معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۶

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته دوم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حمله سایبری به E-Albania و تعویق افتادن ارسال صورتحساب های مالی سال 2021 : وزارت امور اقتصادی و دارایی آلبانی اعلام کرد که به دلیل حمله سایبری هفته گذشته در 17 جولای به شبکه خدمات رسانی دولت  E-Albania، شرکتهای تجاری آلبانی موفق به رعایت ضرب الاجل ارائه صورت حساب های مالی سال 2021، که قرار بود  تا 31 جولای جمع آوری شود، نشده اند.

در حال حاضر 20 هزار موسسه و شرکت خصوصی مشمول این مهم می‌باشند و شرکت های خاطی در صورت عدم ارسال به موقع باید  60 هزار لک جریمه دیرکرد پرداخت کنند. دولت آلبانی برای تسهیل و مساعدت به شرکتها، یک مهلت یک هفته ای تعیین کرده است.

کاهش آمار حمل و نقل آلبانی در ماه ژوئن 2022 : بر اساس گزارش سازمان آمار آلبانی، در ماه ژوئن 2022 حجم کالاهای جابجا شده از طریق بندری به 307.8 هزار تن رسید که 25.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. همچنین حمل و نقل کالا از طریق ریلی در این ماه به 1718 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15% کاهش نشان می دهد. در همین دوره زمانی 163.9 تن کالا از طریق هوایی جابجا شده که 4.1% نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.گران شدن کالاهای واراداتی یکی از دلایل کاهش آمارهای حمل ونقلی کشور توصیف شده است.

 همچنین در شش ماهه اول سالجاری میلادی، تعداد 344340 نفر از طریق دریایی ( 57.7% رشد) و 2098578 نفر از طریق هوایی(2.8 برابر)  جابجا شده اند که نسبت به آمارهای سال گذشته از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شده است.  

جمعیت آلبانی کاهشی است: گزارش سازمان ملل نشان می دهد که جمعیت آلبانی مانند دهه 1960 روند رو به کاهشی یافته است. در اوایل دهه 1990 جمعیت کشور تقریباً سه برابر شد و به 3.3 میلیون نفر رسید. پس از دهه 90، تحولات سریع در کشور تغییرات جمعیتی بزرگی را نیز به همراه داشت. جمعیت به سرعت شروع به کاهش کرد. ابتدا تحت تأثیر سطح بالای مهاجرت که در دهه اول به اوج خود رسید و سپس سبک زندگی جدید، با نرخ تولد کمتر و خانواده‌های کوچکتر باعث کاهش جمعیت آلبانی شد.

در پایان سال 2021، جمعیت آلبانی 2.8 میلیون نفر تخمین زده می‌شود، اگرچه این تنها یک تخمین است. زیرا آخرین سرشماری در سال 2010 انجام شد و انتظار می رود سرشماری جدید در سال جاری انجام شود. بر اساس پیش بینی‌های سازمان ملل، انتظار می رود تا سال 2050 جمعیت آلبانی به 2.5 میلیون نفر و تا سال 2100 به 1.1 میلیون نفر کاهش یابد که به سطح دهه 1960 خواهد رسید.

آلبانی گران ترین کشور با پائین ترین میانگین حقوق و دستمزد : هزینه زندگی در آلبانی گرانتر از هر کشور دیگری در بالکان غربی به جز مونته نگرو می‌باشد. به گزارش Numbeo پورتال اطلاعات قیمت جهان، شاخص قیمت در این کشور 33.6 درصد برآورد شده و صربستان، بوسنی، مقدونیه شمالی و کوزوو را پشت سر گذاشته است. متوسط حقوق در آلبانی پائین ترین در منطقه و حتی پایین تر از کوزوو است. این رقم در حدود 468 یورو و تقریباً نیمی از حقوق متوسط کارمند در مونته نگرو است.

یک نفر از هر 5 نفر در آلبانی دارای خودرو است : بر اساس گزارش مرکز حمل ونقل جاده ای آلبانی تا پایان سال 2021، تعداد 539 هزار نفر در آلبانی دارای پلاک های دائم و موقت خودرو بوده اند. بر پایه جمعیت آلبانی در هر هزار نفر تنها 192 نفر صاحب خودرو هستند ( ضریب 0.2 برای هر شهروند) که نشان می دهد  از هر 5 نفر آلبانیایی تنها یک نفر دارای خودرو است.

این آمار در مقایسه با آمارهای کشورهای اتحادیه اروپا( Eurostat) بسیار پائین تر است و متوسط ضریب داشتن خودرو به ازای هر فرد در کشورهای اروپایی 0.53 می‌باشد. در این آمار آلبانی و مقدونیه شمالی از وضعیت مشابه برخوردارند ولی کشور ترکیه با 157 خودرو به ازای هر 1000 نفر در قعر این جدول قرار دارد. در حال حاضر تولیدات مرسدس بنز با 18.2% ، فولکس واگن با 9.7% و Daimler با 4.9% بیشترین پلاکهای صادره در آلبانی می‌باشند.

گزارش بانک آلبانی: از هر سه خانواده آلبانیایی یک خانواده با بدهی زندگی می‌کند:  کمتر از یک سوم خانواده‌های آلبانیایی با بدهی زندگی می‌کنند. این نتیجه گیری گزارشی است که اخیراً توسط بانک مرکزی آلبانی منتشر شده است. در نظرسنجی انجام شده در دوره ژانویه تا ژوئن 2022  از 2496 خانواده،91% (2261 خانواده) پرسشنامه را تکمیل و بقیه یعنی کمتر از 10% در منزل حضور نداشتند یا از شرکت در نظرسنجی خودداری کردند. کمتر از 1/3 خانواده‌ها دارای تعهد مالی (وام مصرفی، وام مسکن، کارت اعتباری، اضافه برداشت، بدهی به دیگران، قرارداد اجاره مالی و ...) هستند. هزینه‌های مصرف به طور متوسط 67 درصد از کل درآمد خانواده‌ها را تشکیل می دهد، در حالی که میزان پس انداز به درآمد به طور متوسط 33 درصد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما