معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۶

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته اول شهریورماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روند کلی درآمدها و مخارج دولت: وزارت دارایی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که عواید دوره هفت ماهه ژانویه تا جولای 2022 با افزایش 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، 326.7 میلیارد لک (حدود 2.8 میلیارد دلار) بوده است. گرانی کالاها باعث کاهش مصرف و در نتیجه کاهش درآمدهای بودجه شده است. افزایش درآمد در نتیجه اتفاقاتی است که در ماه‌های اول سال رخ داد، در حالی که روند کلی رشد کاهشی بوده است. بدین ترتیب که درآمد ژانویه 2022، 30 درصد و درآمد فوریه 22 درصد بیشتر از ژانویه 2021 بود. سرعت رشد در ماه‌های بعد به شدت کاهش یافت، زیرا افزایش قیمت ها برای جبران کاهش مصرف کافی نبود. در ماه ژوئن 2022، درآمدهای بودجه 7.4 درصد بیشتر از ژوئن 2021 بود، در حالی که در ماه ژوئیه 0.3 درصد کمتر از جولای سال گذشته بود.

در همین حال مخارج دولت در 7 ماهه اول 2022، 311 میلیارد لک بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 567 میلیون لک کمتر شده است. بر این اساس دولت بیش از 15 میلیارد لک تراز مثبت حساب داشته در حالیکه در دوره مشابه سال گذشته 29.8 میلیارد لک کسری بودجه داشت.

قیمت بالای هزینه‌های گمرکی: در تحقیق صورت گرفته از سوی دانشکده اقتصاد (UET)، هزینه‌های دریافت مهرهای گمرکی در آلبانی حدود 10 برابر بیش از مبلغ مشابه در سایر کشورهای منطقه بالکان و اتحادیه اروپا است که این امر باعث می‌شود تجار و مصرف کنندگان برای کالاها ده‌ها میلیون یورو بیشتر پرداخت کنند. بر پایه این تحقیق تجار وارد کننده حدود 60 میلیون یورو بیشتر عوارض مالیاتی پرداخت می‌کنند.

 کاهش حدود 8 درصدی واردات: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان آمار آلبانی، بحران اوکراین و بدنبال آن افزایش قیمت کالاها تاثیر منفی بر واردات کشور داشته است. واردات در ماه ژوئیه حدود 8.4% کاهش داشته و در این ماه 2.8 میلیون تن انواع کالاها وارد کشور شد در حالیکه در مدت مشابه سال قبل این مقدار 3.1 میلیون تن بود.

کاهش واردات عمدتاً در بخش سوخت و مواد معدنی بوده است. در ماه ژوئیه مقدار 496 هزار تن مواد سوختی و معدنی وارد کشور شد، در حالیکه در ژوئیه سال گذشته 617 هزار تن وارد شده بود که نشان از کاهش 20% واردات در این بخش می‌باشد.

همچنین واردات آهن، فولاد و محصولات مرتبط با آن 5 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. کاهش واردات در محصولات سرامیک (17%)، سنگ و سیمان (13%)، غلات (15%) و کودهای شیمیایی (62%) بوده است. همچنین ارزش واردت آلبانی در این ماه به 528 میلیون لک رسیده که 23% تنزل داشته است.

پیش بینی بهبود بدهی‌های عمومی تا سال 2025: بر اساس برنامه بودجه دولت آلبانی در یک دوره زمانی متوسط( 2025- 2023) پیش بینی شده که رشد اقتصادی سالانه کشور 4 % تحقق یابد. بعد از کاهش رشد اقتصادی 3.5 درصدی در سال 2020، آلبانی موفق شد رشد اقتصادی حدود 8.7% را در سال 2021 تجربه کند. لذا پیش بینی شده که رشد اقتصادی در سال 2022 مقدار 4.1% باشد.

از سوی دیگر دولت پیش بینی کرده بدهی عمومی نسبت به تولید ناخالص ملی (GDP) در سال 2025 به 72.1 درصد کاهش یابد. این در حاالی است که بدهی عمومی در سال 2022، 74.8% برنامه ریزی شده است. دولت همچنین تخمین می زند درآمدهای مالیاتی تا سال 2025 از سطح 26.7 % به 27.5% افزایش یابد.

افزایش قیمت 50-40 درصدی شیر: قیمت شیر گاو برای کارخانه‌های فرآوری لبنیات 40 تا 50 درصد افزایش یافت. انجمن صنفی فرآورندگان شیر آلبانی اعلام کرد در حال حاضر کارخانه‌ها شیر را با قیمت 60 تا 70 لک بدون مالیات بر ارزش افزوده از دامداران خریداری می‌کنند (قیمت قبل 40 تا 50 لک). دونیالدو خوجه مسئول این انجمن همچنین گفت علاوه بر قیمت های بالا، به دلیل کاهش زیاد تولید، کارخانه‌ها در یافتن شیر تازه با مشکل مواجه هستند. به گفته وی اگر دولت دخالت نکند و دامداران کمک نشوند، تولید داخلی به زودی پاسخگوی نیاز نخواهد بود. خوجه تاکید کرد دلایل اصلی این وضعیت کاهش تعداد دام و افزایش بی رویه هزینه‌های دامداران برای تولید یک لیتر شیر است که فعالیت بخش فرآوری را بطور روزانه دشوارتر می‌کند. به طور مشخص مواد اولیه شیر گران شده، برق گران شده، قیمت گاز افزایش یافته و پس از وضع مالیات غیر مستقیم از اول تیرماه، قیمت سوخت و مواد بسته بندی افزایش خواهد یافت.

تورم 7.2 درصدی در ماه جولای : مواد غذایی، مشروبات الکلی و حمل و نقل گروه‌هایی هستند که بیشترین افزایش قیمت را در ماه جولای 2022 تجربه کرده اند. بر اساس اندازه گیری‌های موسسه آمار اروپا (یورواستات)، تورم در این ماه 7.2 درصد بوده است.

بیشترین افزایش قیمت به ضروری ترین محصولات و خدمات زندگی مربوط می‌شود. افزایش 14.5 درصدی در گروه «حمل و نقل» که به افزایش قیمت سوخت مربوط است و 12.4 درصدی در گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های غیر الکلی» مشاهده می‌شود. در سایر محصولات قیمت ها افزایش کمتری دارند : گروه مشروبات الکلی و دخانیات 4.5 درصد، اجاره، آب، سوخت و انرژی 4.4 درصد، مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری 4.2 درصد، پوشاک و کفش 3 درصد، هتل ها، کافه و رستوران 2.8 درصد، کالاها و خدمات متفرقه 2 درصد، خدمات آموزشی 1.2 درصد، سلامت 1.1 درصد، ارتباطات 0.7 درصد و گروه سرگرمی و فرهنگ تنها با 0.6 درصد.

افزایش ورود گردشگر اروپایی: ادی راما نخست وزیر آلبانی در صفحه فیس بوک خود ضمن اشاره به مقاله Die Zeit یکی از مطبوعات معتبر آلمان در زمینه تشویق سفر شهروندان آلمانی به آلبانی، عنوان داشت از اول ژانویه تا جولای بیش از 100 هزار گردشگر آلمانی وارد کشور شده اند، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این تعداد 52 هزار نفر بود.

وضعیت تجارت با همسایگان در بالکان: بر اساس داده‌های موسسه آمار از تجارت خارجی، صادرات به کوزوو در ماه جولای در بالاترین سطح قرار دارد، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.1 درصد کاهش داشته است. بیشترین کاهش صادرات به صربستان با 41.1 درصد بوده و  کاهش 4.9 درصدی صادرات به مقدونیه شمالی ثبت شده است. در مقابل صادرات به بوسنی و هرزگوین 33.4 درصد و به مونته نگرو 21.4 درصد افزایش داشته است. افزایش واردات تنها با صربستان ثبت شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما