته پس از اینکه دولت تصمیم گرفت با وجود مخالفت آنها، پیشنهادهای اصلاحی عمده در مورد مراقبت طولانی مدت و روابط کاری را تصویب کند، از ESS خارج شدند. ESS که 30 سال پیش تأسیس شد، انجمن اصلی گفتگوی اجتماعی در اسلوونی است که در آن کارفرمایان و اتحادیه‌های کارگری نظرات خود را در مورد پیشنهادات قانونی مربوطه ارائه شده توسط دولت برای دستیابی به مصالحه قبل از ارائه این پیشنهادها به مراحل بعدی فرآیند قانونگذاری، ارائه می دهند. دستور کار اولین جلسه پس از وقفه طولانی شامل پیشنهاداتی در مورد اقدامات در مراقبت های بهداشتی، تغییرات مالیاتی و تغییرات در قوانین بحث برانگیز در مورد سوابق زمان کار بود که در نوامبر سال گذشته آغاز شد.

https://sloveniatimes.com/40630/social-dialogue-revived-after-a-year/

بهبود شاخص های اقتصادی اسلوونی در نیمه اول سال 2024

نرخ تورم ژوئن سال 2024 در اسلوونی معادل 1.5 درصد بود، در حالیکه تورم در ماه ژوئن سال گذشته 6.9 درصد بود. این کمترین رقم تورم در اسلوونی از ماه ژوئن سال 2021 است. تورم در ماه ژوئن سال 2021 میلادی 1.4 درصد بود.  قیمت نیازمندی‌های اولیه زندگی در نیمه اول سال جاری 2.3 درصد افزایش داشت، این درصد در همین دوران در سال گذشته 4.9 درصد بود . هزینه‌های زندگی در ماه ژوئن در مقایسه با ماه می 0.4 درصد افزایش داشت. 

بدهی دولتی ناخالص در پایان سه ماهه اول سال جاری معادل 45.4 میلیارد یورو بود که در مقایسه با همین دوران در سال گذشته از نظر اسمی 3 میلیارد یورو بیشتر و از نظر سهم تولیدات ناخالص داخلی 1.5 درصد کمتر است. بدهی دولتی در سطح متوسط معادل 44.5 میلیارد یورو یا 69.3 درصد تولیدات ناخالص داخلی و در سطح محلی ( شهرداری‌ها) 1.1 میلیارد یورو یا 1.7 درصد تولیدات ناخالص داخلی بود.

شاخص بیکاری در ماه مه 3.2 درصد بود که 0.1 درصد کمتر از ماه اوریل و 0.5 درصد کمتر از ماه مه سال گذشته است. تعداد بیکاران در ماه مه حدود 33000 نفر بود.

ارزش سرمایه گذاری خارجی مستقیم در اسلوونی در پایان سال 2023 میلادی معادل 22.1 میلیارد یورو بود و در مقایسه با سال 2022 میلادی 1.8 میلیارد یورو یا 9.1 درصد افزایش داشت. اتریش بزرگترین سرمایه گذار خارجی در اسلوونی بود، 21.6 درصد سرمایه گذاری‌های خارجی در اسلوونی به اتریش مربوط می‌شود. سرمایه گذاری مستقیم اسلوونی در خارج از کشور معادل 9.4 میلیارد یورو بود.  35.4 درصد سرمایه گذاری‌های خارجی اسلوونی در کرواسی بود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/junija-najnizja-medletna-inflacija-v-zadnjih-treh-letih/713222/

دولت در حال تهیه لایحه بودجه سال های 2025 و 2026 می‌باشد

دولت اسلوونی در حال بررسی فرایند تهیه لایحه بودجه دولتی برای سال های 2025 و 2026 بوده و در بودجه دو سال آینده، اقدامات برای رفع پیامدهای سیل سال گذشته و اقدامات برای تقویت رشد و توسعه اقتصادی را ادامه خواهد داد. بر اساس چارچوب مالی اتخاذ شده برای دوره 2025-2027، مخارج بودجه در هر دو سال ممکن است حدود 17.1 میلیارد یورو باشد. برای سال 2025، این به معنای 1.27 میلیارد یورو بیشتر از بودجه برنامه ریزی شده سال 2025 است که در سال گذشته تصویب شد. بودجه‌های پیشنهادی از هدف میان مدت پایداری بدهی عمومی و حفظ کسری بخش دولتی زیر سه درصد تولید ناخالص داخلی پیروی می‌کند.

در دو سال آینده، اقدامات برای از بین بردن پیامدهای سیل سال گذشته و اقدامات برای تقویت رشد و توسعه اقتصادی، به ویژه با حمایت منابع اروپایی از طرح بهبود و تاب‌آوری (RRP)، همچنان در صدر قرار دارد. منبع اصلی تامین مالی رفع پیامدهای سیل در سال‌های 2025 و 2026، منابع مالی صندوق بازسازی اسلوونی خواهد بود و علاوه بر منابع داخلی، صندوق همبستگی اتحادیه اروپا نیز منبعی برای تامین مالی پروژه‌ها است.  دولت در نهایت طبق روال معمول در شهریورماه اسناد بودجه را تصویب می‌کند و باید آن را تا اول اکتبر 2024 به پارلمان ارائه کند.

https://www.gov.si/novice/2024-07-01-vlada-nadaljuje-proces-priprave-proracunov-za-leti-2025-in-2026/

افزایش درآمد بزرگترین مجموعه گردگشگری اسلوونی در سال 2023

ساوا توریزم   Sava Turizem، بزرگترین شرکت گردشگری اسلوونی که مالک و اداره کننده هتل ها و استراحتگاه‌ها در ساحل، در شهر کنار دریاچه Bled و در شهرک های آبگرم در شمال شرق است، با افزایش 12 درصدی درآمد خود در سال 2023  به رکورد 119.9 میلیون یورو درآمد دست یافت. این شرکت در گزارش سالانه خود اعلام کرد که این رشد ناشی از بهبود مستمر در بخش گردشگری و افزایش اقامت گردشگران در اسلوونی بوده است.

این شرکت که 90 درصد مالکیت دولتی دارد، شاهد افزایش قابل توجهی در هزینه‌ها بوده است، به طوری که هزینه‌های مواد غذایی 16 درصد، هزینه انرژی 103 درصد، خدمات 30 درصد و نیروی کار 10 درصد افزایش یافته است. در نتیجه، سود عملیاتی با یک چهارم کاهش به 10.89 میلیون یورو رسید، در حالی که سود خالص حدود یک سوم کاهش یافت و به 8.2 میلیون یورو رسید.

ساوا توریزم بدهی خود را از 55.3 میلیون یورو در سال گذشته به 48.4 میلیون یورو در پایان سال کاهش داد. حدود یک سوم جریان نقدی خود را برای بازپرداخت وام های معوق استفاده کرد. در دو سال گذشته، ساوا توریزم 18.4 میلیون یورو برای سرمایه گذاری هزینه کرد که بیش از نیمی از آن در سال 2023 بود. این شرکت در پایان سال 2023 کمتر از 1140 کارمند داشت . دولت از طریق هلدینگ مستقل اسلوونی و مدیر صندوق بازنشستگی، تنها طلبکار ساوا توریزم است.

https://sloveniatimes.com/40637/countrys-leading-hotel-chain-reports-record-revenue-for-2023/

رکورد جدید کاهش بیکاری در ماه ژوئن

در پایان ماه ژوئن 43369 نفر در اسلوونی در اداره بیکاری به عنوان متقاضی کار ثبت شده بودند که 1.6 درصد کمتر از ماه می و 6.1 درصد کمتر از ماه ژوئن سال گذشته است. این آمار کمترین تعداد بیکاری در دوران استقلال اسلوونی است. تعداد بیکاران در شش ماهه اول سال جاری بطور متوسط 6.7 درصد کمتر از دوران مشابه در سال گذشته بود.   در ماه ژوئن 3637 نفر به عنوان متقاضی جدید کار به اداره کاریابی مراجعه کردند و ثبت شدند، این تعداد 5.8 درصد کمتر از ماه م، و 9.3 درصد کمتر از ماه ژوئن سال گذشته است.

 در شش ماهه اول سال جاری جمعا 29951 نفر به عنوان متقاضی جدید کار به اداره کاریابی مراجعه کردند و ثبت شدند، این تعداد 4.1 درصد بیشتر از دوران مشابه در سال گذشته است. در این دوه 23381 نفر اشتغال بکار پیدا کردند که 2.4 درصد کمتر از دوران مشابه در سال گذشته است.

https://www.sta.si/3318434/junija-novo-rekordno-nizko-stevilo-brezposelnih/

اسلوونی و برزیل روابط گردشگری و حمل و نقل را تقویت می‌کنند

تانیا فایون وزیر امور خارجه اسلوونی که برای یک سفر سه روزه عازم برزیل شده است با همتای برزیلی خود دیدار نمود. دو طرف در ای دیدار قراردادهای همکاری حمل و نقل هوایی و گردشگری را امضا کردند. وزارت خارجه اسلوونی گفت که توافقنامه حمل و نقل هوایی به عنوان پایه ای برای اتصال هوایی بهتر و ایجاد احتمالی پروازهای برنامه ریزی شده بین دو کشور پس از ایجاد شرایط لازم خواهد بود. تفاهم نامه همکاری در گردشگری امکان تبادلات بیشتر در گردشگری را فراهم می‌کند و به ایجاد روابط بین سازمان‌های گردشگری و تشویق سرمایه گذاری در صنعت گردشگری کمک می‌کند.

برزیل بیش از نیمی از تجارت اسلوونی با آمریکای لاتین را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته، تجارت کالا بین دو کشور به 253 میلیون یورو رسید که برزیل را به سی و پنجمین شریک تجاری بزرگ جهان تبدیل کرد. فایون گفت برزیل شریک کلیدی اقتصادی و سیاسی ما در آمریکای لاتین است و دو کشور پتانسیل تقویت همکاری در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدید پذیر، هوش مصنوعی، دیجیتالی سازی، فضا و مدیریت آب را دارند.

https://sloveniatimes.com/40650/slovenia-and-brazil-boosting-tourism-and-transport-ties/

پیشرفت اسلوونی در زمینه دولت الکترونیک و پوشش اینترنتی

گزارش کمیسیون اروپا در زمینه وضعیت دیجیتال کشورهای عضو این اتحادیه در یک دهه گذشته نشان می دهد اسلوونی پیشرفت قابل توجهی در زمینه تحول دیجیتال داشته است. این گزارش که یک نمای کلی از پیشرفت به سوی اهداف دیجیتال 2030 ارائه می دهد، به وضوح نقاط قوت کشورهای عضو را برجسته می‌کند.

روز گذشته کمیسیون اروپا دومین گزارش وضعیت دهه دیجیتال را منتشر کرد. که د. درست مانند سال گذشته، این گزارش شامل رتبه‌بندی مقایسه‌ای کشورهای عضو در مقیاس عملکرد نیست، بلکه نقاط قوت هر یک از کشورها در تحول دیجیتال را مشخص می‌کند. امسال، برای اولین بار، این گزارش همچنین شامل تجزیه و تحلیل برنامه‌های استراتژیک ملی برای دهه دیجیتال است.

براساس این گزارش طی سال گذشته، اسلوونی در زمینه دولت الکترونیک از جمله اجرای طرح ملی هویت الکترونیکی پیشرفت چشمگیری داشته است. اسلوونی همچنین به سطح بالایی از بلوغ سلامت الکترونیکی دست یافته است و دسترسی به سوابق سلامت الکترونیکی با امتیاز 87.6 از 100 امتیاز کسب شده است. این دستاورد اسلوونی را در خط مقدم تحول دیجیتال در بخش مراقبت های بهداشتی در اروپا قرار می دهد.در زمینه اتصال، اسلوونی با پیشرفت قابل توجه در پوشش 5G و سطح بالایی از پوشش فیبر نوری متمایز شده است. با دسترسی 78.5 درصدی خانوارها به اتصالات فیبر نوری، اسلوونی از میانگین اتحادیه اروپا که 64 درصد است، بسیار فراتر رفته است. این دستاوردها اسلوونی را به عنوان یک نیروی پیشرو در تلاش برای اتصال دیجیتال قرار می دهد.

علیرغم دستاوردهای برجسته در چندین زمینه، این گزارش همچنین به بخش هایی اشاره می‌کند که اقدامات بیشتری در آنها مورد نیاز است. اسلوونی باید بر بهبود تحول دیجیتال شرکت ها و تقویت شایستگی‌های دیجیتالی جمعیت تمرکز کند. کمبود شدید متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در اسلوونی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها در استخدام با مشکلاتی مواجه هستند و شکاف مهمی در بازار کار دیجیتال وجود دارد.

به منظور بهبود سواد دیجیتالی مردم، وزارت تحول دیجیتال اسلوونی تعدادی پروژه در دست اجرا دارد. در سال گذشته، بیش از پنج هزار نفر در آموزش های بهبود شایستگی‌های دیجیتال کودکان و نوجوانان شرکت کرده و بیش از 23 هزار نفر در آموزش های افزایش شایستگی‌های دیجیتال در سال 2023 حضور یافتند. مهارت های دیجیتال به روشی سفارشی با کمک Heroes موبایل تقویت شد و همچنین نقاط اطلاعاتی Digi در 162 مکان در سراسر کشور وجود دارد که مشاوره و حمایت از ساکنان در استفاده از خدمات عمومی دیجیتال را ارائه می دهد.

این گزارش نشان می دهد که با توجه به سناریوی فعلی، تلاش های مشترک کشورهای عضو به سطح هدف گذاری شده اتحادیه اروپا در سال 2030 نمی رسد. هم در سطح ملی و هم در سطح اتحادیه اروپا، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده، به‌ویژه در زمینه‌های مهارت‌های دیجیتال، اتصال با کیفیت بالا، استفاده از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در شرکت‌ها، تولید نیمه‌رساناها و اکوسیستم‌های راه‌اندازی مورد نیاز خواهد بود. این گزارش از کشورهای عضو می‌خواهد که در دستیابی به اهداف دهه دیجیتال جاه‌طلبی بیشتری داشته باشند. اسلوونی با دستاوردهای خود نشان داده است که می‌تواند به کشوری پیشرو در زمینه زیرساخت های دیجیتال، شرکت ها، مهارت ها و خدمات عمومی تبدیل شود که کلید شکوفایی اقتصادی آینده و انسجام اجتماعی اتحادیه اروپا خواهد بود.

https://www.gov.si/novice/2024-07-03-slovenija-opazno-napredovala-na-podrocju-e-uprave-in-pokritosti-z-internetom/

شرکت های بزرگ اسلوونی باید در مورد خطراتی که فعالیت هایشان بر جامعه دارد گزارش دهند

مطابق با دستورالعمل اتحادیه اروپا، شرکت‌ها در اسلوونی باید به تدریج فعالیت‌های خود را با استانداردهای مدرن پایداری یا استانداردهای زیست‌محیطی، اجتماعی و مدیریتی پایدار تطبیق دهند. اصلاحیه قانون شرکت‌ها که توسط دولت برای تصویب در پارلمان بر اساس دستورالعمل اروپایی تهیه شده است، بر این اساس خواهد بود و با تصویب آن، شرکت های بیشتری درگیر خواهند شد، حجم گزارش دهی بیشتر خواهد شد و نقش حسابرسان نیز بیشتر خواهد بود.

مارکو جینوویچ از اتاق بازرگانی اسلوونی می‌گوید که  حفظ کره زمین و جامعه سالم و همچنین رقابت اروپا در رقابت با سایر بلوک های اقتصادی ضروری است. اثرات مضر واقعی یا بالقوه مربوط به فعالیت های شرکت ها و زنجیره ارزش و در نتیجه تعریف خطرات برای جامعه بزرگترین چالش است. بر اساس قوانین جدید و دستورالعمل های اتحادیه اروپا، شرکت هایی که به طور مداوم به استانداردها در زمینه پایداری احترام نمی‌گذارند، در بازار سرمایه گذاری، در بازارهای بانکی و بیمه "مجازات خواهند شد و از زنجیره تامین خارج خواهند شد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/velika-podjetja-bodo-morala-porocati-tudi-o-tveganjih-ki-jih-ima-njihovo-delovanje-na-druzbo/713780/

در نیمه اول سال بودجه دولت 346 میلیون یورو کسری داشته است

شورای مالی دولت اعلام نمود در نیمه اول سال 2023 رقم 346 میلیون یورو کسری در بودجه کشور وجود دارد. شورای مالی خاطرنشان می‌کند که بخشی از این کسری بودجه بخاطر اقدامات مداخله ای دولت در تعدیل هزینه‌های زندگی مردم بوده است و درصورت عدم انجام اقدامات مداخله ای دولت، رقم کسر بودجه بسیار کمتر و 60 میلیون یورو می‌شد. اگر اقدامات مداخله ای در نظر گرفته نشود، رشد درآمدهای بودجه در نیمه اول سال 7.9 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 0.5 درصد بود، بسیار بیشتر است. بر اساس توضیحات شورای مالی، این امر تقریباً منحصراً ناشی از درآمدهای بالاتر از محل مالیات بر درآمد شرکت ها به دلیل محاسبه بالای بدهی‌های سال گذشته است. سهم درآمدهای مالیات بر درآمد نیز بیشتر مشهود است، در حالی که رشد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده کند شده است.

به عنوان بخشی از اقدامات مداخله ای، در مجموع 193 میلیون یورو در شش ماهه اول برای پیامدهای سیل سال گذشته و بازسازی خرابی‌های سیل بود. 94 میلیون یورو دیگر نیز  به تامین کنندگان برق و گاز پرداخت شد. 10 میلیون یورو دیگر از بودجه دولتی نیز برای کووید-19 پرداخت شد. کسری بودجه در سه ماهه اول سال جاری به 300 میلیون یورو رسید که 140 میلیون یورو یا یک درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. تا پایان سال بر اساس ارزیابی شورای مالی و سایر نهادهای داخلی و بین المللی، کسری‌ها به کمتر از حد درج شده در اسناد بودجه جاری می رسد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/v-prvem-polletju-v-proracunu-346-milijonov-evrov-primanjkljaja/713703/

بندر کوپر 28 میلیون یورو برای پرداخت سود سهام اختصاص می دهد

مجمع عمومی سهامداران بندر کوپر تصمیم گرفت به پیشنهاد مدیریت مبلغ 28 میلیون یورو برای پرداخت سود از سود خالص 43.88 میلیون یورویی سال گذشته اختصاص دهد. بنابراین، سود سهام پذیرفته شده به ازای هر سهم بالغ بر دو یورو ناخالص است و از سیاست تقسیم سود مشخص شده پیروی می‌کند که طبق آن تا نیمی از سود خالص به آنها تخصیص می یابد. مدیریت این بندر  در 30 آگوست سود سهام پرداخت خواهد کرد. این شرکت از طریق وب سایت بورس اوراق بهادار لیوبلیانا اعلام کرد که باقی مانده سود خالص شرکت به مبلغ 15.88 میلیون یورو توزیع نشده باقی می ماند. سال گذشته، شرکت بندر کوپر 309 میلیون یورو یا تقریباً به اندازه سال قبل درآمد فروش داشت، در حالی که سود خالص با 26 درصد کاهش به 54.5 میلیون یورو رسید.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/preberite-tudi/luka-koper-za-izplacilo-dividend-namenja-28-milijonov-evrov/713179/

معرفی 10 شرکت برتر اسلوونی بلحاظ درآمد در سال 2023

ده شرکت برتر اسلوونی در سال 2023 به ترتیب شرکت انرژی پترول، هولدینگ برق اسلوونی ( (HSE، شرکت بلکترون، شرکت گن ای ( Gen-I،) شرکت لوازم خانگی گرنیه، شرکت دارویی کرکا ، شرکت داروی لک، فروشگاههای زنجیره ای مرکاتور، شرکت گاز گئوپلین (Geoplin) و  شرکت الومینیوم ایمپول (Impol) بوده اند. چهار جایگاه اول را شرکت‌هایی از بخش انرژی اشغال کردند که تا حدی ناشی از قیمت بالای انرژی است.

پترول با درآمدی تقریباً 5.6 میلیارد یورویی، بزرگترین شرکتی است که بیشتر گردش مالی خود را از فروش مشتقات نفتی به دست می‌آورد و به طور فزاینده‌ای خود را به عنوان ارائه‌دهنده راه‌حل‌ها در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر تثبیت می‌کند. در رتبه دوم HSE است که برق تولید می‌کند و تقریباً 5.2 میلیارد یورو درآمد دارد. شرکت Belektron با 3.3 میلیارد یورو در رتبه سوم قرار دارد و رتبه چهارم را Gen-I که برق نیروگاه هسته ای کرشکو را توزیع می‌کند و در زمینه گاز و منابع انرژی تجدید پذیر فعال است با 2.9 میلیارد یورو به خود اختصا داده است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/preberite-tudi/najvecja-podjetja-po-prihodkih-petrol-hse-in-belektron/712822/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما