معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

تحولات حوزه فناوری جنوب چین درفروردین 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تحویل اولین نیروگاه سلول سوختی آمونیاک-هیدروژن چین در استان فوجیان

اولین نیروگاه سلول سوختی آمونیاک-هیدروژن چین به ظرفیت 3 کیلووات که توسط شرکت فناوری انرژی هیدروژن فودا زیجین (فوجیان) ساخته شده است، رسما تحویل داده شد. دستگاه تولید برق بدون کربن نیروگاه از یک کاتالیزور تجزیه دمای پایین جدید برای تولید هیدروژن استفاده می‌کند، مخلوط هیدروژن-نیتروژن تولید شده مستقیماً به سلول سوختی هیدروژن عرضه و تولید انرژی ایمن و کارآمد هیدروژن را تحقق می‌بخشد.

شرکت فناوری انرژی هیدروژن فودا زیجین (فوجیان) یک شرکت انرژی جدید است که به طور مشترک توسط معدن زیجین، دانشگاه فوجو و شرکت حفاظت از محیط زیست سانجو سرمایه گذاری شده است.

راه اندازی پروژه خط تولید نسل ششم نمایشگرهای AMOLED در فوجیان

خط تولید AMOLED انعطاف پذیر نسل ششم شرکت فناوری نمایشگر Tianma Xiamen به طور رسمی در 15 فوریه 2022 آغاز به کار کرد. این پروژه بزرگترین کارخانه نمایشگرهای AMOLED انعطاف پذیر در چین تاکنون است که در زمینی به مساحت 100 هکتار و با سرمایه گذاری 48 میلیارد یوان (7.5 میلیارد دلار) ساخته شده است. محصولات اصلی این مجتمع صفحه نمایش های کوچک و متوسط تاشو و محصولات مرتبط هستند که عمدتاً در تلفن‌های هوشمند و پوشیدنی‌های هوشمند استفاده خواهند شد.

شرکت فناوری نمایشگر  Tianma Xiamen در 8 ژانویه 2020 توسط چندین شرکت از جمله Tianma Microelectronics، تولید کننده مشهور LCD و LCM در چین تأسیس شد.

ایجاد مرکز علمی نوآوری دریایی در گوانجو

آزمایشگاهی در استان گواندونگ ساخت چهار سکوی دریایی در سطح ملی را در طول دوره چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-25) به پیش خواهد برد. ژو ونگ، معاون مدیر آزمایشگاه، در یک کنفرانس خبری در گوانجو گفت که آزمایشگاه علوم و مهندسی دریایی گواندونگ (گوانجو) با هدف ایجاد یک مرکز نوآوری فناوری برای جزایر و صخره‌ها در دریای جنوبی چین است.

این آزمایشگاه یک مرکز تحقیقات ملی مهندسی برای یافتن و توسعه هیدرات گاز طبیعی ایجاد خواهد کرد. ژو اظهار داشت که این شرکت در ساخت یک آزمایشگاه ملی کلیدی برای منابع زیست محیطی در اعماق دریا و اختراع دستگاه‌هایی برای ایمنی زیست محیطی در طوفان مشارکت خواهد داشت.

وی افزود: "این آزمایشگاه همچنین دستگاه‌هایی را برای تراوش های سرد توسعه خواهد داد تا به استخراج سبز و منظم انرژی هیدروکربنی دریایی کمک کند و هدف آن تجمیع منابع مربوط به دریای جنوبی چین در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو خواهد بود".

رونمایی از طرح توسعه منطقه فناوری پیشرفته شنجن

بر اساس چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) برای توسعه منطقه فناوری پیشرفته، شهر شنجن منطقه فناوری پیشرفته خود را تا سال 2025 به یک منطقه صنعتی پیشرو و بسیار رقابتی در جهان تبدیل خواهد کرد. طبق این برنامه، تا سال 2025، هزینه‌های تحقیق و توسعه 13.6 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه را به خود اختصاص خواهد داد. تعداد مؤسسات تحقیقاتی در سطح استانی و ملی در منطقه به 900 مؤسسه، شرکت‌های فناوری پیشرفته در سطح دولتی به 7 هزار مورد و شرکت‌های سهامی عام به 200 مورد خواهد رسید. تا سال 2025، درآمد منطقه فناوری پیشرفته به 3.18 تریلیون یوان (501 میلیارد دلار) خواهد رسید.

برای دستیابی به این اهداف، شنجن مجموعه ای از پروژه‌های مهندسی را برای بهبود نوآوری شرکت ها، گسترش خوشه‌های صنعتی صنایع نوظهور، بهینه سازی محیط نوآورانه و کارآفرین  و توسعه سبز و کم کربن پارک های صنعتی را اجرا خواهد کرد.

منطقه فناوری پیشرفته شنجن به وسعت 159 کیلومتر مربع دارای پنج پارک به ترتیب در مناطق نانشان، پینگشان، لونگان، بائوآن و لونگهوا است. این منطقه یکی از شش منطقه آزمایشی ملی برای ساخت پارک های فناوری پیشرفته در سطح جهانی است.

پارک صنعتی-فناوری پیشرفته شنجن در منطقه نانشان وظیفه دارد ظرفیت صنایع نوظهور و آینده را گسترش داده و خوشه‌های صنعتی با رقابت و نفوذ جهانی ایجاد نماید.

پارک‌های صنعتی پیشرفته در شنجن تلاش‌هایی را برای توسعه صنعت اطلاعات الکترونیکی نسل جدید، خوشه‌های صنعتی شبکه و ارتباطات، نیمه‌رساناها و مدارهای مجتمع، نمایشگرهای با کیفیت بالا و پایانه‌های هوشمند انجام خواهند داد. پارک های فناوری پیشرفته Nanshan، Pingshan و Bao'an بر تحقیق و توسعه و استفاده از ابزارهای صنعتی، رباتیک هوشمند و دستگاه‌های دقیق جهت افزایش قابلیت های تولید و تجهیزات پیشرفته تمرکز خواهند کرد. پارک صنعتی Bao’an همچنین صنعت اقتصاد اقیانوس و توسعه تجهیزات اقیانوسی را زیر نظر خواهد داشت.

پارک‌های فناوری پیشرفته همچنین به دنبال فرصت‌هایی برای توسعه صنایع آینده مانند زیست‌شناسی مصنوعی، بلاک چین، سلول‌های بنیادی و ژن‌، فناوری‌های فضایی، علوم اعصاب، ارتباطات نور مرئی، محاسبات نوری و اطلاعات کوانتومی خواهند بود.

درآمد و ارزش تولید صنعتی منطقه فناوری پیشرفته شنجن در سال 2020 به ترتیب به 2.06 تریلیون یوان (322 میلیارد دلار) و 785.2 میلیارد یوان (122 میلیارد دلار) رسید. تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال 2020 معادل 706.3 میلیارد یوان (110 میلیارد دلار) بود که یک چهارم کل تولید ناخالص داخلی شهر را تشکیل می دهد. پارک های فناوری پیشرفته شنجن 5075 شرکت فناوری پیشرفته در سطح ملی را در خود جای داده اند که ارزش تولید سالانه 823 مورد از آنها به بیش از 100 میلیون یوان می رسد. در مجموع 142 شرکت در بازارهای سهام داخلی و خارجی پذیرفته شده اند.

انتشار"چهاردهمین برنامه پنج ساله نوآوری علم و فناوری گوانجو"

دولت گوانجو "چهاردهمین برنامه پنج ساله نوآوری علم و فناوری (2021-2025)" را در 22 فوریه 2022 منتشر کرد. این "طرح" 12 هدف نوآوری علمی و فناوری گوانجو را بیان می‌کند. رسیدن نسبت هزینه‌های تحقیقات پایه نسبت هزینه‌های تحقیق و توسعه به 15 درصد، افزایش تعداد پلت‌فرم‌های نوآوری استراتژیک علمی و فناوری بالاتر از سطح استان به 320 مورد، رسیدن سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه به 3.4 درصد و تأسیس 60 شرکت فناوری جدید سهامی از جمله اهداف کلان این سند می‌باشد.

در این طرح همچنین اشاره شده است که شهر دانش چین-سنگاپور و شهر علمی نانشا به عنوان محور نوآوری علمی و فناوری مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در سومین محور توسعه شهری گوانجو ساخته خواهند شد.

در سال 2021، توسعه علمی و فناوری گوانجو به دستاوردهای بسیاری از جمله تأسیس آزمایشگاه تنفسی گوانجو، تأسیس مرکز ملی نوآوری فناوری منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA)، تأسیس مرکز تحقیقاتی اکوسیستم سرد و تأسیس مرکز تحقیقات علوم سلولی دست یافت.

کسب رتبه نخست شاخص نوآوری مستمر منطقه فناوری پیشرفته دریاچه سونگشان  دونگوان در چین

وزارت علوم و فناوری چین "نتایج ارزیابی جامع مناطق ملی فناوری پیشرفته" را منتشر کرد. در سال 2021، در مجموع 157 منطقه فناوری پیشرفته در سراسر کشور چین مورد ارزیابی قرار گرفت که از این میان، منطقه فناوری پیشرفته دریاچه سونگشان (Songshan Lake Science City) در رتبه 25 قرار گرفت. بر اساس نتایج ارزیابی، منطقه فناوری پیشرفته دریاچه سونگشان در شاخص نوآوری شرکت ها، رقابت بین‌المللی شرکت‌های فناوری، سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه شرکت ها، صرفه‌جویی در مصرف انرژی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت که در میان آنها شاخص نوآوری مستمر رتبه اول را به خود اختصاص داد.

در سال 2001، شهر دونگوان شروع به استقرار صنایع نوآور تکنولوژیک در دریاچه سونگشان کرد. در آوریل 2020، Songshan Lake Science City به عنوان یک مرکز علمی ملی جامع در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو تعیین شد که چهارمین مرکز جامع علوم ملی چین است. امروزه، تسهیلات علمی مانند مرکز علمی چشمه نوترون اسپالاسیون چین و آزمایشگاه مواد دریاچه سونگشان مورد استفاده قرار گرفته اند و بسیاری از شرکت های فناوری مانند هواوی در آن مستقر شده اند.

کاهش 10 درصد هزینه‌های  تولید  پردازشگر پیشرفته در هاینان

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بندر آزاد تجاری‌هاینان، تعرفه واردات تجهیزات و مالیات بر ارزش افزوده واردات جهت تولید تراشه در چین و ایجاد پایگاه تولید تراشه در هاینان از معافیت برخوردار شده که هزینه عملیات تجاری را حدود 10% کاهش می‌دهد.

طبق سیاست «تعرفه صفر» مواد اولیه، واسطه و تجهیزات وارداتی برای تولید در بندر آزاد تجاری‌هاینان از تعرفه واردات، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مصرف معاف هستند.

انتشار "فهرست شرکت های یونیکورن نوآوری  2021  گوانجو"

انجمن شرکت های نوآور علم و فناوری گوانجو "فهرست شرکت های یونیکورن نوآوری  2021  گوانجو" را در سال 2021 منتشر کرد. در مجموع 139 شرکت در این لیست قرار دارند. این فهرست شامل چهار دسته شرکت های یونیکورن نوآور (16)، شرکت‌های یونیکورن آینده (63)، شرکت‌های یونیکورن بالقوه (25) و شرکت‌های با فناوری پیشرفته (25) می‌باشد که حوزه‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیک، اینترنت اشیاء، مواد جدید، انرژی‌های جدید، زیست پزشکی، کلان داده و محاسبات ابری، تولید پیشرفته و غیره را پوشش می‌دهند.

شرکت یونیکورن به طور کلی به شرکتی اطلاق می‌شود که کمتر از 10 سال از تأسیس آن می‌گذرد و ارزش بازار آن بیش از 1 میلیارد دلار است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما