معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۱

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته دوم شهریورماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بیش از 8700 کسب و کار جدید: اقتصاد آلبانی در 7 ماهه اول سال جاری نه تنها از نظر رشد درآمد بلکه از نظر فعالیت تجاری نیز عملکرد مثبتی داشته است. بر اساس داده‌های رسمی وزارت دارایی، در دوره ژانویه تا جولای 2022، 11376 واحد جدید کسب و کار در مرکز ملی تجارت ثبت شده و 2629 مورد از ثبت نام خارج شده اند.موسساتی که به فعالیت خود خاتمه داده اند، قدمت کمتر از یک سال داشته اند.

نرخ تورم کمتر از  کشور های منطقه: دلینا ابراهیمای وزیر دارایی و اقتصاد در نشست خبری با بیان اینکه نرخ تورم در کشور ما پائین ترین میزان در منطقه است، به اعلام شاخص های کلان اقتصادی و مالی پرداخت. وی گفت علی رغم تأثیر جنگ اوکراین بر قیمت‌ها در سراسر جهان، اقتصاد کشور ما عملکرد مثبتی داشته است. تورم در آلبانی کمتر از مقدونیه شمالی است. غذا و نوشیدنی و هزینه‌های حمل و نقل عناصر موثر در افزایش هزینه‌های سبد آلبانیایی‌ها بوده است. قیمت مواد غذایی 13.2 درصد افزایش یافت. افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات بر افزایش تورم در7 ماهه نخست سال تأثیرگذار بوده است. وزیر دارایی در باره افزایش قیمت سوخت گفت هیات ناظر بر قیمت  سوخت بر اساس بورس تصمیم گیری می‌کند.

ادامه پرداخت یارانه سوخت برای حمل و نقل شهری و میان شهری: بلیندا بالوکو معاون نخست وزیر و وزیر تجهیزات و زیرساخت ضمن تشریح تصمیمات دولت اعلام کرد که پرداخت یارانه سوخت برای حمل و نقل شهری و میان شهری تا سه ماه دیگر ادامه خواهد داشت. او گفت : مهم ترین تصمیم، لایحه اعلام تشریفات اسناد جبران خسارت شرکت های خطوط حمل و نقل شهری و بین شهری است. این بسته به عنوان یک بسته ضد بحران برای ماه‌های آگوست، سپتامبر و اکتبر به قوت خود باقی خواهد بود و این با توجه به این است که حمل و نقل جاده ای وزن بسیار بالا در جمهوری آلبانی (98 درصد از مصرف سوخت) را دارد".

واردات 67 میلیون یورو غلات : آلبانی در 8 ماهه نخست سال جاری حدود 156.4 هزار تن غلات به ارزش کل حدود 67 میلیون یورو از خارج وارد کرده است. با استناد به آمار رسمی اداره کل گمرک، 7 نوع غلات اصلی وجود دارد که از خارج تامین می‌شود که در رتبه اول از نظر کمیت و ارزش، گندم با واردات 102.5 هزار تن به ارزش 4.7 میلیارد لک قرار دارد. در رتبه دوم ذرت قرار دارد که طی 8 ماهه 36.4 هزار تن به ارزش 1.7 میلیارد لک وارد شده است. همچنین حجم واردات برنج با 14.6 هزار تن به ارزش 1.3 میلیارد لک ثبت شده است. در حالی که جو، جو دو سر، چاودار و کینوا در مقدار و ارزش کمتری وارد شده اند.

افزایش قیمت هر متر مربع مسکن به 5هزار یورو:  قیمت املاک و مستغلات در منطقه مرکزی تیرانا Blloku به 5هزار یورو در هر متر مربع رسیده است ، این در حالیست که در سال 2021 این قیمت حدود 3هزار یورو بوده است.اتحادیه سازندگان مسکن آلبانی در این رابطه اعلام داشت قیمت مواد و مصالح ساختمانی از جمله آلومینیوم ، مس، آهن و سیمان در سالجاری حدود 200درصد رشد داشته است . در حال حاضر متوسط قیمت املاک معمولی از 800 یورو از سال گذشته به حدود 1000 یورو افزایش داشته است.بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، متوسط قیمت املاک در ماه مه در شهر تیرانا به ازای هر متر مربع 1143 یورو تعیین شده است.

پرداخت یارانه به میزان 30 هزار لک برای کاشت هر هکتار گندم: طبق تصمیم جدید دولت، کشاورزانی که بیش از یک هکتار از اراضی زراعی  خود را به کشت گندم اختصاص دهند از حمایت 30000 لکی برای هر  هکتار بهره مند خواهند شد. در شرایط بحران غذایی در سطح بین المللی و افزایش قیمت گندم و مشکلات در تأمین آن وزارت کشاورزی فراخوان داده است که طبق آن کشاورزان غلات از 1 تا 23 سپتامبر فرصت استفاده از این یارانه را خواهند داشت. هدف از پرداخت یارانه گندم افزایش سطح زیر کشت غلات است. تولید محلی نه تنها درآمد کشاورز را افزایش می دهد، بلکه عرضه را نیز افزایش و قیمت های نان را در نانوایی‌ها رقابتی تر می‌کند.

افزایش قابل توجه مجوزهای ساخت و ساز : بر اساس داده‌های مؤسسه ملی آمار، در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن 2022، مجوز ساخت و ساز برای مساحتی بالغ بر 1.2 میلیون متر مربع در پایتخت اعطا شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد افزایش داشته است. این افزایش ناشی از اعطای کسب مجوز برای مساحت 800 هزار متر مربعی است که در سه ماهه اول داده شد. این در حالی است که در سه ماهه دوم این میزان کاهش یافت و 388 هزار متر مربع جهت ساخت و ساز مجوز صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد افزایش نشان می دهد.

مساحت اعطا شده برای پروانه ساخت معادل 42 میلیارد لک یا حدود 350 میلیون یورو است. ساخت و سازها در پایتخت متمرکز شده و طبق گزارش مزبور مساحت مجوز های اعطا شده در تیرانا 70 درصد کل مجوزها بوده است. پس از تیرانا، جایگاه دوم را شهر دورس با مساحت 260 هزار مترمربع به خود اختصاص داده که نسبت به 6 ماهه اول سال 2021 دو برابر شده است و 15 درصد کل مساحت اعطا شده را تشکیل می دهد.

مناقصه خرید انرژی برق: پس از چندین روز رکورد شکنی، قیمت برق در بورس مجارستان طی روزهای گذشته روند نزولی داشته است. بورس مجارستان به عنوان مرجعی برای معاملات کشور آلبانی عمل می‌کند، زیرا عملکرد آن به طور مستقیم بر بودجه شرکت برق آلبانی تأثیر می‌گذارد، زیرا خریدها به صورت روزانه یا هفتگی انجام می‌شود. این در حالی است که شرکت توزیع برق آلبانی برای تامین نیاز مصرف کنندگان در 12 و 13 شهریور 12360 مگاوات ساعت انرژی تولید کرد. در مجموع حدود 6 میلیون یورو برای این خرید هزینه شده است، در حالی که میانگین قیمتی که انرژی که با آن تامین شده است 487.63 یورو به ازای هر مگاوات ساعت بوده است. با این حال، این اولین خرید نیست، زیرا در 19 اوت، شرکت توزیع برق آلبانی 7.2 میلیون یورو دیگر هزینه کرد، در حالی که قیمتی که با آن انرژی را تامین کرد، 563 یورو برای هر مگاوات ساعت بود. از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 250 میلیون یورو برای خرید و واردات انرژی برق هزینه شده است.

تخصیص 2.5میلیون لک کمک بلاعوض برای دیجیتالی کردن کسب و کار ها:  کار و کاسب هایی که ایده‌های نوآورانه دارند و می خواهند فعالیت خود را گسترش دهند می‌توانند از کمک های مالی تا سقف 2.5 میلیون لک بهره مند شوند. آژانس توسعه سرمایه گذاری آلبانی فراخوانی را برای شرکت هایی که علاقه مند به دیجیتالی کردن کسب و کار به طور کلی یا جزئی، ادغام فناوری‌های جدید یا ایجاد پلت فرم های جدید، مانند برنامه‌های کاربردی برای خدمات مشتری یا مدیریت داده هستند، باز کرده است. این کمک مالی از متقاضیان شرکت های خرد، کوچک و متوسط، از طریق فراخوان پیشنهاد برای تامین مالی مشترک هزینه‌های واجد شرایط (یارانه) با تمرکز بر تحول دیجیتالی فرآیندهای اصلی کسب و کار، حمایت می‌کند. کمک مالی مذکور از پروژه‌های متقاضی با 80 درصد هزینه‌ها حمایت می‌کند، اما بیش از 2500000 لک نمی‌باشد. متقاضیان تا 21 اکتبر 2022 فرصت دارند مدارک و پروژه‌های خود را ارسال کنند و برندگان تا 30 نوامبر سال جاری اعلام خواهند شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما