معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته دوم فروردین ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دیدار نخست وزیر با تجار و کارآفرینان:  ادی راما نخست وزیر در محل گمرک تیرانا با واردکنندگان و صادرکنندگان و نمایندگان شرکت های تأمین کننده زنجیره اقلام سبد کالایی گفتگو کرد. او با بیان اینکه دوره چالش برانگیز فعلی جنگ در اوکراین کل زنجیره روابط تجاری در اروپا و جهان را تحت تاثیر قرار داده، گفت : دولت از طریق ضمانت‌نامه دولتی کمک خواهد کرد که همه دست اندرکاران زنجیره تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی بتوانند بیش از حد معمول سرمایه‌گذاری و هزینه کنند تا ذخیره اضافی و فراتر از ذخیره معمولی برای هر کالا ایجاد شود. او افزود دولت کالاهای اضافی که به فروش نخواهد رسید، را از آنها خریداری خواهد کرد. وی همچنین به خانواده‌ها و کارخانه‌های بزرگ پیشنهاد داد تلاش کنند برای نیازهای خود برق تولید کنند و در پنل های خورشیدی سرمایه گذاری نمایند تا بتوانند روزها انرژی مورد نیازشان را تأمین کنند. با این حال او اطمینان داد که دولت سعی خواهد کرد همچنان قیمت برق را برای خانوارها و بنگاه‌های کوچک اقتصادی پایین نگه دارد، مگر اینکه به موقعیتی برسد که قادر به تأمین بودجه آن نباشد.

افزایش نرخ بهره : بانک مرکزی در جهت تثبیت امور مالی و مقابله با افزایش تورم در کشور، سیاست های جدید پولی را اعمال خواهد کرد. بر این اساس نرخ پایه بهره در آلبانی از نیم درصد سنوات گذشته به یک درصد افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین نرخ سود حساب های پس انداز همان0.1 درصد باقی خواهد ماند لیکن نرخ سود ارائه تسهیلات بصورت وام به 1.9% افزایش پیدا می‌کند. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آمار، به دلیل عوارض ناشی از حمله روسیه به اوکراین، نرخ تورم در ماه‌های ژانویه 3.7% و فوریه 3.9% اعلام شده و چالش های جدید اقتصادی برای کشورهای جهان از جمله آلبانی بوجود آمده است.

تصویب "بسته مقاومت اجتماعی" توسط پارلمان :  پارلمان آلبانی در جلسه علنی خود با 77 رأی موافق در برابر 40 رأی مخالف، "بسته مقاومت اجتماعی" پیشنهاد شده از سوی نخست وزیر برای کمک به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را تصویب کرد. در قالب "بسته مقاومت اجتماعی" ، کمک اضافه بر حقوق به مدت سه ماه به بازنشستگان داده خواهد شد و یارانه‌های افراد فاقد درآمد نیز افزایش خواهد یافت. بسته شامل این موارد می‌باشد : 36 میلیون دلار برای نمایه سازی بازنشستگی (637542 نفر)، جبران افزایش قیمت سبد کالا به مدت 3 ماه (434 هزار نفر)، حمایت 14 میلیون دلاری از کشاورزان با نفت معاف از مالیات (5 میلیون دلار)، حمایت 5 میلیون دلاری از تمامی‌شهروندان استفاده کننده از خطوط اتوبوسرانی شهری و میان شهری و نیز از تاریخ 1 آوریل حذف مالیات بر حقوق تا سقف 40 هزار و نصف شدن مالیات بر حقوق تا سقف 50 هزار لک، کاهش مالیات بر حقوق از 150 به 200 هزار لک، افزایش حداقل دستمزد به 32 هزار لک و 200 میلیون دلار تامین مالی مازاد قیمت انرژی برای مصرف کنندگان خانگی و بنگاه‌های کوچک اقتصادی. در عین حال نخست وزیر اعلام کرد که با توجه به اینکه هزینه دولت برای بازپرداخت قیمت مازاد برق بسیار هنگفت و سنگین است، دولت در نظر دارد قیمت برق را برای مصرف کنندگان با درآمد بالا افزایش دهد.

صدور فاکتور آنلاین توسط 65% شرکتها : بنا به داده‌های ارائه شده از سوی مدیرکل مالیاتهای آلبانی، در پی اجرایی شدن قانون مالیات در کشور، از 1 ژانویه 2021 تا 15 مارس 2022 ، 65% شرکتهای فعال اقتصادی فاکتورهای خود را آنلاین صادر می‌کنند.

تاکنون 77541 شرکت از 118953 شرکت فعال در سراسر کشور به سیستم جدید قانون مالیات ها متصل شده اند که 100% شرکت های بزرگ و 90% از شرکتها و مشاغل کوچک را شامل می‌شود. از زمان اجرای قانون جدید مالیاتها تاکنون 253 میلیون فاکتور صادر شده است.

توقف فعالیت حدود 4000 شرکت بدلیل افزایش قیمتها : بنا به اعلام مرکز ملی فعالیتهای تجاری آلبانی، روزانه بطور متوسط 15 شرکت به دلیل افزایش قیمتها و شرایط سخت همه گیری کرونا از ژوئن 2021 تعطیل شده اند و جنگ در اوکراین این روند را تشدید کرده است.

بر اساس این گزارش از ژوئن تا دسامبر 2021، تعداد 3228 شرکت و از ژانویه تا اواسط مارس سالجاری 924 شرکت به تعطیلی کشیده شده اند. همچنین اجرایی شدن قانون دریافت مالیاتهای شرکتها و تغییرات مکرر حدود 80 باره آنها در سه دهه اخیر، در این امر تاثیر گذار بوده است.

آمار جهانگردی پائین تر از مقدار قبل از بحران همه گیری کرونا : بر پایه آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی علیرغم بهبود وضعیت جهانگردی، هنوز این کشور به وضعیت ما قبل از بحران همه گیری کرونا نرسیده است. در دو ماهه اول سالجاری 395 هزار تبعه خارجی وارد کشور شده اند که نسبت به دوره مشابه سال قبل 15% افزایش داشته است، اما نسبت به دو سال گذشته هنوز 5% کمتر می‌باشد.

در این دوره زمانی ورود شهروندان کوزوو با 21% کاهش مواجه شده ولیکن ورود شهروندان خارجی از یونان 332% و اتباع ایتالیایی 123% افزایش داشته است. در حال حاضر بیشترین ورودی به آلبانی شامل اتباع کوزوو و مقدونیه شمالی و مونته نگرو می‌باشد.

فروش اوراق بهادار در آلبانی از 10 میلیارد  لک فراتر می رود : ارزش اوراق قرضه عرضه شده برای شرکت های خصوصی آلبانی در پایان سال گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد. بر اساس داده‌های سازمان نظارت مالی کشور، ارزش این اوراق منتشر شده به بیش از 10 میلیارد لک یا تقریباً 83 میلیون یورو رسیده است. در طول یک سال، ارزش اوراق قرضه 25 درصد افزایش یافت. تقریباً 53 درصد اوراق بهادار عرضه شده به شرکتهای خصوصی به صورت ارزی منتشر شده است. بر طبق قانون، اوراق قرضه دارای مالکیت خصوصی را می‌توان توسط شرکت های سهامی منتشر و برای فروش به سرمایه گذاران داخلی و یا به افراد خصوصی عرضه کرد.

اعطای وام 42 میلیون یورویی از سوی CEB : شورای بانک توسعه اروپا( CEB) توافقنامه ای را با دولت آلبانی به امضاء رساند که بر اساس آن بانک مذکور 42 میلیون یورو وام جهت کاهش عوارض همه گیری کرونا اعطاء خواهد کرد.

این وام در جهت جبران پرداختهای اضافی دولت آلبانی در جریان همه گیری کرونا و تهیه لوازم پزشکی و دارویی برای تجهیز در مقابله با کرونا صورت خواهد گرفت که تامین خرید واکسن و پرداختهای اضافه کاری برای کادر درمانی را نیز شامل خواهد شد. لازم بذکر است در سال 2020 دولت آلبانی برای مقابله با همه گیری کرونا مبلغ 570 میلیون یورو هزینه اضافی پرداخت کرده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما