معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۹

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه اول فروردین 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری تاشکند در فروردین 1401

در اولین مجمع بین‌المللی سرمایه‌گذاری تاشکند، قراردادها و موافقت‌نامه‌های سرمایه‌گذاری به ارزش 7.8 میلیارد دلار امضا شد. همچنین توافقات اولیه برای اجرای پروژه­‌هایی به ارزش 3.5 میلیارد دلار حاصل شد. در چارچوب این مجمع، پنجمین نشست کمیسیون دولتی در زمینه تجارت، اقتصاد، علم و فناوری، فرهنگ، ورزش و جوانان بین ازبکستان و عربستان سعودی، مجمع سرمایه‌گذاری ازبکستان و چین با عنوان «همکاری صنعتی، فرصت‌های جدید» و همچنین پلتفرم کشوری ازبکستان با حضور رؤسای مؤسسات مالی بین‌المللی، مؤسسات مالی دولتی خارجی و شرکای توسعه‌ای برگزار شد.

در نشست پلتفرم کشوری ازبکستان اعلام شد که در حال حاضر 305 پروژه در ازبکستان به ارزش 14.5 میلیارد دلار در حال اجراست که بیش از 20 حوزه و صنعت را پوشش می‌دهد. در این نشست، 6 موافقت‌نامه در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک به مبلغ 617 میلیون دلار، 2 موافقت‌نامه به ارزش 160 میلیون دلار و 2 موافقت‌نامه برای ارائه خدمات مشاوره امضا شد. همچنین قراردادهایی برای تأمین مالی خرید اتوبوس برقی برای شهر نوکوس، اجرای پروژه‌های ساخت و نوسازی سیستم‌های آبرسانی و فاضلاب در منطقه اندیجان و نوایی، ارائه خدمات مشاوره‌ای برای ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و ... امضا شد.

راه‌اندازی نیروگاه حرارتی تاشکند با حضور رؤسای جمهور ازبکستان و ترکیه

در سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ازبکستان، نیروگاه حرارتی مدرن منطقه تاشکند به بهره‌برداری رسید و پروژه ساخت نیروگاهی مشابه در منطقه سیردریا آغاز شد. این پروژه‌ها را یک شرکت ترکیه‌ای اجرا می‌کند. رئیس جمهور ازبکستان در این مراسم اعلام نمود که تنها در سال گذشته 5 پروژه بزرگ انرژی به ظرفیت کل 1.4 هزار مگاوات به دست شرکت‌های ترکیه‌ای در ازبکستان اجرا شده است. ظرفیت نیروگاه حرارتی ساخته‌شده در منطقه قبرای تاشکند 240 مگاوات است و سالانه 2 میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید خواهد کرد. همچنین ظرفیت نیروگاه حرارتی جدید در سیردریا 220 مگاوات خواهد بود و سالانه 1.7 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.

امضای قرارداد خرید برق بین ازبکستان و کنسرسیومی از قطر و فرانسه و ژاپن

قرارداد خرید برق بین شبکه ملی برق ازبکستان و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌هایی از فرانسه و قطر و ژاپن به‌عنوان بخشی از اجرای پروژه سرمایه‌گذاری «ساخت نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی با ظرفیت 1600 مگاوات در منطقه سیردریا» به امضا رسید. این پروژه مستلزم ساخت نیروگاه مدرن سیکل ترکیبی «کلاس H» در زمینی به مساحت 55 هکتار در شهر شیرین منطقه سیردریاست. راه اندازی این نیروگاه در ژانویه 2026 برنامه‌ریزی شده است.

گفتنی است قرارداد ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی سیردریا بین شبکه ملی برق ازبکستان و وزارت سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی این کشور با کنسرسیوم مورد اشاره امضا شده است. این کنسرسیوم مسئولیت ساخت و راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی 1600 مگاواتی را بر عهده خواهد داشت که انتظار می‌رود یکی از کارآمدترین نیروگاه‌های حرارتی در ازبکستان باشد.

افزایش 42 هزار تنی واردات سیب‌زمینی ازبکستان در دو ماه نخست سال 2022

بر اساس گزارش کمیته آمار دولتی، ازبکستان در ژانویه تا فوریه 2022 حدود 122.4 هزار تن سیب‌زمینی از 7 کشور به ارزش 21 میلیون دلار وارد کرده است. واردات سیب‌زمینی نسبت به مدت مشابه سال 2021 نزدیک به 42 هزار تن افزایش داشته است. کشورهایی که ازبکستان در 2 ماه نخست سال 2022 از آنها سیب‌زمینی وارد کرده است عبارت‌اند از پاکستان (91.3 هزار تن)، قزاقستان (12.6 هزار تن)، ایران (5.2 هزار تن)، روسیه (4.4 هزار تن)، قرقیزستان (4.3 هزار تن)، افغانستان (4 هزار تن) و بلاروس (631.6 تن).

پیش‌بینی رشد 4 درصدی تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2022

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ازبکستان در سال 2022 را کاهش داده است. به گفته کارشناسان این بانک، در سال 2022 رشد اقتصادی ازبکستان 4 درصد خواهد بود. پیش‌تر این بانک پیش‌بینی کرده بود که در سال 2022 تولید ناخالص داخلی ازبکستان 6 درصد رشد کند. این بانک اعلام نموده است که درگیری در اوکراین و تحریم‌های روسیه بر اقتصاد ازبکستان و کشورهای آسیای مرکزی تأثیر منفی خواهد گذاشت. اقتصاد جمهوری‌های آسیای مرکزی از کاهش ارزش روبل و محدودیت‌های ارزی در روسیه آسیب خواهد دید. کاهش حواله‌های مهاجران از فدراسیون روسیه به کشورهای آسیای مرکزی پیش‌بینی می‌شود. همچنین ریسک‌های ژئوپلیتیکی و فشارهای تورمی‌بر اقتصاد منطقه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

اعطای وام بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا برای بهبود سیستم حمل‌و‌نقل ریلی ازبکستان

بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا (AIIB) و ازبکستان قرارداد اعطای وام 108 میلیون دلاری برای برقی‌کردن خط ریلی بخارا-مسکین–اورگنچ–خیوه را امضا کرده‌اند. با برقی‌کردن 465 کیلومتر راه‌آهن و راه‌اندازی یک خط پرسرعت در این مسیر، این پروژه با اتصال مناطق دورافتاده منطقه خوارزم در غرب ازبکستان به مناطق مرکزی و شرقی این کشور، ارتباط را بهبود می‌بخشد و گردشگری را پررونق‌تر می‌سازد. با تکمیل این پروژه، امکان استفاده از قطارهای تندرو با سرعت 250 کیلومتر در ساعت فراهم می‌شود و زمان سفر بین بخارا و خیوه تا سه ساعت کاهش می‌یابد و امکان سفر از تاشکند به خیوه نیز در 7 ساعت فراهم می‌آید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما