معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

اهم اخبار تحولات اقتصادی ترکیه حوزه شرق دریای سیاه در فروردین ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 ثبت اختراع مشترک بین دو دانشگاه کارادنیز تکنیک و دانشگاه رجب طیب اردوغان

اختراع "مشاهده کردن علائم بدن با رنگرزی با ترکیب 4'-هیدروکسیانتوسیانین" توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه کارادنیز تکنیک و دانشگاه رجب طیب اردوغان صورت گرفته و به ثبت رسید و در ادامه به صورت تجاری فروخته شد. این توسعه برای اولین بار در تاریخ هر دو دانشگاه انجام گرفته است. مراسم امضای اختراع در محل ریاست دانشگاه کارادنیز تکنیک برگزار شد. پرفسور حمدالله چووالجی، رئیس دانشگاه کارادنیز تکنیک و پروفسور حسین کارامان، رئیس دانشگاه رجب طیب اردوغان و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در این مراسم حضور داشتند. پرفسور حمدالله چووالجی در این مراسم گفت: «ما گرد هم آمدیم تا قرارداد فروش اختراع بین دانشگاه کارادنیز تکنیک و دانشگاه رجب طیب اردوغان را امضا کنیم. یکی از بزرگترین وظایف دانشگاه‌ها تولید علم و تبدیل این دانش به محصول و گشودن آن در صنعت است. یکی از وظایف اصلی دانشگاه‌ها تحقیق و توسعه است.» (گونه باکیش – 23 مارس)

 صادرات 7 میلیون دلار عسل در 2 ماهه اول سال 2022

احمد حمدی گوردغان، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت که در دو ماه اول امسال 2844 تن، عسل صادرات انجام گرفته است. گوردغان با بیان اینکه از این صادرات 7 میلیون و 131 هزار و 895 دلار به دست آمده است، گفت: کشورمان در مدت دو ماه به 36 کشور جهان عسل صادر کرد که آمریکا، اسپانیا و آلمان 3 کشور برتر صادراتی عسل در این مدت بودند. یک میلیون و 651 هزار و 807 دلار به آمریکا، یک میلیون و 463 هزار و 621 دلار به اسپانیا و 990 هزار و 454 دلار به آلمان صادر شده است. (گونه باکیش – 24 مارس)

تا قبل از سال 2053 پروژه راه آهن ارزینجان-طرابوزان اجرا خواهد شد.

مصطفی یایلالی، سخنگوی پلتفرم راه آهن ارزینجان-طرابوزان ارزیابی‌های خود درباره طرح جامع حمل و نقل و لجستیک راه آهن ارزینجان-گوموشخانه-طرابزون  را ارائه داد. یایلالی معتقد است راه آهن ارزنجان-گوموشخانه-طرابزون  قبل از سال 2053 اجرا خواهد شد و قبلا به عنوان یک پلتفرم اعلام کرده بوده که تجارت در مقیاس جهانی تغییر شکل خواهد داد. طرابزون  در این زمینه وارد عرصه شده و اهمیت خود را در شرایط کنونی حتی بیشتر خواهد کرد. موضوعی که در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی جابجایی مسافر با قطار در سند چشم انداز 2053 وجود دارد. وی اظهار داشته که ما فکر می‌کنیم راه آهن ارزینجان - طرابزون  قبل از آن تاریخ اجرا خواهد شد. اینکه در سند چشم انداز آمده است، به این معناست که دولت این پروژه را به نوعی با اضافه کردن حمل و نقل مسافر ویرایش کرده است. سال 2053 به عنوان یک چشم انداز بلندمدت در نظر گرفته می‌شود، اما این نشان می دهد که جمهوری ترکیه اکنون ظرفیت ارائه یک چشم انداز در این شرایط را دارد. (گونه باکیش – 11 آوریل)

 افزایش مجدد 37.5 درصدی قیمت داروها در ترکیه

چتین کانسیز، رئیس اتاق داروسازان منطقه هجدهم طرابزون  گفت، مجددا قیمت داروها 37.5 درصد افزایش یافته و برخی از داروهایی که قبل از افزایش قیمت در بازار وجود نداشتند، حال می‌توان آنها را در بازار پیدا کرد ولی برخی از داروهای قطع کننده خونریزی هنوز در بازار پیدا نمی‌شود. همچنین از این پس پیدا کردن داروهای وارداتی و اورجینال در بازار ممکن نخواهد بود. زیرا افزایش نرخ یورو به لیر باعث می‌شود شرکتها رغبتی در واردات داروهای اصل نداشته باشند. همچنین سازمان تامین اجتماعی بواسطه ابن سینا برخی داروها را برای داروخانه‌ها تامین می‌کرد که هم اکنون در تامین این داروها نیز مشکل بوجود آمده است. (گونه باکیش – 11 آوریل)

 ساخت بزرگترین و باشکوهترین مسجد منطقه شرق دریای سیاه در ترابزوان

ساخت بزرگترین و باشکوهترین مسجد منطقه شرق دریای سیاه در شهرستان اورتاحیصار طرابوزان رو به پایان است. ساخت این مسجد در طرابزون  در سال 2018 در زمان اورهان فوضی گمرکچی اوغلو، شهردار سابق کلانشهر طرابوزان آغاز شد و پروژه آن در خط ساحلی در نقطه ای مشرف به دریا در محله پازارکاپی با حمایت وزیر سابق محیط زیست آغاز شد.

این مسجد در زمینی به مساحت 26 هزار متر مربع در منطقه تفریحی به مساحت 182 هزار متر مربع با حمایت خیرین طرابوزانی ادامه دارد و همزمان 7 هزار و 700 نفر می‌توانند در این مکان اقامه نماز کنند. مجموع زیربنای این مسجد به مساحت 15 هزار و 442 متر مربع است و مساحت طبقه زیرزمین آن 8 هزار و 831 متر مربع دارای یک مرکز آموزشی با 14 کلاس درس، 15 کارگاه، سالن کنفرانس و جلسه یک هزار نفره، آشپزخانه، وضوخانه مردانه/زنانه، غسالخانه و پارکینگ سرپوشیده می‌باشد. (گونه باکیش – 11 آوریل)

جنگ اوکراین – روسیه باعث ایجاد صف های طولانی در مرز سارپ شده است.

کامیون‌هایی که به دلیل جنگ اوکراین و روسیه نمی خواستند از منطقه جنگی استفاده کنند، دروازه مرزی سارپ را برای عبور از ترکیه به قفقاز ترجیح دادند و همین موضوع باعث شده طول صف ها در مرز سارپ چندین کیلومتر شود. صف تریلی‌ها به طول 25 کیلومتر از منطقه کمال پاشا آغاز شده و تا شهر هوپا رسیده است.

دروازه مرزی سارپ در استان آرتوین که ترکیه را از طریق گرجستان به روی کشورهای قفقاز باز می‌کند، این بار به دلیل جنگ روسیه و اوکراین شلوغ شده است. اخیرا کامیون‌های حمل‌ونقل بین‌المللی که به دلیل جنگ اوکراین و روسیه نمی‌خواهند از منطقه جنگی استفاده کنند، به همین دلیل دروازه مرزی سارپ را برای حرکت به سمت منطقه قفقاز از ترجیح می دهند و همین عامل باعث ایجاد صف های طولانی تریلی در دروازه مرزی سارپ شده است. (گونه باکیش – 12 آوریل)

 معرفی پروژه خوشه بندی ارتقای رقابت ملی و بین المللی شرکت های فعال در بخش ساخت و ساز و مصالح ساختمانی

سوآت حاج صالح اوغلو، رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در جلسه معرفی «پروژه خوشه بندی ارتقای رقابت ملی و بین المللی شرکت های فعال در بخش ساخت و ساز و مصالح ساختمانی» گفت: ما قبلاً یک پروژه خوشه‌بندی گردشگری را در شهرمان انجام داده‌ایم، همه به صورت زنده دیدند که گردشگری در شهر ما چقدر رشد پیدا کرده است. با اجرای چنین پروژه‌هایی می‌توان به‌طور ملموس پیشرفت هایی به دست آورد. پروژه دیگری که ما انجام دادیم در بخش ماهیگیری بود، در چارچوب این پروژه، شرکت های شرکت کننده ما در کشورهای مختلف از نروژ گرفته تا ژاپن کار کردند، امروز همه شما پیشرفت های تولید ماهی سالمون را از نزدیک می‌بینید. تاسیسات فرآوری در دریا و خشکی ایجاد شده است، تمامی محصولات تولید شده صادر می‌شود. این مهم است که شرکت ها برای برنامه ریزی آینده خود در این پروژه مربوط به بخش ساختمان مشارکت داشته باشند. این پروژه‌ها آینده شرکت ها را رقم می زند و راه را برای رقابت ملی و بین المللی شرکتها هموار می‌کند، امیدواریم کاری ماندگار و پایدار برای شما خلق کرده باشیم. محیط کار از قبل آماده شده است. پیشاپیش برای این پروژه آرزوی موفقیت می‌کنم. (گونه باکیش – 12 آوریل)

طرابوزان بیشترین صادرکننده ماهی سالمون در منطقه است.

سافت کالیونجو، رئیس انجمن صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت: 692 تن ماهی سالمون ترکیه از این منطقه به 6 کشور صادر شده است. کالیونجو با بیان اینکه از صادرات مذکور 5 میلیون و 77 هزار و 222 دلار به دست آمده است، اظهار داشت: روسیه بیشترین مقصد صادرات ماهی سالمون ترکیه است. کالیونجو گفت: ماهی سالمون از این منطقه به کانادا، ویتنام، ژاپن، بلاروس، گرجستان و تایلند نیز صادر می‌شود. وی با اشاره به اینکه 62 درصد صادرات ماهی سالمون منطقه از طرابزون  انجام می‌شود، اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری 392 تن ماهی سالمون ترکیه از طرابزون  به 5 کشور به ویژه روسیه فروخته شد و 3 میلیون و 153 هزار و 890 دلار درآمد حاصل شده و در تلاش هستیم تا در بازارهای جدید نیز حضور داشته باشیم. (گونه باکیش – 13 آوریل)

 شمار تریلی‌هایی که روزانه به مرز سارپ جهت خارج شدن از کشور می روند به 2 هزار رسید.

کامیون‌ها در دروازه مرزی سارپ که دروازه ترکیه به قفقاز و آسیای مرکزی است، متمرکز شده‌اند. به دلیل پر بودن پارکینگ کامیون‌های منطقه، کامیون‌ها در نوار ایمنی جاده ساحلی دریای سیاه بین آرهاوی و هوپا پارک کرده و منتظر نوبت خود هستند و صف کامیون‌ها به 4 کیلومتر رسیده است.

عثمان آک یورئک، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت هوپا گفت: دروازه مرزی سارپ یکی از مهم ترین دروازه‌های مرزی زمینی ترکیه است. آک یورئک با اشاره به اینکه به دلیل افزایش صادرات با تغییر مدل اقتصادی هر از چند گاهی تراکم هایی در دروازه مرزی سارپ وجود دارد و این یک روند کاملا طبیعی است، گفت: حجم بالای صادرات باعث ایجاد صف کامیون‌ها شده است. 6 ماه پیش تعداد کامیون‌های ورودی روزانه به دروازه مرزی سرپ از 1500 دستگاه فراتر نمی رفت. اخیراً تعداد کامیون‌هایی که روزانه وارد می‌شوند به طور متوسط حدود 2 هزار کامیون در روز است. این باعث می‌شود در مکان‌هایی صف کامیون‌ها تشکیل شود. (گونه باکیش – 14 آوریل)

 شمار مسافران و پروازها در فرودگاه طرابوزان افزایش یافته است.

تعداد مسافران جابجا شده در فرودگاه طرابزون  در بازه زمانی ژانویه تا ماه مارس سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش داشته است. در سه ماهه نخست سال جاری تردد مسافران داخلی فرودگاه طرابزون  با 35 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 515 هزار و 182 نفر و تردد مسافر بین المللی نیز به 21 هزار و 395 نفر رسید. تعداد فرود و برخاست هواپیماها از فرودگاه در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد افزایش یافته و به 3562 رسیده است. تردد بار در فرودگاه طرابزون  با 17 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل با 47 تن افزایش به 4 هزار و 691 تن رسیده است. (گونه باکیش – 14 آوریل)

 صادرات چای در سه ماهه اول سال افزایش یافته است.

چای ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا ماه مارس امسال، به 84 کشور دنیا و بویژه کشور بلژیک فروخته شده است. بر اساس اطلاعات انجمن صادرکنندگان شرق دریای سیاه، در سه‌ماهه نخست سال جاری، ۱۶۶۰ تن چای به ۸۴ کشور جهان صادر و ۵ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۹۳۳ دلار درآمد حاصل شده است که از نظر کمی ۲۹ درصد به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. بیشترین درآمد حاصل از صادرات چای به کشورهای بلژیک، انگلستان، آلمان، هلند و جمهوری قبرس شمالی صورت گرفته و در این مدت 847 هزار و 988 دلار به بلژیک، 825 هزار و 938 دلار به بریتانیا، 816 هزار و 861 دلار به آلمان، 432 هزار 35 دلار به هلند و 415 هزار و 82 دلار به جمهوری قبرس شمالی صادرات صورت گرفته است. (گونه باکیش – 14 آوریل)

 فرودگاه ریزه-آرتوین در ماه می‌توسط رجب طیب اردوغان افتتاح خواهد شد.

فرودگاه ریزه-آرتوین یکی از معدود نمونه‌های مهندسی در جهان است که بر روی دریای سیاه ساخته شده و در مورخ 14 می 2022 توسط رجب طیب اردوغان افتتاح خواهد شد. این فرودگاه با ظرفیت 3 میلیون مسافر که با پر کردن بخشی از حاشیه سطح دریا ساخته شده است، ماه بعد به بهره برداری خواهد رسید. با هدف توسعه زیرساخت های قوی منطقه، با ساخت این فرودگاه نیاز گردشگری منطقه دریای سیاه تامین می‌شود. این فرودگاه دارای یک ساختمان ترمینال با مساحت 31 هزار 350 متر مربع، یک پارکینگ روباز با ظرفیت 448 وسیله نقلیه، باند پرواز 3 هزار متر طول با 45 متر عرض و در مجموع دارای 45 هزار و 200 متر مربع ساختمان سر بسته می‌باشد. (کوزی اکسپرس – 14 آوریل)

 پروازهای آزمایشی فرودگاه ریزه-آرتوین آغاز شده است.

با پایان یافتن عملیات ساخت زیرساخت ها و باند فرودگاه ریزه-آرتوین و همچنین با هدف افتتاح این فرودگاه در 14 می سال 2022 توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اقدامات اولیه قبل از بهره برداری فرودگاه آغاز شده و در این راستا پروازهای آزمایشی این فرودگاه نیز شروع شده است. (گونه باکیش – 15 آوریل)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما